• Äldre 2 Mar 18:49
    5332 visningar
    33 svar
    33
    5332

    Är det verkligen dagis som ska ta det beslutet???

    Trollet har blivit retad (tydligen en kortare tid. Vad som menas med kortare tid är mig en gåta då trollet bara har gått på dagis i 2mån) har det nu kommit fram idag.

    Dom har börjat IDAG med att avvänja han blöjorna på eget bevåg UTAN att ens fråga oss. Vi fick dessutom veta att han blivit retad ang blöjan idag då han hämtades.
    Jo vad hände det första som blev var en olycka(helt ok för mig sånt händer),,men vad blev han??JO RETAD FÖR ATT HAN KISSAT PÅ SIG!!!!
    Ska man verkligen lägga detta ansvaret/skuldbeläggningen för att andra barn retas på ett barn som är 3 1/2år och som redan fått en taskig start i livet? han har ju dessutom bara varit hos oss i 1år & 4mån.

    Är detta verkligen OK enligt er???

    Han har haft det jobbigt och seprationsångest, gråter i sömnen och håller oss vakna om nätterna med den ena än det andra, sedan han började dagis.
    Vi ser att prio ETT är att få bort hans pipmugg nu helt å hållet. Räcker det inte att ta en sak i taget?

    Å hur säger jag detta att vi INTE vill att han "blöjtränas" på dagis förrän närmare sommaren, utan att låta som en jävla tjatkärring och överbeskyddande mamma{#emotions_dlg.djavulsk}?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-05 08:57
    Tog det lite fint dan efter att vi tyckte det inte kändes OK att börja ta bort blöjan nu då trollet har annat att kämpa med och dom sa att det var helt OK
    Sa att vi tar det gemensamt längre fram mot sommaren.
    No hard feelings!

  • Svar på tråden Är det verkligen dagis som ska ta det beslutet???
  • Cia o krabat­en
    Äldre 2 Mar 19:00
    #1

    Klart att förskolan inte ska göra så och absolut inte utan att diskutera med er
    Säg ifrån imorgon och förtydliga att ni måste jobba tillsammans i detta. 

  • Äldre 2 Mar 19:03
    #2

    Säg kort o gott:

    Han får ha blöja på sig, vi tänker blöjträna honom i sommar när vi har full tid o då han får lugn o ro. Mer än så behöver ni inte säga.

    Däremot bör väl dagis behandla retandet istället, dvs se till att de inte retas, oavsett!

  • Här och nu
    Äldre 2 Mar 19:05
    #3

    Sånt ska alltid börja på initiativ av föräldrarna o särskilt med barn som haft en svårare start. Men kompetensen är för dålig. Är snart färdig lärare o vi har knappt läst nåt alls om adoptivbarns särskilda behov.

  • Äldre 2 Mar 19:19
    #4
    Här och nu skrev 2011-03-02 19:05:33 följande:
    Sånt ska alltid börja på initiativ av föräldrarna o särskilt med barn som haft en svårare start. Men kompetensen är för dålig. Är snart färdig lärare o vi har knappt läst nåt alls om adoptivbarns särskilda behov.
    Varför finns det inte med i läroplanen???
    Kan vara en ide att ta upp med era lärare.
  • Äldre 2 Mar 19:20
    #5

    Stackars er... Det låter heltokigt, allting. Klart att dagis inte kan ta beslutet att sluta med blöja utan att ni är med på det. Vår lillkille är också 3,5 och har fortfarande blöja. Han har koll och kan gå på pottan, men han vill ha blöjan kvar. Jag tänker att det är en trygghetsgrej och vill inte pusha honom, men till sommaren ska vi helt klart ta ett seriöst försök att sluta.

    Sonen fick sluta förskolan eftersom det blev så tokigt vid inskolningen. Jag menar inte att det är en lösning för alla, men jag vet hur det kan vara när man inte har förtroende för personalen...

    Lycka till! Kram

  • Äldre 2 Mar 19:23
    #6
    Gwempa skrev 2011-03-02 19:03:51 följande:
    Säg kort o gott:

    Han får ha blöja på sig, vi tänker blöjträna honom i sommar när vi har full tid o då han får lugn o ro. Mer än så behöver ni inte säga.

    Däremot bör väl dagis behandla retandet istället, dvs se till att de inte retas, oavsett!
    Men det sa vi ju då han började på dagis(inskolningsveckan),,å då lät det (-låt han ha blöjan,,nu är det vinter å börja blöjträna han nu är ingen ide med overall å så).
    Vi ahr ju sagt att vi ska ta det mot våren då det är lättere att bara dra ner byxan om man här ute så han kan pissa om det är akut,,även om dom är bra på att springa med barnen på toa tätt i början vid avvänjningen.
  • Här och nu
    Äldre 2 Mar 19:24
    #7
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 19:19:01 följande:
    Varför finns det inte med i läroplanen???
    Kan vara en ide att ta upp med era lärare.
    Jag har faktiskt gjort det. Man läser inte alls mycket om barn med särskilda behov öht; de som inte är adopterade men har dessa behov ändå. Inte heller hur man stöttar en familj i sorg; t ex om ett barn eller förälder dör.
  • Här och nu
    Äldre 2 Mar 19:26
    #8

    Läroplanen säger att man ska ge varje barn de verktyg det behöver. Men det kan man inte göra utan kunskap om särskilda behov, som de flesta adoptivbarn har vid dagisstart pga. de upplevt en stor separation tidigare, vilken kan sitta kvar i det undermedvetna även om barnet varit bebis vid adoptionen.

  • Äldre 2 Mar 19:33
    #9
    chatnoir skrev 2011-03-02 19:20:40 följande:
    Stackars er... Det låter heltokigt, allting. Klart att dagis inte kan ta beslutet att sluta med blöja utan att ni är med på det. Vår lillkille är också 3,5 och har fortfarande blöja. Han har koll och kan gå på pottan, men han vill ha blöjan kvar. Jag tänker att det är en trygghetsgrej och vill inte pusha honom, men till sommaren ska vi helt klart ta ett seriöst försök att sluta.

    Sonen fick sluta förskolan eftersom det blev så tokigt vid inskolningen. Jag menar inte att det är en lösning för alla, men jag vet hur det kan vara när man inte har förtroende för personalen...

    Lycka till! Kram
    Han går ju mellan blöjbyterna å kissar på pottan ett tag nu,,,han har först NU börjat bajsa på pottan  och är jättestolt med det.
    Tycker att det lilla vi kör utan blöja här hemma på kvällarna innan läggning,,,,är nog kämpigt för han. Ska han känna sig TVINGAD på dagis också,,bara för att andra barn retas?. Jag känner inte det är OK.. For från dagis idag med en olustig känsla imagen,,känndes inte bra,, då det varit andra bestyr där.
  • Ethi
    Äldre 2 Mar 19:35
    #10

    *himlar med ögonen* VEM torrtränar barn på allvar i början av mars?! När det bara om ynkans två månader kommer att vara så lätt när de små kan ränna runt i bara innebyxor utomhus! NU, när de fortfarande har vinteroveraller och nästa steg är galonisar och... Ghaa, så dumt!

    Jag hade pekat med hela armen. Faktiskt. Mitt barn - mitt beslut. Punkt.

    Och vad är det för knasigt sätt att hantera retning på? Öh, barnet blir retat för en sak - vi lär barnet och de som retas att man löser det genom att den som blir retad får ändra  på sig! Naturligtvis! *duh*

Svar på tråden Är det verkligen dagis som ska ta det beslutet???