• Anonym (hjälp­)
    Äldre 2 Mar 22:58
    27946 visningar
    20 svar
    20
    27946

    Analfissur, hjälp!

    Då jag inte vet riktigt var jag ska vända mig tänkte jag att jag testar att fråga er.

    Jag är i tidig 20-årsålder, har inga barn och har problem med vad jag tror kan vara en analfissur. Jag hade till en början något som jag antar var en spricka (efter att det bland annat kommit blod på toalettpapperet vid toalettbesök/nummer två) och efter att ha kollat runt lite på internet förstod jag det som att det var något som brukade försvinna av sig självt. Jag gick därför aldrig till läkare med detta utan tänkte att det skulle läka. Det gjorde det inte. Jag vet inte vad det beror på - brist på motion, mycket stress med plugg och ett par eftersläpande tentor samt mycket annat i mitt liv som händer just nu kan säkert vara orsak till detta. Det fortsatte att blöda och göra ont när jag gick på toaletten.

    När jag kikat runt efter information hade jag också läst om Xylocain, vilket jag därför köpte och har använt ett tag nu. Det hjälper en aning för stunden, men det fungerar ju inte i långa loppet, det förstår ju jag också. En dag när jag skulle applicera krämen märkte jag att det var som en liten knöl vid öppningen där bak och jag var helt enkelt tvungen att kika efter (det låter ju inte riktigt friskt.. men vad gör man inte) och då såg jag som en liten flik och ett "hål". Efter att ha googlat det hela några gånger har jag kommit fram till att det måste vara en analfissur. Om inte annat ser det skrämmande likt ut. Nu har det gått så långt att jag får ont i magen och blir stressad bara av tanken att gå på toaletten. Inte känns det som att man kan prata med någon om det hela heller. Det är ju inte direkt något man tar upp över en fika..

    Det jag undrar över är helt enkelt vad jag ska göra nu. Jag antar att jag måste kontakta en vårdcentral, även fast det tar emot. Rent praktiskt, hur gör man? Går man till vårdcentralen? Distrikssköterska? Allmänläkare? Kan man be om att få träffa en kvinnlig läkare (skulle känna mig mycket tryggare då)? Hur går själva undersökningen till? Tittar/känner de bara efter eller måste man använda sig av kamera/andra redskap? Finns det något speciellt jag kan tänka på att äta/inte äta? Jag tänker exempelvis på fibrer. Vilket är det bästa sättet att få i sig fibrer på? Har också läst något om linfrön som man lägger i blöt över natten? Hur fungerar det och hur mycket ska man äta?

    Tack på förhand och hoppas att det är någon som har ett svar, mår så fruktansvärt dåligt över det här..

  • Svar på tråden Analfissur, hjälp!
  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 23:00
    #1

    (Ber om ursäkt om jag lagt tråden på fel ställe. Har den hamnat fel får någon gärna flytta den om den vill/kan)

  • Äldre 2 Mar 23:06
    #2

    Hej! Jag fick liknande problem efter en förlossning, för 20 år sedan...Jag gick till slut till vc, för ca 2 år sedan. Inget läskigt. Dom förde in en slags kikare i tarmen, och konstaterade att det inte var något fel. Troligen  inre hemorrojder,Se till att gå på toa varje dag, om du inte kan så köp Dulcolax. Kram och lycka till!

  • Amazin­a
    Äldre 2 Mar 23:09
    #3

    Ja, sök vårdcentralen!
    Har du en knöl där bak?
    Vilken färg har knölen? Är du säkr på att det inte är en hemorroid eller abscess?

    Läkaren kommer kolla dig i häcken och känna efter med ett finger. Troligtvis behöver du inte göra rektoscopi.
    Tag något mjukgörande så att inte avföringen river upp såret gång på gång. Tvätta dig med babyvåtservietter eller med duschen efter toalettbesök. Se till att du blir ren för att minska infektionsrisken.

  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 23:10
    #4
    mormoryster skrev 2011-03-02 23:06:39 följande:
    Hej! Jag fick liknande problem efter en förlossning, för 20 år sedan...Jag gick till slut till vc, för ca 2 år sedan. Inget läskigt. Dom förde in en slags kikare i tarmen, och konstaterade att det inte var något fel. Troligen  inre hemorrojder,Se till att gå på toa varje dag, om du inte kan så köp Dulcolax. Kram och lycka till!
    Men om det är inre hemorrojder, borde jag verkligen se som en liten flik vid öppningen? Har i och för sig ingen aning om hur inre hemorrojder ser ut, men jag har fått för mig att de liksom sitter... inuti?
  • Äldre 2 Mar 23:11
    #5

    hemorrojder ja

  • Anonym
    Äldre 2 Mar 23:14
    #6
    Anonym (hjälp) skrev 2011-03-02 23:10:24 följande:
    Men om det är inre hemorrojder, borde jag verkligen se som en liten flik vid öppningen? Har i och för sig ingen aning om hur inre hemorrojder ser ut, men jag har fått för mig att de liksom sitter... inuti?
    Det finns även yttre hemorrojder :) Då blir de som en "flik" utanför liksom, ibland gör den ont, ibland inte. Jag har haft min lilla där nu i 3 år ungefär o den besvärar bara om jag är extremt förstoppad vilket jag för de mesta inte är, blöder nångång men annars är det ingen fara. Om det är generande kan dom ta bort den o de görs genom en liten snodd som dom stryper tillförseln till den med, gör inte ont.

    Självklart kan du be om en kvinnlig läkare! Du är patient och har all rätt att säga vad du vill och inte vill. Börja me VC så remitterar dom dig vidare om det behövs!

    Lycka till!
  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 23:19
    #7
    Amazina skrev 2011-03-02 23:09:48 följande:
    Ja, sök vårdcentralen!
    Har du en knöl där bak?
    Vilken färg har knölen? Är du säkr på att det inte är en hemorroid eller abscess?

    Läkaren kommer kolla dig i häcken och känna efter med ett finger. Troligtvis behöver du inte göra rektoscopi.
    Tag något mjukgörande så att inte avföringen river upp såret gång på gång. Tvätta dig med babyvåtservietter eller med duschen efter toalettbesök. Se till att du blir ren för att minska infektionsrisken.
    Tack för svaret!
    Jag har använt mig av duschen eller fuktat papper när jag varit på toaletten, för att det ska bli renare och för att det känns bättre. Ont gör det egentligen bara när jag går på toaletten eller strax efter. Med mjukgörande, vad menar du då? Typ Xylocain? Eller syftade du på våtservetterna?

    Jag vet inte om jag skulle säga att det är som en knöl/kula, vilket är anledningen till att jag inte tror att det är en hemorrojd. Är inte de mer som kulor? Abscess vet jag inte vad det är, men efter att ha kikat på bilder så är jag rätt tveksam till att det är vad jag har. Det jag har påminner mer om en slags flik och sedan som en öppning. Vet inte riktigt hur jag ska förklara.. Om man googlar analfissur får man ett humm om hur det ser ut ungefär. Vet inte hur populärt/tillåtet det är att länka den typen av bilder här (?).

    En sådan läkarundersökning, som du skriver så kommer de förmodligen att göra den typen av undersökning.. Men hur går det till rent praktiskt? Sitter man som i en gyn-stol eller ligger man ner? På sidan?
  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 23:27
    #8
    Anonym skrev 2011-03-02 23:14:38 följande:
    Det finns även yttre hemorrojder :) Då blir de som en "flik" utanför liksom, ibland gör den ont, ibland inte. Jag har haft min lilla där nu i 3 år ungefär o den besvärar bara om jag är extremt förstoppad vilket jag för de mesta inte är, blöder nångång men annars är det ingen fara. Om det är generande kan dom ta bort den o de görs genom en liten snodd som dom stryper tillförseln till den med, gör inte ont.

    Självklart kan du be om en kvinnlig läkare! Du är patient och har all rätt att säga vad du vill och inte vill. Börja me VC så remitterar dom dig vidare om det behövs!

    Lycka till!
    Tack så mycket för ditt svar!

    Är dock osäker på om det är hemorrojder. Jag har aldrig haft något liknande förut (har i och för sig inte haft hemorrojder heller, vad jag vet). Jag har alltid trott att hemorrojder liknas mer vid kulor? Vad jag har är som en slags hudflik med ett "hål" i anslutning till fliken. Vill inte pilla och peta för mycket, men det ser ut som att den liksom mynnar ut i ändtarmen, eller hur man ska säga. Väldigt svårt att förklara. Fliken/hålet har de senaste dagarna blivit större, varför jag också insett att det här inte är något som kommer att gå över av sig självt även om blödandet slutat helt/minskat.

    Hur går man tillväga när man bokar en tid? Jag har i mina dagar endast bokat tid för halsfluss och öroninflammation, vilket är lite lättare/mindre genant att beskriva. Vad säger man egentligen när man ringer? ...Eller fegar ur och mailar.
  • Anonym
    Äldre 2 Mar 23:27
    #9

    När en hemorrojd inte är aktiv kan det bli en analflik. Som en påse som hänger utanför.

    Jag ringde till vårdcentralen, sa "Hej jag har hemorrojder" . Så fick jag träffa läkaren, lägga mig på sidan på en brits. Läkarn tog på handskar och kände och klämde och sen förde han in som en dildo typ. Sen gick han in till sitt rum och jag fick klä på mig och sen hänga efter. Då sa han att jag hade haft hemorrojder som jag dödat med Xyloproct så det kallades numera "analflik".

    Efter det skickade han en remiss till kirurgen eftersom jag promt ville ta bort den.

  • Anonym
    Äldre 2 Mar 23:29
    #10

    Först ställde hon lite frågor över telefon, hur länge jag haft hemorrojden, om jag använt salvorna på apoteket osv osv. Sen gav hon mig en tid hos läkarn. Lätt som en plätt! Lät på henne som hon pratade med hemorrojdpatienter dagligen så det var inte ens pinsamt.

  • Anonym (torr stjärt­)
    Äldre 2 Mar 23:33
    #11

    jag kan i bland bli torr vid myningen och kanske oftast om man torkar sig för hårt tex. Jag tycker att vanlig fet salva typ Idomin salva . då kan bli som balsam för själe.. stjärten :)

  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 23:36
    #12
    Anonym skrev 2011-03-02 23:27:26 följande:
    När en hemorrojd inte är aktiv kan det bli en analflik. Som en påse som hänger utanför.

    Jag ringde till vårdcentralen, sa "Hej jag har hemorrojder" . Så fick jag träffa läkaren, lägga mig på sidan på en brits. Läkarn tog på handskar och kände och klämde och sen förde han in som en dildo typ. Sen gick han in till sitt rum och jag fick klä på mig och sen hänga efter. Då sa han att jag hade haft hemorrojder som jag dödat med Xyloproct så det kallades numera "analflik".

    Efter det skickade han en remiss till kirurgen eftersom jag promt ville ta bort den.
    Oj. Så man kan "döda" en hemorrojd med Xyloproct så att det blir till en analflik? Den var helt ny för mig. Jag har ju använt Xyloproct ett tag nu. Har säkert gått över max tillåten tid också, glömde bort att kolla upp vad det var. Tack så mycket för att du berättar hur det går till, man känner sig så mycket lugnare om man vet vad det är som väntar en. När du säger att du ville ta bort den och skickades till kirurg... Hur gick det till? Fick du vänta länge på tid? Söv de ner dig eller använde de lokalbedövning? Hade du ont länge?
  • Anonym
    Äldre 2 Mar 23:40
    #13

    Hej, jag vill bara tillägga en sak. Jag hade ett par mkt små hemorojder nyligen. jag fick dem efter en 2 veckors semester med mat som inte var min grej (vitt bröd typ vilket resulterade i förstoppning). normalt äter jag mest grönt och baljväxter.  så när jag kom hem efter semestern fick blev magen bra igen pga av min normalt hälsosamma diet, men det var då hemorojderna kom, eftersom allt som suttit fast under semestern inuti mig, kom ut på typ en gång (4 ggr om dagen) och tryckte på en massa och så uppstod de där kulorna.  Fult! Jag trodde inte de skulle försvinna. MEN, efter en månad gjorde det det.  Jag TROR att om man bara inte påfrestar området ännu mer genom förstoppning eller så, så går de ned av sig själva.  Jag har inget tecken på att de nånsin varit där kvar alls. De kan alltså försvinna.

  • Anonym
    Äldre 2 Mar 23:44
    #14

    Jag smörjde med varenda stjärtsmör som fanns på Apoteket, hade panik :) Står väl 2 veckor på tuben, jag höll på i över fyra månader, hehe.

    Så salvorna hade liksom gjort sitt, det fanns ingen hemorrojd kvar. Bara hemorrojdens "bo" (analfilk)

    Jag har inte varit hos kirurgen än, ska dit på tisdag. Läkaren på vårdcentralen sa att han "tyckte inte min lilla flik var någonting" och han hade sett myyycket värre i sina dar. Men eftersom jag sa som det var, att jag mådde skitdålgt över den så gick han med på att skicka en remiss så skulle kirurgen få göra en bedömning om det var värt att operera eller ej.

    I kallelsen från kirurgen stod det att nedre delen av tarmen skulle undersökas. Och så skulle jag köpa Klyx på apoteket, antar att det är nåt laxerande. Vi får se hur det går :) Skulle va underbart att få bort den hursomhelst, oavsett hur ont det gör!!!

    Jag kan återkomma när jag har varit där om du vill.

    Och jag råder dig definitivt att ringa vårdcentralen, det är inte värt att gå och må dåligt över sånt här. Jag är 24 och tyckte också det var pinsamt men nu inser jag att dom verkligen inte bryr sig vare sig det handlar om röv eller en arm, ett ben vad som helst!

  • Anonym
    Äldre 2 Mar 23:47
    #15

    Självklart finns chansen att de kan försvinna av sig självt, men på mig verkar det alltför uttöjt för att göra det :/

  • Anonym (hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 23:58
    #16
    Anonym skrev 2011-03-02 23:44:46 följande:
    Jag smörjde med varenda stjärtsmör som fanns på Apoteket, hade panik :) Står väl 2 veckor på tuben, jag höll på i över fyra månader, hehe.

    Så salvorna hade liksom gjort sitt, det fanns ingen hemorrojd kvar. Bara hemorrojdens "bo" (analfilk)

    Jag har inte varit hos kirurgen än, ska dit på tisdag. Läkaren på vårdcentralen sa att han "tyckte inte min lilla flik var någonting" och han hade sett myyycket värre i sina dar. Men eftersom jag sa som det var, att jag mådde skitdålgt över den så gick han med på att skicka en remiss så skulle kirurgen få göra en bedömning om det var värt att operera eller ej.

    I kallelsen från kirurgen stod det att nedre delen av tarmen skulle undersökas. Och så skulle jag köpa Klyx på apoteket, antar att det är nåt laxerande. Vi får se hur det går :) Skulle va underbart att få bort den hursomhelst, oavsett hur ont det gör!!!

    Jag kan återkomma när jag har varit där om du vill.

    Och jag råder dig definitivt att ringa vårdcentralen, det är inte värt att gå och må dåligt över sånt här. Jag är 24 och tyckte också det var pinsamt men nu inser jag att dom verkligen inte bryr sig vare sig det handlar om röv eller en arm, ett ben vad som helst!
    Det är lite ditåt jag är på väg också. De där två veckorna har kommit och passerat kan man väl säga... Skulle tippa på att jag använt den där krämen i sisådär 1 - 1 ½ månad kanske.

    Men när du skriver att du ville ta bort din flik för att du mådde dåligt över den, menar du då av rent kosmetiska skäl? Eller gjorde det ont? Om du har lust får du väldigt gärna återkomma när du varit där också. Det skulle vara jättesnällt! Och tack för dina snälla ord. Det är ju förmodligen precis som du säger, förmodligen bryr de sig ju inte alls. Men det känns ju onekligen lite konstigt. På något sätt hade jag känt att det varit mer OK om jag sökt för de här besvären efter att ha fött barn eller om jag varit överviktig.
  • Anonym
    Äldre 3 Mar 00:19
    #17

    Mestadels vill jag ta bort den av kosmetiska skäl, jag vägrar ha sex i dagsljus och känner mig smått äcklad av den och tanken på att visa den för någon annan. Men som grädde på moset så är det svårt att hålla sig helt ren där bak, för hur mycket man än torkar så händer det att det liksom "läcker" eller vad man ska säga. Känns ju lagom roligt! Mina ljusa underkläder ligger orörda sen ett halvår tillbaka ungefär, haha.

    Enstaka tillfällen har jag känt av den när jag går, lite skav och sådär.

    Nej jag förstår dig till fullo, det är ju en extra privat del av ens kropp som man inte är van att folk rotar i. Jag tror att jag blev mer härdad efter att jag fått barn helt klart. Jag gick och gruvade mig länge inför samtalet ändå, filade på hur jag skulle säga och så vidare.. till slut blev det bara "Hej jag heter xxx och jag har problem med hemorrojder". Sen skötte sköterskan resten av samtalet med frågorna. Så det var helt lugnt, jag lovar!

    En sak till, läkaren rådde mig att sluta med krämerna omedelbart eftersom kortisonet inte hjälpte mer ändå (eftersom den redan var "död"). Han gav mig alsolsprit och kompresser som jag skulle dutta med efter jag varit på toa. När jag gjort det skulle jag smörja in med vanlig body lotion för att återfukta. Om det har hjälpt eller inte kan jag inte svara på, men det var hans råd iaf. Så du kan ju alltid prova!

  • Anonym
    Äldre 8 Mar 17:10
    #18

    Hej mina stjärtvänner!

    Nu har jag varit hos kirurgen och fått röven grundligt undersökt. Först fick jag samma frågor som hos vårdcentralen. Sen fick jag ett finger uppstoppat, och sen även en slang som tömde mitt inre trots att jag tagit laxerande innan besöket :O Sen sa han att det inte var något att bry sig om ungefär, och att han kunde sätta gummiband för jag hade inre hemmisar tydligen. Frågade om det skulle ta bort flikarna, men det enda som kunde hända var att dom "drogs upp lite".

    Då sa jag att jag ville ha operation men han var helt emot det. Då kändes det som jag ville dö och med gråten i halsen sa jag "Jag har inte haft sex på typ ett år på grund av det här" Han ba: "Du skojar???" Sen tjatade jag till mig operation i stort sett. Han pratade om hur ont det skulle göra efteråt och bla bla bla. Som om man bryr sig om ett par veckors smärta!

    Så nu är det bara vänta på op.tid. Är så lycklig:D

  • Äldre 3 Jan 10:56
    #19

    Har haft liknande problem under 1 års tid. Är intresserad av hur operationen gick och hur det är idag?

  • Äldre 6 Feb 12:24
    #20

    Jag undrar också, haft dessa problem sedan min första dotter föddes 2012.. O ska till kirurgen 18/2.

Svar på tråden Analfissur, hjälp!