• svenskmammaUK

    Att flytta eller inte flytta ..that is the question..

    Hej,

    Jag är en svensk tjej som bott i london i 18 år nu. Jag är gift med min underbara engelskman och vi har tre barn. Sista två åren har tankar kommit på att kanske flytta tillbaka till sverige så att barnen får växa upp där. Saknar tryggheten i Sverige och naturligtvis närheten till mormor,morfar och kusinerna. Samtidigt är jag väldigt inbodd här efter så många år och vet inte riktigt hur jag skulle känna om jag flyttade tillbaka. Jag har egentligen aldrig varit vuxen i Sverige så det skulle bli att börja om totalt med att söka jobb, få vänner etc. Jag är så förvirrad och vet inte alls vad jag vill. Skulle jättegärna höra från er som bott utomlands och provat att flytta tillbaka. Bra, dåligt, alla råd skulle väldigt gärna tas emot!
    Tack!

  • Svar på tråden Att flytta eller inte flytta ..that is the question..
  • leona379

    Hej.
    Jag har bott i Spanien sedan -99 och valde att flytta "hem" till Sverige när lillan skulle komma till jorden.
     Jag hade ont o hela kroppen det första halvåret efter längtan tillbaka till Spanien. Jag saknade allt från färska grönsaker och frukt, till människors blickar och ansiktsuttryck på gatan. Men vi kämpade på i nästan 2 år, med jobb och familjerelationer. Nu är vi tillbaka i Spanien igen, och det enda jag saknar är min syster, hennes son, och den underbara naturen! Jag saknar inte snön och kylan, inte att handla på konsum, inte att gå på bolaget för en flaska vin, inte fulla tunnelbanevagnar i skrämmande tystnad. Jag kommer alltid att ha en fot här och en där. Men ett tips...sök jobb innan du åker!
    Kram från oss.

  • svenskmammaUK

    Tack för svar. Har läst andra forum..utlandsvenskar.com etc och det verkar som de flesta som bott utomlands en längre tid har väldigt svårt att anpassa sig till att bo i Sverige igen. Enl en undersökning flyttar 85% utomlands igen inom 2 år! Kanske får tänka efter både en och två gånger om jag verkligen kan /  vill bli svensson igen..

  • MamaPapa

    Det har jag också hört. Jag har bott i uk i snart 11 år och skulle ha oerhört svårt att flytta tillbaks till Sverige igen. Semester - absolut (på sommaren !) men jag har ändrat mig så mycket som person i mina värderingar, levnadssätt etc att jag skulle ha jättesvårt att anpassa mig i Sverige. Jag brukar bli skogstokig efter bara 2-3 veckor på Sverige besök på sommaren och tycka det är sååååå skönt att komma tillbaks till UK.

  • evaoregon
    svenskmammaUK skrev 2011-03-05 13:57:07 följande:
    Tack för svar. Har läst andra forum..utlandsvenskar.com etc och det verkar som de flesta som bott utomlands en längre tid har väldigt svårt att anpassa sig till att bo i Sverige igen. Enl en undersökning flyttar 85% utomlands igen inom 2 år! Kanske får tänka efter både en och två gånger om jag verkligen kan /  vill bli svensson igen..
    Det förvånar mig inte alls.  Jag har bott i USA i snart 16 år och skulle inte kunna flytta tillbaka till Sverige.
  • someone01

    Jag får lite ågren bara av att läsa era svar. Har bott utomland i snart 15 och ska flytta till Danmark om 2 månader.
    Tänker precis som dej, tänk om jag inte passar in längre. Tycker Sverige som land är väldigt bra men är lite orolog för hur jag kommer att känna mot svenskarna och deras attityder. Tyckler ofta nar jag varit hemma att folk är lite ovänliga och oartiga.
    Men som sagt, det är ingen vits att tänka på det nu eftersom flytten går om 2 månader. Jag hör gjärna av mej om nångra månader och rapporterar hur det gick.
    Vet att Danmark och sverige inte är exakt samma sak men så olika kan dom ju inte vara

  • tahira

    Jag tycker det är mycket intressant att läsa om folk som väljer att flytta tillbaka? Vi har bara bott utomlands i ett och ett halvt år. När var det du började känna att det kunde vara läge att flytta tillbaka? Vad ser du för fördelar med Sverige? Jag är verkligen genuint intresserad, eftersom jag är ny i London och hittills bara ser möjligheter .


  • svenskmammaUK

    Hej Tahira,
    Absolut finns det fantastiska möjligheter i London och jag älskar verkligen England. Det jag tror är bättre i Sverige är att barn får vara barn längre, mer frihet och möjlighet att leka ute. Vi har ett hus i Sverige och åker dit ofta.. barnen älskar att bada i sjön på sommaren och åka skidor på vintern! Vi är en ganska sportig familj och saknar naturen i Sverige.
    Det absolut största skälet för vår ev. flytt är dock att vår äldsta son är autistisk och vi oroar oss för hans framtid här. Som du vet är England väldigt penga drivet och han kommer med största sannolikhet få bo kvar hemma hos oss om vi stannar här. I sverige finns LSS etc som ger en chans till eget boende, hjälp med arbete etc. Sen har vi även en stor familj i Sverige med massa kusiner i samma ålder och det tror vi också skulle hjälpa honom i framtiden. 
    Men men, detta är absolut inget lätt beslut. Som sagt har jag bott här i 18 år och inser att jag inte kan flytta "tillbaka". Det jag lämnade finns inte kvar. Utan jag måste börja om med jobb, vänner etc och det skrämmer mig verkligen. Jag hade inga tankar alls på att någonsin bo i Sverige igen förrän vi fick barn, och inte ens då speciellt förrän vi fick autism diagnosen. Vi har fortfarande inte tagit ett beslut vad som är bäst så vi får se vad som händer. Måste dock säga att jag är lite oroad av hur många hemvändare som flyttar utomlands igen...det får absolut inte hända oss. En flytt är tillräckligt svårt för vår son så flyttar vi måste vi stanna kvar där.
    No pressure

  • Ruby

    Om du går med i mumsinsweden.com så finns det andra mammor där med autistiska barn som du kanske skulle kunna få råd av just angående det. Och sedan andra engelsktalande som har erfarenhet av samma flytt som du, oavsett ursprungsland. En sajt för English speakers in Sweden.

  • tahira
    svenskmammaUK skrev 2011-03-13 14:38:58 följande:
    Hej Tahira,
    Absolut finns det fantastiska möjligheter i London och jag älskar verkligen England. Det jag tror är bättre i Sverige är att barn får vara barn längre, mer frihet och möjlighet att leka ute. Vi har ett hus i Sverige och åker dit ofta.. barnen älskar att bada i sjön på sommaren och åka skidor på vintern! Vi är en ganska sportig familj och saknar naturen i Sverige.
    Det absolut största skälet för vår ev. flytt är dock att vår äldsta son är autistisk och vi oroar oss för hans framtid här. Som du vet är England väldigt penga drivet och han kommer med största sannolikhet få bo kvar hemma hos oss om vi stannar här. I sverige finns LSS etc som ger en chans till eget boende, hjälp med arbete etc. Sen har vi även en stor familj i Sverige med massa kusiner i samma ålder och det tror vi också skulle hjälpa honom i framtiden. 
    Men men, detta är absolut inget lätt beslut. Som sagt har jag bott här i 18 år och inser att jag inte kan flytta "tillbaka". Det jag lämnade finns inte kvar. Utan jag måste börja om med jobb, vänner etc och det skrämmer mig verkligen. Jag hade inga tankar alls på att någonsin bo i Sverige igen förrän vi fick barn, och inte ens då speciellt förrän vi fick autism diagnosen. Vi har fortfarande inte tagit ett beslut vad som är bäst så vi får se vad som händer. Måste dock säga att jag är lite oroad av hur många hemvändare som flyttar utomlands igen...det får absolut inte hända oss. En flytt är tillräckligt svårt för vår son så flyttar vi måste vi stanna kvar där.
    No pressure
    Urs, vilken jobbig situation. Det är ju verkligen så. UK är fantastisk sålänge man tjänar bra och inte har någon extra "svaghet", då blir det genast sämre.

    Min styvfar och bror flyttade tillbaka till Sverige för flera år sedan just för att min styvbror hade en diagnos de inte var intresserade av att hjälpa med här. Flytten gick väldigt bra för dem, och han beskriver det som en enorm lättnad att inte ha den konstanta oron för framtiden hängande över sig. Det påverkade mer än de insåg när de var i UK.
  • Ruby
    svenskmammaUK skrev 2011-03-15 15:48:23 följande:
    Tack för tipset Ruby, Har registrerat mig på mumsinsweden.com och hoppas på lite råd därifrån ang min son.
    You're welcome.

    Ser att du nu fått svar av ett av oraklen på forumet och hoppas det är till hjälp i beslutsfattandet.
  • Black roses
    tahira skrev 2011-03-15 15:56:59 följande:
    Urs, vilken jobbig situation. Det är ju verkligen så. UK är fantastisk sålänge man tjänar bra och inte har någon extra "svaghet", då blir det genast sämre.

    Min styvfar och bror flyttade tillbaka till Sverige för flera år sedan just för att min styvbror hade en diagnos de inte var intresserade av att hjälpa med här. Flytten gick väldigt bra för dem, och han beskriver det som en enorm lättnad att inte ha den konstanta oron för framtiden hängande över sig. Det påverkade mer än de insåg när de var i UK.
    Det här är lite roligt att läsa, don´t get me wrong though...
    Vi har lämnat sverige, just för att vi får faktiskt så ofantligt mycket bättre hjälp här, men då vet vi också var vi ska söka den.. Vi bor i UK...
  • Black roses
    svenskmammaUK skrev 2011-03-13 14:38:58 följande:
    Hej Tahira,
    Absolut finns det fantastiska möjligheter i London och jag älskar verkligen England. Det jag tror är bättre i Sverige är att barn får vara barn längre, mer frihet och möjlighet att leka ute. Vi har ett hus i Sverige och åker dit ofta.. barnen älskar att bada i sjön på sommaren och åka skidor på vintern! Vi är en ganska sportig familj och saknar naturen i Sverige.
    Det absolut största skälet för vår ev. flytt är dock att vår äldsta son är autistisk och vi oroar oss för hans framtid här. Som du vet är England väldigt penga drivet och han kommer med största sannolikhet få bo kvar hemma hos oss om vi stannar här. I sverige finns LSS etc som ger en chans till eget boende, hjälp med arbete etc. Sen har vi även en stor familj i Sverige med massa kusiner i samma ålder och det tror vi också skulle hjälpa honom i framtiden. 
    Men men, detta är absolut inget lätt beslut. Som sagt har jag bott här i 18 år och inser att jag inte kan flytta "tillbaka". Det jag lämnade finns inte kvar. Utan jag måste börja om med jobb, vänner etc och det skrämmer mig verkligen. Jag hade inga tankar alls på att någonsin bo i Sverige igen förrän vi fick barn, och inte ens då speciellt förrän vi fick autism diagnosen. Vi har fortfarande inte tagit ett beslut vad som är bäst så vi får se vad som händer. Måste dock säga att jag är lite oroad av hur många hemvändare som flyttar utomlands igen...det får absolut inte hända oss. En flytt är tillräckligt svårt för vår son så flyttar vi måste vi stanna kvar där.
    No pressure
    Som jag nyss skrev i mitt tidigare inlägg, här i UK har vi fått så ofantligt mycket hjälp, som inte längre finns att få i sverige, så kolla noga upp om det är så att ni tänker er att återvända.. Bara ett litet råd s a s...
    Sen har jag 4 barn, de har vuxit upp mestadels i Sverige, och jag ser ärligt talat inte att sverige längre är "tryggt".. Barn får inte vara barn såsom här, det var faktiskt länge sedan det var så tyvärr.. Och visst skiljer det sig mellan olika kommuner, men inte så mycket...
    Vi är iaf helt på det klara med att vi ALDRIG återvänder, för här finns så oerhört mycket större möjligheter, både jobbmässigt, och levnadsmässigt...
    Min make är iofs rullstolsburen efter en olycka, men min styvsyster jobbar som chef över en department för disabled children här i UK, därför har jag, som fd anställd i vården hemma i sverige HÄPNAT över de stora skillnader som ändå är mellan länderna, för här görs så oerhört mycket mer... (Jag trodde i min enfald att det faktiskt var relativt lika.. MEN ni har en enorm fördel här, för här är det lagstadgat att diskriminering mot handikappade inte får ske.. Någon sådan lag finns inte i sverige, jag har marscherat för den i några år...)
Svar på tråden Att flytta eller inte flytta ..that is the question..