• jenjen79

    nån som jobbar med hemförsäljning/homeparty?

    hej,
    sitter och funderar över det här med hemförsäljning, eller homeparty, typ mary kay, tupperware, meandi osv. finns det nån som jobbar på det sättet som har lust att dela med sig av sina erferenheter?

    - är det en bra extrainkomst?
    - får ni lön från företaget, är ni egenföretager eller hur får ni betalt? har hört att en del klassar det som hobbyverksamhet, då behöver man väl inte betala skatt? tycker dock att det verkar lite konstigt?
    - hur mycket jobb är det?

    hoppas ni vill dela med er, tycker det verkar intressant men har inte bestämt mig.

  • Svar på tråden nån som jobbar med hemförsäljning/homeparty?
  • Itzumo

    Hej, Jag säljer Tupperware..

    Det är en väldigt bra inkomst måste jag säga..
    Jag kan säga att på ungefär varje demonstration som jaghar säljer jag för ca 3500kr och då tjänar jag lite över 500kr. Inte illa för 2,5 timmars arbete?

    Lönen blir att du har rabatt på alla saker så när du får pengar från värdinnan så betalar du inte lika mycket till lagret som värdinnan betalat till dig. (Svårt att beskriva)
    Detta räknas som en hobbyverksamhet men det är ju så att om du tjänar tillräckligt mycket så ska du skatta för det, Tupperware skickar in sina uppgifter till Skatteverket så det blir rätt, inget du direkt behöver hålla reda på. Du får ju dock göra avdrag på alla resor så det kan ju ge lite extra skattelättnad också.

    Hur mycket jobb det är avgör ju du själv genom att bestämma hur aktiv du är.. Ju mer aktiv du är, desto mer tjänar du och desto mer arbete är det...


    ♥Ella 2009-02-13♥ *~*~* ♥BF 2011-05-15♥ Läs om våran vardag: Http://Cia86.blogspot.com
  • jenjen79

    tack Itzumo, vad himla bra att få höra från nån insatt, och kul att höra att du är nöjd. gissar att det också är rätt trevligt att ha skåpen fulla av praktiska burkar - hos mig är det inget vidare organiserat...

    hur mycket jobbar du - alltså hur ofta har du demonstrationer? funderar på var gränsen går för det här med hobbyverksamhet bara. vill ju kunna tjäna bra extrapengar men blir lite orolig att man ska få kvarskatt eller så. när slutar det vara hobbyverksamhet är väl det jag undrar över antar jag.

    nån mer som vill berätta? 

  • newhell

    Jag jobbar med Me&I och säljer =) Min första säsong nu men det är verkligen superskoj!

  • Itzumo
    jenjen79 skrev 2011-03-10 15:58:14 följande:
    tack Itzumo, vad himla bra att få höra från nån insatt, och kul att höra att du är nöjd. gissar att det också är rätt trevligt att ha skåpen fulla av praktiska burkar - hos mig är det inget vidare organiserat...

    hur mycket jobbar du - alltså hur ofta har du demonstrationer? funderar på var gränsen går för det här med hobbyverksamhet bara. vill ju kunna tjäna bra extrapengar men blir lite orolig att man ska få kvarskatt eller så. när slutar det vara hobbyverksamhet är väl det jag undrar över antar jag.

    nån mer som vill berätta? 
    Jo, väldigt praktiskt med alla burkar och annat skoj.. Just nu är jag inte så jätte aktiv så 1 - 3 demonstrationer i månaden försöker jag iaf hålla.

    Jag vet inte riktigt hur reglerna kring hobby verksamhet ser ut, då är det nog bäst att höra med skatteverket direkt.
    ♥Ella 2009-02-13♥ *~*~* ♥BF 2011-05-15♥ Läs om våran vardag: Http://Cia86.blogspot.com
  • misplacedname

    Svarar om du fortfarande är intresserad. Jag säljer Mary Kay. Vi får ju 50% av all försäljning som lön. Vid en viss inkomst måste man skaffa ett eget företag men själv är jag inte där ännu. Jag jobbar så mycket jag vill/behöver. Fråga gärna om det är nått mer!

  • jenjen79

    newhell - hur ser betalningen ut hos meandi? köper du in produkterna eller får du provision? är du anställd, egen eller kör hobbyverksamhet? kul att höra från olika håll :)

    misplacedname - oj, 50% låter bra tycker jag. hur ofta har du demon, vad kan man räkna med att snitta på en månad ungefär? är det lättsålt tycker du? jag förstår det som att du inte är anställd utan säljer som hobbyverksamhet, är det så?

  • misplacedname

    Alltså jag har inte haft så många klasser ännu, men man räknar lågt med en försäljning på 2000/klass (snarare runt 3-4000). Och då är ju hälften din lön. Jo, för mig är det hobby än så länge. Och produkterna säljer sig själva för det mesta, man måste bara få folk att prova - det är det svåra.

  • jenjen79

    Ja jag kan tänka mig det, man får väl börja med släkt och vänner och försöka boka vidare på själva demot tänker jag...

    Tack för era svar! Fler får gärna berätta om ni vill :)

  • VirrigaVerna

    Du börjar att "skatta från första kronan" även om det är en hobbyverksamhet.  Skatteverket kan kräva att du redovisar din försäljning och att du bevisar att du inte tjänat mer än 50.000 som är taket för vad du får förtjänst som räknas som hobbyverksamhet.
    Tänk bara på det så att du har alla papper i ordning.


    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Jacquline

    Hej!!

    Jag har varit utnämnd till sveriges bästa säljare och rekryterare inom oriflame så jag sålde och jobbade massor.
    MEN.. man tjänade inte många slantar om man räknar hur mycket jobb man lade ner :(
    Man måste även rekrytera ett visst antal varje kvartal för att inte bli utkasstad.
     Man måste även själv tragga på folk om partyn osv.

    Sen har jag varit inom Mary Kay, bra vinst på det eftersom det är hela 50% skattefritt av det man säljer MEN man måste då sälja för minst 4000kr (tror jag det var) på varje party, annars tjänar man ingenting.
    Och så måste man ha en viss antal försäljning per kvartal.
     Man måste även själv tragga på folk om partyn osv.

    Jag har även varit inom homeparty och sålt sexleksaker - Paradisparty.
    Och det var bra. Man hade 30% i provision, och sålde man inget så var man ändå garanterad 200kr/party i lön.
    Sen fick man körersättning om man kör totalt över 5 mil/party á 18,50 milen.
    Och man behöver inte boka party eller leverera grejor.
    Dom bokar in en och bokningarna får man varje måndag så man vet vart man ska.
    Man åker på partyt som tar ca 2h och sen åker man hem och lägger in beställningarna.
    Resten fixar kontoret, alla aventuella frågor från kunden, leverans, betalningar och allt fixar dom på kontoret.
    Så jag rekomenderar det varmt!!
    Plus att det är jätte roligt att demonstrera sexleksaker Skrattande

    Nu är jag dock för tjock för att springa i trappor med den stora väskan osv, men innan jag var så här stor så jobbade jag med det och det var kul!!!!!!!

Svar på tråden nån som jobbar med hemförsäljning/homeparty?