• Äldre 9 Mar 14:51
    111987 visningar
    898 svar
    898
    111987

    Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

    Hej!

    Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

    Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

    Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

    www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

    Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

    Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

    Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

    Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

    Jag återkommer när jag vet mera.

    /Dustpuppy

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

    En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

    1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

    Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

    Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

    Paragraf 11 är det intressanta:

    "Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

    Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

    www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

  • Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Äldre 4 Sep 19:12
    Skulle helst vilja få in en ansökan till Försäkringskassan för att få bollen i rullning och få ett officiellt besked från dem, men har någon något tips om hur man kan knåpa ihop en ansökan med Fertinova som behandlande klinik? Vad jag förstår så behöver man ta med exempelvis sådant som namn på läkare och datum för när man ska behandlas, men hur får man ihop sån information utan att påbörja behandlingen? Och hur gör man då om man vill ha ett besked från Försäkringskassan innan man påbörjar behandlingen? Känns lite som ett moment 22 detta.
    Kanske någon har erfarenhet av om Fertinova kan hjälpa till med att planera sånthär på distans, innan man startar en behandling? Hade själv en tanke om att skriva en ansökan för hela behandlingen, från första besök till själva äggdonationsbehandlingen. I så fall så skulle ju både datum och total kostnad av nödvändighet bli lite diffusa, alltså att behandlingen skulle ske mellan exempelvis 2014-12-01 och 2015-07-01 och kosta cirka XYZ Euro. Låter det som något som kan gå igenom?
  • Äldre 11 Sep 07:48

    Hejsan,

    Är det någon som vet hur det fungerar att söka ersättning för att göra PGD utomlands. Här i Sverige får man inte göra det privat. Endast de tre försök som mitt landsting gör på Huddinge Fertilitetsklinik. Så nu när de försöken är gjorda är jag tvungen att söka mig utomlands.

    PGD, är som IVF med skillnaden att de gör en dna analys på de befruktade äggen innan återföring för att utesluta de ägg som är sjuka. Jag har en ärftlig kromosomavvikelse som leder till missfall. PGD är endast tillåtet för vissa ärftliga sjukdomar och görs endast på Shalgrenska i Göteborg och Karolinska i Huddinge.

    Någon som vet om jag har rätt till ersättning för mina försök utomlands nu när mina tre försök i Sverige är slut och möjligheten för mig att göra det privat i Sverige inte finns pga att privata kliniker inte tillåts utföra PGD.

    //Rymdsemlan

  • Äldre 11 Sep 11:02
    Taken skrev 2014-09-04 07:30:28 följande:

    Tack för svaret NinaCamilla, lyckades få tag på Fertinova och fick samma info som du hade om väntetid. Låter bra att man i alla fall får ersättning för majoriteten av kostnaden, men verkar ju som att att det kommer att stupa på det där med att landstingen inte ger syskonförsök. Frågan är ju då om man har något att vinna på att överhuvudtaget skicka in en ansökan till Försäkringskassan? Jag är osäker på om vi kan få ihop all information som behövs till en ansökan utan att först ha besökt kliniken, och då börjar ju pengarna snabbt att rulla iväg på resekostnader osv. vilket skulle kännas dumt om vi ändå har ett garanterat nej att vänta på vår ansökan.


    Lycka till!
    Vi fick inte ersättning från FK när vi nu gjorde ÄD i Finland. Fick avslag från FK pga att vi hade ett gemensamt barn sedan tidigare. Hon kom till via IVF här i Sverige, dock så betalade vi själva för den privata behandlingen.
    Det är nog landstingen det beror på. Olika i hela Sverige verkar det som.
    Har överklagat till Förvaltningsrätten. Måste ringa dem och kolla hur det går.
  • Äldre 15 Sep 18:56
    Lillan15 skrev 2014-09-11 11:02:24 följande:
    Lycka till!
    Vi fick inte ersättning från FK när vi nu gjorde ÄD i Finland. Fick avslag från FK pga att vi hade ett gemensamt barn sedan tidigare. Hon kom till via IVF här i Sverige, dock så betalade vi själva för den privata behandlingen.
    Det är nog landstingen det beror på. Olika i hela Sverige verkar det som.
    Har överklagat till Förvaltningsrätten. Måste ringa dem och kolla hur det går.
    Tack för input, skulle du kunna säga vilket landsting det gäller i ditt fall? För oss är det Norrbottens län som det gäller. Vore också intressant att höra vad som händer angående ert överklagande.
  • Äldre 30 Sep 22:26

    Inte läst hela tråden... Men undrar om någon varit i Aten för utredning av immunförsvaret och sökt ersättning för vård utomlands? Skickade in komplettering för drygt 3 månader sen och inte hört ett knyst ?!

    Nån mer här som väntar på besked från fk angående det?

  • Äldre 1 Oct 09:38
    Taken skrev 2014-09-15 18:56:12 följande:
    Tack för input, skulle du kunna säga vilket landsting det gäller i ditt fall? För oss är det Norrbottens län som det gäller. Vore också intressant att höra vad som händer angående ert överklagande.
    Hej!
    Västerbotten. Vårt överklagande ligger hos Förvaltningsrätten i Stockholm. Ej klart ännu. Skickade in det i mars månad. Så tid tar det.
  • Äldre 1 Oct 18:54

    Precis fått besked från FK att de överväger att avslå vår begäran om ersättning för ÄD i Finland pga ålder efter att landstinget yttrat sig. Var 40 år fyllda men ej 41 vid behandlingstillfället så det är ju lite surt.
    Vi ombeds nu komma in med synpunkter inom 2 veckor.
    Någon som känner till någon som lyckats få ersättning trots +40 efter nya lagen?
    Tips på argumentation?

  • Äldre 1 Oct 23:16

    Vi fick ersättning för äggdonation i Åbo som inleddes när jag var 42 år samt en FET när jag fyllt 43. Inga problem. Vårt argument var att vi försökt med privat IVF i Sverige som misslyckats och att väntetiden för privat äggdonation i Sverige var för lång för att vi skulle hinna med den innan jag fyllde 43. Detta var i oktober och december 2012. Ersättningen kom under 2013. Har de ändrat regler sedan dess?

  • Äldre 2 Oct 05:57
    Skruttet 69 skrev 2014-10-01 23:16:05 följande:

    Vi fick ersättning för äggdonation i Åbo som inleddes när jag var 42 år samt en FET när jag fyllt 43. Inga problem. Vårt argument var att vi försökt med privat IVF i Sverige som misslyckats och att väntetiden för privat äggdonation i Sverige var för lång för att vi skulle hinna med den innan jag fyllde 43. Detta var i oktober och december 2012. Ersättningen kom under 2013. Har de ändrat regler sedan dess?


    Det har ändrats och blivit hårdare. 
    Det är precis samma för oss med ålder och Privat IVF för kö var för lång. vi fick avslag och nu ligger vår överklagan hos Förvaltningsrätten. 
  • EGH
    Äldre 2 Nov 12:52

    Rymdsemlan: PGD kan göras privat i Sverige, vid KI. Kostnad ca 60 000 kr.

    Vi har gjort PGD utomlands och har lämnat in papper till FK men fick avslag (eller bifall med 0 kr). Detta med hänvisning till den nya lagen. Vi har tänkt överklaga. Läser man lagen är det inte alls tydligt att det är hemlandstingets regler som ska gälla, det är en tolkingsfråga. Är det någon som fått sin överklagad testad?

  • Äldre 2 Nov 13:15

    Tror vi är flera som skickat in våra avslag från FK till förvaltningsrätten och väntar på svar. Kan nog ta ett tag, kanske 1år. Vi Skickade in våran överklagan i somras.

  • Äldre 24 Nov 14:15

    Någon som haft problem med Fertinova-Helingfors fakturor på försäkringskassan? Vi har skickat in ansökan om ersättning för vårt första besök vi gjorde i Helsingfors. Skickade verkligen in ALLT jag kunde tänka mig de ville ha och lite till... Förra veckan kom ett brev från FK att de vill ha komplettering. De måste ha originalfakturan. Jag har skickat den enda faktura vi fått. Efter lite luskande ser jag nu att det står "kopio" på fakturan. Pratat med Fertinova idag och de säger att deras räkningar alltid ser ut så. Det står kopia på dom helt enkelt. Det fungerar inte alls för försäkringskassan. Suck. Vi har även ett intyg på att vi varit på kliniken just det datumet som fakturan gäller + kvitto på inbetalning, men det räcker inte. Senaste budet är att Fertinova nu ska skriva en förklaring att deras fakturor alltid ser ut så, att det står kopia  på alla deras fakturor och så ska de sätta dit en stämpel och intyga. Hoppas verkligen det funkar. Väntar nu på att få det på posten för att sen skicka vidare till FK..


  • Äldre 24 Dec 11:14

    Undrar om ngn kan hjälpa mig, vet inte vad jag ska svara för att få tillbaka pengar från försäkringskassan för våra besök hos dr d i Aten!

    De skriver: för att kunna få ersättning utomlands ska man ha fått vård som skulle ha bekostats gm det allmännas försorg om den utförts i Sverige!

    1. Behandlas sjukdomen inom vårt allmänna sjukvårdssystem i Sverige?

    Nej, motivera och ange ev källor

    Om ja, svara på 2 frågor till

    Julkramar

  • Äldre 3 Jan 21:30
    lillebob skrev 2014-12-24 11:14:50 följande:

    Undrar om ngn kan hjälpa mig, vet inte vad jag ska svara för att få tillbaka pengar från försäkringskassan för våra besök hos dr d i Aten!

    De skriver: för att kunna få ersättning utomlands ska man ha fått vård som skulle ha bekostats gm det allmännas försorg om den utförts i Sverige!

    1. Behandlas sjukdomen inom vårt allmänna sjukvårdssystem i Sverige?

    Nej, motivera och ange ev källor

    Om ja, svara på 2 frågor till

    Julkramar


    har du rätt till äggdonation/ivf i Sverige? dom har sina kriterier som bla ålder och har du förbrukat dina försök i landstinget? hoppas du hittar svar.
  • Äldre 3 Jan 21:31

    Någon som hört något om sina överklagan till FK och förvaltningsrätten?

  • Äldre 22 Jan 16:07

    Fick brev från Förvaltningsrätten idag. Vi fick avslag, var väl väntat men ändå jäkligt surt. Man kan även överklaga det beslutet så lika bra att köra på. har inget att förlora.

  • Äldre 23 Jan 08:55

    Hejsan,

    Har precis påbörjat ett PGD försök i Riga. Men det kostar en hel del jämfört med ett vanligt IVF, skulle därför verkligen behöva få ut medicinerna på högkostnadskortet här i Sverige. Någon som vet nån gynklinik/gynekolog som hjälper till med att skriva ut svenska recept så att jag slipper betala massor av pengar för exakt samma mediciner som jag redan tidigare har fått ut när jag gick på KI här i Sverige?

    Förstår inte varför det ska vara så svårt att hitta någon som kan hjälpa en. Är ju exakt samma mediciner som alla andra IVF kliniker i Sverige också använder.....suck, som om det inte vore dyrt nog med själva PGD:n.....

    Alla tips uppskattas (Men helst tips där man de fakto vet att dom hjälper till att skriver ut recept som man fått utomlands till svenskt recept på högkostnadsskyddet)!!

    Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning
    Jessica

  • Äldre 7 Feb 15:38

    Nu har avslaget för immunutredning kommit från FK. Har ni andra som ansökt fått svar ? ( jag har i Aten tråden lagt ut exakt deras svar ... Igår 6 feb). Nån mer ?

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?