• ida 07

    Ni som har barn med asperger/ högfungerande autism i 7-12 års åldern, vad gör era barn på fritiden? Hur lever ni som familj? Vad gör ni på loven?

    Hej har en son själv på 8 år, blir 9 i år. han har asperger/adhd. Han har inga kompisar och inga organiserade fritidsintressen som han går i. Han är väldigt ensam med oss här hemma. Sitter mycket framför tvn, tv spelet och leker med sina lego starwars skepp.

    Han har svårt att syselsätta sej själv, svårt hitta saker att göra. Frågar ofta Vad ska vi göra idag mamma?

    För att berika hans liv och rusta honom med bra verktyg för framtiden gör vi väldigt mycket på fritiden med honom. Vi är i ishallen, olika badhus, lekland, promenader, åker på utflykter, tågresor m.m

    Ibland gör vi sakerna bara med honom, ibland med familjen( storebror 10år, lillebror 7 mån), ibland tillsammans med annan barnfamilj. Han tycker det är väldigt roligt göra saker och jag mår bra när han trivs och utvecklas. Vi är oftast iväg en dag på helgen och hemma en dag på helgen.

    På sportlovet var jag själv ledig med alla mina 3 barn och då hade jag strukturerat upp hela veckan. Funkade kanon. Men vårt liv kostar en hel del pengar. Vi har en fjärdedels vårdbidrag.

    Varje år vid denna tiden börjar jag alltid planera för sommaren. Vad ska vi göra? Simskola i år igen? Grovplanerar vecka för vecka.

    Hur har ni andra det som har barn med liknande funktionshinder o är i ungefär samma ålder? Hur sysselsätter sej era barn på sommarlovet? Andra sommaren som sonen kommer vara ledig 9 veckor. Han går på fritids 2 em i veckan nu på vardagarna, men han har svårare klara det på sommaren med hela dagar.

    Sååå, hur lever ni andra som har det som vi? Nyfiken och tar gärna emot tips på sysellsättning för sonen.

  • Svar på tråden Ni som har barn med asperger/ högfungerande autism i 7-12 års åldern, vad gör era barn på fritiden? Hur lever ni som familj? Vad gör ni på loven?
  • luckynumber

    En vän till mig har en son som är 9 och också har asperger och dom brukar klättra klättervägg ibland, han tycker det är jättekul, säkert bra för självfortroendet när man vågar också han har provat lagsporter men inte alls varit intresserad men karate däremot fungerade rätt bra men jag vill minnas att han har slutat med det nu.

  • Equal

    Min son går på fritids till kl 16. En dag i veckan spelar han schack. han älskar att leka med lego eller sitta vid datorn eller datorspel Älskar lekland med.

  • ida 07

    equal
    Jag är ju föräldraledig så han är hemma mycket, dock fått fritids 2 em i veckan. Vad gör din son på tex sommarlovet? När han är ledig alltså?

  • Equal

    Kanske ska säga det att han har diagnoserna ADHD och autism.

    Sommarloven är jobbiga, han får fritids mycket och är ledig kanske 5 veckor bara. Då försöker vi åka på semester, förra året campade vi 9 dagar. Annars försöker vi åka och bada, vara i lekparker, leka i trädgården i poolen. Ska kolla om det finns dagkollo eller om kyrkan anordnar roliga saker, det brukar de göra.

  • ida 07

    Men fixar han vara på fritids hela dagar på loven? Fungerar det? Har de resurs för honom då? Det funkar bra för min son 2-3 h efter skolan men det är jättejobbigt vara på fritids för honom 5-8 h på loven. Tar mycket på krafterna integrera så länge med andra! Vi bor vid havet, så där är vi ofa på sommaren:) Vi åker också iväg på lite olika små semestrar för att sonen ska ha ngt att göra. men som sagt det blir dyra sommrar iaf för oss...

  • pcalma

    Vi tältar på sommaren!! Stort tält (3 "rum o kök") o det funkar kanon!
    Primitivt så det är precis som att det finns så lite som jan få fel, i vardagsgrejor iaf!
    Har Anton 5 år med adhd, dysomni, samt så utreds han nu för autism.
    Matilda 7 år med autistiskt syndrom, adhd, tvångssyndrom, trotssyndrom, motorisk koordinationstörning o dysomni.
    Dotter 14 år med adhd+ASdrag
    Son 13 år

  • Equal

    ida07

    Nej inte hela dagarna, handlar om 4 timmar per dag, ja dte finns resurs =)

    pcalma, jaa tälta går suveränt här med!

  • ida 07

    Tack snälla för era tips! Vi har tältat ett par gånger men jag har en fruktansvärt jobbig gräsallergi så jag blir sjukt dålig! Och storebror har också pollenallergi. Så synd för annars är ju det ett billigt, bra alternativ. Nu har vi dessutom en bebis att ta hänsyn till. Vi har åkt tåg en del till tex stockholm, vimmerby m.m och då bott på hotell. Barnen tycker tågresan är spännande och det blir inte massa bråk. De älskar bo på hotell( o vi med:) Sonen med asperger äter ju väldigt ensidigt men på hotellfrukostar finns det ju alltid ngt gott att välja på:) Har vi bara en given aktivitet och sysellsättning på dagarna funkar det oftast väldigt bra åka iväg hela familjen. Hemma båkar killarna mycket.


    Men det är dyrt. Och jag är föräldraledig hela sommaren.....Men jag klarar inte av att se min son gå sysslolös en hel sommar....Jag får panik av det...


    Equal


    lyckas ni pussla med era arbetstider eller hur får ni ihop det med bara 3 h jobb per dag? De har tagit bort resursen på min sons fritids... Känns inte heller läge begära det när jag ändå är föräldraledig....

    Har pratat med min kontakt på bup om någon form av dagsysselsättning för aspergerbarn. De behöver ju verkligen återkommande rutiner. Finns inget kommunen kan erbjuda på sommaren i nuläget men hon driver frågan vidare.

  • LillaFrun

    Skytte är ju en enmanssport som kan funka, ger ju inte så mycket aktivering med däremot hjärngympa.
    Lite annorlunda, kan vara stärkande att göra nåt som inte de flesta gör så behöver man ju inte bli jämnförd.
    Bågskytte finns ju oxå.
    Sommar och semestertid brukar vi spela minigolf med ungarna, de tycker de är roligt.
    Hemma brukar det vara poppis att bara gå ut och kasta lite frisbe.
    De läger som ordnas brukar ju vara långt bort för det mesta, men om man ändå har semester kanske man kan följa med och bo någonstanns i närheten i fall nåt skulle köra ihop sig.
    Blev ett rörigt inlägg med blandade ideer åt alla håll
    Pojk 11 år ADHD, flicka 9 år asperger, tourettes och adhd-drag.

  • Equal

    Ida07

    Jag studerar så jag är ledig hela somrarna och tar hand om barnen, därför det går att göra så att han bara är på fritids 4 timmar per dag.  =)

  • Mondiale9

    Hej,
    har en pojke på 10 (fyller 11 i juli) som har ADHD. Han har blivit väldigt lugn av Concerta vilket han ätit i snart ett år. Tidigare hade jag väldig press att aktivera honom hela tiden men det behovet kom från mig själv - inte från honom. Han är nöjd när han får spela dataspel, titta på TV och ta det ganska lugnt. Trött efter skolan (går i liten friskola i Danderyd där det även finns fritids). Han ska börja på golfkurs i vår (2 eftermiddagar per vecka). På sommaren brukar vi försöka resa iväg någon vecka men vi saknar sommaraktiviteter TILLSAMMANS med andra föräldrar och barn med ADHD. 

    Finns det någon/några med barn m diagnos i hans ålder vore jag glad över kontakt. En otroligt lugn och gullig pojke. Jag är dessutom skild så ibland tycker vi båda att det blir långsamt. Han har 2 stora systrar som inte bor hemma längre. Bor i Näsbypark i Täby

     

  • Marina 1978

    Har en son med diagnosen autism i barndomen han är 7,5år gammal.
    Går på fritids både före och efter skolan, är där även på lov och funkar kanon. Hans kontaktperson på fritids är specialpedagog på skolan, men hon finns inte på plats utan mer som en resurs med lösningar på problem som uppstått.
    Han går på brottning 2 dagar i veckan och simning 1 dag i veckan.
    Hans favoritsysselsättningar e matte på datan, film, pussel, spel mm
    Vi sysselsätter inte han mer än våra andra barn, alla barn måste få ha "tråkigt" för att utveckla fantasi och komma på egna lekar.
    Hoppas du fick några svar

  • annamaria68

    Hej alla, hittade er tråd när jag googlade på sommaraktivitet Aspberger. Vet inte om ni är i forumet längre, men det var en så trevlig och hjälpsam tråd, så jag provar. Har en kille på 11, snart 12 som har tråkigt. Tidigare tjejkompisar i skolan har fått andra intressen och han är nu ganska ensam och säger ofta att han saknar kompisar. Är en rolig och social kille eg, men självförtroendet har gått neråt känns det som pga färre sociala kontakter. Har ni tips så blir jag glad, har ni barn som vill träffa vänner så hör gärna av er!

  • Velmaja
    annamaria68 skrev 2016-05-15 23:23:27 följande:

    Hej alla, hittade er tråd när jag googlade på sommaraktivitet Aspberger. Vet inte om ni är i forumet längre, men det var en så trevlig och hjälpsam tråd, så jag provar. Har en kille på 11, snart 12 som har tråkigt. Tidigare tjejkompisar i skolan har fått andra intressen och han är nu ganska ensam och säger ofta att han saknar kompisar. Är en rolig och social kille eg, men självförtroendet har gått neråt känns det som pga färre sociala kontakter. Har ni tips så blir jag glad, har ni barn som vill träffa vänner så hör gärna av er!


    Vart bor ni?
Svar på tråden Ni som har barn med asperger/ högfungerande autism i 7-12 års åldern, vad gör era barn på fritiden? Hur lever ni som familj? Vad gör ni på loven?