• wand
    Äldre 12 Mar 15:04
    5014 visningar
    12 svar
    12
    5014

    Kan jag adoptera min systerdotter i krigsdrabbade Kongo??


    Hej jag vill adoptera min systers dotter i kongo som är född 2003, Systern och hennes man har redan givit bort 2 av sina barn på grund av att de inte har någon möjlighet att ge barnen ett värdigt liv, flickan är undernärd går i skolan några veckor om året. Både min syster och hennes man vill att jag ska ta hand om deras dotter och har även skrivit ett brev där båda två samtycker om detta och signerat samt även gett mig flickans födelseattest.

    Alla vet hur oroligt det är i Kongo och att det är kvinnorna och barnen som drabbas hårdast av kriget som har hittills dödat nästan 7 miljoner människor ocg gryma våldtäkter fortsätter. Jag vill ta hand om flickan, Jag har sparat över 100.000 kr, just nu är jag studerande, jag fyller 25 i år. Bor i en bostadsrätt i stockholm, har även goda vänner som kan ställa upp ekonomiskt om det skulle behövas.

    Jag var i KOngo februari 2010 och har många bilder på mig tillsammans med flickan och även hennes föräldrar och bilder som visar hur fattigt du bor etc.

    Snälla ge mig råd om hur jag kan få hit flickan, vilka myndigheter ska jag vända mig till? Vilka blanketter ska jag fylla i? Tacksam för alla svar.

    Det är flickan på bilden som dricker vatten.
  • Svar på tråden Kan jag adoptera min systerdotter i krigsdrabbade Kongo??
  • Hugo Boss
    Äldre 12 Mar 15:20
    #1

    Testa att söka på Socialkontoret i din stad. Där borde dom kunna hjälpa dig!!
    www.rfsl.se/
    Hittade ltie på denna sidan.

    Hoppas du får ta hit din systerdotter!!
    Kram


    kaos..jo jag tackar!!
  • Äldre 12 Mar 15:55
    #2

    Hej!

    Kika på www.mia.eu om hur det går till att göra en sk enskild adoption. För det krävs att du går föräldrautbildning, utreds av kommunen på samma sätt som vid "vanlig" adoption men sen sköter ni resten av adoptionen själva i landet. Ta kontakt med socialkontoret/familjerätten i din kommun så snart som möjligt så att ni kan komma igång med er utredning snart. De kan ju också berätta mer för dig om hur ni ska gå tillväga. Kram

  • Manche­ster
    Äldre 12 Mar 19:31
    #3

    Det borde inte vara omöjligt, men det krävs att du genomgår en utredning här för att se om du passar som adoptivförälder. Det ställs en hel del krav, bland annat ska man ha fyllt 25, men samtidigt går det att göra undantag om det finns särskilda skäl. Ett sådant skäl kan vara att det är ett "känt barn", dvs ett barn du redan har kontakt med och som inte har någon annan chans till adoption än just dig. alltså precis så som det ser ut i ditt och din systerdotters fall. Sedan måste även myndigheterna i Kongo godkänna internationella adoptioner, men det har du kanske redan kollat? Trots din perfekt svenska antar jag att du själv är från Kongo om du har din syster där. När det gäller många länder är det betydligt lättare att få en adoption godkänd om man kommer ifrån det landet än om man är helt och hållet utlänning.

    En "vanlig svensk" hade inte fått adoptera från Kongo eftersom ingen svensk adoptionsorganisation har något samarbeter med kongolesiska myndigheter eller barnhem (såvitt jag vet i alla fall). Om du ursprungligen kommer därifrån har du dock tillräckligt stark anknytning till landet för att få genomföra en sk enskild adoption, dvs utan inblandning av en auktoriserad adoptionsorganisation. Det är där MIA kommer in. Det är de som kontrollerar om du har tillräckligt goda skäl att få adoptera på det sättet och om din adoption kan antas vara rättssäker för barnet och dess ursprungsfamilj.

    Jag sitter i socialnämnden i en svensk kommun och har varit med och klubbat medgivande för adoptioner liknande den du planerar att genomföra. Det händer inte jätteofta, men det förekommer.

    Lycka till!

  • Äldre 12 Mar 19:34
    #4

    Har inga tips, men hoppas du kan fixa detta!


    cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Manche­ster
    Äldre 12 Mar 19:35
    #5

    Förresten, det kan hända att socialnämnden i din kommun kommer att vara tveksamma därför att du blir en mycket ung mamma i förhållande till din systerdotters/blivande dotters ålder. Men ge dig inte! Vi har gett adoptionsmedgivande till åtminstone en släktingadoption där den blivande mamman bara var 14 år äldre än barnet. I det fallet rörde det sig om en tonåring och det fanns även en några år äldre blivande pappa med i bilden, men i alla fall. Det skulle inte vara första gången en släktingadoption avvek från "normen" när det gäller ålder på föräldrar och barn.

  • Äldre 12 Mar 22:47
    #6

    TS - kontakta de som arbetar med adoptioner på socialkontoret i din kommun/stadsdel. Be att du får boka en tid för informationssamtal då du vill ansöka om medgivande att adoptera ett släktingbarn. Du kommer så ocksa att bli anvisad till en godkänd föräldrautbildning. Det är sedan Myndigheten för internationella adoptionsfrågor (MIA) som ger dig tillstånd att adoptera från Kongo på det sätt du tänkt dig.

  • Äldre 13 Mar 11:54
    #7

    Du har fått många bfa svar om hur du ska gå tillväga.

    Jag vill bara tillägga en sak: Du skriver att du vill "ta hand om" flickan. Men tänk på att en adoption innebär att du blir barnets förälder med allt vad det ínnebär av skyldigheter och känslomässig förbindelse. Du blir flickans mamma. Du ska ha tid, kärlek och engagemang för henne resten av ert liv. Dessutom blir du mamma till en flicka som tvingas lämna sin biologiska mamma - med allt vad det innebär.

    Kanske har du redan tänkt på detta. Om inte, är det sådant utredarna och utbildarna kommer att ta upp med dig.

    Ett annat tips i all välmening är att inte lägga ut bilder på flickan. Visserligen har hon ansiktet bortvänt från kameran men för att undvika risken att flickan - eller andra på bilden - blir identifierade bör du inte lägga ut bilder.

  • Äldre 13 Mar 19:46
    #8

    Du kan gå föräldrautbildning och utredas innan du fyller 25, men du måste fylla 25 innan du får medgivande, men du fyller ju 25 år i år.

  • Manche­ster
    Äldre 13 Mar 20:44
    #9
    Hjärtat längtar skrev 2011-03-13 19:46:01 följande:
    Du kan gå föräldrautbildning och utredas innan du fyller 25, men du måste fylla 25 innan du får medgivande, men du fyller ju 25 år i år.
    Det stämmer inte riktigt. I normalfallet ska man ha fyllt 25 för att få medgivande, men om det finns särskilda skäl kan man göra ett undantag. Ett sådant skäl kan vara just att man ska adoptera ett känt barn och att det är till barnets bästa att adoptionen inte skjuts upp pga den blivande förälderns ålder. Släktingadoptioner brukar ibland få avvika lite från reglerna för "vanliga" adoptioner. En 24-åring som bara har en stor barnlängtan kan ju vänta några månader. Han/hon lider inte nämnvärt av det och inget barn påverkas på något sätt. När det gäller en sådan adoption som TS avser så är det ju en helt annan sak. Om TS är utredd och klar när hon är 24 år och åtta månader så finns ju ingen som helst anledning att låta flickan vänta i Kongo ytterligare fyra månader bara för att "rätt ska vara rätt". Bättre då att hon får komma hit och börja sitt nya - förhoppningsvis mycket bättre - liv så fort som möjligt.
  • wand
    Äldre 13 Mar 21:35
    #10

    Tusen tack för alla svar, underbart att det finns människor som bryr sig där ute Glad

    Ska försöka svara på lite frågor som ni har ställt:

    Jag är själv född i Kongo och kom hit som 9 åring, Jag är otroligt tacksam att jag fick den möjligheten även fast det inte alltid har varit lätt. Jag vill bli förälder till flickan, tanken att få hit henne och ge henne ett tryggt hem får mig att bli varm inombords, jag vill även få hit henne innan hon blir "för gammal" för att anpassa sig till det nya landet, språken och den nya miljön.

    När det kommer till det känslosamma så vet jag hur det känns att lämna sina biologiska föräldrar, men iochmed att hennes mor är min syster så finns det alltid möjlighet för henne att bibehålla kontakten.

    Jag har skrivit ut blanketter som jag ska fylla i och skicka imorgon först till socialstyrelsen för att ansöka om medgivande är väl det första jag borde göra efter alla tips jag har fått här??

    När det gäller föräldrautbildningen kan jag gå på den redan nu eller måste jag få ett medgivande först?
    Jag hoppas att min ålder inte ställer till det, jag må vara 24 men mycket mogen för min ålder och har funderat på det här sedan februari 2010 när jag själv var i Kongo

    Kom gärna med era åsikter, tips, frågor och tankar...ännu en gång tack

  • Manche­ster
    Äldre 13 Mar 21:57
    #11
    wand skrev 2011-03-13 21:35:25 följande:
    Tusen tack för alla svar, underbart att det finns människor som bryr sig där ute Glad

    Ska försöka svara på lite frågor som ni har ställt:

    Jag är själv född i Kongo och kom hit som 9 åring, Jag är otroligt tacksam att jag fick den möjligheten även fast det inte alltid har varit lätt. Jag vill bli förälder till flickan, tanken att få hit henne och ge henne ett tryggt hem får mig att bli varm inombords, jag vill även få hit henne innan hon blir "för gammal" för att anpassa sig till det nya landet, språken och den nya miljön.

    När det kommer till det känslosamma så vet jag hur det känns att lämna sina biologiska föräldrar, men iochmed att hennes mor är min syster så finns det alltid möjlighet för henne att bibehålla kontakten.

    Jag har skrivit ut blanketter som jag ska fylla i och skicka imorgon först till socialstyrelsen för att ansöka om medgivande är väl det första jag borde göra efter alla tips jag har fått här??

    När det gäller föräldrautbildningen kan jag gå på den redan nu eller måste jag få ett medgivande först?
    Jag hoppas att min ålder inte ställer till det, jag må vara 24 men mycket mogen för min ålder och har funderat på det här sedan februari 2010 när jag själv var i Kongo

    Kom gärna med era åsikter, tips, frågor och tankar...ännu en gång tack
    Du inte bara får gå utbildningen först. Du måste! Du kan inte få ett medgivande förrän du har genomgått utbildningen. Däremot kan det hända att du får påbörja utredningen redan innan. Det är lite olika i olika kommuner. På en del ställen är man strikt med att utbildningen ska vara klar först. På andra går man med på att göra delar av utredningen innan utbildning. En del av det utredaren tittar på går bra att gå igenom utan att vara särdeles kunnig om adoptioner. Bland annat kommer du att bli tillfrågad om din hälsa (och även lämna läkarintyg) och din livsåskådning. Du kommer också att få berätta om din egen barndom, ditt förhållande till föräldrar, syskon och övrig släkt. Ni kommer att gå igenom din ekonomi, hur du bor mm för att se att du rent praktiskt har möjlighet att ta hand om ett barn. Allt det går ju egentligen lika bra att göra innan adoptionsutbildningen är klar. När du sedan har gått utbildningen så pratar ni om sådant som dina motiv till att adoptera, din syn på adopterade barn och hur väl du uppfattar att de kan ha en del särskilda behov.

    Din utredare kommer också att vilja ha referenser, minst två stycken. Det kan vara bra att redan nu fundera över vem du vill använda som referens. Det bör vara någon som känner dig väl, gärna någon som själv har barn eller i alla fall haft tillfälle att se dig tillsammans med barn.

    Så länge du ser dig själv som (blivande) mamma till flickan och är på det klara med att en adoption innebär att få ett eget barn, inte att ta hand om ett syskonbarn, så är det bara positivt att flickan kan fortsätta ha kontakt med sin biologiska familj. En del - inte alla - adopterade kan känna sig rotlösa och önska att de visste mer om sitt ursprung. Det behöver din flicka aldrig drabbas av. Vilken förmån!

    Slutligen: Det är socialtjänsten i din hemkommun som ska ha din ifyllda ansökningsblankett. Däremot kan du skriva ut blanketten på socialstyrelsens hemsida. Samtidigt som du lämnar din ansökan så anmäler du att du vill gå adoptionsutbildningen. Se också till att kontakta MIA på en gång.
  • Äldre 14 Mar 12:57
    #12
    Manchester skrev 2011-03-13 20:44:43 följande:
    Det stämmer inte riktigt. I normalfallet ska man ha fyllt 25 för att få medgivande, men om det finns särskilda skäl kan man göra ett undantag. Ett sådant skäl kan vara just att man ska adoptera ett känt barn och att det är till barnets bästa att adoptionen inte skjuts upp pga den blivande förälderns ålder. Släktingadoptioner brukar ibland få avvika lite från reglerna för "vanliga" adoptioner. En 24-åring som bara har en stor barnlängtan kan ju vänta några månader. Han/hon lider inte nämnvärt av det och inget barn påverkas på något sätt. När det gäller en sådan adoption som TS avser så är det ju en helt annan sak. Om TS är utredd och klar när hon är 24 år och åtta månader så finns ju ingen som helst anledning att låta flickan vänta i Kongo ytterligare fyra månader bara för att "rätt ska vara rätt". Bättre då att hon får komma hit och börja sitt nya - förhoppningsvis mycket bättre - liv så fort som möjligt.
    Ja, absolut! Vad bra att inte åldersregeln gäller släktingadoptioner.
    Jag är ju en längtande 24-åring men visst kan jag vänta...
Svar på tråden Kan jag adoptera min systerdotter i krigsdrabbade Kongo??