• ebben
    Äldre 14 Mar 15:40
    31680 visningar
    15 svar
    15
    31680

    Kesella? Hur onyttigt?

    Alltså kesella är så gott till fruksallad eller bär,kesella o vanilj.Men HUR pass onyttigt är kesellan??
    Vill gärna äta så pass "bra som möjligt". O vad är egentligen skillnaden på kesella o cremefraiche??
    Vad är bättre-kesella eller grädde? Tycker kesellan är så mycket frächare o godare.

  • Svar på tråden Kesella? Hur onyttigt?
  • Äldre 14 Mar 15:43
    #1

    Det beror på vad du menar med onyttigt. Kesella innehåller mindre fett än både creme fraiche och grädde. Tycker man det är en bra sak är Kesella nyttigare. 

  • ArtISk­in
    Äldre 14 Mar 15:45
    #2

    Det finns Kesella light

  • Äldre 14 Mar 15:46
    #3

    Kesella kan ju inte vara så himla onyttigt tycker jag. När jag bett om hjälp på nyttiga mellanmål osv så har många tipsat om kesella med funlightsaft i tex.  Den smaksatta kesellan är väl inte allra bäst men jag brular ta vanlig kesella och ha lite vaniljpulver (ej socker) i.


    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Äldre 14 Mar 15:48
    #4

    Kesella har ganska högt proteinvärde, så om man vill åt det så är det ju bra. Då menar jag vanlig Kesella, inte ngn smaksatt.

  • Äldre 14 Mar 16:53
    #5

    Kesella är precis som knittgirl proteinrikt, till skillnad mot t ex grädde som mest är fettrikt. Väljer man den magra kesellan kommer 70% av energin från protein.


  • ebben
    Äldre 14 Mar 16:56
    #6

    det är kesella light jag har......det är ju så gott till frukt o bär bara. o jag sätter faktiskt dit lite vaniljsocker,men inte så mycket alls.....
    Det blir efterrätt i dag-hallon o jordgubbar med kesella

  • jagära­f
    Äldre 14 Mar 16:56
    #7
    Maroschka skrev 2011-03-14 15:46:26 följande:
    Kesella kan ju inte vara så himla onyttigt tycker jag. När jag bett om hjälp på nyttiga mellanmål osv så har många tipsat om kesella med funlightsaft i tex.  Den smaksatta kesellan är väl inte allra bäst men jag brular ta vanlig kesella och ha lite vaniljpulver (ej socker) i.
    Kesella med funlight känns inte särskilt nyttigt. Speciellt inte Kesella light. Funlight är så otroligt fullproppat med kemikalier och även kesella light eftersom man tagit bort fettet som ger stabilitet och ersatt det med vatten och stabiliseringsmedel... Blä!

    Skippa lightprodukter, socker och övriga kolhydrater i så stor utsträckning som möjligt så kommer du må så bra så!
  • Äldre 14 Mar 17:01
    #8
    ebben skrev 2011-03-14 16:56:06 följande:
    det är kesella light jag har......det är ju så gott till frukt o bär bara. o jag sätter faktiskt dit lite vaniljsocker,men inte så mycket alls.....
    Det blir efterrätt i dag-hallon o jordgubbar med kesella
    Köp vaniljpulver istället, kika på en större ICA t ex, finns i små burkar. Det är liksom "ren" vanilj och inte en massa socker.

    Kesella med bär är mums!
  • Äldre 14 Mar 17:04
    #9

    Jag köper ofta valios laktosfria matkvarg http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=2381 då den inte innehåller löpe och min mage gillar den...


  • Ulrica­80
    Äldre 14 Mar 17:05
    #10

    Kesella är inte onyttigt alls utan väldigt nyttigt mellamål.

  • Äldre 14 Mar 17:08
    #11
    Arla Kesella lätt:
    Högpastöriserad skummjölk, högpastöriserad grädde, syrningskultur, löpe.
    Näringsvärde per 100 g
    75kcal
    Protein 13 g
    Kolhydrat 3,5 g
    varav sockerarter 3,5 g
    Fett 1 g

    Arla Kesella:
    Högpastöriserad skummjölk, högpastöriserad grädde, syrningskultur, löpe
    Näringsvärde per 100 g:
    140kcal
    Protein 10 g
    Kolhydrat 3,5 g
    Fett 10g
  • ebben
    Äldre 14 Mar 17:14
    #12

    jennie m ie-jo,jag vet om det där m vaniljpulver,men det är så satans dyrt på vår lilla butik.....Så här köper jag det INTE.
    O har inte kommit ihåg det då jag varit på nån stormarknad som var ett par veckor sen.

  • Äldre 14 Mar 17:16
    #13
    ebben skrev 2011-03-14 17:14:33 följande:
    jennie m ie-jo,jag vet om det där m vaniljpulver,men det är så satans dyrt på vår lilla butik.....Så här köper jag det INTE.
    O har inte kommit ihåg det då jag varit på nån stormarknad som var ett par veckor sen.
    Jag minns inte vad jag betalade på ICA Maxi, det var väl inte billigt men så himla mycket använder jag inte heller
  • jagära­f
    Äldre 14 Mar 17:19
    #14

    Vaniljpulver är dyrt men det går ju åt så otroligt lite.

    Kanske Kesella light inte innehåller stabiliseringsmedel men de flesta lightprodukter gör det eftersom de är utspädda med vatten. Fun light vet jag däremot med säkerhet är fullproppad av kemikalier. Bl a blev den förbjuden att serveras till gamlingar i den kommun jag bor i eftersom den närapå är farlig. Använd färska bär istället eller vanlig saft.

  • Äldre 14 Mar 17:22
    #15

    En liten nyttig påminnelse om att allt som heter "lätt" inte är skräp...


Svar på tråden Kesella? Hur onyttigt?