• Fidelis ad urnam

    Hur lyckas med nötkött?

    Jag vågar mig aldrig på att steka nötkött, som ryggbiff eller rostbiff.
    Köttet blir alltid torrt och tråkigt med för mycket tuggmotstånd och aldrig mört och gott som på restauranger.
    Jag är inte dålig på att laga mat, men just nötkött misslyckas jag alltid med.

    HUR steker man en nötköttsbiff så att den blir god och mör?

    HJÄLP!!

  • Svar på tråden Hur lyckas med nötkött?
  • Emmi27

    Jag tror att det kan vara bra att använda en kött termometer till sånt så att man mäter efter temperaturen istället för tiden. Kolla upp recept på nätet !

  • Blablabla

    Rostbiff görs i ugn med termometer, Biff marineras först i minst ett dygn. Ha pannan först på hög värme & stek ena sidan,
    , så du får fin yta. Sedan brukar jag stänga av plattan & steka påpm neftervärme.

  • Fidelis ad urnam

    Suckar, skrev fel, menar rostas (eller vad det heter), inte rostbiff.
    Jag är proffs på att göra porterstek, surstek, rostbiff osv osv. Allt i ugn blir hur bra som helst.
    Men när jag ska steka nötkött blir det tråkigt.

  • hhönan

    En vanlig utskuren bit ryggbiff steker du bara några minuter. Beror på om du vill ha den blodig eller inte. Steker du den för länge så blir den seg.
    Eller menar du hela stekar av nöt?

  • Brittan

    Stek kötter i stekpanna så att det blir yta. Ytan hindrar köttsaftet från att rinna ut. Sätt sedan i köttermometer innan köttet sätts i ugnen.

  • BuoBä

    Du menar medeltjocka skivor, typ utskuren biff?


    Jag lyckas inte varje gång, men här är några tips som hjälper:


     


    Ta fram köttet en stund innan du ska steka det så det inte är kylskåpskallt (kallt kött kyler pannan).


    Torka av köttet strax innan det ska stekas (blött i pannan = köttet kokar istället).


    Se till att pannan är riktigt varm och lägg inte i för många bitar på en gång för då kyls pannan ner.


    Vänd inte köttet i pannan mer än en gång.


    Om du vill ha köttet genomstekt, stek snabbt i panna och gör klart i ugnen.

  • feministbrud

    En sak du kan göra är att marinera den i balsamvinäger och goda kryddor och lite olja. Det brukar göra susen för den tråkigaste köttbiten.

    Annars är det viktigt att köpa kött av god kvalitet. Då blir det nästan alltid bra att steka det rätt upp och ner med salt och peppar. Stek den som BuoBä beskrev.

  • Fidelis ad urnam

    Tack för era tips.

    Och ja, jag menar utskurna biffar av nötkött.

    Skulle också vilja våga mig på lammracks, men vet inte om jag vågar :-O

  • BuoBä

    Lammracks gör man definitivt klart i ugnen efter att ha gett dem stekyta.


    En fransman har förresten lärt mig att man aldrig ska salta och peppra nötköttet innan stekning, utan möjligen efter, om man tycker det behövs (vilket enligt honom bara är om köttet är dåligt ).

Svar på tråden Hur lyckas med nötkött?