Mina föräldrar flyttade med mig till London när jag var 14. Jag vantrivdes enormt! Jag gick på Svenska skolan en termin, sen slutade jag och började läsa på distans mot en skola i Sverige. Vad som kan vara värt att tänka på är att det är en liten skola (åtminstone när jag gick där, 1998, länge sen!), med allt vad det innebär. Små klasser kan betyda att man får mycket uppmärksamhet av lärarna, men kan också betyda att man inte hittar nån kompis som man klickar med. Jag var ensam tjej med 8 killar, och tyckte det var rätt jobbigt. Skolan verkade ha svårt att rekrytera bra behöriga lärare, eftersom de inte kunde erbjuda heltidstjänster. Det fanns en obehaglig medvetenhet bland barnen om föräldrarnas ekonomiska ställning. Alla visste vilka som t ex kom från familjer där båda föräldrarna behövde jobba, och det kändes som att man blev rangordnad. Jag var väldigt udda eftersom båda mina föräldrar var akademiker, och blev känd som tjejen som bodde i "det lilla huset med den lilla bilen utanför". Alla elever fick dock höga betyg! Tyvärr lärde vi oss inte speciellt mycket på lektionerna.
Jag tror att det kan vara lättare för en 10-åring att flytta, men tycker absolut att ni ska prata igenom det ordentligt med er son. Mina föräldrar har i efterhand erkänt att de mest såg flytten som ett spännande äventyr, och inte tänkte så mycket på hur uppslitande det blev för mig.
Jag flyttade tillbaka till Sverige för att gå på gymnasiet, men hade jättesvårt för att anpassa mig tillbaka till livet i Sverige. Det var skitjobbigt, men nu i efterhand är jag glad för all livserfarenhet jag fick när vi flyttade.
Min pappas svenska läkarexamen gällde i UK, och han trivdes jättebra på sitt engelska jobb. Men ha i åtanke att det är väldigt mycket nedskärningar och förändringar på gång inom NHS just nu.