• maddiz

    Får man bada när man tagit hål i öronen?

    Min 9 åriga dotter tog hål i öronen för 2 dagar sen, och ska iväg imorrn och bada. Går det bra fast det är så tätt inpå?
    Dom sa ingenting om badning och sånt i samband med att vi tog hålen.

  • Svar på tråden Får man bada när man tagit hål i öronen?
  • busan81

    jag kommer inte ihåg hur det var själv .. det var ett antal år sedsan man själv tog hål i öronen.. men har du en piercing( som är typ samma sak) bör du undvika att bada, för att allt smuts och bakterier du har på kroppen blir ju kvar i badkaret tills vattnet släpps ut..

    borde ju vara samma sak i en simhall, allså mycket bakterier i vattnet.. även om det finns mycket klore ( eller hur det nu stavas)

    men jag tror inte att det är farligt, det kan bli lite infekterat men det kan det ju iaf

  • leol

    Hej! Läste precis din fråga och kan faktiskt svara på den! Och tyvärr är svaret nej. Man ska inte bada i simhall när man tagit hål. Dåligt att ni inte fick den infon. Det tar ju upp till 6 veckor innan hålet är läkt och under den tiden ska man vara mycket noga med hygienen.
    Mina två äldsta döttrar, nu 13 och 11, har båda tagit hål. Den äldsta gjorde ett tredje hål i våras.
    Man ska hålla sig till att duscha hemma men samtidigt så är det ju mindre bakterier hemma och man har lättare att göra rent omgående.
    Min mellandotter hade mycket stora problem med att hennes hål inte läkte. Det varade sig och höll på. Till slut fick vi ge upp försöken och efter mycket lång tid läkte hålen igen. Det blossar fortfarande upp men mer och mer sällan. Naturligtvis berodde detta till stor del på att hon inte tålde detta. Hålen tog hon som 5-6-åring. Äldsta dottern, som är allergiker, vilket vi fick reda på några år efter håltagningen, har inga problem alls.

    Hoppas du hinner läsa detta och att du fått ditt råd.

  • Nette

    Till min dotter sa dom att det inte spelade någon roll. Bada på du sa dom. Vi har badat i både havet, egen pool och i simhallen.

Svar på tråden Får man bada när man tagit hål i öronen?