• TresochJonas

    När kan man börja ge mjölkersättning & amma samtidigt?

    Hej,
    Jag har en son på 2 månader och börjar så smått längta efter att sova längre och dessutom har jag gått ner 15kg vilket känns! Min rygg börjar krokna också så jag önskar lite råd om hur man kan få det lite lättare?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 16:49
    blev ett snabbt inlägg då sonen ville ha mat.. Det jag undrar är när man kan tex börja med mjölkersättning på kvällen för att han ska sova längre? Jag tänkte mig kanske vid 3 månader men undrar om det är för tidigt? Är det någon nackdel att amma och ge mjölkersättning samtidigt? kan han börja vägra amma? andra nack/fördelar?

  • Svar på tråden När kan man börja ge mjölkersättning & amma samtidigt?
  • Meddelande borttaget
  • Lady Namárië

    Det är du som bestämmer när det känns bra.

    Vill du fortsätta amma och ge tillägg kan det vara idé att ge ersättningen i en kopp för att inte störa sugtekniken. Men det finns också flasknappar som är utformade för att likna bröstvårtans form som du kan testa. Välj gärna en anti-kolikflaska med t. ex ventil i botten, och börja med små portioner så att magen får vänja sig vid den nya dieten.


    So say we all
  • merenwen

    Sova längre? Vad har det med ersättning att göra? Jag helammar min son (4,5 månader) och han sover 11-12 timmar på natten utan att vakna, så det har väl inte med maten att göra?

    Fast det där med viktnedgången känner jag också av. Lite jobbigt. Nu har jag inte tappat så mycket som du, utan bara 5 kg. Fast då var jag väldigt smal redan innan, så det är ganska mycket på min kropp...
    Men jag vräker i mig mat. Äter mer än min sambo och en massa mellanmål, frukt, nötter och godsaker mellan målen. Så nu tror jag att jag har fått lite kontroll på vikten.

    Ang. ryggen - se till att du sitter bra när du ammar. Kanske rent av kan ligga ner ibland?

  • Lady Namárië
    merenwen skrev 2011-03-17 16:24:12 följande:
    Sova längre? Vad har det med ersättning att göra? Jag helammar min son (4,5 månader) och han sover 11-12 timmar på natten utan att vakna, så det har väl inte med maten att göra?
    Har man ett barn som vill äta ofta kan ju ersättning eller att pumpa ur och ge flaska vara en möjlighet att dela på nätterna för de vuxna.
    So say we all
  • Youngmother

    Du kan ju börja när du vill egentligen
    Känner igen vad du menar, jag ammar i dagsläget men det var en period då jag gav ganska mycket ersättning (pga stress bland annat) och gav jag en stor flaska på kvällen så kunde bebisen sova hela natten lång. Nu när jag är tillbaka och helammar igen så vaknar bebisen ca 1-2 gånger per natt igen.

    Du skulle ju kunna, efter amning på kvällen, ge en stor flaska ers och se om bebisen sover längre? Det är ju ingen garanti bara för att man ger ersättning vill jag ju tillägga! Men eftersom det är mer hårdsmält så brukar många bebisar sova längre stunder.. Sen finns det ju ammade barn som sover länge också förstås.

    Min bebis sover ca 12 timmar (ammad) och då äter hon ca 1-2 gånger, men hon somnar om direkt efter amningen (eller under amningen)
    Hon är 3,5 mnd nu

  • merenwen
    Lady Namárië skrev 2011-03-17 16:30:36 följande:
    Har man ett barn som vill äta ofta kan ju ersättning eller att pumpa ur och ge flaska vara en möjlighet att dela på nätterna för de vuxna.
    Så kan det vara... Glad
  • elin84s

    Jag började tidigt med ersättning till min son. Han dalade i vikt de första sex veckorna och vi lades in på sjukhus för att de skulle övervaka amningen. Denna procedur upprepade vi flera gånger. Han vägdes före och efter amning och de kom fram till att jag inte hade tillräckligt med mölk. Jag fick börja komplettera med ersättning men när han var tre månader slutade han att ta bröstet, antagligen för att sugtekniken är annorlunda på flaskan. Men att gå över till ersättning är absolut inget man ska skämmas över. Jag har blivit en helt ny människa sen jag fick avlastning. Man kan åka på tjejkvällar utan honom, gå på bio, ja göra saker man mår bra av. Är mamma glad är bebisen glad. Har flera vänner som aldrig ammats utan bara fått ersättning och de är fullt friska och nästan aldrig sjuka. Börja med ersättning om du vill tycker jag och skit i de som förkastar alla som inte ammar till barnen är halvåret!

  • TresochJonas

    Tack för alla tips! Jag ska fundera hur jag ska göra.. tänker lite på vad BVC säger om alla goda grejer som bröstmjölken ger (antidoxianter..stavas det så..?) som inte finns i ersättning. Min lille kille har varit förkyld från födsel som lett till öroninflammation och nu är han röd i ögat som kan vara en förkylning (enligt sjukvårdsupplysningen) så det där braiga i bröstmjölken är ju inte säkert från sjukdomar.

  • Helene70
    TresochJonas skrev 2011-03-17 20:19:06 följande:
    Tack för alla tips! Jag ska fundera hur jag ska göra.. tänker lite på vad BVC säger om alla goda grejer som bröstmjölken ger (antidoxianter..stavas det så..?) som inte finns i ersättning. Min lille kille har varit förkyld från födsel som lett till öroninflammation och nu är han röd i ögat som kan vara en förkylning (enligt sjukvårdsupplysningen) så det där braiga i bröstmjölken är ju inte säkert från sjukdomar.

    Men bebisen får väl i sig allt ändå eftersom du fortfarande kommer att amma. Delamning är också amning!
  • Dr Mupp

    Om du vill ge tillägg så är det upp till dig, det är ingen annan som bestämmer över det. Men det finns nackdelar och det bör man veta inann.

    Börjar man med ersättning så kommer man amma mer sällan, det innebär att man kommer få mindre mjölk. Vilket leder till att man behöver ger mer ersättning och sen är sprialen igång. Oftast märkern man detta i samband med ökningsperioder. Hur snabbt och hur mycket ersättningen påverkar mjölkproduktionen beror på hur känslig man är för det.

    Det är olika teknik för amning och flaska. Oavsett vad reklamen säger om bröstliknande flaska osv så är det fortfarande olika teknik. En del bebisar klarar av att växla mellan flaska och bröst utan problem, en del gör det inte utan bröjar slarva med taget eller blir lata och vägrar bröstet.

    Ersättning är heller inget mirakelmedel. Finns inget som säger att bebisen kommer sova längre bara för att man ger ersättning. Det kan faktiskt bli så att bebisen sover sämre eftersom ersättning är svårtsvmält och kan ge magknip tex.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Plutten forever

    Min son är 2 månader (född 19 januari) och vi började ge ersättning som tillägg när han var bara 2 veckor, för att jag hade så ont i bröstvårtorna då och behövde vila dem ibland.

    Det har inte påverkat amningen, han får lite ersättning på kvällen om han ammat jättemycket och brösten känns helt tomma men han fortfarande är hungrig.
    Det är också toppen att hans pappa kan mata honom på morgonen om jag vill eller behöver sova ut.

  • merenwen
    Plutten forever skrev 2011-03-18 07:49:40 följande
    Det är också toppen att hans pappa kan mata honom på morgonen om jag vill eller behöver sova ut.
    Fast man behöver ju inte ta till ersättning för att pappan ska kunna mata.
    Det går lika bra med urpumpad bröstmjölk! Glad
  • Meddelande borttaget
  • mom88

    Jag skulle också vilja ge tilllägg till min 3månaders tjej. hon sover max 2timmar åt gången och vill sedan ha mat, och så fortsätter hon tills klockan slår 8.00 blir inte mycket sömn där inte..
    Men jag har försökt att ge henne flaska med både bröstmjölk och ersättning. hon bara gallskriker när hon får flaskan i munnen. jag har just nu en mam-flaska, tror den känns lite stor själva  nappen. då jag har en pigeon napp till henne, då den är mkt mindre. kanske ska byta flaska? eller hur ska jag göra? Förut när hon var 2måader tog hon flaskan och drack lätt upp 100ml men nu har hon tvärt slutat.

  • Lady Namárië
    mom88 skrev 2011-03-21 18:48:05 följande:
    Jag skulle också vilja ge tilllägg till min 3månaders tjej. hon sover max 2timmar åt gången och vill sedan ha mat, och så fortsätter hon tills klockan slår 8.00 blir inte mycket sömn där inte..
    Men jag har försökt att ge henne flaska med både bröstmjölk och ersättning. hon bara gallskriker när hon får flaskan i munnen. jag har just nu en mam-flaska, tror den känns lite stor själva  nappen. då jag har en pigeon napp till henne, då den är mkt mindre. kanske ska byta flaska? eller hur ska jag göra? Förut när hon var 2måader tog hon flaskan och drack lätt upp 100ml men nu har hon tvärt slutat.
    Vad är det för storlek på hålet i nappen? Min yngsta är 8 månader och äter Babysemp2, men föredrar nappar med storlek 1 på hålen. Annars kommer det för mycket mat för fort.
    So say we all
  • mom88
    Lady Namárië skrev 2011-03-24 08:54:17 följande:
    Vad är det för storlek på hålet i nappen? Min yngsta är 8 månader och äter Babysemp2, men föredrar nappar med storlek 1 på hålen. Annars kommer det för mycket mat för fort.
    Finns det olika storlekar på hålet på nappflaskan? visste jag inte om, jo vi använder också storlek 1 på napp. hon tar inget annat..
  • Kheldar17
    Youngmother skrev 2011-03-17 16:32:15 följande:

    Du kan ju börja när du vill egentligen

    Känner igen vad du menar, jag ammar i dagsläget men det var en period då jag gav ganska mycket ersättning (pga stress bland annat) och gav jag en stor flaska på kvällen så kunde bebisen sova hela natten lång. Nu när jag är tillbaka och helammar igen så vaknar bebisen ca 1-2 gånger per natt igen.

    Du skulle ju kunna, efter amning på kvällen, ge en stor flaska ers och se om bebisen sover längre? Det är ju ingen garanti bara för att man ger ersättning vill jag ju tillägga! Men eftersom det är mer hårdsmält så brukar många bebisar sova längre stunder.. Sen finns det ju ammade barn som sover länge också förstås.

    Min bebis sover ca 12 timmar (ammad) och då äter hon ca 1-2 gånger, men hon somnar om direkt efter amningen (eller under amningen)

    Hon är 3,5 mnd nu


    Jag ammar och ger ersättning. Min dotter är 7 v. Hade amnigsnapp, avvänjde och helammade men bvc sa att ja skulle ge ersättning samtidigt som jag ammar också då hon gick upp dåligt. Ersättning börjar ta över och jag vill gärna amma. Hur avvänjde du ersättning?
Svar på tråden När kan man börja ge mjölkersättning & amma samtidigt?