Inlägg från: John D |Visa alla inlägg
  • John D

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Trafiken handlar om samarbete. Vill någon förbi så gör man vad man kan för att underlätta för denna att komma förbi.
    Jag fattar inte alla trångsynta jävla moralpredikare som prompt ska bestämma över andra. Jag tvingar ingen annan att köra för fort, varför är det ok för andra att tvinga mig att köra för sakta?

  • John D
    The Man skrev 2011-03-22 02:23:15 följande:
    Till saken hör också att de flesta hastighetsmätare visar lite FÖR MYCKET (vanligen ca 5%) vilket alltså innebär att den som ligger i ca 105 km/h på en motorväg i själva verket bvara kör 100 km/h, dvs 10 km/h långsammare än vad som är tillåtet.
    Det där varierar från bil till bil och till och med samma bil kan ha lite varierande noggrannhet på mätaren.
    Min 9-5 går ca 8% för fort med sommarhjulen på men är skrämmande exakt med vinterhjulen på.
    Vill man veta ungefär hur ens bil ligger till så kolla hastigheten med GPS, den brukar vara mer än tillräckligt exakt.

    Hursomhelst så anser jag inte att det är den exakta hastigheten som är problemet, problemet är den totala avsaknaden av samarbete.
    Om jag så ligger 210 på 90-väg så nog fan flyttar jag på mig om någon vill förbi. Jag begriper inte vad det är som får folk att tycka att dom har någon som helst rätt att jävlas med andra bara för att dom känner för det.
    Jag kör ofta för fort, det erkänner jag, men jag är tamigfan manisk när det gäller att samarbeta i trafiken. Jag gör vad jag rimligen kan för att underlätta för mina medtrafikanter, även om dom flesta av dom tyvärr beter sig som skitstövlar.
  • John D
    Marsch skrev 2011-03-23 11:43:20 följande:
    Visst hade personen kunnat gå in mellan lastbilarna men varför skulle h*n?
    För att vara snäll? För att samarbeta i trafiken? För att h*n inte hade någon anledning att blockera vägen för andra?  För att man enligt lag skall välja högerfil om det inte finns giltig anledning att ligga i vänsterfil? För att bilen bakom tydligt signalerat att han vill köra om?

    Finns rätt många anledningar till varför h*n borde ha släppt vänsterfilen, däremot finns det inte en enda till varför h*n ska ligga kvar.
  • John D
    Marsch skrev 2011-03-23 19:26:10 följande:
    Personen höll ju själv på att köra om, inte sant? Om än i ett något saktare mak än TS som rentav verkar ha kört lite för fort om det är tal om 130 km/h. Om något så försökte ju TS att hindra personen från att säkert göra sina omkörningar genom att blinka med helljuset. Beter man sig oschysst själv så får man nog ta smällen och svälja irritationen.
    Enligt TS var det 400 meter till nästa fordon, om man då kan hävda att man "håller på att köra om" är tveksamt.
    Själva definitionen av omkörning kräver att det finns ett fordon att köra om om inte i direkt anslutning så i alla fall i närheten.
  • John D
    grönt ljus skrev 2011-03-28 15:31:14 följande:

    Alltså böter i detta fall - men hur mycket?
    Sen undrar jag vad det här trafikbrottet kallas för?


    Polisens bötesblock har en bot med koden 061 som heter "Efter omkörning till vänster ej hållit till höger så snart som det kan ske" och ger 600:- i böter.
    Låter som om den skulle passa klockrent i det här fallet.

    Finns även en bot med kod 062 som heter "Försvårande av omkörning" som även den ger 600:-, borde också kunna användas.
  • John D
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-23 19:10:02 följande:

    Problemet uppstod eftersom TS körde 10-20 km/h snabbare än det är tillåtet. Då man tänjer på reglerna borde man samarbeta, inte kräva det av andra. För min del är det ok att andra kör snabbare, men då ska de inte orsaka störningar i trafiken.


    Nu är det faktiskt så att den enda störningen uppstod eftersom bilen framför TS inte höll till höger, vilket den enligt lag är skyldig att göra. Att TS körde fortare än lagligt orsakade i sig ingen störning.
    Hade bilen legat i höger körfil hade ingen som helst störning uppstått, trots TS fortkörning.
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-23 19:10:02 följande:

    Att blinka med helljusen för att få fri framfart (det skulle nog behövas blåljus då) är väl inte heller riktigt tillåtet, om man nu tänker på att rubriken är "böter?".


    Att blinka med helljusen är ett accepterat sätt att påkalla uppmärksamhet, det kallas i dom flesta böcker och lagtexter för "ljus-tuta".
    Att bilen framför TS inte höll till höger trots att den inte hade någon anledning att ligga i vänsterfil borde kunna tolkas som att den inte observerat att TS låg bakom, och då finner jag det fullt befogat av TS att med ljus-tuta påkalla uppmärksamhet.
  • John D
    Ramborg skrev 2011-03-28 16:27:19 följande:
    Båda bröt mot lagen alltså. Varför skall den ene brottslingen (TS) ha större rätt att utöva sin brottslighet än den andre (omköraren)?
    Ingen av dom har någon "rätt" att utöva brottslighet. Jag skiter faktiskt heligt i att dom båda bröt lagen, enligt mig är det skitbrott som är oviktiga.

    Det som stör mig är att bilen som blockerade TS enbart gjorde det för att jävlas. Det fanns ingen som helst anledningen att ligga i vänsterfil, utan det gjordes enbart för att föraren ansåg sig ha rätt att blockera TS väg, och alltså ansåg sig själv mycket viktigare än TS.
    Att göra något enbart för att förstöra för andra utan att vinna något på det själv, det är enligt mig fan så mycket värre än att köra 130 på motorvägen.
  • John D

    Jag förstår verkligen inte svårigheten i att hålla till höger och släppa förbi dom som vill köra fortare. Vari ligger problemet? Ja, det är ett lagbrott att köra för fort och allt sånt, men har folk verkligen så tråkiga liv att dom absolut måste reta gallfeber på andra bara för retandets skull? Vad är det som är så ohemult svårt med att bara flytta på sig när någon vill förbi?

    Jag är väl oftast den som kör för fort och vill förbi, men om jag nu skulle vara i den sitsen att det är jag som helt utan vettig anledning blockerar vägen för andra, så är det väl helt otroligt självklart att jag flyttar på mig. Hur fort dom som nu vill förbi kör är definitivt inte mitt ansvar och ingenting som jag har någon rätt att lägga mig i, så det anser jag vara rätt irrelevant.

    Det handlar om samarbete, är det verkligen så svårt?

  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-01 08:47:27 följande:
    Ta någon gång och kör (ekonomiskt som biprodukt) enligt trafikreglerna. Då märker du att den samma frågan frågas gärna från den framförkörande bilen också. Varför vill inte de som kör otillåtet snabbt samarbeta, sakta in (gradvis) tills vägen är ledig igen?
    I det fall som diskuteras här var ju faktiskt vägen ledig, men bilen framför TS vägrade ju ändå att flytta på sig. Det var väl just det som var problemet. Ingen här har väl förespråkat att någon ska flytta på sig när det inte finns plats, avbryta en omkörning, tvingas sakta ner eller annat idiotiskt?
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-01 08:47:27 följande:
    - Varför vill du köra fortare än tillåtet? Betalar någon annan ditt bränsle?
    Nej, jag betalar mitt bränsle själv.
    Jag har en hyfsat modern bil med utväxling lämpad för motorvägsfart, den drar faktiskt mindre bränsle i 130km/h än vad den gör i 100km/h eftersom jag då kan utnyttja den högre utväxlingen. Det där med att högre fart innebär ökad bränsleförbrukning är ett förlegat argument som knappt är hållbart i moderna bilar.
    Jag har även en äldre bil med sämre utväxling, och där skulle jag gissa på att skillnaden mellan 110km/h och 130km/h är under en halv deciliter per mil. Det anser jag vara försumbart.

    Hursomhelst anser jag inte att jag har någon rätt att bestämma hur fort andra ska köra, oavsett hur mycket bensin deras bilar drar, så jag kommer att fortsätta flytta på mig om det finns möjlighet.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-04 10:25:03 följande:
    Ingen av oss har rätt att bestämma. Som jag skrev så handlar allt om lagtext. Det är klart att även jag flyttar på mig, men är tvungen att ofta ändra på min hastighet pga påtryckningar. Dvs. fortkörare som inte vill samarbeta för en säkrare och mer miljövänlig trafik. 
    Då pratar vi om helt olika saker. Hela den här tråden handlar om någon som inte vill samarbeta trots att utrymme finns.
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?