• grönt ljus
    Äldre 20 Mar 02:22
    48309 visningar
    335 svar
    335
    48309

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Äldre 8 Apr 10:16
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-08 08:00:13 följande:
    Nej, det varierar nog t.o.m 11 km/h vid 120 km/h om jag minns rätt (Opel Astra verklig hastighet 109 km/h?) . Informationen var i någon tidningsartikel... Men det som är viktigt är att den som kör enligt bilens hastighetsmätare jämna 110 borde inte utsättas för mer illegala påtryckningar än i rusningstrafik.

    Trådstarten skulle lika bra ha kunnat vara "Vänsterfil på motorväg i "hög hastighet" -böter?" beroende ur vems perspektiv man ser ärendet.
    Du är alltså helt övertygad om att bilen framför TS trodde sig hålla 110km/h? Jag är lika säker på motsatsen, jag är övertygad om att bilen var medveten om att den inte höll maximalt tillåten hastighet. Att TS hastighetsmätare och mätaren i bilen framför skulle diffa 10km/h vid motorvägsfart tvivlar jag starkt på.

    Men oavsett hur det är med den saken så gjorde föraren fel när han inte höll till höger efter att ha passerat den första lastbilen. Oavsett om han färdats i 150km/h så är en lucka på 400 meter ändå mer än tillräckligt för att man ska kunna återgå till höger körfält. Det har egentligen ingenting med hastigheten att göra, man ska alltid vid alla tillfällen "återgå till höger körfält så snart det är möjligt" som lagen säger.

    Jag har fortfarande inte fått något argument till varför bilen ska ligga kvar i vänster körfält. Du verkar fast besluten att försvara detta lagbrott, men jag har ännu inte förstått varför du anser det vara ok.
  • Äldre 8 Apr 10:24

    Intressant diskussion.

    Jag anser att 105 i vänsterfilen vid omkörning är ok.
    Tyvärr finns det ju de som kör om i 90.
    Allra värst tycker jag är de lastbilar som envisas med att köra om andra lastbilar. Det tar ju en evig tid och ofta kan de vara nere i 60.

    Jag förmodar att många av er i tråden är karlar. Det är nämligen en helt annan "stämning" här än i de flesta andra trådar.
    Konstigt att det kan vara så uppenbart.

  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 8 Apr 10:35
    John D skrev 2011-04-08 10:16:12 följande:
    Du är alltså helt övertygad om att bilen framför TS trodde sig hålla 110km/h? Jag är lika säker på motsatsen, jag är övertygad om att bilen var medveten om att den inte höll maximalt tillåten hastighet. Att TS hastighetsmätare och mätaren i bilen framför skulle diffa 10km/h vid motorvägsfart tvivlar jag starkt på.

    Men oavsett hur det är med den saken så gjorde föraren fel när han inte höll till höger efter att ha passerat den första lastbilen. Oavsett om han färdats i 150km/h så är en lucka på 400 meter ändå mer än tillräckligt för att man ska kunna återgå till höger körfält. Det har egentligen ingenting med hastigheten att göra, man ska alltid vid alla tillfällen "återgå till höger körfält så snart det är möjligt" som lagen säger.

    Jag har fortfarande inte fått något argument till varför bilen ska ligga kvar i vänster körfält. Du verkar fast besluten att försvara detta lagbrott, men jag har ännu inte förstått varför du anser det vara ok.
    Övertygad är jag inte, men det är något som man ska ta i beaktan (för att förstå andra människor) om man själv korrigerar mätarfelet i sin bil. Tråkigt att TS inte preciserat hastigheten.

    Luckan på 400 meter är stor (100 m framåt + bakåt = 200 meter utrymme), men som ett större problem ser jag det att många byter fil alldeles för snabbt till höger. De sämsta endast några meter framför en, oberoende hur dåligt vädret är. "Möjligt" var väl inte lagtext? Det verkar som om många har missuppfattat rejält ordet "möjligt" för det finns ingen mötande trafik på motorvägar.

    Jag har försökt förklara varför det inte är farligt att köra på vänstra filen, och bråttom bort därifrån blir det endast p.g.a dem som bryter mot hastighetsbegränsningen. Om högra filen är ledig så skall man nog hålla sig till höger trots att det har sina nackdelar vid anslutningarna. Annat har jag inte påstått.

    Pröva någon gång "för vetenskapens skull" att inte köra för fort, och samtidigt inte heller köra för nära någon. Som vid uppkörningen då man bevisar att man kan det.
  • Äldre 8 Apr 10:51
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-08 10:35:02 följande:
    Jag har försökt förklara varför det inte är farligt att köra på vänstra filen, och bråttom bort därifrån blir det endast p.g.a dem som bryter mot hastighetsbegränsningen. Om högra filen är ledig så skall man nog hålla sig till höger trots att det har sina nackdelar vid anslutningarna. Annat har jag inte påstått.
    Att blockera vänsterfilen skapar irritation och frustration bland övriga trafikanter, vilket det faktum att TS skapade den här tråden är bevis på. Frustration och irritation bidrar inte till en smidigare och säkrare trafik, det är vi nog båda överens om.

    Du har fortfarande inte kommit med ett enda argument till varför man ska ligga kvar i vänsterfil när det inte finns någon anledning.
  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 8 Apr 11:00
    John D skrev 2011-04-08 10:51:58 följande:
    Du har fortfarande inte kommit med ett enda argument till varför man ska ligga kvar i vänsterfil när det inte finns någon anledning.
    Det kan jag då räkna som ett misslyckande. Ifall det inte finns någon anledning så är det enkelt för den snabbare att köra förbi på högra filen. För där på högra filen kör ju den snabbare redan, så något extra filbyte behövs inte. Förbjudet kanske enligt någon paragraf, men det är fortkörning också. Varför skulle man byta till vänstra filen om man ser att någon kör där långsamt?

    Jämn hastighet (högsta tillåtna) utan onödiga filbyten, med trygga säkerhetsmarginaler. Tro mig, det är också irriterande när någon kommer och stör ens körande när man har sin familj i bilen.
    Tidigare från Backbyn
  • grönt ljus
    Äldre 8 Apr 17:07

    "Tommy från Alberga" - så här enkelt är det!

    1. Kör i vänsterfilen om du ska köra om ett fordon, annars håller du dig  till höger.

    2. Blockera inte vänsterfilen längre än nödvändigt, stoppa inte upp bakomvarande trafik genom att hålla för låg omkörningshastighet och kolla i backspegeln ofta - ligger någon bakom nära dig så går du in till höger så snart det är möjligt, samma sak om du ser att någon långt bak närmar sig snabbt.

    3. Innan du påbörjar omkörning, förvissa dig om att vänsterfilen är ledig, räkna med att det kan komma bilar i vänsterfilen i mycket höga hastigheter.

  • grönt ljus
    Äldre 8 Apr 18:52

    Om länken funkar, kolla - intressant!
    Ska man behöva byta fil 4 gånger för att kunna göra en omkörning???
    Kör i mittenfilen i 20 minuter....
    ">

    .....

  • Äldre 8 Apr 21:12

    Det är intressant att i alla såna här diskussioner är fortkörning alltid en lindrigare lagförbrytelse än vadhelst det må vara som diskussionen rör sig om. Skrattande

    Snart börjar ni klaga på folk med barnvagnar som inte håller sig ur vägen utan hindrar er från att köra som ni vill på trottoarer och gågator...

  • Äldre 8 Apr 21:17
    John D skrev 2011-04-07 14:32:52 följande:
    I det här exemplet var det faktiskt bilen framför TS som blockerade övrigt trafik, under tillåten hastighet, och helt utan anledning. Just den sortens agerande ser jag ingen plats alls för i trafiken.
    Kör man i tillåten hastighet så blockerar man per definition inte vänsterfilen, eftersom man då omöjligt kan vara i vägen för andra trafikanter, såvida dom inte kör för fort och då finner jag det orimligt att kräva någon form av företräde.
    TS körde enligt egen uppgift 120-130 på 110-väg.
    Hade han hållit tillåten hastighet hade den andra bilen hunnit om lastbilen innan TS kom ikapp, "och då finner jag det orimligt att kräva någon form av företräde"... Skål
  • grönt ljus
    Äldre 10 Apr 19:09

    Mrklister - om du noga tittar på videon i länken så ser du en liknande situation, förutom att här är 3 filer.
    Bilen som kör i mittenfilen har överhuvudtaget ingen anledning att göra detta, det är bara ren lathet eller okunskap, högra filen är helt ledig och det makabra är att bilen i videon fortsätter att köra i mitten i hela 20 minuter!
    Detta resulterar i att när bakomvarande bilar kommer ikapp den här bilen, så måste dom först gå ut i mittenfilen för att därefter behöva gå ut i den tredje filen för att kunna göra omkörningen, efter omkörningen måste dom sen gå tillbaka först till mittenfilen och sen åter till den högra filen.
    Alltså, behöva göra 4 filbyen för att framförvarande bil inte förstår att han ska hålla sig till höger!

Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?