• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • John D
    MrKlister skrev 2011-04-08 21:17:37 följande:
    TS körde enligt egen uppgift 120-130 på 110-väg.
    Hade han hållit tillåten hastighet hade den andra bilen hunnit om lastbilen innan TS kom ikapp, "och då finner jag det orimligt att kräva någon form av företräde"... Skål
    Hade TS hållit tillåten hastighet så hade bilen framför fortfarande begått ett lagbrott genom att blockera vänster körfält.
    Man måste vara flexibel i trafiken. Hinner någon ikapp så flyttar man på sig, oavsett hur fort denne någon kör. Jag bromsar dagligen för folk som kör fel, bryter mot högerregeln, ligger i fel fil osv. Att någon annan gör fel anser jag inte göra det rätt att själv göra fel.

    Varför försvaras föraren så fanatiskt? Varför anser man sig ha "rätt" att blockera ett körfält helt utan anledning? Jag fattar det bara inte.
    Dom flesta fortkörare är väl medvetna om att dom gör fel och erkänner villigt utan att försöka försvara det. Men att köra i vänster körfält verkar vara heligt och får inte på något vis ifrågasättas.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-11 09:46:36 följande:
    Dom flesta fortkörare är väl medvetna om att dom gör fel och erkänner villigt utan att försöka försvara det.
    Äntligen. Tack för det.Cool
    Tidigare från Backbyn
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-11 10:38:25 följande:
    Äntligen. Tack för det.Cool
    Har du inte läst tråden alls eller?
    Jag har flera gånger sagt att jag kör för fort men försvarar det inte.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-11 10:45:54 följande:
    Har du inte läst tråden alls eller?
    Jag har flera gånger sagt att jag kör för fort men försvarar det inte.
    Har du redan hunnit pröva hur det känns att köra förbi ett par långtradare om man inte kör varken för fort (förbjudet) eller för nära någon (förbjudet)?

    Att man kör för fort är den största orsaken till att man upplever en känsla av att den vänstra filen blockeras. Du behöver inte försvara, men analysera gärna varför hastighetsbegränsningar finns. Och när du kör, så sakta in lite tills vänstra filen blir ledig igen, dvs. vänta hövligt på din tur.

    Och det går ju alltid att köra tryggt om via den högra filen om den är ledig, som det påstås. Det är billigare än fortkörningen. Ingen av oss kör ett utryckningsfordon, antar jag.
    Tidigare från Backbyn
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-11 10:59:00 följande:
    Att man kör för fort är den största orsaken till att man upplever en känsla av att den vänstra filen blockeras. Du behöver inte försvara, men analysera gärna varför hastighetsbegränsningar finns. Och när du kör, så sakta in lite tills vänstra filen blir ledig igen, dvs. vänta hövligt på din tur. 
    Nu var det ju faktiskt så att bilen i TS körde både för sakta och blockerade vänsterfilen. Det hade ingenting med någon fortkörning att göra, även om TS i det här fallet körde för fort.

    Jag kan bara inte för mitt liv begripa varför man anser det korrekt att ligga i vänster körfält när det inte finns någon anledning. Vad i helsefyr är det som i dessa förares skalle får det att verka som en bra ide. Det strider mot all logik, varför väljer man att vara i vägen och irritera andra när det inte finns någon som helst rimlig ursäkt för det? Det måste helt enkelt vara bara för att retas, det kan inte finnas någon annan anledning. Och när man enbart gör saker för att reta andra, då är man riktigt fel ute i trafiken.
    Jag har själv fått böter för att ha legat i vänster körfält utan anledning, men i det fallet blockerade jag ingen, då samtliga bilar i närheten låg framför mig. I sådana fall skiter jag faktiskt fullkomligt i om man väljer att ligga till vänster, även om det är ett lagbrott. Men har man bilar bakom sig, som dessutom tydligt indikerar att dom vill köra förbi, då fattar jag bara inte hur man resonerar för att få det till en bra ide att ligga kvar.

    Jag har fortfarande inte fått ett enda argument till varför det är ok att blockera vänster körfält utan anledning.
    Kan någon ge mig ett enda hållbart argument så ska jag be om ursäkt och ta tillbaks allt jag någonsin sagt i ämnet, och aldrig mer reta mig på att någon ligger i vänsterfilen.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-11 16:00:42 följande:
    Nu var det ju faktiskt så att bilen i TS körde både för sakta och blockerade vänsterfilen. Det hade ingenting med någon fortkörning att göra, även om TS i det här fallet körde för fort.

    Jag kan bara inte för mitt liv begripa varför man anser det korrekt att ligga i vänster körfält när det inte finns någon anledning. Vad i helsefyr är det som i dessa förares skalle får det att verka som en bra ide. Det strider mot all logik, varför väljer man att vara i vägen och irritera andra när det inte finns någon som helst rimlig ursäkt för det? Det måste helt enkelt vara bara för att retas, det kan inte finnas någon annan anledning. Och när man enbart gör saker för att reta andra, då är man riktigt fel ute i trafiken.
    Jag har själv fått böter för att ha legat i vänster körfält utan anledning, men i det fallet blockerade jag ingen, då samtliga bilar i närheten låg framför mig. I sådana fall skiter jag faktiskt fullkomligt i om man väljer att ligga till vänster, även om det är ett lagbrott. Men har man bilar bakom sig, som dessutom tydligt indikerar att dom vill köra förbi, då fattar jag bara inte hur man resonerar för att få det till en bra ide att ligga kvar.

    Jag har fortfarande inte fått ett enda argument till varför det är ok att blockera vänster körfält utan anledning.
    Kan någon ge mig ett enda hållbart argument så ska jag be om ursäkt och ta tillbaks allt jag någonsin sagt i ämnet, och aldrig mer reta mig på att någon ligger i vänsterfilen.
    Det är väl fortfarande oklart om bilen som körde långsammare än det högsta tillåtna körde enligt hastighetsmätarens "det högsta tillåtna och icke-straffbara"? Allt, jag upprepar, allt handlar om det att trådstartaren körde för fort och ville göra det enligt principen "fri framfart för utryckningsfordon". Med blinkande ljus, som på en ambulans. 

    Då  man tror att andra retas i trafiken lönar det sig att ta ett djupt andetag, för konspirationstankar stämmer oftast inte. Den gången du John77 fick böter tror jag det handlade om att Polisen inte kunde mäta upp din otillåtet höga hastighet, så de ansåg att de bestraffar dig för något i alla fall. De körde ju framför dig, och radaren mäter inte bakåt?

    Inte ska man köra på vänstra filen utan anledning (då begränsningen är över 70km/h) om ingen kör på den högra filen (inte använda dimljus heller tråts tvånget med halvljus), men det som jag tycker är viktigt att man analyserar sitt eget körande och varför det finns regler och förbud. 

    TS har inte ännu accepterat att hans eget beteende i trafiken var något fördömligt, han skyller hellre på andra. Fullt förståerligt (sk. förnekande), men hoppeligen kan man lära sig genom diskussion hur de tänker som vill hellre köra tryggt, ekonomiskt och miljövänligt. Alltså motsatsen till dem som köper dyra bilar (ofta tyska) och orsakar medvetet risksituationer, utan att bry sig om att utomstående kan skadas i trafiken.

    Visst, det är viktigt att veta att det finns chaufförer som kör sk. sportigt, så "bättre fly än illa fäkta". Det betyder att det kan ibland vara mindre farligt att trampa lite mer på gaspedalen för att få sitt eget filbyte (som blivit mer som en landsvägsomkörning) snabbare färdig.

    Du behöver inte be om någon ursäkt, det handlar ju om diskussion. Inte om förolämpningar. Men fortkörning är sådant som du kan sluta med, för det är något som är typ on/off. Ett lagbrott som man antingen gör eller låter bli att göra - dagligen.
     
    Tidigare från Backbyn
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 08:35:41 följande:
    Men fortkörning är sådant som du kan sluta med, för det är något som är typ on/off. Ett lagbrott som man antingen gör eller låter bli att göra - dagligen.
    Precis som onödig blockering av vänsterfil menar du?
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-12 08:50:21 följande:
    Precis som onödig blockering av vänsterfil menar du?
    Visst. Onödig (?) blockering i sig är svårt, för då går det att köra förbi längs den högra lediga filen. Det handlar nog mer om körhastigheter i trafiken och hastighetesskillnader, än om att blockera och hindra någon.

    Men hade du inga andra tankar gällande trafikreglerna (lagstiftningen)?
    Tidigare från Backbyn
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 09:01:36 följande:
    Men hade du inga andra tankar gällande trafikreglerna (lagstiftningen)?
    Jo, massor, men det är helt irrelevant då det faktiskt inte är jag som stiftar lagarna.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-12 09:09:00 följande:
    Jo, massor, men det är helt irrelevant då det faktiskt inte är jag som stiftar lagarna.
    Det fungerar faktiskt så att du kan skriva till din riksdagsledamot och föreslå förändringar. Det kallas även för lobbning.

    Men åsikter kan man förändra med diskussion. Antingen sina egna eller någon annans. Jag har ändrat mina egna väldigt mycket. Eller rättare sagt vågat ändra, jag (kört tidigare bl.a Honda CBR) skäms inte alls över det att jag kör eco.
    Tidigare från Backbyn
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?