John D skrev 2011-04-11 16:00:42 följande:
Nu var det ju faktiskt så att bilen i TS körde både för sakta och blockerade vänsterfilen. Det hade ingenting med någon fortkörning att göra, även om TS i det här fallet körde för fort.
Jag kan bara inte för mitt liv begripa varför man anser det korrekt att ligga i vänster körfält när det inte finns någon anledning. Vad i helsefyr är det som i dessa förares skalle får det att verka som en bra ide. Det strider mot all logik, varför väljer man att vara i vägen och irritera andra när det inte finns någon som helst rimlig ursäkt för det? Det måste helt enkelt vara bara för att retas, det kan inte finnas någon annan anledning. Och när man enbart gör saker för att reta andra, då är man riktigt fel ute i trafiken.
Jag har själv fått böter för att ha legat i vänster körfält utan anledning, men i det fallet blockerade jag ingen, då samtliga bilar i närheten låg framför mig. I sådana fall skiter jag faktiskt fullkomligt i om man väljer att ligga till vänster, även om det är ett lagbrott. Men har man bilar bakom sig, som dessutom tydligt indikerar att dom vill köra förbi, då fattar jag bara inte hur man resonerar för att få det till en bra ide att ligga kvar.
Jag har fortfarande inte fått ett enda argument till varför det är ok att blockera vänster körfält utan anledning.
Kan någon ge mig ett enda hållbart argument så ska jag be om ursäkt och ta tillbaks allt jag någonsin sagt i ämnet, och aldrig mer reta mig på att någon ligger i vänsterfilen.
Det är väl fortfarande oklart om bilen som körde långsammare än det högsta tillåtna körde enligt hastighetsmätarens "det högsta tillåtna och icke-straffbara"? Allt, jag upprepar, allt handlar om det att trådstartaren körde för fort och ville göra det enligt principen "fri framfart för utryckningsfordon". Med blinkande ljus, som på en ambulans.
Då man tror att andra retas i trafiken lönar det sig att ta ett djupt andetag, för konspirationstankar stämmer oftast inte. Den gången du John77 fick böter tror jag det handlade om att Polisen inte kunde mäta upp din otillåtet höga hastighet, så de ansåg att de bestraffar dig för något i alla fall. De körde ju framför dig, och radaren mäter inte bakåt?
Inte ska man köra på vänstra filen utan anledning (då begränsningen är över 70km/h) om ingen kör på den högra filen (inte använda dimljus heller tråts tvånget med halvljus), men det som jag tycker är viktigt att man analyserar sitt eget körande och
varför det finns regler och förbud.
TS har inte ännu accepterat att hans eget beteende i trafiken var något fördömligt, han skyller hellre på andra. Fullt förståerligt (sk. förnekande), men hoppeligen kan man lära sig genom diskussion hur de
tänker som vill hellre köra tryggt, ekonomiskt och miljövänligt. Alltså motsatsen till dem som köper dyra bilar (ofta tyska) och orsakar medvetet risksituationer, utan att bry sig om att utomstående kan skadas i trafiken.
Visst, det är viktigt att veta att det finns chaufförer som kör sk. sportigt, så "bättre fly än illa fäkta". Det betyder att det kan ibland vara mindre farligt att trampa lite mer på gaspedalen för att få sitt eget filbyte (som blivit mer som en landsvägsomkörning) snabbare färdig.
Du behöver inte be om någon ursäkt, det handlar ju om diskussion. Inte om förolämpningar. Men fortkörning är sådant som du kan sluta med, för det är något som är typ on/off. Ett lagbrott som man antingen gör eller låter bli att göra - dagligen.