• grönt ljus
    Äldre 20 Mar 02:22
    48207 visningar
    335 svar
    335
    48207

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • grönt ljus
    Äldre 21 Mar 15:39
    #11

    3-400 meter är väldgt mycket, en billängd är c:a 5 meter, så det är knappast något problem.
    Kör man notoriskt i vänsterfilen i 100 km/h så har man inte mycket koll på saker och ting.
    Det finns landsvägar för sådana förare.

  • EFI
    Äldre 21 Mar 15:42
    #12
    grönt ljus skrev 2011-03-21 15:39:10 följande:
    3-400 meter är väldgt mycket, en billängd är c:a 5 meter, så det är knappast något problem.
    Kör man notoriskt i vänsterfilen i 100 km/h så har man inte mycket koll på saker och ting.
    Det finns landsvägar för sådana förare.
    Apple user since 1987
  • Äldre 21 Mar 17:30
    #13

    Trafiken handlar om samarbete. Vill någon förbi så gör man vad man kan för att underlätta för denna att komma förbi.
    Jag fattar inte alla trångsynta jävla moralpredikare som prompt ska bestämma över andra. Jag tvingar ingen annan att köra för fort, varför är det ok för andra att tvinga mig att köra för sakta?

  • Äldre 21 Mar 19:10
    #14

    För att det är du som bryter mot trafikreglerna kanske?

    (ja, jag är medveten om att jag också gör det i 120)

  • Äldre 22 Mar 02:23
    #15

    Jag stör mig också något otroligt på folk som kör strax UNDER tillåten hastighet och dessutom ligger kvar i vänsterfilen på motorväg så som TS beskriver. Tyvärr är det nog så att inegn polisi världen sannolikt skulle bötfälla någon för att ha varit till hinders i trafiken på det sättet men däremot är de jäkligt snabba att döma någon till böter för att ha kört 6 km/h för fort !!!! Ingen rättvisa där alltså.

    Till saken hör också att de flesta hastighetsmätare visar lite FÖR MYCKET (vanligen ca 5%) vilket alltså innebär att den som ligger i ca 105 km/h på en motorväg i själva verket bvara kör 100 km/h, dvs 10 km/h långsammare än vad som är tillåtet. DÅ, anser i alla fall jag att man utgör ett hinder i trafiken! I alla synnerhet om man ligger i vänsterfilen på motorväg vilken mycket riktigt ska användas vid omkörning och INGET ANNAT!

    Sedan tycker jag iofs att TS ska dra ner lite på sin hastighet och försöka hålla begränsningarna siom finns. Kör ca 117 på mätaren på 110-väg så är din verkliga hastighet normalt sett ganska exakt 110. Du slipper böter och bilen drar oftast ganska mycket mindre bensin vilket sparar både miljö OCH dina pengar! Jag har själv passerat åtskilliga Laser-kontroller med farthållaren ställd på just 117 km/h på motorväg där 110 varit tillåten hastighet och ALDRIG blivit stoppad!

    Däremot ska man vara lite försiktig med fartkameror som har en lägre "tolerans" och dessutom gör ett mindre säkerhetsavdrag än polisens Lasermät-instrument. Kasmerorna drar av 2 km/h medan lasern har ett inbyggt säkerhetsavdrag på 3 km/h.

  • mannen från Backby­n
    Äldre 22 Mar 08:52
    #16
    EFI skrev 2011-03-21 01:08:02 följande:
    Vänsterfilen på motorväg är endast en omkörningsfil. Synd att det finns så många idioter på vägarna som inte fattar det...
    Det här gäller väl endast de Tysklands motorvägar med fria hastigheter. Enligt det vad jag pluggat så har du fel, det räcker med att den högra filen är upptagen... Inget tvång att vara snabbare än den vänstra filen.

    Så idioterna du ser på vägarna är faktiskt inte idioter, påstår jag. Kom ihåg att det är en hastighetsbegränsning, ett förbud att köra snabbare som gäller på båda filerna. Förbudsmärken är alla de runda med rött, gult och ofta svart.

    http://www.trafiktest.se/Forbud.htm
    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Äldre 22 Mar 10:24
    #17
    The Man skrev 2011-03-22 02:23:15 följande:
    Till saken hör också att de flesta hastighetsmätare visar lite FÖR MYCKET (vanligen ca 5%) vilket alltså innebär att den som ligger i ca 105 km/h på en motorväg i själva verket bvara kör 100 km/h, dvs 10 km/h långsammare än vad som är tillåtet.
    Det där varierar från bil till bil och till och med samma bil kan ha lite varierande noggrannhet på mätaren.
    Min 9-5 går ca 8% för fort med sommarhjulen på men är skrämmande exakt med vinterhjulen på.
    Vill man veta ungefär hur ens bil ligger till så kolla hastigheten med GPS, den brukar vara mer än tillräckligt exakt.

    Hursomhelst så anser jag inte att det är den exakta hastigheten som är problemet, problemet är den totala avsaknaden av samarbete.
    Om jag så ligger 210 på 90-väg så nog fan flyttar jag på mig om någon vill förbi. Jag begriper inte vad det är som får folk att tycka att dom har någon som helst rätt att jävlas med andra bara för att dom känner för det.
    Jag kör ofta för fort, det erkänner jag, men jag är tamigfan manisk när det gäller att samarbeta i trafiken. Jag gör vad jag rimligen kan för att underlätta för mina medtrafikanter, även om dom flesta av dom tyvärr beter sig som skitstövlar.
  • mannen från Backby­n
    Äldre 22 Mar 10:54
    #18

    Det där med samarbete är komplicerat. Tycker inte att det visar någonsorts tecken på samarbete att köra för fort eller för nära. Vissa kör för fort för nöjes skull. Kanske "hjälpsamhet" eller "medverkan till äventyrande av trafiksäkerheten" (he-he {#emotions_dlg.djavulsk}) skulle vara bättre ordval?

    Kör för det mesta så snabbt som det är tillåtet, men även långsamt i samma takt med lastbilarna på högra filen för att spara på dieseloljan (CO2-utsläpp). Och att det sparar pengar samtidigt är ju inte till någon skada.


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • grönt ljus
    Äldre 22 Mar 13:27
    #19

    När det gäller co2 och förbrukning är minst lika viktigt med en jämn hastighet, med ryckig körning ökar dessa saker rejält.
    När jag kör 100 km/h en längre sträcka på motorvägen, så ligger min förbrukning enl färddatorn på runt 5,5, motsvarande 6,7 i 160 km/h. ( diesel).
    Skillnaden är marginell.

  • mannen från Backby­n
    Äldre 22 Mar 14:04
    #20
    grönt ljus skrev 2011-03-22 13:27:03 följande:
    När det gäller co2 och förbrukning är minst lika viktigt med en jämn hastighet, med ryckig körning ökar dessa saker rejält.
    När jag kör 100 km/h en längre sträcka på motorvägen, så ligger min förbrukning enl färddatorn på runt 5,5, motsvarande 6,7 i 160 km/h. ( diesel).
    Skillnaden är marginell.
    Din bil har en stark motor? Kanske sedanmodell?

    Min bil behöver 4,8 liter vid 100 km/h, på sommaren. Vid landsvägskörning hamnar den som lägst vid 4,2 liter.
    Skillnaden är i liter uppmätt marginell, men i procent räknat så blir det en trevlig rabatt. I din bil stiger bränslekostnaden med 21,8% vid pumpen.

    Det blir lätt ryckig körning om man vill köra långa sträckor snabbt, och på korta sträckor blir den inbesparade tiden liten. Största skillanden blir det väl med inköpspriset, en stark motor är dyrare.
    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?