• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-05-27 16:03:43 följande:
    Nu gällde ju inte diskussionen bilar som ligger för nära bakom andra bilar, diskussionen handlar om bilar som ligger i fel fil

    Ja, senast igår hände det att då jag höll på med en sk. omkörning så fick jag en bil alldeles för nära bakom mig. För min del är ämnet intressant just på grund av påtryckarna, - vanliga människor som begår brott* i trafiken. Antingen är de elaka eller okunniga, och båda är ju dåliga egenskaper på en människa.


    Själv kör jag väldigt gärna långsammare på högersta filen pga miljöskäl (jämför med miljöbil med låga CO2-utsläpp som samhället stöder med 5 års skattebefrielser), men ibland behöver jag köra om någon långsammare och då kör jag så snabbt det är tillåtet utan att störa de andra i trafiken. Borträknat förstås fortkörarna som inte ser eller kan räkna ut att de kör snabbare än vad trafiksituationen möjliggör, - eller lagen tillåter.


    Varför tycker du att mittfilen inte ska användas på det sättet det används i nuläget? På vilket sätt tycker du att trafiken skulle bli bättre om alla skulle köra på den högersta filen (den med alla anslutningar och avfarter)? Varför tycker du att det behövs dubbla omkörningsfiler?


    * brott är sådant Polisen eller domstolen delar ut böter eller körförbud för. Det handlar alltså inte om Pappas eller Mammas regler.


     

  • Apocalypso

    Varför tycker du inte att gällande trafikförordning och lagstiftning gäller dig? Jag tror inte du skulle klara en uppkörning med ditt "resonemang".

  • Filemon Syklon
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-29 10:16:26 följande:

    Varför tycker du att mittfilen inte ska användas på det sättet det används i nuläget? På vilket sätt tycker du att trafiken skulle bli bättre om alla skulle köra på den högersta filen (den med alla anslutningar och avfarter)? Varför tycker du att det behövs dubbla omkörningsfiler?


    Det har jag redan svarat på tidigare i den här tråden och då du vägrar förstå mina och andras argument så finns det ingen anledning att upprepa dem.
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-29 10:16:26 följande:

    * brott är sådant Polisen eller domstolen delar ut böter eller körförbud för. Det handlar alltså inte om Pappas eller Mammas regler. 


    Brott är när man bryter mot lagen. Det är ju inte ens säkert att man blir lagförd även om man har begått ett lagbrott.

    Som sagt, du ska enligt gällande trafikregler hålla så långt åt höger som det är möjligt på flerfiliga vägar med hastighetsbegränsning >70 km/h.
    God's away on business
  • Tommy från Alberga
    Apocalypso skrev 2011-05-29 13:59:45 följande:
    Varför tycker du inte att gällande trafikförordning och lagstiftning gäller dig? Jag tror inte du skulle klara en uppkörning med ditt "resonemang".
    Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Vet du något som jag inte vet, har du någon utbildning som jag inte har? Som jag tidigare berättade har jag klarat flera uppkörningar och varje gång har det viktigaste varit lugnhet - inte snabbare hastighet än vad trafiken har.

    På vilket sätt klarar man en uppkörning ifall man kör för nära, eller för fort, eller kräver fri framfart med blinkande helljus? 
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-05-29 23:10:11 följande:
    Det har jag redan svarat på tidigare i den här tråden och då du vägrar förstå mina och andras argument så finns det ingen anledning att upprepa dem.
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-29 10:16:26 följande:

    * brott är sådant Polisen eller domstolen delar ut böter eller körförbud för. Det handlar alltså inte om Pappas eller Mammas regler. 


    Brott är när man bryter mot lagen. Det är ju inte ens säkert att man blir lagförd även om man har begått ett lagbrott.

    Som sagt, du ska enligt gällande trafikregler hålla så långt åt höger som det är möjligt på flerfiliga vägar med hastighetsbegränsning >70 km/h.
    Jag har läst lagtexten, men jag har inte fått din personliga åsikt varför det är viktigt att så många som möjligt trängs på just den filen där anslutningarna och avfarterna är. Eller är din åsikt "därför att lagen säger så"? Då borde du tycka lika om hastighetsbegränsingarna också, t.ex. 110 begränsning betyder 110 km/h och inte 111 km/h eller mer. Ifall du tycker att fortkörning är ok, så motivera gärna.

    Då min son (13 år) ser en bil utan halvljus säger han: "den bilisten borde bötfällas". Han säger inte "Varifrån kom, den bilen - jag såg den inte". Även orangefärgade bussar behöver enligt lagen använda halvljus för att bli sedda. Flört 

    Lagbrott är lagbrott oberoende om man blir fast för det. En moralfråga. Jag skulle aldrig hota barnfamiljer med påkörning bakifrån, men för många är det vardagssysslor. Varför skyltar vissa bilister "baby on board"?
  • Filemon Syklon
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-30 08:58:07 följande:
    Jag har läst lagtexten, men jag har inte fått din personliga åsikt varför det är viktigt att så många som möjligt trängs på just den filen där anslutningarna och avfarterna är. 
    Läs igen då för min personliga åsikt finns också i tråden.
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-30 08:58:07 följande:
    Jag har läst lagtexten, men jag har inte fått din personliga åsikt varför det är viktigt att så många som möjligt trängs på just den filen där anslutningarna och avfarterna är. Eller är din åsikt "därför att lagen säger så"? Då borde du tycka lika om hastighetsbegränsingarna också, t.ex. 110 begränsning betyder 110 km/h och inte 111 km/h eller mer. Ifall du tycker att fortkörning är ok, så motivera gärna.
    Mig veterligen har jag inte försvarat fortkörning eller sagt att jag inte respekterar fartgränserna någonstans i den här tråden eller någon annan tråd heller för den delen.

    Varför blandar du hela tiden in fortkörning i resonemanget? Det har överhuvudtaget inget med saken att göra, det är lika fel att ligga i fel fil oavsett hur fort du eller någon annan kör och det går inte att försvara mittfilsidiotin med att andra kör för fort eller ligger för nära bakom. Två fel gör inte ett rätt.
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-30 08:58:07 följande:
    Då min son (13 år) ser en bil utan halvljus säger han: "den bilisten borde bötfällas". Han säger inte "Varifrån kom, den bilen - jag såg den inte". Även orangefärgade bussar behöver enligt lagen använda halvljus för att bli sedda. Flört
    Vad vill du ha sagt med det, att du har en 13-årig son eller försöker du förneka att halvljus förbättrar synligheten?
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-30 08:58:07 följande:
    Lagbrott är lagbrott oberoende om man blir fast för det. En moralfråga. Jag skulle aldrig hota barnfamiljer med påkörning bakifrån, men för många är det vardagssysslor. Varför skyltar vissa bilister "baby on board"?
    Ja, inte vet jag och jag förstår heller inte vad det har med filkörningsdiskussionen att göra.
    God's away on business
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-05-30 10:46:36 följande:
    Mig veterligen har jag inte försvarat fortkörning eller sagt att jag inte respekterar fartgränserna någonstans i den här tråden eller någon annan tråd heller för den delen.

    Varför blandar du hela tiden in fortkörning i resonemanget? Det har överhuvudtaget inget med saken att göra, det är lika fel att ligga i fel fil oavsett hur fort du eller någon annan kör och det går inte att försvara mittfilsidiotin med att andra kör för fort eller ligger för nära bakom. Två fel gör inte ett rätt.
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-30 08:58:07 följande:
    Då min son (13 år) ser en bil utan halvljus säger han: "den bilisten borde bötfällas". Han säger inte "Varifrån kom, den bilen - jag såg den inte". Även orangefärgade bussar behöver enligt lagen använda halvljus för att bli sedda. Flört
    Trådstarten handlar om fortkörning och problem som uppstår pga hastighetsskillnader. 

    Som du märkt har jag en rätt stark åsikt om att fortkörning är ett problem på vänstra filen. Åsikten uppkom efter det jag upplevt hur arroganta fortkörare är vad som gäller barnfamiljers trafiksäkerhet. Fortkörning (snabbare hastigheter) i sig är inte något hemskt, men kombinerat med annan trafik kan det leda till kollisioner (kallas dock ofta för olyckor). Därför övervakar Polisen körhastigheter.
  • John D
    Oligopol skrev 2011-05-27 18:25:45 följande:
    Ptja, med tanke på att man i de hastigheterna gärna ska hålla närmare 100 meter om du kör något över 100 km/h både fram och bak, har du en marginal på 50 meter åt varje håll när du åker in mellan lastbilarna, och du vet inte ifall detta kommer minska. 

    Att sen ligga 5-10 km under hastighetsbegränsningen är  inte ens på motorvägen, men att ligga 20 km/h över är det. Och man bör respektera de som följer lagen.
    50 meter åt varje håll ger en total marginal av 100 meter. Om du tror att du i modern trafik ska kunna kräva 100 meters marginal utanpå dom 100 meter åt varje håll du redan har, då bör du nog förbereda dig på att bli rejält överraskad.
    200 meters lucka mellan varje bil på motorvägen är en dröm och inte praktiskt genomförbart, och jag tvivlar starkt på att du är så oerhört naiv att du på fullaste allvar tror att verkligheten ser ut så. Det låter bra i en diskussion men både du och jag vet att det inte fungerar i verkligheten.

    Det är tydligen väldigt viktigt att man följer lagen till punkt och pricka när det gäller hastigheten.
    Varför är det inte lika viktigt att följa den lag som faktiskt säger att man ska hålla till höger såvida man inte har en rimlig anledning att ligga i vänster körfält?

    Jag har själv fått böter för att jag legat i vänster körfält, och då hade jag inte ens några bilar bakom mig. Jag gnäller dock inte, jag vet att jag bröt mot lagen och boten var befogad. Det som retar mig är att så pass många inte verkar tycka att just den lagen gäller dom.
  • Tommy från Alberga

    John77, då avståndet mellan bilarna blir för kort bör man sakta in en aning för att trafiken skulle vara smidig med alla filbyten samt anslutningar och avfarter. Kedjekrockar orsakar väldiga stockningar i trafiken och då har ingen mera brådt. 

    Har du hunnit redan testa (eller blir det endast diskussion för diskussionens skull?) hur situationen ändras då du låter bli att köra för fort i  t.ex. en veckas tid? Då märker du hur icke-relevant högerfilsregeln blir då hastighetsskillnaderna minskar. 

    Att köra 10 mil med hastigheten 150 km/h tar 40 minuter. Med hastigheten 120 km/h tar det endast 10 minuter längre tid. Det handlar inte om viktiga minuter, för du har vunnit redan tid med att välja bilen istället för bussen.

  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-30 12:23:27 följande:
    Har du hunnit redan testa (eller blir det endast diskussion för diskussionens skull?) hur situationen ändras då du låter bli att köra för fort i  t.ex. en veckas tid? Då märker du hur icke-relevant högerfilsregeln blir då hastighetsskillnaderna minskar. 
    Jag förstår fortfarande inte vad min hastighet har med saken att göra?
    Det är enligt lag inte tillåtet att blockera vänsterfilen utan rimlig anledning. Om sen alla andra trafikenter färdas i 200 km/h i obesiktade bilar med granatkastare på taket spelar ingen roll, det är fortfarande olagligt.
    Men för din skull kan jag berätta att det gör enbart marginell skillnad. Senast i helgen färdades jag i bilen med en bekant, som mot mina envisa protester alltid envisas med att färdas i 100 km/h på motorvägen, trots att det är 120-väg. Trots detta, kom vi på en sträcka av ca 6 mil ikapp två olika trafikanter som konsekvent vägrade att släppa förbi oss. Den ena höll ca 90 km/h och den andra pendlade mellan 90 och 110 km/h. Båda låg konsekvent i vänster körfält i flera minuter innan dom släppte förbi oss, trots ett i stort sett helt oanvänt höger körfält.

    Jag har fortfarande inte fått ett enda rimligt svar på frågan varför man väljer att blockera vänster körfält.
    Man vinner själv ingenting på det, man irriterrar andra trafikanter och ökar därmed risken för olyckor, man bryter mot lagen och man beter sig idiotiskt. Varför väljer man att göra detta om det inte enbart är för att jävlas med andra?
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?