• grönt ljus
    Äldre 20 Mar 02:22
    48310 visningar
    335 svar
    335
    48310

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Äldre 30 May 23:10
    John D skrev 2011-05-30 23:01:50 följande:
    Att jag kör lite för fort hindrar inte någon annan, och det fyller en viss funktion. Det kan möjligtvis höja risken för olyckor, men så länge man gör det någorlunda kontrollerat är risken marginell.

    Att ligga i vänsterfilen fyller ingen som helst funktion och retar gallfeber på andra trafikanter, vilket leder till frustration och förhastade beslut och därmed höjer olycksrisken.
    Att medvetet välja att försvåra för och hindra sina medtrafikanter utan att ens själv vinna något på det, det kan jag bara inte förstå varför man gör!

    Måhända ignorerar jag lagen, men jag försöker fortfarande samarbeta så gott det bara går i trafiken. Detsamma går bara inte att säga om dom som av ren och skär jävla bångstyrighet väljer att blockera vänster körfält.
    Jag frågar igen: VARFÖR gör man det? Vad i helvete vinner ni på det?
    Vart skriver jag att bilen som ligger i omkörningsfilen gör rätt, som du verka tolka att jag gör?
    Det är bullshit att man tro att man om man kör för fort har en funktion , om alla håller sig till hastighetsbegränsningarna så flytter trafiken bättre. och man man minska olycker om man slipper inbromsningar i för höga farter.
  • Äldre 30 May 23:14
    cajsasmamma skrev 2011-05-30 23:10:07 följande:
    Vart skriver jag att bilen som ligger i omkörningsfilen gör rätt, som du verka tolka att jag gör?
    Det är bullshit att man tro att man om man kör för fort har en funktion , om alla håller sig till hastighetsbegränsningarna så flytter trafiken bättre. och man man minska olycker om man slipper inbromsningar i för höga farter.
    Men vad gör vi då med dom som väljer att inte hålla hastighetsbegränsningen utan håller sig 10-20km/h under den?
  • Äldre 30 May 23:17
    John D skrev 2011-05-30 23:14:58 följande:
    Men vad gör vi då med dom som väljer att inte hålla hastighetsbegränsningen utan håller sig 10-20km/h under den?
    Varför är det så jäkla viktigt att köra 120km/h på en 120-väg? Man minskar på utsläppen och är skonsammare mot sin kära bil om man kör tex 100km/h där. Ett tips till dig är att du jämt har brottom är att kanske åka hemifrån 10-15 min tidgare.
  • Äldre 30 May 23:24
    cajsasmamma skrev 2011-05-30 23:17:33 följande:
    Varför är det så jäkla viktigt att köra 120km/h på en 120-väg? Man minskar på utsläppen och är skonsammare mot sin kära bil om man kör tex 100km/h där. Ett tips till dig är att du jämt har brottom är att kanske åka hemifrån 10-15 min tidgare.
    Men du sa ju själv att om alla håller sig till hastighetsbegränsningarna så flyter trafiken bättre?
    Det innebär ju att alla måste köra lika fort, och då antog jag att det var gällande hastighetsbegränsning som skulle gälla?
    Eller vi kanske alla ska börja köra 20km/h under gällande hastighetsbegränsning, då åker alla lika fort och alla problem är lösta?

    Och nej, min bil är en modern bil anpassad för motorväg. Den drar mindre i 130km/h än vad den gör i 100km/h.
    Det är dessutom svårt att åka 15 min tidigare eftersom dom flesta gånger jag har bråttom, får jag veta det ungefär samtidigt som jag åker.

    Jag argumenterar hela tiden för min sak och försöker förklara min ståndpunkt, men inte sen tråden startade har en enda person lyckats lägga fram ett enda argument till varför det är ok att blockera vänster körfält!
    VARFÖR är det ok att blockera vänster körfält? VAD vinner folk på det som kan motivera dom att göra det, och dessutom försvara beteendet? Kan någon vara vänlig och besvara denna enkla fråga?
  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 31 May 08:29
    John D skrev 2011-05-30 23:24:38 följande:
    VARFÖR är det ok att blockera vänster körfält? VAD vinner folk på det som kan motivera dom att göra det, och dessutom försvara beteendet? Kan någon vara vänlig och besvara denna enkla fråga?
    - Trafiksäkerhet. Den som kör bakom har en skyldighet att hålla ett tryggt avstånd.
    - Miljö och ekonomi är goda skäl att köra 100 km/h istället för 120 km/h. 

    Vad som gäller ekonomi är att det är dyrt att investera i en bil vilkens bästa egenskaper finns vid hastigheter som leder till böter. Samma gäller kurviga vägar, enligt 14 §  skall "Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver." och enligt 15 § nästan omöjligt att njuta av bilens egenskaper. 

    2 § "Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas"
    Med omkörning menas här att man ryms mellan två fordon vid filbyte. Gäller alltså även vänstra filen.

    Ifall det är otvivelaktigt att den framförkörande blockerar så ring 112 och anmäl en riskchaufför. Det är förbjudet enligt 3 kap. 1 § "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."

    Trevligt att läsa att cajsasmamma tänker inte på samma sätt som männen här. Har för mig att ingen av männen kör miljöbil (menar inte Saab etanol med hög förbrukning av bränsle)?

    John 77 -  Du skriver: "Måhända ignorerar jag lagen, men jag försöker fortfarande samarbeta så gott det bara går i trafiken." Det som jag försöker förklara dig är att du ljuger för dig själv när du säger "så gott det går".  Det går att göra bättre. Om jag kan det, så kan du det (om man menar med ordet samarbete det som allmänt anses med samarbete).
  • Äldre 31 May 09:47
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 08:29:01 följande:
    - Trafiksäkerhet. Den som kör bakom har en skyldighet att hålla ett tryggt avstånd.
    - Miljö och ekonomi är goda skäl att köra 100 km/h istället för 120 km/h.
    Jag håller fullkomligt med om båda dessa punkter, men ingen av dom besvarar frågan och jag förstår inte riktigt vad dom har med diskussionen att göra
    .
    VARFÖR är det ok att blockera vänster körfält?
    Hålla avstånd och köra sakta kan man precis lika gärna göra i höger körfält, det finns ingen anledning att bryta mot lagen genom att göra det i vänster körfält.

    På vilket sätt kan jag samarbeta bättre?
    Jag anser inte att onödig blockering av vänster körfält på något vis kan kallas samarbete, så det vägrar jag att befatta mig med. Anser du att samarbete på något vis innefattar att utan anledning vara i vägen för andra trafikanter så har vi helt enkelt väldigt olika definitioner av samarbete.

    Min körstil påverkar ingen annan. Jag hindrar ingen, jag tvingar ingen att anpassa sin hastighet efter mig, jag framkallar inte onödiga stressituationer som kan leda till olyckor, och jag gör mitt bästa för att följa trafikrytmen. Kan du säga detsamma?
  • Äldre 31 May 10:25
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 08:29:01 följande:
    Ifall det är otvivelaktigt att den framförkörande blockerar så ring 112 och anmäl en riskchaufför. Det är förbjudet enligt 3 kap. 1 § "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."
    På vilket sätt menar du att den paragrafen är tillämplig på de som blockerar mitt- eller vänsterfilen, är de påverkade?

    Det är ju snarare 7§ som gäller:

    3 kap 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

    Dessutom, hur klokt är det att ringa 112 under färd?
    Dels så är det inte ett 112-ärende och man ska inte ta upp deras resurser i onödan (vilket i sig är straffbart) och hur trafiksäkert är det att någon (vare sig det är 112 eller 11414) udner färd och koncentrera sig på att läsa av regnummer och annat som de kan tänka sig vilja veta?
    Det är ju långt ifrån alla som har eller använder sig av någon vettig hands free-utrustning.
    God's away on business
  • Äldre 31 May 10:28
    Filemon Syklon skrev 2011-05-31 10:25:11 följande:
    Dessutom, hur klokt är det att ringa 112 under färd?
    Dels så är det inte ett 112-ärende och man ska inte ta upp deras resurser i onödan (vilket i sig är straffbart) och hur trafiksäkert är det att någon (vare sig det är 112 eller 11414) udner färd och koncentrera sig på att läsa av regnummer och annat som de kan tänka sig vilja veta?
    Det är ju långt ifrån alla som har eller använder sig av någon vettig hands free-utrustning.
    Du pratar med personer som anser det helt ok att ligga i fel körfält bara för att dom känner för det.
    Jag tror inte trafiksäkerhet är prio ett direkt. ;)
  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 31 May 10:40
    John D skrev 2011-05-31 09:47:07 följande:
    VARFÖR är det ok att blockera vänster körfält?
    Hålla avstånd och köra sakta kan man precis lika gärna göra i höger körfält, det finns ingen anledning att bryta mot lagen genom att göra det i vänster körfält.
    Det verkar som att vi talar kanske om två olika saker, men svårt att veta det utan att pröva det i praktiken i trafiken. Mina egna erfarenheter av vänsterfilen är för det mesta påtryckningar av fortkörare då jag själv kör så snabbt som tillåtet (GPS-hastighet). Blockering för att störa trafiken är sådant som jag inte minns att jag skulle ha sett (räknar inte omkörande långtradare som sådant), för korta avstånd till den framförkörande (ökad risk för kollision) ser jag varje gång jag är med i trafiken.

    Om du inte tvingar någon att köra snabbare så är det ju bra. TS höll ju på med blinkande helljus och någon annan skrev att han själv också gör det för att få fri framfart. Det påstods att det är allmänt accepterat och att man inte behöver köra ett utryckningsfordon då.
  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 31 May 10:45
    Filemon Syklon skrev 2011-05-31 10:25:11 följande:
    På vilket sätt menar du att den paragrafen är tillämplig på de som blockerar mitt- eller vänsterfilen, är de påverkade?

    Det är ju snarare 7§ som gäller:

    3 kap 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

    Dessutom, hur klokt är det att ringa 112 under färd?
    Dels så är det inte ett 112-ärende och man ska inte ta upp deras resurser i onödan (vilket i sig är straffbart) och hur trafiksäkert är det att någon (vare sig det är 112 eller 11414) udner färd och koncentrera sig på att läsa av regnummer och annat som de kan tänka sig vilja veta?
    Det är ju långt ifrån alla som har eller använder sig av någon vettig hands free-utrustning.
    Blockera betyder samma som att hindra, avspärra och avstänga? Inte endast att köra lite långsammare?
     
    Att ringa 112 kan rädda någons liv. Att någon blockerar vänstra filen tyder på att något är fel; sjukdom, trötthet eller berusning.
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?