• grönt ljus
    Äldre 20 Mar 02:22
    48321 visningar
    335 svar
    335
    48321

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 31 May 14:20
    John D skrev 2011-05-31 14:09:48 följande:
    Om vägen är tvåfilig och inget hinder förekommer, så håll till höger. Om du kör i 40km/h på motorväg eller 220km/h på en 30-sträcka spelar ingen jävla roll, är högerfilen ledig så är det där du ska vara!
    Man skall inte köra 220 på en 30-strecka. Det leder till domstolsbehandling vad jag vet.

    Om du ofta träffar idioter i trafiken som du är tvungen att bromsa för.... - har du inte hört om att motorbromsning betyder noll-bränsleförbrukning. Att du behöver bromsa betyder att du blir varje gång överraskad.

    Att hålla sig till höger tycks vara viktigaste regeln för dig. Det har jag förstått, och förstår att många andra fortkörare är av samma åsikt.
  • Äldre 31 May 14:24
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 14:20:37 följande:
    Man skall inte köra 220 på en 30-strecka. Det leder till domstolsbehandling vad jag vet.

    Om du ofta träffar idioter i trafiken som du är tvungen att bromsa för.... - har du inte hört om att motorbromsning betyder noll-bränsleförbrukning. Att du behöver bromsa betyder att du blir varje gång överraskad.

    Att hålla sig till höger tycks vara viktigaste regeln för dig. Det har jag förstått, och förstår att många andra fortkörare är av samma åsikt.
    Återigen hakar du upp dig på hastigheten och ignorerar totalt att argumentera för det som diskussionen gäller.
    Detta trots att jag i den mening du citerar skrev "Om du kör i 40km/h på motorväg eller 220km/h på en 30-sträcka spelar ingen jävla roll" för att verkligen klargöra att det inte är hastigheten diskussionen gäller.

    Du har helt tappat fokus, har inte kommit med ett enda vettigt argument och verkar inte ens försöka bemöta det jag säger, så det börjar kännas ganska meningslöst att ha den här diskussionen.
    Jag gillar verkligen att diskutera, men just nu känns det mer som om jag bara pratar med mig själv. :)
  • Äldre 31 May 14:31

    Den enda som bryter mot lagen är ts.

  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 31 May 14:34

    Du gillar att diskutera, men du är så snabb att du inte analyserar vad du får som svar.

    Ifall personbilar skulle ha någon sorts utrustning som skulle hindra fortkörning (typ intelligent farthållare), hur viktig skulle "fri vänsterfil" -regeln vara då? För vem skulle den filen vara menad då för?

    Och jo, hastigheten spelar en stor roll i trafiken trots att du påstår något annat. Varför skyltar man "baby on board"?

  • Äldre 31 May 14:44
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 14:34:29 följande:
    Du gillar att diskutera, men du är så snabb att du inte analyserar vad du får som svar.

    Ifall personbilar skulle ha någon sorts utrustning som skulle hindra fortkörning (typ intelligent farthållare), hur viktig skulle "fri vänsterfil" -regeln vara då? För vem skulle den filen vara menad då för?
    Såvida inte den "intelligenta farthållaren" även tvingade dom som kör för sakta att köra fortare, så skulle regeln vara precis lika viktig som den är nu.
    Dom lastbilar som enligt lag inte får framföras fortare än 90km/h, tycker du det är ok att dom lägger sig i vänsterfil på motorvägen? Dom kör ju inte för fort, och det är ju den viktiga lagen, så dom måste ju få välja själva vilken fil dom ska köra i, eller hur?

    Den dag någon form av system ser till att precis alla bilar och fordon färdas med exakt samma hastighet, då kan vi överge håll-till-höger regeln. Men fram tills dess så håller man höger om det är möjligt. Det kallas högertrafik och tillämpas av dom flesta länderna i världen faktiskt. Några få, främst England och Indien, envisas fortfarande med att köra på vänster sida av vägen, men vi andra är faktiskt överens om vilken sida av vägen man ska köra på. Du kanske skulle prova att göra oss sällskap här i högerfilen och se om det inte blir mindre folk som blinkar i bakspegeln då?

    Du kan bara inte släppa det här med hastighet, eller hur? Det är ditt enda försvar, och du överger det inte, även om vi påpekar att hastigheten inte spelar någon roll. Släpp det nu, och kom med ett vettigt argument eller erkänn att det inte finns något.
  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 31 May 14:59
    John D skrev 2011-05-31 14:44:15 följande:
    Såvida inte den "intelligenta farthållaren" även tvingade dom som kör för sakta att köra fortare, så skulle regeln vara precis lika viktig som den är nu.
    Dom lastbilar som enligt lag inte får framföras fortare än 90km/h, tycker du det är ok att dom lägger sig i vänsterfil på motorvägen? Dom kör ju inte för fort, och det är ju den viktiga lagen, så dom måste ju få välja själva vilken fil dom ska köra i, eller hur?

    Den dag någon form av system ser till att precis alla bilar och fordon färdas med exakt samma hastighet, då kan vi överge håll-till-höger regeln. Men fram tills dess så håller man höger om det är möjligt. Det kallas högertrafik och tillämpas av dom flesta länderna i världen faktiskt. Några få, främst England och Indien, envisas fortfarande med att köra på vänster sida av vägen, men vi andra är faktiskt överens om vilken sida av vägen man ska köra på. Du kanske skulle prova att göra oss sällskap här i högerfilen och se om det inte blir mindre folk som blinkar i bakspegeln då?

    Du kan bara inte släppa det här med hastighet, eller hur? Det är ditt enda försvar, och du överger det inte, även om vi påpekar att hastigheten inte spelar någon roll. Släpp det nu, och kom med ett vettigt argument eller erkänn att det inte finns något.
    Nej. Hastighetskillnader är just det  enda som orsakar omkörningar och påtryckningar. För mig räcker det med att köra med hastighetsmätarens största tillåtna, men helst GPS-korrigerat. Om lastbilarna gör 90 vid 90, så då tycker jag att filen har ingen betydelse. Men om de kör 90 vid 110, då ska de köra på den lediga högra filen. Här har hastigheten, den lagliga, stor betydelse igen.

    Att köra som i Indien och England betyder att man kör där var den mötande trafiken kör. Livsfarligt.
  • Äldre 31 May 15:06
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 14:59:31 följande:
    Nej. Hastighetskillnader är just det  enda som orsakar omkörningar och påtryckningar. För mig räcker det med att köra med hastighetsmätarens största tillåtna, men helst GPS-korrigerat. Om lastbilarna gör 90 vid 90, så då tycker jag att filen har ingen betydelse. Men om de kör 90 vid 110, då ska de köra på den lediga högra filen. Här har hastigheten, den lagliga, stor betydelse igen.
    Så om jag tolkar dig rätt, så anser du att om du kör 110km/h på en 110-väg så har du rätt att ligga i vänsterfil eftersom ingen kan köra om dig utan att köra för fort?

    Hastighetsskillnader blir bara ett problem om fordonen ligger i samma fil. Ligger det långsammare fordonet i höger körfält och det snabbare fordonet i vänster körfält så uppstår aldrig något problem. Börjar du förstå mönstret här?

    Hur gör vi med dom som inte färdas i gällande hastighetsbegränsning utan väljer att köra saktare, som bilen i TS? Den färdades i 100km/h på en väg där hastighetsbegränsningen var 110km/h, alltså uppkommer en hastighetskillnad gentemot andra fordon utan att någon kör för fort.
  • T79
    Äldre 31 May 18:15

    Är det bara jag sim avskyr bilister som helljusblinkar. Snacka om att skapa en otrygg miljö i trafiken.

  • Äldre 31 May 20:36
    Anghammarad skrev 2011-05-31 14:31:35 följande:
    Den enda som bryter mot lagen är ts.
    Nej.
    God's away on business
  • Äldre 31 May 20:49
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 13:59:33 följande:
    Kan du berätta om körhastigheterna och avstånden mellan fordonen? På vilket sätt blir du hindrad av dem?
    Ok, jag ska upprepa mig eftersom det jag redan har skrivit inte verkar ha tagit sig igenom din brandvägg.

    Det här är ett typexempel på situationer som jag råkar ut för i stort sett dagligen:

    Vägen är en motorväg med hastighetsbegränsning på 110 km/h. Tre körfält i vardera riktning.
    Jag kör i höger körfält, som nästan är helt tomt,  i 100 - 110 km/h.
    I mittfilen ligger ett antal bilar som kör  i 80 - 100 km/h.
    Då har jag tre alternativ:
    Jag korsar mittfilen för att ta mig till vänsterfilen för att kunna göra en laglig omkörning och sedan korsa mittfilen igen och tillslut lägga mig i högerfilen; Jag ligger kvar men sänker min hastighet och anpassar den till de som ligger i mittfilen; Jag ligger kvar men sänker inte hastigheten och kör om till höger. 
    Hade de här pellejönsarna, som påfallande ofta sitter med en mobiltelefon fastkletat vid vänster öra, lagt sig i höger körfält hade jag bara behövt gå ut i mitten och kört om sedan gått tillbaka till högerfilen.

    Nu blir jag istället tvingad att antingen korsa alla andra körfält och därmed ta onödiga risker, göra en olaglig omkörning till höger eller hålla en onödigt låg hastighet trots att trafiksituationen i övrigt inte påbjuder det och därmed blockera ytterligare ett körfält.

    Om du inte ser problemet nu så kommer du aldrig att se det. 
    God's away on business
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?