• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Filemon Syklon
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 14:20:37 följande:
    Man skall inte köra 220 på en 30-strecka. Det leder till domstolsbehandling vad jag vet.
    Man ska inte köra i 40 km/h på motorväg heller.
    God's away on business
  • Krollspell
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 14:59:31 följande:
    Nej. Hastighetskillnader är just det  enda som orsakar omkörningar och påtryckningar. För mig räcker det med att köra med hastighetsmätarens största tillåtna, men helst GPS-korrigerat. Om lastbilarna gör 90 vid 90, så då tycker jag att filen har ingen betydelse. Men om de kör 90 vid 110, då ska de köra på den lediga högra filen. Här har hastigheten, den lagliga, stor betydelse igen.

    Att köra som i Indien och England betyder att man kör där var den mötande trafiken kör. Livsfarligt.
    Varför har du så svårt att acceptera gällande lagar?
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-05-31 20:49:21 följande:
    Nu blir jag istället tvingad att antingen korsa alla andra körfält och därmed ta onödiga risker, göra en olaglig omkörning till höger eller hålla en onödigt låg hastighet trots att trafiksituationen i övrigt inte påbjuder det och därmed blockera ytterligare ett körfält.

    Om du inte ser problemet nu så kommer du aldrig att se det. 
    Jag förstår vad du menar och hur du tänker. Men inte varför du tycker att det är ok för en civil person att kräva fri framfart. Varför kallar du dina medtrafikanter för pellejönsar?

    - Hur blockerar DU ett körfält? Vem kommer du att hindra?
    - Varför kör du inte själv i mittersta filen om "alla" andra gör det? Hastighetsregeln var ju inte alls lika viktig för dig som att köra på den filen var alla anslutningar och avfarter finns? Där kan man tala om att blockera vägen för någon. 

    "På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

    Eftersom vissa fordonsgrupper får köra max. 80 borde regeln uppdateras till 80. Ingens maxhastighet är 70?

    "Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält."

    Den här regeln betyder att man skall välja i god tid vilken fil man kommer att använda. Då man kommit på den vänstra filen måste man hållas kvar där.
  • Tommy från Alberga
    Krollspell skrev 2011-06-01 06:34:24 följande:
    Varför har du så svårt att acceptera gällande lagar?
    Hastighetsbegränsingar och reglerna om trygga avstånd är ok för mig. Hur är det mid dig?
    Missbruk av delregler är det som jag inte accepterar.

    Du läste inlägget var enda tolkningen kan vara att fotgängaren faktiskt har väjningsplikt för fortkörare vid övergångsställen?
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-05-30 20:12:13 följande:
    Vilket skitsnack!
    Tänkte att ditt inlägg var osakligt. Men det var det inte enligt FL.

    Så du har testat att köra med farthållare utan att behöva sakta in p.g.a fortkörare som blockerar vänstra filen?
    Blev nog lite överraskad, tänkte faktiskt att du skulle ha gasat undan dem (och brutit mot reglerna).
  • Anghammarad
    Filemon Syklon skrev 2011-05-31 20:36:15 följande:
    Nej.
    Det är inte olagligt att köra 105 på motorvägen, en hastighet som dessutom antagligen motsvarar 110 på mätaren. Däremot är det olagligt att köra 130.
  • Filemon Syklon
    Anghammarad skrev 2011-06-01 09:47:32 följande:
    Det är inte olagligt att köra 105 på motorvägen, en hastighet som dessutom antagligen motsvarar 110 på mätaren. Däremot är det olagligt att köra 130.
    Det är olagligt att ligga i fel körfält.
    God's away on business
  • Filemon Syklon
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 09:10:07 följande:
    Jag förstår vad du menar och hur du tänker. Men inte varför du tycker att det är ok för en civil person att kräva fri framfart. Varför kallar du dina medtrafikanter för pellejönsar?
    Vem pratar om krav? Försök inte att få det till att handla om något annat.
    Det handlar om att inte hindra trafiken i onödan.
    Vad är det som är så svårt att förstå?

    Jag kallar dem pellejönsar för att de i det här fallet är pellejönsar.
    God's away on business
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-06-01 10:28:16 följande:
    Det är olagligt att ligga i fel körfält.
    Det enda jag ber är att tillägg alltid den dyrare förséelsen: Det är olagligt med fortkörning.
    Ta inte saker ut ur sitt sammanhang. 
  • Filemon Syklon
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 09:10:07 följande:
    - Hur blockerar DU ett körfält? Vem kommer du att hindra?
    - Varför kör du inte själv i mittersta filen om "alla" andra gör det? Hastighetsregeln var ju inte alls lika viktig för dig som att köra på den filen var alla anslutningar och avfarter finns? Där kan man tala om att blockera vägen för någon. 
    Kör jag långsammare än vad som är befogat så hindrar jag ju trafiken i det körfältet, är då två körfält upptagna av två eller fler som kör långsammare än befogat så är två körfält blockerade. Here gud, det kan väl ändå inte vara så svårt att begripa?

    Blir det mer rätt om jag också gör fel? Säg att du driver med mig.
    Var har jag sagt att hastighetsreglerna inte är viktiga?

    Jag hindrar ingen genom att ligga i höger körfält, det går alldeles utmärkt att släppa in bilar från påfarterna, i synnerhet om det inte ligger mittfilsproppar i vägen.
    Dessutom så har även de som kör ut ett visst ansvar, t ex att hålla samma hastighet som resterande trafiken på motorvägen.
    God's away on business
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?