• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-06-01 10:44:41 följande:
    Vad menar du?
    Skulle jag, med farthållaren på och hållande hastighetsgränsen som jag beskrev i mitt inlägg, bli hindrad av fortkörare?
    Hur tänkte du där?
    För mig händer det ofta så att jag är tvungen att byta fil till höger eller vänta på en omkörning pga snabbare (fortkörande) trafik.  Som för TS. Har det aldrig hänt dig?

    Filemon, läs objektivt dina inlägg #268 och 269. Vilkendera åsikt gäller?
  • Filemon Syklon
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 10:52:13 följande:
    Så du väljer att inte höja din körhastighet till det högsta tillåtna (enligt hastighetsmätaren eller gps) vid en omkörning med flera filbyten! Nu förstår jag "blockera".
    Jag kör oftast i högsta tillåtna hastighet om väder, väglag och övrig trafiksituation tillåter det.
    Tycker du att jag ska bryta mot hastighetsgränserna i den situationen?
    Kör jag under gällande hastighetsbegränsning så ökar jag farten om det behövs och om det är möjligt i de situationerna.

    Uppenbarligen har du inte förstått något av vad blockera/hindra handlar om i det här fallet, lika lite som du har förstått varför det är fel att uppehålla sig i fel fil.

    Försöker du få det till att jag gör fel som vill eller försöker köra om någon som kör långsammare i mittfilen?
    God's away on business
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-06-01 11:02:48 följande:
    Jag kör oftast i högsta tillåtna hastighet om väder, väglag och övrig trafiksituation tillåter det.
    Tycker du att jag ska bryta mot hastighetsgränserna i den situationen?
    Kör jag under gällande hastighetsbegränsning så ökar jag farten om det behövs och om det är möjligt i de situationerna.

    Uppenbarligen har du inte förstått något av vad blockera/hindra handlar om i det här fallet, lika lite som du har förstått varför det är fel att uppehålla sig i fel fil.

    Försöker du få det till att jag gör fel som vill eller försöker köra om någon som kör långsammare i mittfilen?
    Jag måste citera dig: "uppenbarligen har inte du förstått" att jag anser att det finns flera orsaker varför fortkörning är förbjudet. Du får inte bryta mot hastighetsgränserna - om du vill köra enligt reglerna.

    Annars så är det väldigt bra att du använder höger körfält. Fortsätt med det. 
  • an0nym0u5
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 09:10:07 följande:
    Jag förstår vad du menar och hur du tänker. Men inte varför du tycker att det är ok för en civil person att kräva fri framfart. Varför kallar du dina medtrafikanter för pellejönsar?

    - Hur blockerar DU ett körfält? Vem kommer du att hindra?
    - Varför kör du inte själv i mittersta filen om "alla" andra gör det? Hastighetsregeln var ju inte alls lika viktig för dig som att köra på den filen var alla anslutningar och avfarter finns? Där kan man tala om att blockera vägen för någon. 

    "På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

    Eftersom vissa fordonsgrupper får köra max. 80 borde regeln uppdateras till 80. Ingens maxhastighet är 70?

    "Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält."

    Den här regeln betyder att man skall välja i god tid vilken fil man kommer att använda. Då man kommit på den vänstra filen måste man hållas kvar där.
    Ett litet påpekande bara. Du skriver:

    "På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

    Nu pratar vi ju om motorväg här och då gäller således helt andra regler.

    Det borde vara ganska logiskt att man inte ligger i vänsterfilen på motorvägar i onödan, då den är avsedd för omkörning endast och INTE fil-körning, undantaget vissa motortrafikleder.

    Om man kör under 110 km/h och ligger i vänsterfil så BLOCKERAR man andra bilister då dessa inte ges möjlighet att köra om eftersom det är olagligt att köra om i högerfil på motorvägar.

    Man ska underlätta för andra trafikanter både för sin egen och andras säkerhet. Det finns ingen som helst anledning att leka farbror polis genom att hindra bakomvarande som man kanske anser kör alldeles för fort. Vi har redan trafikpoliser ute på våra vägar.

    Så till alla er som av någon anledning inte håller 110 km/h: HÅLL TILL HÖÖÖGER.. Skrattande 
  • Tommy från Alberga
    an0nym0u5 skrev 2011-06-01 11:34:38 följande:
    Det borde vara ganska logiskt att man inte ligger i vänsterfilen på motorvägar i onödan, då den är avsedd för omkörning endast och INTE fil-körning, undantaget vissa motortrafikleder.

    Om man kör under 110 km/h och ligger i vänsterfil så BLOCKERAR man andra bilister då dessa inte ges möjlighet att köra om eftersom det är olagligt att köra om i högerfil på motorvägar.

    Man ska underlätta för andra trafikanter både för sin egen och andras säkerhet. Det finns ingen som helst anledning att leka farbror polis genom att hindra bakomvarande som man kanske anser kör alldeles för fort. Vi har redan trafikpoliser ute på våra vägar.
    Logiken stämmer vid lugn trafik. Filkörning betyder - ja, hur många omkörningar (eller meter) är tillåtet per gång, eller får man köra om flera fordon utan att byta fil varje gång? Jag påstår att "flera" är det som gäller trots att en mängd bilister byter fil ofta oberoende om någon kör bakom dem. Filkörning är alltså en tolkningsfråga.

    Ts handlar om att fortkörare skall få köra snabbare, och alla andra borde väja för dem. Med stöd av Polisen.
    Men.... 109 km/h är lagligt - 111 km/h är förbjudet. Fortkörning (det där med anse något om andras hastigheter) i sig är inte intressant om det inte leder till ökad kollisionsrisk.

    Farbror polis har rätt till fri framfart. Resten av oss skall helt enkelt vänta på sin egen tur. Det finns ingen som helst anledning att utöva påtryckningar.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 11:09:44 följande:
    Du får inte bryta mot hastighetsgränserna - om du vill köra enligt reglerna.
    Du får inte heller uppehålla dig i vänster körfält - om du vill köra enligt reglerna.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-06-01 12:02:57 följande:
    Du får inte heller uppehålla dig i vänster körfält - om du vill köra enligt reglerna.
    Jo. Jag har förstått att fri framfart och påtryckningar är okej för många här - de har dock fördömts några gånger.

    Men jag tror att jag har skrivit tillräckligt många inlägg för att alla har förstått att jag i egenskap av familjefar har blivit traumatiserad av aggressiva påtryckare. Det är på sätt och vis tråkigt att veta att folk statistiskt sett faktiskt kan skada sig livsfarligt eller mista liv i trafiken. Att det inte handlar om lek eller tävling.  

    "Det är inte sjukdomar som orsakar flest dödsfall bland ungdomar utan trafikolyckor." http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=1322138


     

  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 12:15:46 följande:
    Jo. Jag har förstått att fri framfart och påtryckningar är okej för många här - de har dock fördömts några gånger.

    Men jag tror att jag har skrivit tillräckligt många inlägg för att alla har förstått att jag i egenskap av familjefar har blivit traumatiserad av aggressiva påtryckare. Det är på sätt och vis tråkigt att veta att folk statistiskt sett faktiskt kan skada sig livsfarligt eller mista liv i trafiken. Att det inte handlar om lek eller tävling.  

     


    Ingen har förespråkat fri framfart, det är något som du hela tiden påstår men som samtliga andra starkt fördömer.
    Dom "aggressiva påtryckningar" du pratar om vet jag inte heller riktigt vad du fått ifrån. Dock kan jag tänka mig att någon som utan anledning blockerar ett körfält kan uppfatta bakomvarande som aggressiva efter ett tag.

    Jag förstår ärligt talat inte ditt resonemang, hur jag än försöker.
    Sverige har högertrafik, hela vårat system bygger på att man håller till höger. Sunt förnuft säger att allt funkar bättre om man håller till höger. Det är inte jobbigare eller svårare att hålla till höger, det kostar ingenting, det går inte långsammare och det orsakar inga som helst problem.
    Ändå gör folk det inte. Jag kan bara inte begripa hur i helvete dom resonerar. Den absolut enda anledningen att blockera vänsterfilen är att man vill jävlas med andra, det finns helt enkelt inga andra anledningar. Du har själv haft flera veckor på dig att i denna tråd komma fram med ett enda annat argument, men hitills har du inte lyckats, så du kan inte gärna påstå att jag har fel.
  • Oligopol

    Är det inte väldigt hypokritiskt att klaga på någon annan som bryter lagen när man själv i samma situation gör det, och det med ett grövre brott till och med?

  • John D
    Oligopol skrev 2011-06-01 12:38:56 följande:
    Är det inte väldigt hypokritiskt att klaga på någon annan som bryter lagen när man själv i samma situation gör det, och det med ett grövre brott till och med?
    Jo, givetvis är det så. Och jag har ideligen påpekat att jag inte förespråkar eller försvarar fortkörning.

    Dock anser jag att jag till viss del kan förstå varför man kör för fort. Moderna bilar och vägar har inga problem med att hantera högre hastigheter, och marginell fortkörning skapar inga som helst problem så länge det sker kontrollerat.
    Dock kan jag inte för mitt liv förstå varför man väljer att blockera en fil i onödan, och ingen har heller lyckats förklara det för mig.

    När man bedömer brott ser man ofta till anledningen att brottet begås när man bedömer dess allvarlighet.
    Det finns många anledningar att köra för fort, men det finns inte en enda anledning att blockera ett körfält i onödan.
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?