• grönt ljus
    Äldre 20 Mar 02:22
    48307 visningar
    335 svar
    335
    48307

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • grönt ljus
    Äldre 22 Mar 18:49
    #21

    Nja.... så särskilt stark motor har jag inte men det är trots allt en diesel - 2,2 liter 380 nm och 136 hk.
    Går på hyggligt låga varv, exakt 3000 varv i 163 km/h.
    Toppfart 215 km/h.
    Automatlåda.
    Måste dock säga att efter 160-170 km/h ökar snittförbrukningen en hel del och efter 180-190 km/h känns motorn lite seg i accelerationen.
    Förbrukningen i 200 km/h ligger på knappt litern.
    Mercedes W212.

  • mannen från Backby­n
    Äldre 22 Mar 19:00
    #22

    Räknade inte fel, en bil för tyska vägar. Kraften 380 nm motsvarar ju en bensin-V8.

    Min har också automatlåda (4-växlar),och toppar endast 174 km/h. VId 120 km/h blir det ca 2800 varv. En bekväm bil trots och även tack vare den låga topphastigheten. Kommer inte att köra på autobahn, så därför vågade jag välja den jag valt, 100 hk och 200nm.
     


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Äldre 23 Mar 11:43
    #23

    Du får ju så lov att vänta på din tur att köra om i det läget kan jag tycka. Visst hade personen kunnat gå in mellan lastbilarna men varför skulle h*n? Det enda jag kan tycka är att personen som körde bilen kunde ha legat i 110 åtminstone. Krypkörare på motorväg ger mig spasmer.

  • Äldre 23 Mar 16:33
    #24
    Marsch skrev 2011-03-23 11:43:20 följande:
    Visst hade personen kunnat gå in mellan lastbilarna men varför skulle h*n?
    För att vara snäll? För att samarbeta i trafiken? För att h*n inte hade någon anledning att blockera vägen för andra?  För att man enligt lag skall välja högerfil om det inte finns giltig anledning att ligga i vänsterfil? För att bilen bakom tydligt signalerat att han vill köra om?

    Finns rätt många anledningar till varför h*n borde ha släppt vänsterfilen, däremot finns det inte en enda till varför h*n ska ligga kvar.
  • mannen från Backby­n
    Äldre 23 Mar 19:10
    #25

    Nu vet vi ju inte om det är gps-hastigheter, men vi räknar med det. "Trafikhindret" körde med mätarhastighet 110 km/h, och det krävs ju inte att man känner hur mycket hastighetsmätaren visar fel. För lite får den ju inte visa.

    Problemet uppstod eftersom TS körde 10-20 km/h snabbare än det är tillåtet. Då man tänjer på reglerna borde man samarbeta, inte kräva det av andra. För min del är det ok att andra kör snabbare, men då ska de inte orsaka störningar i trafiken.

    Att blinka med helljusen för att få fri framfart (det skulle nog behövas blåljus då) är väl inte heller riktigt tillåtet, om man nu tänker på att rubriken är "böter?".


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Äldre 23 Mar 19:26
    #26
    John D skrev 2011-03-23 16:33:04 följande:
    För att vara snäll? För att samarbeta i trafiken? För att h*n inte hade någon anledning att blockera vägen för andra?  För att man enligt lag skall välja högerfil om det inte finns giltig anledning att ligga i vänsterfil? För att bilen bakom tydligt signalerat att han vill köra om?

    Finns rätt många anledningar till varför h*n borde ha släppt vänsterfilen, däremot finns det inte en enda till varför h*n ska ligga kvar.
    Personen höll ju själv på att köra om, inte sant? Om än i ett något saktare mak än TS som rentav verkar ha kört lite för fort om det är tal om 130 km/h. Om något så försökte ju TS att hindra personen från att säkert göra sina omkörningar genom att blinka med helljuset. Beter man sig oschysst själv så får man nog ta smällen och svälja irritationen.
  • EFI
    Äldre 23 Mar 19:49
    #27
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-22 08:52:55 följande:
    Det här gäller väl endast de Tysklands motorvägar med fria hastigheter. Enligt det vad jag pluggat så har du fel, det räcker med att den högra filen är upptagen... Inget tvång att vara snabbare än den vänstra filen.

    Så idioterna du ser på vägarna är faktiskt inte idioter, påstår jag. Kom ihåg att det är en hastighetsbegränsning, ett förbud att köra snabbare som gäller på båda filerna. Förbudsmärken är alla de runda med rött, gult och ofta svart.

    www.trafiktest.se/Forbud.htm
    I körkortsteoriboken "Du och jag i trafiken", sidan 259, står det klart och tydligt: "På motorväg ska du köra i höger körfält utom när du gör en omkörning." Jag kan inte tolka det mer än på ett sätt.
    Apple user since 1987
  • Äldre 23 Mar 22:26
    #28
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-23 19:10:02 följande:

    Problemet uppstod eftersom TS körde 10-20 km/h snabbare än det är tillåtet. Då man tänjer på reglerna borde man samarbeta, inte kräva det av andra. För min del är det ok att andra kör snabbare, men då ska de inte orsaka störningar i trafiken.


    Google Is Your Friend
  • grönt ljus
    Äldre 23 Mar 23:09
    #29

    Vänsterfilen är till endast för omkörning, det är vi överens om.
    MEN hur lång tid får en omkörning ta, är det tillåtet att köra om med för låg hastighet i förhållande till den man kör om?
    T.ex köra om en bil i 107 km/h när den andre håller 105 km/h, om det finns fler bilar bakom i omkörningsfilen?

  • mannen från Backby­n
    Äldre 24 Mar 08:14
    #30
    EFI skrev 2011-03-23 19:49:13 följande:
    I körkortsteoriboken "Du och jag i trafiken", sidan 259, står det klart och tydligt: "På motorväg ska du köra i höger körfält utom när du gör en omkörning." Jag kan inte tolka det mer än på ett sätt.
    Förstår din tolkning, och enligt teoriboken har du absolut rätt. Ingen tvekan om det. Vilken är källan till teoribokens ordval, för jag hittar inte omkörningstvånget någonstans i Trafikförordningen?  

    3 kap. 9§ " Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält."

    Allt blir enklare då man inte kör för fort, då behöver man inte ens någon omkörning för hastighetsskillanderna är då små och alla hinner med sina filbyten bättre.

    På "omkörningsfilen" gäller samma förbud att köra snabbare än trafikmärket tillåter, det är jag gärna överens om.
    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?