• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • an0nym0u5
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 13:39:36 följande:
    TS kom ifatt den andra bilisten pga fortkörningen. Enkel matematik, superenkel faktiskt. Lågstadiematematik.

    Jag har skrivit rätt många inlägg här och det tar sin tid. Du läste dem alla? (Fortsätter nu med annat)

    Släpp gärna förbi fartdårarna. Trevligt att du själv inte är sådan.
    Ja det stämmer, MEN..

    Lågstadiematematik: Även om TS kört i laglig hastighet , så skulle han ändå ha hunnit ifatt framförvarande fordon eftersom den bilisten höll en LÄGRE hastighet än den tillåtna.

    TS ifrågasatte varför man väljer att  "BLOCKERA" andra bilister.
  • Tommy från Alberga
    an0nym0u5 skrev 2011-06-01 13:56:26 följande:
    Ja det stämmer, MEN..

    Lågstadiematematik: Även om TS kört i laglig hastighet , så skulle han ändå ha hunnit ifatt framförvarande fordon eftersom den bilisten höll en LÄGRE hastighet än den tillåtna.

    TS ifrågasatte varför man väljer att  "BLOCKERA" andra bilister.
    Lägre hastighet är här en tolkningsfråga som vi aldrig fick svar på. Handlar det om bilens felaktiga hastighetsmätarehastighet, eller GPS/radar-hastighet?

    Blockera är en tolkningsfråga om ordet "strax". Ifall fyra bilar väntar bakom kan man vara tvungen att sakta in (redan från den färdigt långsamma 110 km/h ) ifall de andras omkörningar löper långsammare än i 130 km/h.

    Det som jag lärt här är att många upplever blockering i trafiken. Det låter sjukt.
  • an0nym0u5
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 14:15:49 följande:
    Lägre hastighet är här en tolkningsfråga som vi aldrig fick svar på. Handlar det om bilens felaktiga hastighetsmätarehastighet, eller GPS/radar-hastighet?

    Blockera är en tolkningsfråga om ordet "strax". Ifall fyra bilar väntar bakom kan man vara tvungen att sakta in (redan från den färdigt långsamma 110 km/h ) ifall de andras omkörningar löper långsammare än i 130 km/h.

    Det som jag lärt här är att många upplever blockering i trafiken. Det låter sjukt.
    Tolkningsfråga?! Vad är det du inte förstår? Ts skrev ju vilken hastighet den andra bilen hade.  Så återigen NEJ, det är ingen tolkningsfråga!

    Vi får väl utgå ifrån att hastighetsmätaren visar rätt eller tänker du ifrågasätta biltillverkarnas kunskaper också? Om de visade fel uppåt, så skulle ju var o varannan förare åka fast för fortkörning vid ex. fartkameror. Och visar de fel neråt så höll ju den andra bilisten en ännu lägre hastighet än 100-103 km/h som TS skrev.

    Blockerar gör man om man uppehåller sig i det vänstra körfältet trots att man inte kör om. Har man kört om en bil så ska man snarast möjligt, utan risk för sig själv eller någon annan återvända till det högra körfältet.  Man fortsätter ju inte i omkörningsfilen när man inte har någon att köra om.
  • an0nym0u5

    Skulle inte du jobba förresten - Tommy från Alberga? Skrattande

    Själv ska jag ut i det fina vädret nu.

    Ha det gött och håll till HÖÖÖGER.. 

  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 13:51:28 följande:

    Menar du verkligen att 120-130 km/h mot 105 är samma som 110 mot 105? Du påstod att du kan räkna.
    Pröva gärna. Orkar som sagt inte tjata om allt jag redan prövat på i praktikenunder flera års tid.


    Givetvis är det inte samma, men det har jag inte heller påstått. Du envisas med att hela tiden argumentera mot saker som ingen har påstått. Antingen läser du inte inläggen, eller så missförstår du med vilje för att överhuvudtaget kunna komma på några argument.

    Menar du att du inte förstår att en bil som håller 110km/h kommer att hinna ikapp en bil som håller 100km/h?
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 14:15:49 följande:
    Det som jag lärt här är att många upplever blockering i trafiken. Det låter sjukt.
    Vad låter sjukt?
    Om jag på en motorväg kommer ikapp en bil som kör långsammare än lagstadgad hastighet, och denna bilen ligger i vänster körfält trots att höger körfält är ledigt, så hindrar denna bil mig från att köra om då omkörning bör ske i vänster körfält.
    På vilket sätt är det fel att kalla detta en blockering? Hur definierar du blockering, och vad i denna definition är det som inte stämmer in på denna situation?

    Och kom nu inte dragande med någon fortkörning, någon långtradare i höger fil eller något annat som du tycker kan justifiera beteendet men som ingen annan här har gått med på!
    Bilen framför kör i 100km/h, jag kör i 110km/h, vi är dom enda fordonen på motorvägen på en 10 mil lång sträcka där vi befinner oss i mitten. Det finns inga avtagsvägar eller påfarter på denna 10 mil långa sträcka. Det finns inga flygplan som planerar att landa på motorvägen, inga barn som tänker springa upp framför bilarna, och inga andra hinder som på något vis kan tänkas dyka upp eller på något vis hindra vår framfart eller öka risken för olyckor. Båda bilarnas hastighetsmätare är korrekt kalibrerade mot exakt verklig hastighet, mätt mot samma referenspunkt vid exakt samma tillfälle. Båda förararna är fullt friska och båda fordonen fungerar felfritt. Båda bilarna är moderna bilar med modern utväxling anpassad för moderna motorvägar, och drar därför mindre eller lika mycket bränsle i 110km/h som i 100km/h. Vägen är i bra skick.

    Eftersom dom argument du försökt med hitills nu inte borde gälla, så frågar jag igen:

    Varför är det fel att säga att bilen framför blockerar mig?
    På vilket sätt anser du att bilen framför samarbetar i trafiken?
    Är jag "aggressiv" och "påtryckande" som anser att bilen framför borde kunna hålla till höger och släppa förbi mig?
  • Boye

    Har läst tråden från början till slut, och måste säga att det är fascinerande att se någon lyckas hålla en diskussion vid liv i 29 sidor utan att ha ett enda vettigt argument för sin sak. :)
    Ett tag beundrade jag faktiskt envisheten och beslutsamheten, men dom sista 5 sidorna blev det mest tjatigt och patetiskt.
    Det är skillnad på övertygelse och tjurskallighet, och i det här fallet passerades gränsen för ett bra tag sedan. :)

  • an0nym0u5
    Boye skrev 2011-06-01 16:06:27 följande:
    Har läst tråden från början till slut, och måste säga att det är fascinerande att se någon lyckas hålla en diskussion vid liv i 29 sidor utan att ha ett enda vettigt argument för sin sak. :)
    Ett tag beundrade jag faktiskt envisheten och beslutsamheten, men dom sista 5 sidorna blev det mest tjatigt och patetiskt.
    Det är skillnad på övertygelse och tjurskallighet, och i det här fallet passerades gränsen för ett bra tag sedan. :)
    Bara på FL, bara på FL... Skrattande
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-06-01 16:00:38 följande:
    Bilen framför kör i 100km/h, jag kör i 110km/h, vi är dom enda fordonen på motorvägen på en 10 mil lång sträcka där vi befinner oss i mitten. Det finns inga avtagsvägar eller påfarter på denna 10 mil långa sträcka. Det finns inga flygplan som planerar att landa på motorvägen, inga barn som tänker springa upp framför bilarna, och inga andra hinder som på något vis kan tänkas dyka upp eller på något vis hindra vår framfart eller öka risken för olyckor. Båda bilarnas hastighetsmätare är korrekt kalibrerade mot exakt verklig hastighet, mätt mot samma referenspunkt vid exakt samma tillfälle. Båda förararna är fullt friska och båda fordonen fungerar felfritt. Båda bilarna är moderna bilar med modern utväxling anpassad för moderna motorvägar, och drar därför mindre eller lika mycket bränsle i 110km/h som i 100km/h. Vägen är i bra skick.

    Eftersom dom argument du försökt med hitills nu inte borde gälla, så frågar jag igen:

    Varför är det fel att säga att bilen framför blockerar mig?
    På vilket sätt anser du att bilen framför samarbetar i trafiken?
    Är jag "aggressiv" och "påtryckande" som anser att bilen framför borde kunna hålla till höger och släppa förbi mig?

    Nu förstår jag äntligen vad du menar. I alla dina exempel har långtradarna som fanns med i trådstarten försvunnit. När försvann de (fordonen som kör långsammare -max 90 vid 110 väg- från högra filen som ännu i trådstarten skulle köras om) från tråden?


    Måste säga att jag är besviken, blev sk. trollad. Hur som helst, jag vet nu (säkert, inte gissning) hur flera av fortkörararna tänker (egocentriskt) - och för mig räcker det väldigt bra. Jag fick svaret jag letade efter.


     


     


     

  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 21:46:37 följande:

    Nu förstår jag äntligen vad du menar. I alla dina exempel har långtradarna som fanns med i trådstarten försvunnit. När försvann de (fordonen som kör långsammare -max 90 vid 110 väg- från högra filen som ännu i trådstarten skulle köras om) från tråden?


    Måste säga att jag är besviken, blev sk. trollad. Hur som helst, jag vet nu (säkert, inte gissning) hur flera av fortkörararna tänker (egocentriskt) - och för mig räcker det väldigt bra. Jag fick svaret jag letade efter.


     


    Fascinerande.
    Du undvek återigen att svara på någon av dom frågor jag försökte ställa, och ändrade återigen förutsättningarna för att bättre matcha din världsbild. Det går helt enkelt inte att föra en vettig diskussion med dig, så jag ger upp.
    Lev väl, och håll till höger!
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?