• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Anna Collovin

    Vänsterfilen är en omkörnings fil kör man om en lastbil och det kommer bakomvarade som kör fortare får man flytta på sig.  Är det 400 meter mellan lastbilarna är det ju bara att gå in i mellan ,ser detta dagligen någon ligger kör om lastbil på lastbil med hel kö bakom sig antingen gasa på då eller gå till sidan hur svårt ska det vara.

  • Mentat
    The Man skrev 2011-07-09 19:08:07 följande:
    Jag säger bara: Tyskar!

    DE kan det där med bilkörning. Så snart de passerat ett fordon som kör långsammare så går de tillbaka in i höger körfält. Ligger det flera bilar i höger körfält och kör långsamt, ja, då kör de om dem en och en och går in till höger mellan varje bil OM det kommer nån annan och kör ÄNNU fortare i vänster körfält. All heder åt tyska bilförare! Jag försöker i största möjliga mån följa deras goda exempel när jag kör bil.

    Och, apropå att gå in till höger igen efter att ha kört om någon...Redan i körskolan (då jag tog körkort 1981) lärde man ut att man skulle gå in till höger igen så fort man kunde se hela bilen man kört om i innerbackspegeln.
    HELT riktigt! Jag tycker att det är mycket lugnare att köra på Autobahn än på en svensk motorväg trots den fria farten i Tyskland. Jag litar t.ex. stenhårt på att en tysk har koll i backspegeln innan han går ut i vänsterfilen, vilket jag inte gör i Sverige - allt baserat på erfarenhet. Där får man också lära sig, om man nu inte kunde det innan, att man går in till höger så fort omkörningen är klar.

    F.ö. skrattar jag högt åt effes klassifikation av förare! Det stämmer väldigt bra det där!
  • Ulf Harrys Farsa
    effe skrev 2011-06-20 17:17:48 följande:
    Wall of text
    ---------
    Så jag är en effektiv förare då
    inofficiellt rekord Sthlm-Sundsvall 2.53
    Körkort sedan 1988, för bil och lastbil
    Kört i snitt sedan 88, runt 4000mil per år (stadstrafik och landsväg)
    Har haft racing licens
    Kör lika bra på asfalt som på is
    Aldrig orsakat en bilolycka
    Vet att jag kör bättre än många många andra
  • etc
    effe skrev 2011-06-20 17:17:48 följande:
    Intressant diskussion.
    Jag har jobbat som trafikpolis i många många år, och vi brukar säga att det finns fyra typer av förare i trafiken. Givetvis är det grova generaliseringar blandat med lite fördomar, men dom stämmer förvånansvärt ofta för att inte säga alltid.

    Typ 1, dom som helt enkelt inte kan köra bil. Kallas internt ofta för "klantar".

    Typ 2, "Svensson" förare.

    Typ 3, fortkörare, eller "Effektiva" förare.

    Typ 4, förare som skiter i reglerna, eller "Idioter".

    Jag skulle nog kunna placera ett par personer i den här tråden i korrekt kategori, och är ganska säker på att jag skulle gissa rätt. Vilka personer och i vilka kategorier får ni lista ut själva. ;)
    Det var en intressant indelning. Och jag är nästan säker på att alla 'idioter' tror att de är typ 3 förare.
  • hannis

    Det är du TS som gör fel som kör 120-130 km/h på en 110-väg och det är alltså du som förtjänar dryga böter.

  • Gung Ho
    hannis skrev 2011-08-08 21:58:11 följande:
    Det är du TS som gör fel som kör 120-130 km/h på en 110-väg och det är alltså du som förtjänar dryga böter.
    ZZzzZZZzzzZZZzzzZZ
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?