• grönt ljus
    Äldre 20 Mar 02:22
    48312 visningar
    335 svar
    335
    48312

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 31 Mar 09:07
    #51
    MonaSt skrev 2011-03-28 14:25:14 följande:
    Vad du tar upp är ett undantagsfall, liksom att man får gå ut i vänsterfil vid omkörning Huvudregeln finns i 3 kap 7§:

    "7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
       
    Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
       
    Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
       
    På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." 
    (Egen fetmarkering)

    Bilen som "blockerade" vänsterfilen kan knappast ha ansetts göra en omkörning under hela sträckan. (Testräknar man lite och om TS uppgifter stämmer så blev i så fall omkörningssträckan för att komma förbi den andra lastbilen snällt räknat 2,4 km och omkörningen tog upp emot en och en halv minut. Antagen grunddata: Lastbil 90 km/h, omköraren 103 km/h, tillgänglig lucka 300m)

    Slutsats:


    Bilen i vänsterfilen bröt mot trafikförordningen och det finns säkert ett bötesbelopp för det. Men med lite sunt förnuft och samarbetsvilja ska sådana här situationer aldrig behöva uppkomma eller debatteras.
    Huvudregeln tillåter tydligen att man får cykla på en motorväg? Obestämd 

    Hur som helst så är den där luckan på 300 meter rätt kort. 100 meter bakåt (3 sekunder, reaktion+bromssträcka), 100 meter framåt (sek.) betyder att TS bör sköta sin omkörning under den tiden som "blockeraren" behöver föra att närma sig lastbilen 100 meter. Vi antar att "blockeraren" kör med farthållare.  

    Är det billigare att köra om alla lastbilar i 130 än att köra enligt begränsningen och bli dömd för att inte ge fri framfart till en civil person som kör för nära och blinkar med helljusen?

    Jag hanterar samtalsämnet som ett trafikärende, inte som att det är trevligt att köra 130 km/h i en bekväm bil.
    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 31 Mar 14:55
    #52

    http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/allmanna/allmanna11.htm


    Där står det att det skulle kosta 2800:- för hastigheten 129 på 110 väg IFALL det övervakas.
    Så det blir billigare att bara köra enligt hastighetsbegränsningen, inte köra sk. smidigt i takt med de snabbare. 

    Som tillägg att inte orka vänta på att vänstra filen blir ledig kan det leda till:


    För kort avstånd till framförvarande fordon Varning -
    indraget körkort i 4 månader Varning. Hänsyn tas till trafikfaran i det enskilda fallet.      

    Men som jag tidigare skrev så skall man inte dröja längre än nödvändigt på vänstra filen. Med nödvändigt menar jag att man skall inte störa trafiken på högra sidan med sitt filbyte. Jag kör lugnt för det är både ekologiskt och ekonomiskt, inte för att jag inte skulle kunna köra snabbare.


    Tidigare från Backbyn
  • Äldre 1 Apr 00:19
    #53

    Jag förstår verkligen inte svårigheten i att hålla till höger och släppa förbi dom som vill köra fortare. Vari ligger problemet? Ja, det är ett lagbrott att köra för fort och allt sånt, men har folk verkligen så tråkiga liv att dom absolut måste reta gallfeber på andra bara för retandets skull? Vad är det som är så ohemult svårt med att bara flytta på sig när någon vill förbi?

    Jag är väl oftast den som kör för fort och vill förbi, men om jag nu skulle vara i den sitsen att det är jag som helt utan vettig anledning blockerar vägen för andra, så är det väl helt otroligt självklart att jag flyttar på mig. Hur fort dom som nu vill förbi kör är definitivt inte mitt ansvar och ingenting som jag har någon rätt att lägga mig i, så det anser jag vara rätt irrelevant.

    Det handlar om samarbete, är det verkligen så svårt?

  • Äldre 1 Apr 08:12
    #54

    Jag brukar flytta mig om det är ledigt till höger om mig, om jag alltså är klar med min omkörning. Klart man samarbetar!

    Däremot vägrar jag köra fortare än vad jag bedömer som OK bara för att min omkörning skall gå snabbare för att någon mupp ligger och blinkar och nosar på bagageluckan. Jag vägrar också att köra in väldigt snävt framför lastbilen eftersom jag antar att han ligger på farthållare och ogillar att bli prejad. Om jag blir tillräckligt provocerad av den som blinkar och kör nära så händer det också att jag saktar ner till laglig hastighet av ren illvilja... vilket naturligtvis gör att omkörningen tar längre tid.

    Jag kör inte fortare än 120 eftersom MIN privata bedömning är att det stämmer rimligt överens med trafikrytmen, och jag kan ta böterna om jag har otur, men jag vill absolut inte förlora körkortet, och jag tror gränsen går där någonstans mellan böter och körkort.

    Vill man köra snabbare får man göra sin egen bedömning, men jag tänker inte avbryta en omkörning. Samarbetar till en viss gräns alltså, men kan provoceras till minskat samarbete.

  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 1 Apr 08:47
    #55
    John D skrev 2011-04-01 00:19:35 följande:
    Jag är väl oftast den som kör för fort och vill förbi.

    Det handlar om samarbete, är det verkligen så svårt?
    Ta någon gång och kör (ekonomiskt som biprodukt) enligt trafikreglerna. Då märker du att den samma frågan frågas gärna från den framförkörande bilen också. Varför vill inte de som kör otillåtet snabbt samarbeta, sakta in (gradvis) tills vägen är ledig igen? Det är ju ingen överraskning när man ser att det är någon som kör enligt  hastighetsbegränsningen, och en inbromsning då kan nästan anses som ett körfel. Vänta på sin tur kallas det, i tur och ordning.

    Det handlar om trafikregler som är baserade på Lagen, stiftad av Riksdagen. Lagförbrytelser behandlas av Polisen och Domstolen. Du har körkort, eller hur? Att köra bil utan att känna till trafikreglerna är förbjudet. Samarbete är det då när båda parterna är överens om något. Påtvingande är det då när endast den ena parten är överens med sig själv.

    - Varför vill du köra fortare än tillåtet? Betalar någon annan ditt bränsle?

    Ämnet är toppintressant, skriver inte för att hetsa upp någon. Vi har luftvärmepump för att spara på el hemma, och en 1,5 turbodiesel för att spara på (fossilt) bränsle i trafiken.
    Tidigare från Backbyn
  • Äldre 1 Apr 14:27
    #56
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-01 08:47:27 följande:
    Ta någon gång och kör (ekonomiskt som biprodukt) enligt trafikreglerna. Då märker du att den samma frågan frågas gärna från den framförkörande bilen också. Varför vill inte de som kör otillåtet snabbt samarbeta, sakta in (gradvis) tills vägen är ledig igen? Det är ju ingen överraskning när man ser att det är någon som kör enligt  hastighetsbegränsningen, och en inbromsning då kan nästan anses som ett körfel. Vänta på sin tur kallas det, i tur och ordning.

    Det handlar om trafikregler som är baserade på Lagen, stiftad av Riksdagen. Lagförbrytelser behandlas av Polisen och Domstolen. Du har körkort, eller hur? Att köra bil utan att känna till trafikreglerna är förbjudet. Samarbete är det då när båda parterna är överens om något. Påtvingande är det då när endast den ena parten är överens med sig själv.

    - Varför vill du köra fortare än tillåtet? Betalar någon annan ditt bränsle?

    Ämnet är toppintressant, skriver inte för att hetsa upp någon. Vi har luftvärmepump för att spara på el hemma, och en 1,5 turbodiesel för att spara på (fossilt) bränsle i trafiken.
    Varken fortkörning eller "slökörning" är ett frikort för hänsyn och samarbete i trafiken.
    Jag kör ett tiotal mil på motorväg varje dag och jag ser oftare slökörare utan hänsyn och tanke på andra i trafiken än vad jag ser fortkörare...

    Ja, någon annan betalar faktiskt mitt bränsle.
  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 4 Apr 08:49
    #57
    TessaS skrev 2011-04-01 14:27:49 följande:
    Varken fortkörning eller "slökörning" är ett frikort för hänsyn och samarbete i trafiken.
    Jag kör ett tiotal mil på motorväg varje dag och jag ser oftare slökörare utan hänsyn och tanke på andra i trafiken än vad jag ser fortkörare...

    Ja, någon annan betalar faktiskt mitt bränsle.
    Undrar hur långsamt slökörare kör för att förtjäna benämningen? Hur kör du? Snabbare än tillåtet eller följer du bestämmelserna? Bränslet kostar inget för dig, men du bestämmer hur din körstil påverkan utsläppen och hur mycket bränsle behöver raffineras.

    Jag kör enligt begränsningen och ser väldigt sällan hänsynslösa slökörare. Beror väl på det att jag kör med nästan samma hastighet som de. Om jag skulle köra snabbare skulle hamna bakom dem jag också.

    Enkel matematik, den som kör 120 behöver köra förbi alla som kör 110 för att inte behövasakta in till samma hastighet som de andra. De som kör 110 har ett oförändrat avstånd till de andra som kör 110. Ungefär som ett tåg, den sista vagnen kör inte om den tredje vagnen eftersom de har samma hastighet. Loket är hastighetsbegränsningen som bestämmer tågets hastighet.

    Men farliga fortkörare träffar jag ofta. Dem som kör så nära att de riskerar mista körkortet för att de orsakar farliga situationer för andra (t.om. kedjekrock), och även dåliga chaufförer som verkar inte ha någon aning var jag är när de byter tillbaka till höger. De verkar lyssna ifall det skulle smälla till istället för att se i spegeln... Obestämd

    Har funderat på det där med att samarbeta för att befrämja fortkörningar. Hastighetsbegränsningen är skriven i lagtexten. Det önskas alltså gott samarbete för att hjälpa dem som bryter mot Trafikförordningen. Det rätta sättet skulle nog vara att ändra på lagtexten. Då skulle inte någon part behöva få böter, dvs. samma bestraffning som man får för t.ex. stöld. 

    Körde under helgen ca 68 mil med en medelförbrukning på 4,5 liter 100 km. Det skulle vara enkelt att höja siffran med 10% till fem.
    Tidigare från Backbyn
  • Äldre 4 Apr 09:57
    #58
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-04 08:49:36 följande:
    Undrar hur långsamt slökörare kör för att förtjäna benämningen? Hur kör du? Snabbare än tillåtet eller följer du bestämmelserna? Bränslet kostar inget för dig, men du bestämmer hur din körstil påverkan utsläppen och hur mycket bränsle behöver raffineras.

    Jag kör enligt begränsningen och ser väldigt sällan hänsynslösa slökörare. Beror väl på det att jag kör med nästan samma hastighet som de. Om jag skulle köra snabbare skulle hamna bakom dem jag också.

    Enkel matematik, den som kör 120 behöver köra förbi alla som kör 110 för att inte behövasakta in till samma hastighet som de andra. De som kör 110 har ett oförändrat avstånd till de andra som kör 110. Ungefär som ett tåg, den sista vagnen kör inte om den tredje vagnen eftersom de har samma hastighet. Loket är hastighetsbegränsningen som bestämmer tågets hastighet.

    Men farliga fortkörare träffar jag ofta. Dem som kör så nära att de riskerar mista körkortet för att de orsakar farliga situationer för andra (t.om. kedjekrock), och även dåliga chaufförer som verkar inte ha någon aning var jag är när de byter tillbaka till höger. De verkar lyssna ifall det skulle smälla till istället för att se i spegeln... Obestämd

    Har funderat på det där med att samarbeta för att befrämja fortkörningar. Hastighetsbegränsningen är skriven i lagtexten. Det önskas alltså gott samarbete för att hjälpa dem som bryter mot Trafikförordningen. Det rätta sättet skulle nog vara att ändra på lagtexten. Då skulle inte någon part behöva få böter, dvs. samma bestraffning som man får för t.ex. stöld. 

    Körde under helgen ca 68 mil med en medelförbrukning på 4,5 liter 100 km. Det skulle vara enkelt att höja siffran med 10% till fem.
    Slökörare i mina ögon är de som rullar på utan att titta i backspegeln. Det är de som ligger i vänsterfilen och kör om i km efter km... som inte verkar tycka att det är lönt att ta sig in i högerfilen igen, för det är ju en lastbil om de behöver köra om några hundra meter längre fram... De verkar inte titta i backspegeln för då hade en förare med sunt förnuft kört åt sidan för att släppa förbi jättekön bakom. (Jag klarar av det vare sig jag kör lagligt eller inte, så det är ju inte en omöjlighet.)
    De kör i lägre hastigheter än 110, ibland bara 5 km lägre, men det är tillräckligt för att förstöra flytet i trafiken när de inte flyttar på sig. Inte helt ovanligt att de kör i väldigt ojämn hastighet. Jag kör alltid med farthållare på motorväg så det blir väldigt uppenbart när 110-flytet inte fungerar... Det gör sällan det, för jag kan bli omkörd och köra om samma bil flera gånger även efter flera mil på farthållare i 110 km/h

    Jag har inte sagt att jag inte tänker på miljön när jag kör, det var du som tog upp vem som betalar bränset...
  • Äldre 4 Apr 09:58
    #59
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-01 08:47:27 följande:
    Ta någon gång och kör (ekonomiskt som biprodukt) enligt trafikreglerna. Då märker du att den samma frågan frågas gärna från den framförkörande bilen också. Varför vill inte de som kör otillåtet snabbt samarbeta, sakta in (gradvis) tills vägen är ledig igen?
    I det fall som diskuteras här var ju faktiskt vägen ledig, men bilen framför TS vägrade ju ändå att flytta på sig. Det var väl just det som var problemet. Ingen här har väl förespråkat att någon ska flytta på sig när det inte finns plats, avbryta en omkörning, tvingas sakta ner eller annat idiotiskt?
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-01 08:47:27 följande:
    - Varför vill du köra fortare än tillåtet? Betalar någon annan ditt bränsle?
    Nej, jag betalar mitt bränsle själv.
    Jag har en hyfsat modern bil med utväxling lämpad för motorvägsfart, den drar faktiskt mindre bränsle i 130km/h än vad den gör i 100km/h eftersom jag då kan utnyttja den högre utväxlingen. Det där med att högre fart innebär ökad bränsleförbrukning är ett förlegat argument som knappt är hållbart i moderna bilar.
    Jag har även en äldre bil med sämre utväxling, och där skulle jag gissa på att skillnaden mellan 110km/h och 130km/h är under en halv deciliter per mil. Det anser jag vara försumbart.

    Hursomhelst anser jag inte att jag har någon rätt att bestämma hur fort andra ska köra, oavsett hur mycket bensin deras bilar drar, så jag kommer att fortsätta flytta på mig om det finns möjlighet.
  • Tommy från Alberg­a
    Äldre 4 Apr 10:25
    #60
    John D skrev 2011-04-04 09:58:10 följande:
    Hursomhelst anser jag inte att jag har någon rätt att bestämma hur fort andra ska köra, oavsett hur mycket bensin deras bilar drar, så jag kommer att fortsätta flytta på mig om det finns möjlighet.
    Ingen av oss har rätt att bestämma. Som jag skrev så handlar allt om lagtext. Det är klart att även jag flyttar på mig, men är tvungen att ofta ändra på min hastighet pga påtryckningar. Dvs. fortkörare som inte vill samarbeta för en säkrare och mer miljövänlig trafik.

    En halv decilliter per mil betyder i mitt fall 10 %. Vad betyder det då när vi har t.ex. hundratusen bilister. Jo, 50000 liter.
    TessaS skrev 2011-04-04 09:57:59 följande:
    Jag har inte sagt att jag inte tänker på miljön när jag kör, det var du som tog upp vem som betalar bränset...
    Du hade inte heller sagt att du tänker på miljön. Därför tog jag upp det. Men nog inte personligen för just dig, det var menat för alla som läser tråden.
    Tidigare från Backbyn
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?