• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • John D
    Umm Elias skrev 2011-04-04 20:04:43 följande:
    Ring och fråga, vad förlorar du på det?
    Typ 10 minuter av mitt liv, helt bortkastade eftersom jag vet att jag har rätt. Tror du inte på att det är olagligt eller vad är problemet?

    Prova själv att ringa närmsta polisstation, be dom öppna sitt bötesblock och läsa upp vad trafikbot 061 innebär.
    Ett tips: det handlar om att hålla till höger, och att det kostar 600:- om man inte gör det.
    Vill du ha den exakta formuleringen av lagbrottet så kanske jag har den bot jag själv fick kvar i handskfacket i bilen, har för mig det står på baksidan.
  • Laurora
    Umm Elias skrev 2011-04-04 20:04:43 följande:
    Ring och fråga, vad förlorar du på det?
    De är inte jurister poliserna så det är bättre att fråga en trafikjurist eller en trafikpolis, och de har väl bättre för sig än att läsa innantil ur en lagbok kan tyckas
  • Umm Elias
    John D skrev 2011-04-04 20:50:55 följande:
    Typ 10 minuter av mitt liv, helt bortkastade eftersom jag vet att jag har rätt. Tror du inte på att det är olagligt eller vad är problemet?

    Prova själv att ringa närmsta polisstation, be dom öppna sitt bötesblock och läsa upp vad trafikbot 061 innebär.
    Ett tips: det handlar om att hålla till höger, och att det kostar 600:- om man inte gör det.
    Vill du ha den exakta formuleringen av lagbrottet så kanske jag har den bot jag själv fick kvar i handskfacket i bilen, har för mig det står på baksidan.
    jag behöver inte ringa o fråga då hela familjen samt släkten består av höga polischefer samt vanliga trafikpoliser och du har faktiskt fel.
  • John D
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:14:16 följande:
    jag behöver inte ringa o fråga då hela familjen samt släkten består av höga polischefer samt vanliga trafikpoliser och du har faktiskt fel.
    Fantastiskt. Kan jag få namnet på nån av dina släktingar då så jag kan hänvisa till dom när jag överklagar bötern jag fick?

    Skämt åsido, provat google?
    Första träffen jag fick var denna -> www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/allmanna/allmanna2.htm
    Skrolla ner och läs förklaringen till böteskod 061.

    Lagboken ger mig rätt, böteslappen i mitt handskfack ger mig rätt, och polisen ger mig rätt.
    Såvida inte du kan namnge någon av dina "släktingar" så att vi kan använda dom som tillförlitliga källor så kommer jag att anse allt du sagt vara ren bullshit och helt och hållet påhittat.
  • Umm Elias

    Nej, jag tänker inte namnge ngn som du kanske förstår. Jag är anonym här och så även min släkt.

    Du har dock helt fel, om du nu ämnat att köra om lastbilen samt flera bilar längre fram är det inag problem att ligga kvar i vänsterfilen, såvida du inte gjort det för att hindra annan trafik. Man får inte heller gasa över hastighetsbegränsning för att köra om, så de bakom har ingen rätt att mosa sig fram om bilen i vänsterfilen ligger i rätt hastighet med avsikt att köra om andra bilar. 400 meter är ingenting i den hastigheten och lastbilen är man om i ett kick. Skulle det dock vara så att bilen, dvs du helt uppenbart legat kvar för att jävlas eller hindra annan trafik, ja då ska man helt klart straffas med böter.

  • John D
    Umm Elias skrev 2011-04-05 16:11:16 följande:
    Du har dock helt fel, om du nu ämnat att köra om lastbilen samt flera bilar längre fram är det inag problem att ligga kvar i vänsterfilen, såvida du inte gjort det för att hindra annan trafik. Man får inte heller gasa över hastighetsbegränsning för att köra om, så de bakom har ingen rätt att mosa sig fram om bilen i vänsterfilen ligger i rätt hastighet med avsikt att köra om andra bilar. 400 meter är ingenting i den hastigheten och lastbilen är man om i ett kick. Skulle det dock vara så att bilen, dvs du helt uppenbart legat kvar för att jävlas eller hindra annan trafik, ja då ska man helt klart straffas med böter.
    Har du lässvårigheter eller har du helt enkelt inte läst TS?
    Bilen låg i ca 100km/h på en 110-väg. Det var 400 meter till nästa lastbil.
    Innan bilen i fråga hade tagit sig förbi båda lastbilarna var det 4 irriterade bilister i kö bakom honom.

    Huruvida man är förbi lastbilen i "ett kick" beror väl helt och hållet på hur fort lastbilen kör, eller hur?
    Låt säga att lastbilen håller lagstadgad hastighet, alltså 90km/h. Den förflyttar sig då 25m/s.
    Bilen framför TS höll 100km/h, och förflyttar sig drygt 27,5 m/s.
    Bilen tar således in 2,5 meter per sekund på lastbilen.
    Om luckan är 400 meter så tar det bilen 400 / 2,5 = 160 sekunder att komma ikapp lastbilen.
    160 sekunder är två minuter, och då är bilen bara ikapp, inte förbi. Det är inte orimligt att anta att det tar bilen ytterligare en minut att ta sig förbi och tillbaks till högerfilen igen, med tanke på att det antagligen är en riktigt bromskloss vi talar om här.

    3 minuter i vänsterfil helt utan anledning, det är väl rätt uppenbart att det enbart är för att jävlas, eller hur?

    Jag låg i vänsterfil utan uppenbar anledning i knappt en minut, och jag fick 600:- i böter. Har inga större problem med det, jag gjorde fel och kan ta straffet. Men jag gjorde det på en helt tom motorväg och var inte i vägen för någon, så fick jag böter då ska fan i mig bromsklossar som i TS också ha böter!

    Hur kan du komma och påstå att jag har fel? Vad exakt är det jag har fel i? Att det inte står i lagen att man skall hålla till höger så snart som möjligt efter en omkörning? Att jag inte fick böter? Att bilen TS berättar om inte hade möjlighet att hålla höger?
    Vad exakt är det som jag säger som du anser vara fel?
  • Umm Elias
    John D skrev 2011-04-05 17:04:23 följande:
    Har du lässvårigheter eller har du helt enkelt inte läst TS?
    Bilen låg i ca 100km/h på en 110-väg. Det var 400 meter till nästa lastbil.
    Innan bilen i fråga hade tagit sig förbi båda lastbilarna var det 4 irriterade bilister i kö bakom honom.

    Huruvida man är förbi lastbilen i "ett kick" beror väl helt och hållet på hur fort lastbilen kör, eller hur?
    Låt säga att lastbilen håller lagstadgad hastighet, alltså 90km/h. Den förflyttar sig då 25m/s.
    Bilen framför TS höll 100km/h, och förflyttar sig drygt 27,5 m/s.
    Bilen tar således in 2,5 meter per sekund på lastbilen.
    Om luckan är 400 meter så tar det bilen 400 / 2,5 = 160 sekunder att komma ikapp lastbilen.
    160 sekunder är två minuter, och då är bilen bara ikapp, inte förbi. Det är inte orimligt att anta att det tar bilen ytterligare en minut att ta sig förbi och tillbaks till högerfilen igen, med tanke på att det antagligen är en riktigt bromskloss vi talar om här.

    3 minuter i vänsterfil helt utan anledning, det är väl rätt uppenbart att det enbart är för att jävlas, eller hur?

    Jag låg i vänsterfil utan uppenbar anledning i knappt en minut, och jag fick 600:- i böter. Har inga större problem med det, jag gjorde fel och kan ta straffet. Men jag gjorde det på en helt tom motorväg och var inte i vägen för någon, så fick jag böter då ska fan i mig bromsklossar som i TS också ha böter!

    Hur kan du komma och påstå att jag har fel? Vad exakt är det jag har fel i? Att det inte står i lagen att man skall hålla till höger så snart som möjligt efter en omkörning? Att jag inte fick böter? Att bilen TS berättar om inte hade möjlighet att hålla höger?
    Vad exakt är det som jag säger som du anser vara fel?
    Du gjorde ett annat fel, du låg i filen utan anledning. Det spelar väl ingen roll om vägen är tom lr ej, verkar rätt korkat att köra i vänsterfilen. Bilen i ts ämnade att köra om en lastbil och hade därmed rätten på sin sida, dvs bör ej ha böter. Ts däremot som inte bara kör för fort utan visar på ett hetsigt beteende med blinkande helljus och gasande bakom bör bli böteslagd, vare sig DU tycker det eller ej.  Sen att bilen i vänsterfilen inte riktigt följde vägetikett är en annan sak, inget man kan bli straffad för dock.

    Nu tänker jag inte diskutera detta mer, du jämför två helt ojämförbara historier med varann.
  • logg81

    I hastigheter över 70 km/h är det inte tillåtet att köra om i högerfil.
    I 70 km/h och lägre är det tillåtet att köra om i högerfil.


    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Tommy från Alberga
    grönt ljus skrev 2011-04-04 17:16:35 följande:
    Uträkningarna om bränslekostnaden tycker jag är löjlig och överdriven, moderna bilar kan köras relativt snålt även i höga motorvägshastigheter, man gnäller om en merförbrukning på ett par centiliter, samtidigt som man kanske kör en bil som kostat flera hundratusen kronor...............
    För övrigt skrev jag fel i ett tidigare inlägg, varvtalet på min bil är ännu lägre än vad jag skrev tidigare, 3000 varv i 182 km/h ska det vara, jag tycker det är väldigt låga varv för att vara i den hastigheten men så är det i alla fall.
    Tillägger att eftersom hastighetsbegränsningen är rätt låg så har jag därför skaffat en bils vilkens topphastighet är under 182 km/h, så vad din eller någon annans enskilda bil presterar är ointressant om inte trafikförordningen (kan) ändras. Ditt personliga bilval betyder att den förbrukar mer vid långsamma hastigheter och är i jämförelse sparsam vid olagliga hastigheter. Men den är så dyr att den blir inte någon folkbil utan löneinflation. Bränsleförbrukning handlar inte enbart om pengar, men OPEC och bilindustrin gillar säkert snabba hastigheter för att bilkörandet skulle vara ett nöje...

    John77, man får böter t.ex. för att använda dimljus tillsammans med halvljus. Är ledsen för din skull. Jag menar att du hade dålig tur när Polisen valde att slösa sina knappa resurser till att bestraffa för något som inte empiriskt sett skadar någon annan (det skapar bitterhet, vilket kan anses bevisat). Ingen körde för fort då, eller för nära den framförkörande? Men: Varför körde du på vänstra filen utan anledning?
    Tidigare från Backbyn
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?