• Gosesnos

    Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.

    Min dotter har sedan födsel varit väldigt grabbig, och har alltid gillat "pojk-leksaker", "pojk-kläder", har bara pojk kompisar och har specifikt uttryckt att hon hellre skulle vilja vara en pojke ect.

    Nu är hon 8 år och de andra klasskamraterna har börjat fråga chans på varandra och prata om vem eller vilka de är kära i. Då min dotter berättade detta för mig så har jag frågat vem hon var kär i, men då har hon enbart svarat att hon inte är kär i någon. Under en period nu så har hon varit väldigt trotsig och svår att ha att göra med. Hon har bråkat i skolan och varit allmänt missmodig.  

    Idag när vi satt och pratade så ledde jag in henne på detta spår igen och hon berättar då för mig att hon är JÄTTE KÄR i en flicka i hennes klass och att hon inte kan sluta tänka på henne. Hon har gett henne presenter och smycken samt ett brev. Jag är HELT ok med detta och vi var tillsammans ute och köpte ett jättefint halsband som min dotter ska ge till flickan i klassen imorgon. 

    Nu till min fråga: Hur ska jag som förälder agera i denna fråga? Jag vill uppmuntra min dotter i att ta kontakt med flickan och berätta för henne hur hon känner, men är samtidigt livrädd för den eventuella stämpel eller mobbning som skulle kunna uppstå!! Är inte säker på hur 8 åringar tänker kring denna fråga.. Det borde ju vara så enkelt!!! Kärlek är ju det bästa som finns :) 

    Hälsningar en lite förvirrad mamma. 

  • Svar på tråden Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.
  • mamma till tre busungar

    Jag har en snart åttaåring. För mig låter det lite överdrivet att gå ut ock köpa halsband och grejer? Kan hon inte bara få vara kär och vara i den känslan?

  • Tulpy

    Jag tycker du verkar vara en jättebra mamma! Vist det finns en chans att hon blir mobbad för det men det viktigaste är att du stöttar henne hela tiden! Barn blir mobbade för allt möjligt! Har en vän som "kom ut" som 12 åring på sin skola och det var ingen som mobbade honom för alla kände honom och brydde sig inte!
    vad som än händer är det vitkigaste att du finns där och stöttar henne!

  • fostermamma

    Jag skulle bli illa till mods om min dotter hade en beundrare vars mamma pushade på

    Få ett halsband som mamman uppmuntrat till att köpa ?!

    Obehagligt

  • Gosesnos

    Till "mamma till två barn"

    Det var min dotter som frågade om vi inte skulle kunna hitta något som var riktigt fint som hon kunde ge till henne i skolan i morgon. Och definitionen "jättefint" är ur min dotters perspektiv så är det inte något 5000kr halsband vi pratar om :)

    Min dotter är väldigt ledsen för tillfället och som hon själv uttrycker det: -hon kommer aldrig bli kär i mig eftersom jag är en tjej och jag tror inte hon tycker om tjejer, men jag vill att hon ska vara glad och jag tror hon skulle bli glad av ett halsband. 

    Vi gick och köpte ett halsband :) 

     

  • Gosesnos

    Jag skulle aldrig pusha min dotter till någonting som har med känslor att göra, men jag anser att jag borde kunna uppmuntra henne i hennes känsla lika mycket som jag naturligt hade gjort om hon kommit hem och sagt att hon hade varit kär i en pojke. 

    Och jag hade köpt ett halsband om det varit min son som bett mig om det till en flicka likväl som till en annan pojke om situationen hade varit liknande idag!!  

  • AdoXa

    Jag tycker inte att det låter överdrivet att ge presenter till den man är kär i i den där åldern. Vad jag kommer ihåg var det mycket sådant i min klass när jag gick på låg- och mellanstadiet. Redan i 1:an "förekom det".
    Och om dottern själv vill ge ett halsband, då ska man väl inte försöka hindra eller? Nej det skulle inte kännas rätt, vare sig det var en son eller dotter som ville ge ett halsband.

    Genom att försöka skona barnen från "nederlag" (vilket man såklart vill) kan det ju även hända att man hindrar dem från att uppleva en seger också!  Och även om världen ibland kan vara hemsk, och den inte ser ut som man skulle vilja, kan man som förälder inte göra annat än att stötta sina barn och uppmuntra dem till att vara sig själva! Eventuella svårigheter som kan följa får man försöka hantera då, om de dyker upp.

    Det låter som att du och din dotter har en fin kontakt och att hon känner att hon kan prata med dig om hur hon känner. Hoppas att min dotter känner likadant mot mig när hon kommer i den där åldern.

  • Tulpy

    Jag fattar inte ritkigt varför ni stör er på halsbandet? Jag ser inga problem i det! Min föräldrar gjorde precis samma sak med mig och mina bröder! Jag tycker du gör rätt!

  • satansunge

    ifall du ens funderar på att säga till din dotter att det inte är okey att gilla samma kön så är det riktigt lågt stöta henne så mycket som möjligt blir hon mobbad samma där forstätt stöta henne (Y) hopps mitt svar hjälpte ! :)

Svar på tråden Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.