• Anna83­GBG
    Äldre 3 Dec 19:27
    3465 visningar
    10 svar
    10
    3465

    hund som äter egen avföring....

    vad är det då som fattas i kosten?

  • Svar på tråden hund som äter egen avföring....
  • ladyha­wk
    Äldre 3 Dec 19:53
    #0

    Så här står det på Royal Canines hemsida:

    Koprofagi kallas det då en hund hund äter sin egen eller andra hundars avföring. Det innefattar inte de tillfällen då en tik rengör sina valpar genom att slicka bort avföringsrester eller städa efter valparna i valplådan. Koprofagi hos hundar beror ofta på att den aavföring som konsumeras innehåller osmälta näringsämnen som fortfarande har vissa aptitretande egenskaper. Det viktigaste att söka efter är således ett matsmältningsproblem hos den hund vars avföring konsumeras (ofta samma hund som äter dem) genom att analysera avföringen för att se om parasiter, osmälta fetter eller stärkelse förekommer. Detta fenomen kan också vara resultatet av alltför stor mängd föda, vilket orsakar minskad nedbrytning eftersom matsmältningsapparaten är överansträngd och maten passerar genom tarmområdet på kortare tid. I det fallet kan en enkel minskning av den mat som ges vara tillräcklig för att återföra saker och ting till det normala. Lägg slutligen märke till att vissa hundraser är predisponerade koprofagi. Så är fallet med hundar som lider av otillräcklig funktion hos bukspottskörteln.

  • lea 82
    Äldre 3 Dec 20:31
    #0

    Testa med krossad annanas...ska tydligen hjälpa. Vad det är som fattas vet jag inte...

  • trötte­r22
    Äldre 4 Dec 00:03
    #0

    min hund äter bajsblöjor:( hon smaskar i sig hela blöjan

  • Hallon­båten
    Äldre 4 Dec 00:18
    #0

    Haha kan inte låta bli att skratta åt trötter... förlåt men det lät så komiskt, eller så är jag så jävla trött...

    Min hund åt för övrigt en mobiltelefon en gång. Den var två veckor gammal. (Mobilen alltså).

  • snottr­an
    Äldre 4 Dec 06:15
    #0

    jag har en grandis på nio mån som äter den andres avföring (golden hane 10år) hade tänkt att ringa vet men kanske ska pröva att miska fodret lite till att börja med.

    vad tycker ni?

  • Tytsi
    Äldre 4 Dec 18:17
    #0

    Våran hund äter vissa hundars avföring, vissa fnyser han bara åt och fortsätter o gå.

  • sheeba
    Äldre 4 Dec 18:56
    #0

    Våran hund har också lyckats få i sig bajsblöjor, blä.
    Hon har ätit bajs rätt länge men nu verkar det som hon har slutat med det. har inte märkt något på veckor så jag hoppas det har gett med sig och att det bara var den vanliga valp saken de får för sig Nu är hon 8 mån.

    Hur gammal är din hund?

  • izza29
    Äldre 4 Dec 19:05
    #0

    Hundar tycker att del bajs är jättegott, det är bajs från hundar som inte har tatt till sej all näring utan skitit ut den istället.

    Hundar som äter andras bajs behöver inte ha näringsbrist, utan de tycker helt enkelt att det är gott eftersom den hunden som har bajsat har inte smällt maten ordentligt.

  • Skrutt­mamma
    Äldre 12 Dec 11:02
    #0

    Vår hund äter hundskit i perioder, det är verkligen äckligt! När det gäller allt annat hon stoppar i sig (äppelskruttar osv) så kan jag få henne att spotta ut det (motvilligt, men ändå) men hundskit tycker hon är värt allt skäll i världen. Nu, efter 5 år, har jag insett att det inte är någon idé att skälla. Försöker bara se till att hon inte äter för mycket för då blir hon dålig i magen. Konstigt nog går detta bara i perioder och hon äter inte all skit - som tur är!

  • Äldre 4 Feb 14:06
    #10

    hej
    Visserligen är elhalsband olagligt i Sverige.Troligtvis det effektivaste sättet att bli av med Kopofragi.Man får väl åka till Norska gränsen en vända.
    Håkan

Svar på tråden hund som äter egen avföring....