• Issa79
    Äldre 22 Mar 18:34
    5008 visningar
    43 svar
    43
    5008

    Föräldraledighet. Har arbetsgivaren rätt?

    Vår dotter är snart 19 månader och min man är pappaledig och hemma med henne varje måndag dvs 1 dag av 5. Han la in om ledigheten 2 månader innan och den sträcker från vintern -10 fram till hans semester sommaren -11.

    Nu har hans arbetsgivare läst på FKs hemsida där det står att man har rätt till tre perioders ledighet per år och har bestämt sig för att varje måndag han är ledig räknas som en period vilket innebär att han inte ska ha rätt till någon mer pappaledighet i år.

    Hur definieras egentligen en period? Är det som vi har gjort dvs en dag i veckan under en sammanhängande persiod eller varje dag som man är ledig? Vart kan man hitta detta i skrift?

    När vi ringde till FK så sa damen vi pratade med att det här med period är en tolkningsfråga och alltså upp till oss och arbetsgivaren. Om det nu är så vad finns det för andra alternativ så? Jag tänker på det här med halva dagar o fjärdedelsdagar som det står om i föräldraledighetslagen men som jag inte förstår mig på helt.

    Vi ska nu vända oss vidare till facket men jag tänkte se om någon här har koll på hur det fungerar.

  • Svar på tråden Föräldraledighet. Har arbetsgivaren rätt?
  • MakkaP­akka
    Äldre 22 Mar 19:22
    #21

    Jag tänker att det är en och samma period när det är en dag i veckan under en sammanhängande tidsperiod. Om han sedan jobbar heltid igen och sedan vill vara ledig en dag i veckan under en sammanhängande period igen så blir det en andra period. Prata med en annan FKhandläggare för att få bättre info tycker jag. Lycka till

  • Issa79
    Äldre 22 Mar 19:26
    #22
    Trisse78 skrev 2011-03-22 19:04:40 följande:

    Fick en tanke:

    Har din man ansökt ända fram till sommaren om f-ledighet 1dag/ vecka och fått det beviljat? Om han har det så tror jag inte att hans chef kan dra tillbaka det.


    Japp det är sökt o klart. Nä jag har också funderat på det där... men frågan är om det finns på papper? O vart man kan kolla upp det. Kanske är en fråga för facket det med?
  • Issa79
    Äldre 22 Mar 19:30
    #23
    MakkaPakka skrev 2011-03-22 19:22:50 följande:
    Jag tänker att det är en och samma period när det är en dag i veckan under en sammanhängande tidsperiod. Om han sedan jobbar heltid igen och sedan vill vara ledig en dag i veckan under en sammanhängande period igen så blir det en andra period. Prata med en annan FKhandläggare för att få bättre info tycker jag. Lycka till
    Testa o ringa igen prata med dem. Har mailat till dem också. Sen är det ju egentligen bättre för arbetsgivaren om han har kvar sina 8 h ledig i veckan istället för att ta de 10 som han har laga rätt att gå ner till eftersom hon är under 8 år.

    Tycker det är trist att de ska göra en redan godkänd sak så komplicerad. Det här är ett litet företag där han har jobbat i en herransmassa år och verkligen got above and beyond innan han bildade familj. Nu är det de 8 h om dagen han lägger in plus beordrad övertid förstås. Vi lirkar för att få loss lördagar o så när det behövs o just nu har de inte ens så mkt att göra. Det känns bara som en maktgrej för de finner hela saken störande.
  • Äldre 22 Mar 19:37
    #24

    Jag har blivit nekad i princip samma sak. Ville ta ut semesterdagar måndagar och fredagar under mars månad och tisdag-torsdag använda mig av föräldrapenning. De sa att varje gång föräldraledigheten bröts för semesterdag var 1 period, fast jag ansökte om det samtidigt
    Det var i mitt fall lönekontoret som nekade. Fast de påstod att jag bara fick ta ut 3 perioder, fast det egentligen är upp till arbetsgivaren att bevilja fler perioder om de vill det. Hon på lönekontoret hotade dessutom med att om jag tar semester så kan de dra tillbaka den och tvinga ut mig i arbete, fast semestern blivit beviljad. Pratade lite med facket och de sa att det skulle mycket till för att tvinga ut mig vid beviljad semester. Dessutom, hade de gjort det hade jag sjukanmält mig, för inte sjutton hade jag gått ut och jobbat när jag är hemma nu i mars månad för att jag har BF 2 april och dessutom jobbar inom barnomsorgen.
    För min del slutade det iaf med att jag tar ut föräldrapenning alla 5 dagar i veckan då jag inte orkade bråka vidare om det.
    Men svar JA, 1 dag föräldraledigt i veckan räknas som 1 period/gång och efter 2 ggr kan arbetsgivaren neka.
    Men som andra skriver, är väldigt osäker på om de verkligen kan dra tillbaka beviljad föräldraledighet... om nu inte det går under samma del som semestern i mitt fall.

  • Issa79
    Äldre 22 Mar 19:43
    #25
    TheMother skrev 2011-03-22 19:37:39 följande:
    Jag har blivit nekad i princip samma sak. Ville ta ut semesterdagar måndagar och fredagar under mars månad och tisdag-torsdag använda mig av föräldrapenning. De sa att varje gång föräldraledigheten bröts för semesterdag var 1 period, fast jag ansökte om det samtidigt
    Det var i mitt fall lönekontoret som nekade. Fast de påstod att jag bara fick ta ut 3 perioder, fast det egentligen är upp till arbetsgivaren att bevilja fler perioder om de vill det. Hon på lönekontoret hotade dessutom med att om jag tar semester så kan de dra tillbaka den och tvinga ut mig i arbete, fast semestern blivit beviljad. Pratade lite med facket och de sa att det skulle mycket till för att tvinga ut mig vid beviljad semester. Dessutom, hade de gjort det hade jag sjukanmält mig, för inte sjutton hade jag gått ut och jobbat när jag är hemma nu i mars månad för att jag har BF 2 april och dessutom jobbar inom barnomsorgen.
    För min del slutade det iaf med att jag tar ut föräldrapenning alla 5 dagar i veckan då jag inte orkade bråka vidare om det.
    Men svar JA, 1 dag föräldraledigt i veckan räknas som 1 period/gång och efter 2 ggr kan arbetsgivaren neka.
    Men som andra skriver, är väldigt osäker på om de verkligen kan dra tillbaka beviljad föräldraledighet... om nu inte det går under samma del som semestern i mitt fall.
    Nä det skulle vara fram till semestern. Men vi får väl propsa på att han tar 75% istället o nästa barn får han ta sammanhängande ledig tid ngt som vi ville vara snälla o undvika den här gången för det är ett så litet företag o det är inte så många som arbetar med just de uppgifterna o svårt att bara ta in ngn sådär. Så vi tänkte att det kunde underlätta för dem med. Men se det bet oss i baken.  Helst skulle han väl inte tagit ledigt alls o dragit 12 h skift som han gjorde när han var ensam. :-P
  • Äldre 22 Mar 20:18
    #26
    Issa79 skrev 2011-03-22 19:43:33 följande:
    Nä det skulle vara fram till semestern. Men vi får väl propsa på att han tar 75% istället o nästa barn får han ta sammanhängande ledig tid ngt som vi ville vara snälla o undvika den här gången för det är ett så litet företag o det är inte så många som arbetar med just de uppgifterna o svårt att bara ta in ngn sådär. Så vi tänkte att det kunde underlätta för dem med. Men se det bet oss i baken.  Helst skulle han väl inte tagit ledigt alls o dragit 12 h skift som han gjorde när han var ensam. :-P
    Ja, nästa gång för ni nog göra det.
    Så går det när man försöker vara sjysst och tänka lite på sin arbetsgivare... det lönar sig inte.
  • Äldre 22 Mar 20:19
    #27
    Issa79 skrev 2011-03-22 18:54:09 följande:
    Så mao har han inte rätt att vara pappaledig mer i år... fint.. o vi som har planerat upp hela våren fram till sommaren baserat på att han är ledig på måndagar.
    Jag tycker det är väldigt taskigt gjort av arbetsgivaren, men arbetsgivaren har rätt att göra så..

    Däremot kanske han kan begära att få gå ner i tid? Och sen dryga ut med fp? 
  • Äldre 22 Mar 20:21
    #28
    MakkaPakka skrev 2011-03-22 19:22:50 följande:
    Jag tänker att det är en och samma period när det är en dag i veckan under en sammanhängande tidsperiod. Om han sedan jobbar heltid igen och sedan vill vara ledig en dag i veckan under en sammanhängande period igen så blir det en andra period. Prata med en annan FKhandläggare för att få bättre info tycker jag. Lycka till
    Fast så är det inte.. Arbetsgivaren kan anse att 3 perioder är gjorda efter 3 måndagar..

    Däremot ts, har ni fått det beviljat så kan han ju inte dra tillbaka det hur som helst..
  • Issa79
    Äldre 22 Mar 21:57
    #29
    TheMother skrev 2011-03-22 20:18:57 följande:
    Ja, nästa gång för ni nog göra det.
    Så går det när man försöker vara sjysst och tänka lite på sin arbetsgivare... det lönar sig inte.
    Nä visst är det konstigt? Jag är nog nai men jag trodde att det skulle vara uppskattat....
  • Issa79
    Äldre 22 Mar 22:01
    #30
    älskarlivet81 skrev 2011-03-22 20:21:27 följande:
    Fast så är det inte.. Arbetsgivaren kan anse att 3 perioder är gjorda efter 3 måndagar..

    Däremot ts, har ni fått det beviljat så kan han ju inte dra tillbaka det hur som helst..
    Jag har satt en kompis som läser juridik på att lusläsa lagen o se om man kan se ngn tolkning på det. Enligt FK  så var det där med perioder en tolkningsfråga. Även om det inte är det så tänker jag inte ge upp det här utan en fight. Någonstans känner man att arbetsgivaren har ett ansvar till att veta vad de godkänner och om de nu inte tar det ansvaret så kan de inte bara komma och ändra spelreglerna mitt i känner jag.

    Det är väldigt fult gjort men stämningen har blivit hemsk där det sista o jag är inte förvånad. De har inte gjort det lätt för maken direkt. Han har varit i kontakt med facket regelbundet och imorgon är det dags igen.

    Tycker det är synd att de inte bara kan låta oss få den beviljade tiden eller iaf be honom om att släppa tiden istället för att släpa in honom på kontoret o slänga lagar i skallen på honom...
Svar på tråden Föräldraledighet. Har arbetsgivaren rätt?