• Äldre 22 Mar 22:55
    1930 visningar
    13 svar
    13
    1930

    Hjälpa sina bio.föräldrar..

    Suttit och stirrat på en blank sida här och inte vetat om jag vågar skriva ..
    Jag har fått en del påhopp för mitt beslut, tänkte höra va ni säger här.. kanske blir det lika mkt påhopp här med..

    För ngr månader sen va jag i Sri lanka igen för att hälsa på min biologiska familj. Vi åkte 2 tim RAKT in i djungeln och kom hem till mina bio.föräldrars hus. Ett fint stenhus, m 3 rum. De livnärde sig på sin lilla teplantage, kanelträd och pepparodling och hade det faktiskt rätt ok. Men de hade inte ngn el.
    Min bror har hela tiden vi haft kontakt, sen ngr år tbx, velat att jag skulle smuggla ur honom ur armen och ta honom till sverige för det va min tur att "betala" tbx för att jag fått det så bra.  Det har resulterat i att jag inte haft så mkt kontakt med honom. Men när vi va där så fråga jag hur mkt elen skulle kosta om det blev draget till huset och det skulle gå på ett par tusen sv.kronor. Jag sa att jag ev kunde betala dem det.
    Sen har karusellen varit igång. Min bror, som inte bor i närheten har ringt och velat ha mer pengar och att jag skulle skicka kontant osv.. jag litar itne på honom alls! Nu har det gått så långt att jag valt att inte betala ngt alls. Mkt för att jag tycker hela situationen är obehaglig och för de säger att jag har skyldighet att hjälpa mina föräldrar.
    Nu är jag rätt sund i mina tankar, jag ser inte dem som mina föräldrar men jag har alltid försökt hjälpa dem så gott jag kunnat. Men nu har jag dragit öronen åt mej och jag har verkligen ångest över hur jag kunde säga så. Spec då folk har sagt att.. ja men ngr tusen kr för dej är ju inte så mkt, de som inte har ngt alls...osv.. och bäst av allt.. ja fast, även om du är adopterad är du ju endå deras dotter..
    Va tycker ni? Frågan är jätte konstig men tycker ni jag är snål och hemsk för jag inte ställer upp med att hjäpa dem med det här?

  • Svar på tråden Hjälpa sina bio.föräldrar..
  • Äldre 22 Mar 23:42
    #1

    Stackare, du har råkat ut för det som händer en del adopterade då de söker sina rötter. Du är inte snål och hemsk för att du inte kan "rädda världen" .... du har dessutom inga skyldigheter what so ever mot din ursprungsfamilj!

  • Äldre 23 Mar 12:01
    #2

    Nej, du är absolut inte hemsk och du är inte skyldig dem någonting. Jag förstår absolut att detta är en jobbig situation, men din "bror" försöker ju utnyttja dig genom att spela på dina känslor. Om du betalar nu kommer det ju aldrig att sluta, han kommer bara att kräva mer och mer. Du är inte deras dotter och har ingenting att "betala tillbaka". Det han sysslar med är känslomässig utpressning, ingenting annat. Verkligen jättetråkigt att det blivit så här, men jag tror att du måste lita på dina instinkter och fortsätta att dra öronen åt dig.

  • xena
    Äldre 23 Mar 12:33
    #3

    Jag håller med båda ovanstående talare!

  • Äldre 23 Mar 22:22
    #4

    Håller också med!

  • Äldre 23 Mar 22:29
    #5

    Tack för era inlägg..Hjärta det är väl så som ni säger att de utnyttjar tillfället. Men det är bara så trist att det behövde bli så här. Jag har fortfarande kontakt med mina bio.föräldrar men i höst skulle vi rest dit igen med min man och mina barn men jag hoppade över det. Kände att jag inte hade ngn ork till att träffa dem. Kanske blåser det över. Vill ju endå ha kontakt med dem på samma lätta sätt det varit fram till i vintras.

  • Milkin­a cerka
    Äldre 23 Mar 22:35
    #6

    Jag har också hjälpt mina syskon - m e n  det ena av dem reagerade som din bror TS, så jag håller med ovanstående jag med.  Vi ä r  ju inte på ngt sätt rika(vanliga "svenssons"), även om det kan verka så för d e m.


    Matt. 25:45 Sannerligen säger jag er: Vad ni inte har gjort mot en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort mot mig.
  • Äldre 23 Mar 22:39
    #7
    Milkina cerka skrev 2011-03-23 22:35:35 följande:
    Jag har också hjälpt mina syskon - m e n  det ena av dem reagerade som din bror TS, så jag håller med ovanstående jag med.  Vi ä r  ju inte på ngt sätt rika(vanliga "svenssons"), även om det kan verka så för d e m.
    Ja det är ju det, vi har ju det gott ställt. Jag har medvetet aldrig skickat bilder på hur vi bor, inne i huset och osv..endast på barnen som skolkort osv just med anl att i deras ögon ser det ut som vi lever i lyx och överflöd.
    Men samtidigt känner jag väldigt mkt för mina bio.föräldrar. De är en del av mej och jag vet att de inte ligger och trycker på om pengar utan det är min bror. Så en chans finns att ngn jag känner i sri lanka ordnar att elen dras direkt till hust så jag kan betala till den personen sen istället.
  • Thalis
    Äldre 23 Mar 22:43
    #8
    Wagram skrev 2011-03-23 12:01:20 följande:
    Nej, du är absolut inte hemsk och du är inte skyldig dem någonting. Jag förstår absolut att detta är en jobbig situation, men din "bror" försöker ju utnyttja dig genom att spela på dina känslor. Om du betalar nu kommer det ju aldrig att sluta, han kommer bara att kräva mer och mer. Du är inte deras dotter och har ingenting att "betala tillbaka". Det han sysslar med är känslomässig utpressning, ingenting annat. Verkligen jättetråkigt att det blivit så här, men jag tror att du måste lita på dina instinkter och fortsätta att dra öronen åt dig.
    Håller med!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Milkin­a cerka
    Äldre 23 Mar 22:45
    #9
    inoka skrev 2011-03-23 22:39:15 följande:
    Ja det är ju det, vi har ju det gott ställt. Jag har medvetet aldrig skickat bilder på hur vi bor, inne i huset och osv..endast på barnen som skolkort osv just med anl att i deras ögon ser det ut som vi lever i lyx och överflöd.
    Men samtidigt känner jag väldigt mkt för mina bio.föräldrar. De är en del av mej och jag vet att de inte ligger och trycker på om pengar utan det är min bror. Så en chans finns att ngn jag känner i sri lanka ordnar att elen dras direkt till hust så jag kan betala till den personen sen istället.
    Klokt av dig att tänka så, vi borde nog ha tänkt på just det med huset och bilen.. kanske det blivit annorlunda då..

    Att betala direkt till en entrepenör som drar in strömmen ert fall låter ju som en utmärkt idé, hoppas att ni kan ordna det så.
    Matt. 25:45 Sannerligen säger jag er: Vad ni inte har gjort mot en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort mot mig.
  • Äldre 23 Mar 22:50
    #10
    Milkina cerka skrev 2011-03-23 22:45:36 följande:
    Klokt av dig att tänka så, vi borde nog ha tänkt på just det med huset och bilen.. kanske det blivit annorlunda då..

    Att betala direkt till en entrepenör som drar in strömmen ert fall låter ju som en utmärkt idé, hoppas att ni kan ordna det så.
    Ja det va faktiskt mamma och pappa som kom på den iden då de gärna vill hjälpa till i den mån jag vill.
    Utan deras stöd hade jag inte gjort ngt. Men det känns ju som om det skulle fungera. Då kan han ju inte kräva dem på pengarna.
  • Milkin­a cerka
    Äldre 23 Mar 22:55
    #11
    inoka skrev 2011-03-23 22:50:06 följande:
    Ja det va faktiskt mamma och pappa som kom på den iden då de gärna vill hjälpa till i den mån jag vill.
    Utan deras stöd hade jag inte gjort ngt. Men det känns ju som om det skulle fungera. Då kan han ju inte kräva dem på pengarna.
    Precis .
    Matt. 25:45 Sannerligen säger jag er: Vad ni inte har gjort mot en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort mot mig.
  • Äldre 23 Mar 23:16
    #12

    Nej jag tycker inte heller att du är skyldig dem något. I din situation hade jag inte gett några pengar. Dina bioföräldrar och din biobror blir ju då beroende av dig vilket inte är så bra varken för dem eller för dig. Pengar blir i det här fallet en "quick fix" men om de tycker att de inte har ett bra liv måste de lära sig att hjälpa sig själva. De gör de inte med pengar från dig. För dig kommer den här tudelade känslorna av att känns sig utnyttjad och att man bör göra sin plikt bara fortsätta. Jag tycker du ska försöka att släppa det hela och fatta beslutet att inte bidra med kontanter. 

  • Äldre 23 Mar 23:20
    #13
    Lucrezia skrev 2011-03-23 23:16:49 följande:
    Nej jag tycker inte heller att du är skyldig dem något. I din situation hade jag inte gett några pengar. Dina bioföräldrar och din biobror blir ju då beroende av dig vilket inte är så bra varken för dem eller för dig. Pengar blir i det här fallet en "quick fix" men om de tycker att de inte har ett bra liv måste de lära sig att hjälpa sig själva. De gör de inte med pengar från dig. För dig kommer den här tudelade känslorna av att känns sig utnyttjad och att man bör göra sin plikt bara fortsätta. Jag tycker du ska försöka att släppa det hela och fatta beslutet att inte bidra med kontanter. 
    Mina föräldrar livnär sig bra på det de odlar men få ihop 75.000rp kan de tyvärr inte själva. De förväntar sig inte ngt från mej, utan det är min bror som gör det. Det enda de ville ha när jag kom ner va en mobiltelefon som de fick :) Det här är enbart min bror som håller på att kräva en hel del.
Svar på tråden Hjälpa sina bio.föräldrar..