• nojjsan

    Kan magsjuka smitta via luften? Inkubationstid?

    Sonen som är 1 år har sedan i går morse varit dålig i magen, med löst illaluktande bajs morgon och kväll. Inga kräkningar än. Åt mer eller som vanligt igår men idag vill han bara ha typ smörgås och nyponsoppa. Är lite gnällig till och från men annars pigg som vanligt. Känns som att han är sämre idag alltså. Visst brukar väl magsjuka börja med kräkningar för att övergå i diarré? Eller kan sonen plötsligt börja kräkas här nu tror ni? Eftersom han inte vill äta och så idag?

    Har fobi och AVSKYR verkligen magsjuka. Dottern hade en mild variant av magsjuka i lördags, diarré 2 ggr under dagen och sedan kräktes hon en gång på kvällen, på söndagen var hon bra igen. Sonen var inte i närheten av dottern när hon var på toaletten eller kräktes - så hur smittar det egentligen? Vi var supernoga med hygien och städning. De satt ju och lekte tillsammans och var nära varandra till och från. Kan det smitta via saliv/utandningsluften även om man inte kräkts? 

    Och är inte 5 dagar en lång inkubationstid? Just när jag trodde att vi var safe : (

    Har köpt Sempers Risgröt fr 5 månader som vi ska prova ist för vanliga fullkornsgröten. Annars är det vitt bröd och Proviva nypon som gäller. Äpplejuice kanske?

    Tacksam för erfarenheter/tips! 

  • Svar på tråden Kan magsjuka smitta via luften? Inkubationstid?
  • Freiya

    just med smittan är jag inte säker på hur den funkar, men man kan ju ha magsjuka utan att kräkas. försök få i honom så mycket vätska som möjligt också, men det vet du ju säkert redan.


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Snabeldrake

    72 h, har du inte fått magsjuka då så är det ingen fara. Men det är inte luftburet. Utan sprids genom om du tar på någon som varit/är sjuk och sedan kanske slickar på handen/fingret eller vad det nu är, genom att du rör kräks/bajs som kommer från den sjuka personen och på den vägen får i dig smittan.

     

  • nojjsan

    Men då borde dottern inte kunnat smitta honom i så fall. Hon kräktes först sent på kvällen i ett annat rum än han sov i. Och när hon var på toaletten hjälpte vi henne att torka och var väldigt noga med handtvätt och städning.

    Har ofta undrat över hur smittan kan spridas på ett dagis när ingen faktiskt blivit sjuk på själva dagiset utan hemma. Och vad det egentligen är som smittar efteråt när symptomen är borta eftersom man ju ska hålla sig hemma 48h.

    Nu funderar jag lite på om sonens besvär kan bero på tandsprickning. Han har minst en ny på G vet jag men har aldrig tidigare varit påverkad av tänderna....

  • sirisdotter

    Som jag minns en föreläsning av professor Marie-Louise Tamm Danielsson,  en av "städtanterna"   i "Rent hus"  smittar vinterkräksjuka   (bl a?)   genom virus i luften.   Vet ju inte alls om det är vad dina barn fått.   Inkubationstiden var nog snarare 3-4 dagar  (katten måtte ha gjort något med tangentbordet...)

  • nojjsan

    Inkubationstiden verkar variera från olika magåkommor. Dessutom är man ju smittsam efteråt (på något sätt) så det är svårt att veta när man smittas...

    Sonen är i alla fall som vanligt igen, men bajsar löst. Dock går han efter principen den som spar han har... megalass!
     

  • sirisdotter
    nojjsan skrev 2011-03-27 17:38:01 följande:
    Inkubationstiden verkar variera från olika magåkommor. Dessutom är man ju smittsam efteråt (på något sätt) så det är svårt att veta när man smittas...

    Sonen är i alla fall som vanligt igen, men bajsar löst. Dock går han efter principen den som spar han har... megalass!
     
    Ja,  professorn berättade om ett vandrarhem,  där vinterkräksjukan gått.   Nästa gäng som kom dit,  som hade egna rena lakan osv med sig blev också sjuka.   Virus hade överlevt i madrass!
  • nojjsan

    Å fy katten vad äckligt! Jag är supernojjig från november till april, undviker tex plockgodis : )

     

  • mollaMalina

    de säger ju att man är smittfri 48 timmar efter magsjuka, och jag tror det tar 48-72 timmar innan det bryter ut isf om jag inte har helt fel. Så ja, jag tror din son fåttt magsjuka

  • sirisdotter
    nojjsan skrev 2011-03-28 13:44:45 följande:
    Å fy katten vad äckligt! Jag är supernojjig från november till april, undviker tex plockgodis : )

     
    Plockgodis togs upp också  i frågestunden med professorn.   M-L T D  kompletterade med att nämna  lösfrysta räkor,  där folk gräver med näven för att få de bästa räkorna.   Nu finns blåbär,  hallon osv också i lösvikt,  frysta.. .   En väninna är övertygad om att hennes vinterkräksjuka kommit genom sådana bär.
  • Serendipity

    Frysta hallon är en vanlig spridare av kräksjukan trots att de är förpackade, och inte i lösvikt.

    Titta på baksidan av Coops frysta hallon (paket) och läs den danska texten, från (det danska) Livsmedelsverket. Där står att bären måste kokas upp innan man använder dem till maträtter.

  • sirisdotter
    Serendipity skrev 2011-03-28 13:53:36 följande:
    Frysta hallon är en vanlig spridare av kräksjukan trots att de är förpackade, och inte i lösvikt.

    Titta på baksidan av Coops frysta hallon (paket) och läs den danska texten, från (det danska) Livsmedelsverket. Där står att bären måste kokas upp innan man använder dem till maträtter.
    Precis,  har läst som frysta,  importerade hallon och vinterkräksjuka tidigare år - innan jag hört talas om de lösfrysta.   Bra att du bekräftar det!
  • sirisdotter

    I nätbilagan av unt.se nämns att det var HALLONsås som gjort ganska många restauranggäster vinterkräksjuka -  en stjärnkock stod för maten....

  • Gosia

    Vi åt hallon den 24 februari idag har vi den 27 och min flicka spyr och har diarré och väldig ont i magen

  • modsey

    det troliga är absolut att det är magsjuka. Man behöver inte kräkas för att ha magsjuka och att bara vara lös i magen är inget ovanligt.
    Om de lekt bredvid varandra så har de ju massa sk tagytor där det sjuka barnet smittar det friska som stoppar fingrarna i munnen efter att exempelvis haft en leksak i handen.

Svar på tråden Kan magsjuka smitta via luften? Inkubationstid?