• MalinEddie

    Varför har ni valt att INTE vaccinera ert barn enligt det svenska vaccinationsprogrammet?

    Jag är nyfiken på vad ni baserar ert beslut på och var ni hämtar er information från?

  • Svar på tråden Varför har ni valt att INTE vaccinera ert barn enligt det svenska vaccinationsprogrammet?
  • pigglet

    Våra barn är vaccinerade mot de sjukdomar som enligt mig är allvarliga. Dvs polio, difteri osv. Skulle nog gärna ha valt vaccin mot mässling om man kunde ta bara det, men eftersom det inte var möjligt så skippade vi den sprutan helt.

    Skulle hellre vilja att de fick ha röda hund och påssjuka. Men eftersom det är nästan omöjligt att bli smittad av det, så blir det vaccin så småningom...
    Följdsjukdomarna är ovanliga, och det känns som en samhällsekonomisk grej att massvaccinera alla barn. Hade ju varit ganska enkelt att vaccinera de flickor som inte haft röda hund vid 15 årsåldern... Så slapp man spruta in en massa konstiga ämnen i kroppen i onödan.

  • Ellinor830

    Jag har efter att ha tittat på filmerna "Vaccine Nation" och "the Truth about Vaccination" bestämt mig för att inte ge min son några fler vaccinationssprutor. Han fick de han "skulle ha" fram till 3 mån.

    Det viktigaste jag lärde mig är att det faktiskt INTE är vetenskapligt bevisat att vaccinering fungerar och att färre och färre personer får de vanliga smittsamma sjukdomar man vaccinerar emot sammanfaller med att vi har fått bättre hygien (sjukvård) i samhället och inte med vaccinationsprogrammen. det det finns bevis för är skadliga biverkningar av vaccin i vissa fall. Så varför ska jag spruta in en massa okända ämnen, som kan vara skadliga och inte är bevisat vekligen motverka sjukdom, i mitt barns kropp?
    Det finns bättre och naturligare sätt att hålla sig frisk.

  • Flickan och kråkan
    Ellinor830 skrev 2011-03-26 04:58:36 följande:
    Jag har efter att ha tittat på filmerna "Vaccine Nation" och "the Truth about Vaccination" bestämt mig för att inte ge min son några fler vaccinationssprutor. Han fick de han "skulle ha" fram till 3 mån.

    Det viktigaste jag lärde mig är att det faktiskt INTE är vetenskapligt bevisat att vaccinering fungerar och att färre och färre personer får de vanliga smittsamma sjukdomar man vaccinerar emot sammanfaller med att vi har fått bättre hygien (sjukvård) i samhället och inte med vaccinationsprogrammen. det det finns bevis för är skadliga biverkningar av vaccin i vissa fall. Så varför ska jag spruta in en massa okända ämnen, som kan vara skadliga och inte är bevisat vekligen motverka sjukdom, i mitt barns kropp?
    Det finns bättre och naturligare sätt att hålla sig frisk.
    Jag hoppas du vet vem Gary Null är? Menar du på fullaste allvar att du lägger dina barns hälsa i händerna på någon som honom?

    Jag hoppas du också är medveten om att det inte alls stämmer.....dvs att de sjukdomar vi vaccinerar mot höll på att försvinna av sig själva redan innan vaccinen. Det är bara att titta på statistik. Polio ökade tvärtemot med förbättrad hygien och ökad levnadsstandard.
  • Blåklocka

    Jag håller helt med Frösöblomster! Om man ska fatta ett beslut om att inte vaccinera sina barn så bör man väl i alla fall fatta det på vetenskapliga grunder, det är knappast filmerna som du nämner Ellinor 830. Problemet är väl snarast att det är svårt att hitta vetenskapliga grunder till ett sådant beslut?! Tex hade de ett stort mässlingsutbrott i Järna för ett par år sedan. Där finns en stor del icke-vaccinerade pga av att det är antrposofernas högborg. Mässling är vanligt utomlands. Med resonemanget i ovan inlägg så borde ju mässlingen i så fall vara försvunnen i och med den ökade hygienen vi har idag?! Jag förstår inte heller att man kan kalla mässlingen harmlös, visst i de flesta fall är det inga problem, men följdtillstånd av mässlingen kan vara livshotande. Och varför skulle man vilja förvägra sitt barn vaccin mot ex stelkramp? Eller tänker ni som är motståndare till vaccin välja denna? Eller är stelkrampsvaccinet också påhitt?! Tänk om ens barn trillar på en rostig spik eller något annat smutsigt utomhus? Jag tycker bara att det är jätteviktigt att man inte baserar sitt beslut på tvivelaktiga filmer eller diverse sidor på internet, utan att man baserar sitt beslut på bättre grunder.

  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-26 06:23:21 följande:
    Jag hoppas du också är medveten om att det inte alls stämmer.....dvs att de sjukdomar vi vaccinerar mot höll på att försvinna av sig själva redan innan vaccinen. Det är bara att titta på statistik. Polio ökade tvärtemot med förbättrad hygien och ökad levnadsstandard.
    Hur kommer det sig?
  • Dr Mupp

    För att ungarna varit sjuka.

    Ettan vaccinerades enligt programmet. Fick krafig allergisk reaktion mot MPR. Två veckor senare konstaterades att hon var allergisk mot ägg (MPR odlas på  ägg)

    Tvåan fick de tre första vaccinen enligt programmet. MPR väntade vi tills han var två och då efter att vi pricktestat honom för att vara säkra på att han inte var allergisk mot ägg.

    Trean fick hela vaccinationsprogrammet försjutet ett halvår eftersom han var förkyld hela tiden. jag vaccinerar inte förkylda barn, så enkelt är det.

    Fyran fick vaccinationsprogrammet skjutet på så han fick sina första spruton när han var 7 månader. Detta för att han då slapp en dos av Prevenar vaccinet. Barn över 7 månader behöver nämligen bara ges två doser. Han kommer att få MPR-sprutan senare eftersom han har eksem och inte är utredd än vad det beror på, vill inet chansa med MPR innan jag är helt säker på att det inte är ägg.

    Jag läst socialstyrelsen, läkemedelsverket. Jag har läst på om sjukdomarna och om vaccinet och för mig är det självklart att barnet ska vaccineras, men att det kanske i inviduella fall kan vara lönt att skjuta vaccinet nån månad pga tex förkylningar.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • MalinEddie
    Ellinor830 skrev 2011-03-26 04:58:36 följande:
    Jag har efter att ha tittat på filmerna "Vaccine Nation" och "the Truth about Vaccination" bestämt mig för att inte ge min son några fler vaccinationssprutor. Han fick de han "skulle ha" fram till 3 mån.
    Jag skulle inte fatta ett beslut som är baserat på en dokumentär utan att kolla upp personerna bakom och om deras påståenden stämmer överens med verkligheten. Gjorde du det?
  • MalinEddie
    Dr Mupp skrev 2011-03-26 09:54:24 följande:
    För att ungarna varit sjuka.

    Ettan vaccinerades enligt programmet. Fick krafig allergisk reaktion mot MPR. Två veckor senare konstaterades att hon var allergisk mot ägg (MPR odlas på  ägg)

    Tvåan fick de tre första vaccinen enligt programmet. MPR väntade vi tills han var två och då efter att vi pricktestat honom för att vara säkra på att han inte var allergisk mot ägg.

    Trean fick hela vaccinationsprogrammet försjutet ett halvår eftersom han var förkyld hela tiden. jag vaccinerar inte förkylda barn, så enkelt är det.

    Fyran fick vaccinationsprogrammet skjutet på så han fick sina första spruton när han var 7 månader. Detta för att han då slapp en dos av Prevenar vaccinet. Barn över 7 månader behöver nämligen bara ges två doser. Han kommer att få MPR-sprutan senare eftersom han har eksem och inte är utredd än vad det beror på, vill inet chansa med MPR innan jag är helt säker på att det inte är ägg.

    Jag läst socialstyrelsen, läkemedelsverket. Jag har läst på om sjukdomarna och om vaccinet och för mig är det självklart att barnet ska vaccineras, men att det kanske i inviduella fall kan vara lönt att skjuta vaccinet nån månad pga tex förkylningar.
    Det håller jag med om.
  • vittra

    Vi fick iofs också skjuta på vaccinet ca en månad vid ett av tillfällena, men jag tycker det är självklart att vaccinera. Visst anser jag att det kan finnas enstaka individuella fall där man kanske bör skjuta på det en längre tid eller helt avstå, men har man friska barn som inte är allergiska eller känsliga mot något ämne så har jag också väldigt svårt att förstå varför man INTE väljer att vaccinera sina barn.

  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-26 06:23:21 följande:
    Jag hoppas du vet vem Gary Null är? Menar du på fullaste allvar att du lägger dina barns hälsa i händerna på någon som honom?
    Jag har inte sett dokumentären än men jag förstår att det är han som ligger bakom. Det räcker att läsa på hans hemsida för att förstå att han är oseriös.
    www.garynull.com/home/category/aids
  • Dr Mupp
    MalinEddie skrev 2011-03-26 18:53:10 följande:
    Jag har inte sett dokumentären än men jag förstår att det är han som ligger bakom. Det räcker att läsa på hans hemsida för att förstå att han är oseriös.
    www.garynull.com/home/category/aids
    Och honom litar man på när det gäller ens barns hälsa.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Cinza
    MalinEddie skrev 2011-03-26 18:53:10 följande:
    Jag har inte sett dokumentären än men jag förstår att det är han som ligger bakom. Det räcker att läsa på hans hemsida för att förstå att han är oseriös.
    www.garynull.com/home/category/aids
    Jag läste bara det som stod om AIDS och HIV, blev mörkrädd och var tvungen att sluta läsa. Mannen är ju galen.
  • MalinEddie
    Dr Mupp skrev 2011-03-26 19:09:45 följande:
    Och honom litar man på när det gäller ens barns hälsa.
    Det är obegripligt för mig efter vad jag läst av och om honom. Sedan är det självklart andra "experter" som uttalar sig i hans film men med tanke på var han står förstår man ju baktanken med filmen.
  • Mascaraklumpar

    Vi valde att avvakta med MPR:en efter att ha läst statistik över mässlingsfrekvensen och biverkningsfrekvenser. Vi kom fram till att sonen statistiskt skulle leva 3 dagar längre, eller något i den stilen, utan vaccinet. Några år senare förändrades statistiken och då valde vi att vaccinera.

    Såhär i efterhand ser jag det löjliga i att räkna på risker av den här storleken.

Svar på tråden Varför har ni valt att INTE vaccinera ert barn enligt det svenska vaccinationsprogrammet?