Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

    ok hur mycket lägger ni ner på att städa per dag eller vecka?

    Hur stort bor ni?
    Hur många i familjen?
    Hur ofta dammsuger ni och torkar golv?
    Badrum och toan?
    Vem städar hos er?
    Har ni fräsct hemma, lagom trivelstökigt eller annat?
    Hur ofta byter ni sängkläder?
    Hur mycket tid varje dag i ett snitt lägger ni ner på allt hushållsarbete; tvätt, disk , städa etc?

  • Svar på tråden ok hur mycket lägger ni ner på att städa per dag eller vecka?
  • mandelblomma

    Hur stort bor ni?
    --enplans villa 200 kvm, stor trädgård.

    Hur många i familjen?
    --sju, två vuxna, två 2 åringar och tre tonåringar.

    Hur ofta dammsuger ni och torkar golv?
    --ca en gång per vecka...i bland går det mer.

    Badrum och toan?
    --ca en gång i veckan, men underhålls städar toan och liten så att det är fräscht.

    Vem städar hos er?
    --tonårdotter 18 år, två gånger i månaden varav den ena gången tillsammans med 15 åriga dottern.
    Från och med snart städerskan två gånger i månanden.

    Har ni fräsct hemma, lagom trivelstökigt eller annat?
    --lagom trivelsstökigt, men rent och hyfsat undanplockat.

    Hur ofta byter ni sängkläder?
    --ca en gång i veckan, inte hugget i sten ändå...kan säkert gå 10 dagar i bland mellan bytena och mer för tonåringarnan.

    Hur mycket tid varje dag i ett snitt lägger ni ner på allt hushållsarbete; tvätt, disk , städa etc?
    -max 30 minuter skulle jag uppskatta det till.
    viker en maskin tvätt direkt, tar 5 minuter och sätter på en till. Tumlar allt så ingen strykning.
    Disken tar tonåringarna varsin dag i veckan och maken oftast de övriga eller tillsammans.
    Matlagning max 15-20 minuter effektiv tid, sen puttrar det eller kokar själv. Medan jag viker tvätten eller plockar undan
    Städar väldigt lite ..lite plocka undan leksaker och så fräsch upp toan...vad kan dert bli 15 minuter per dag.

  • mandelblomma
    lövet2 skrev 2011-03-26 14:41:41 följande:
    Hur stort bor ni?
    *Jag minns inte antalet kvadratmeter, men det är 7 rok, 1 badrum, 1 toalett och så en förrådsdel.

    Hur många i familjen?
    *Den frågan är svår att svara på. Till familjen räknar vi egentligen 2 föräldrar, 7 barn, 3 svärsöner och 1 fosterdotter med tillhörande 1-åring. Vanligen är vi 5-6 personer hemma må-to och 7-12 personer fr-sö, men det varierar mycket. Sedan tillkommer förstås alla kompisar ...

    Hur ofta dammsuger ni och torkar golv?
    *Så ofta jag/vi hinner. Det blir 30-40 minuters dammsugning per dag och så några golv torkade på helgen.

    Badrum och toan?
    *Hela badrummet 1 gång/vecka och själva toaletterna så ofta som möjligt.

    Vem städar hos er?
    *Mest jag, eftersom maken veckopendlar. Han städar dock en del på helgen.

    Har ni fräsct hemma, lagom trivelstökigt eller annat?
    *Mycket stökigt alltid.

    Hur ofta byter ni sängkläder?
    *Varannan vecka nu när vi inte har något småbarn som kissar i sängen eller kräks.

    Hur mycket tid varje dag i ett snitt lägger ni ner på allt hushållsarbete; tvätt, disk , städa etc?
    *7-8 timmar åtminstone.
    Per dag?! verkligen, alltså ta inte illa upp men hur orkar du och hur hinner du och varför liksom ;)
    Jag lägger nog 30 minuter per vecka på att dammsuga, om ens det..och det gör du per dag på ungefär samma yta?
  • mandelblomma
    lövet2 skrev 2011-03-26 15:28:30 följande:
    Jag hinner för att jag är hemmamamma. Att dammsugningen tar mycket tid beror dels på att det ständigt dygnet runt är folk hemma. Massor av folk rör sig in och ut under en dag, och det blir sand, grus och damm överallt. Den andra anledningen är att det är mycket grejor på golvet. Bara hallen med alla skorna tar sin tid!
    ok har så svårt att förstå hur man kan behöva dammsuga så mycket bara...men det är väl olika hur man drar in kanske.
Svar på tråden ok hur mycket lägger ni ner på att städa per dag eller vecka?