• Låta barnen lära sig läsa/räkna tidigt

    Lör 26 mar 2011 17:00 Läst 9019 gånger Totalt 49 svar
    Lör 26 mar 2011 17:00

    Har ni/skulle ni kunna tänka er att låta era barn lära sig läsa/skriva och räkna innan de börjar skolan?


    Jag skriver "låta dem lära sig" eftersom många (sjukt nog) tycker det låter som ett straff, som att man lär barnet mot dens vilja annars.


    Men barn är ju mer vetgiriga och smartare än vad man ger dem cred för oftast.


     


    Själv lärde jag mig läsa/skriva och räkna när jag var 4 respektive 5. Jag VILLE lära mig själv och tvingade nästan pappa att lära mig, eftersom han och mamma ofta uppmuntrade mig att bokstavera ord och räkna små tal.


    Tack vare detta fick jag många fördelar i skolan och var ofta klar med skolböcker tidigare än de andra (att lärarna inte lät mig utvecklas snabbt är en annan historia...) Jag har också blivit bättre på att skriva och på grammatik, samt på matematik, än de flesta andra som började senare.


     


    Jag tror inte det går att lära alla barn läsa och räkna så tidigt, däremot så tror jag att barnets vilja att lära sig kommer från föräldrarna. Dvs, pratar man om hur kul och intressant det är att kunna läsa böcker och räkna ut veckopengen så kommer barnet vilja lära sig. Om man uppmuntrar dem och säger att det är duktigt så ökar bara deras glädje när de lär sig något nytt :)


     


    Studier har visat att ju tidigare ett barn lär sig läsa, desto mer böcker läser de som vuxna. Värdet av böcker ökar. Sen har ju andra studier visat att ett barns betyg i skolan hänger ihop med hur många böcker barnet läser på fritiden.


    Så det finns alltså bara fördelar! Inga nackdelar, förutom kanske lata/ointresserade föräldrar. Och man KAN vara barn samtidigt som man kan saker :)


     


    Om föräldern har inställningen "att läsa/räkna är tråkigt, och inget för barn" så kommer ju den negativa inställningen smitta av sig och i skolålder kanske leda till att barnen inte ser värdet i att göra läxor och lära sig saker i skolan, eftersom mamma & pappa ändå inte tycker det är viktigt.


    Vad tror ni?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-26 17:08
    Tror ni detta kan hänga ihop med att högutbildade i högre grad får barn som är högutbildade, och att lågutbildade oftare får lågutbildade barn? Det tror jag.
    Hos Prisjakt jämför du pris på barnböcker!
  • Tis 5 apr 2011 16:57 #31
    heliora skrev 2011-04-05 16:33:31 följande:
    Så kan min systerdotter också göra, men hon kan inte göra detsamma med bokstäver på papper ÄVEN om hon känner igen bokstäverna och vet hur de låter. Konstigt.
    Så var det här med tills nu i helgen. Han har kunnat ljuda bokstäver och ord tidigare sedan rätt länge, men det var först nu i helgen som han kunde ljuda ihop ord som var skrivna på papper. Vi satt en liten stund nyss med en första nybörjar-läsar-bok och han läste (klarade/orkade inte långa ord och inte heller ord med exempelvis ng-ljud och liknande om han inte kände igen orden).....känner mig rätt häpen. Han fyllde som sagt 3 år i julas. Sen med det mesta annat .
  • Tis 5 apr 2011 16:59 #32
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-05 16:57:05 följande:
    Så var det här med tills nu i helgen. Han har kunnat ljuda bokstäver och ord tidigare sedan rätt länge, men det var först nu i helgen som han kunde ljuda ihop ord som var skrivna på papper. Vi satt en liten stund nyss med en första nybörjar-läsar-bok och han läste (klarade/orkade inte långa ord och inte heller ord med exempelvis ng-ljud och liknande om han inte kände igen orden).....känner mig rätt häpen. Han fyllde som sagt 3 år i julas. Sen med det mesta annat .
    Jag skulle bli skitstolt och glad! Antagligen kommer han få lätt för språk som vuxen också, och det ger ju ett bra intryck för omvärlden om inte annat.
  • Tis 5 apr 2011 17:01 #33

    Bara läst TS men förstår inte riktigt varför man inte skulle uppmuntra ifall de vill lära sig?


     


    Inte så att jag tänker sitta ner och traggla bokstäver med min son men är han redo innan skolan så är han.
    Han rabblade kortleken innan han var två. Väldigt intresserad av siffror. Idag är han tre och räknar till 39 utan hjälp. Hjälper man honom med jämna tiotal räknar han långt... När vi kommer runt 70-80 brukar han tröttna och gå :P
    Siffror läser han upp till 20.


     


    Den dagen han intresserar sig för bokstäver tänker inte jag stoppa honom om han "är för liten"

  • Ons 13 apr 2011 10:11 #34

    Läste en bok, Framgångsfaktorn av Malcolm Gladwell, där det står om skillnader i uppfostran och hur bra det är att aktivt uppmuntra sitt barn. Det som skillde de "rika" barnen från de "fattiga" var just att de fick lära sig saker på sin lediga tid. Författaren hänvisar till " Unequal Childhoods: Class, Race and Family Life" av Annette Lareaus. Det stämmer överens med ditt resonemang om högutbildade vs lågutbildade.

    Så, ja, jag kan bara hålla med dig och ska försöka bli bättre på att ta tillvara dotterns intresse för siffror och bokstäver även om hon inte behöver kunna detta redan.

  • Tis 3 maj 2011 10:42 #35

    Jag tycker absolut att man kan lära barnen läsa innan de börjar skolan, här i Sverige börjar vi ju skolan så sent också. Jag har varit nanny i England, där börjar de redan då de är 4 år.

  • Ons 4 maj 2011 16:31 #36

    Utnyttja barnets gränslösa vilja att lära sig. Våran sex-åring visade tidigt ett intresse för alla konstiga krumelurer överallt så vi uppmuntrade helt enkelt det. Han kan nu räkna, skriva sitt namn och läsa enklare ord. Vi har dock inte haft någon "undervisning" men några brädspel inriktat på siffror och några Kalle Kunskap-CD från McDonalds har varit till hjälp.

    Tyvärr gillar han också att högt upprepa det han ser vilket jag fick erfara vid bankomaten en gång... :)

  • Ons 4 maj 2011 16:53 #37

    Har en sexåring och en fyraåring. Båda läser och räknar enklare matte men den yngsta är den som läser i stort sett flytande. Vi har alltid läst mkt för barnen och de är som svampar. Glädjen att själv kunna läsa en pixi eller vad som står på mjölkpaketet är påtaglig hos båda :) tror enbart att detta är av godo då det kommer från deras egen lust att lära och inte av tvång :)

  • RainMa­n1x7x
    Visa endast
    Ons 11 maj 2011 01:18 #38

    A vi lärde dem läsa innan de började skola. Utbildning betyder allt.


    A quitter never wins and a winner never quits
  • Fre 13 maj 2011 11:43 #39

    Dottern som fyller 3 i juni kan ljuda/läsa kortare ord och även skriva dem på datorn, typ GRIS, ÅSNA, KO, MUS, BUS osv. Hon kan alla bokstäverna. Det är ingen "flytande läsning" men i princip har hon knäckt läskoden. Vi har aldrig tvingat eller pressat henne på något sätt, däremot köpte vi tidigt träbokstäver, magnetbokstäver och bokstavspussel som hon gillade att pyssla med, och böcker har hon alltid älskat att få lästa för sig och själv bläddra och titta i. Hon har också haft en liten lekdator för barn som hon lärt sig en massa på , nu har vi köpt en mer avancerad modell med fler funktioner med räkning och siffror förutom läsning och bokstäver, som inte fanns på den andra. Jag ser inga som helst nackdelar med detta, bara fördelar.

  • Mån 8 aug 2011 20:29 #40

    Hur kommer det sig att man tror att barn kan lära sig höra/förstå samt tala och man talar inte om det är något speciellt.
    Men att göra samma sak med text, dvs läsa, det är något väldigt speciellt!

    Synen är i någon mån lika välutvecklad som hörseln hos en 6-månaders bebis. Och det borde inte vara svårare att tyda tecken än ljud. Språket är ju sen det samma att förstå.

    Det känns som standard practise att prata mycket med barnen och läsa för dem - dvs exponera dem för mycket talat språk. Varför är det inte lika naturligt att exponera dem för mycket text?

  • Mån 8 aug 2011 20:54 #41

    Jag vill gärna lära mina barn läsa och skriva men de är inte så intresserade till min besvikelse. Äldsta(6 år) kan räkna jättebra, det tycker han är roligt.

    Själv läste jag tidigt, vid 4-5 år. De lärde mig bokstäverna när jag var två. Det var inte till mycket nytta i lågstadiet vad jag kan minnas, mest pinsamt. Jag låtsades staka mig som alla andra gjorde för jag var rädd att sticka ut.

    Den stora fördelen med att läsa tidigt, har jag märkt, är att det man kan läsa själv är tillräckligt avancerat för att bli intressant och spännande. Vilket gör att man läser massor för att det är kul och blir ännu "bättre", om man nu kan bli det, man lär sig i allafall mycket ord och uttryckssätt, samt att stava.

  • trollt­jejen
    Visa endast
    Tis 1 nov 2011 20:10 #42

    Ja, absolut och jag tror faktiskt också att de flesta barn lär sig räkna/läsa/skriva litegrand innan de börjar skolan. Man ska inte pressa dom, men uppmuntra och lära/hjälpa till när de frågar efter det.

  • Tis 1 nov 2011 20:15 #43

    Min dotter på 6 år kan läsa och skriva på både engelska och svenska. Jag är engelsk. Hon har hållit på med detta i över 2 år nu.

  • Tis 1 nov 2011 21:59 #44
    Mylla skrev 2011-08-08 20:54:32 följande:
    Jag vill gärna lära mina barn läsa och skriva men de är inte så intresserade till min besvikelse. Äldsta(6 år) kan räkna jättebra, det tycker han är roligt.

    Själv läste jag tidigt, vid 4-5 år. De lärde mig bokstäverna när jag var två. Det var inte till mycket nytta i lågstadiet vad jag kan minnas, mest pinsamt. Jag låtsades staka mig som alla andra gjorde för jag var rädd att sticka ut.

    Den stora fördelen med att läsa tidigt, har jag märkt, är att det man kan läsa själv är tillräckligt avancerat för att bli intressant och spännande. Vilket gör att man läser massor för att det är kul och blir ännu "bättre", om man nu kan bli det, man lär sig i allafall mycket ord och uttryckssätt, samt att stava.

    Ja, nackdelen är att man kan läsa saker som man inte alls är mogen för!! Jag hade en liten kille här för några veckor sedan som låg och ylade i sängen - han hade läst en spökhistoria i skolan och "det var roligt när jag läste den men nu ångrar jag mig!!" <-- hans ord. Det känner jag igen, fy vad jag skrämde mig själv.

    Men till 90% är det bara bra. Jösses vilken tillgång det är att kunna läsa.   
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Mån 7 nov 2011 00:48 #45

    Som jag ser det så vill jag försöka ge mina barn en stimulerande miljö och jag ser inget hinder i att bokstäver och siffror kan vara en del av den miljön. Det är inget jag i sig ser som extra bra eller viktigt i förhållande till musik, utelek, måla eller annat pyssel utan snarare som likvärdigt. Fri lek, socialt samspel, grovmotorik är långt högre upp på min prioriteringslista för små barn, men det gäller ju att hitta en bra balans som passar just mina barn med utgångspunkt från vad som finns tillgängligt.

    Vi bor i ett engelskspråkigt land där det akademiska pushas hårt från tidig ålder. Skolan börjar vid 4 års ålder och de flesta tvååringar kan väl sjunga sin alfabetssång. 6-åringar som inte kan läsa ens lite får extra undervisning. Tyvärr tycker jag att det alltför ofta får ske på bekostnad av fri lek och socialisering barn emellan, men mina barn har trivts otroligt bra så jag har bestämt mig att det är ok för oss. 

  • Mån 7 nov 2011 05:31 #46

    Om barnen är intresserade kan man absolut låta dem lära sig att läsa och räkna. Vår ena femåring har alltid varit intresserad av bokstäver och han läser gärna enkla böcker och på skyltar. Den andra femåringen är mer intresserad av att måla, klistra och experimentera .

  • Mån 7 nov 2011 20:10 #47

    Jag bor i Spanien med min familj och här börjar barnen skolan när de är 3 år.

    Jag tycker att det är väldigt positivt med tidig inlärning!
    Dels för att barnen i lägre åldrar faktiskt är mer vetgiriga. Det är så mycket som de lär sig vid denna tiden så att fortsätta med även läsa/skriva är ju inget konstigt anser jag.

    I skolan lär de sig ju även att sitta still när fröken pratar och de lär sig disciplin på ett naturligt sätt.

    Mina barn 3 och 5 år älskar sin skola och de dagar de får hem läxor så kastar de sig över dom!
     

  • Tis 8 nov 2011 10:58 #48
    Tygtiiger skrev 2011-03-26 21:04:20 följande:
    Men ett cave: barn är i högsta grad individer som har olika intressen. Det är inte så enkelt som att om föräldrarna anstränger sig och vill så kommer barnen att lära sig det som föräldrarna önskar lära ut. Min son har varit galen i böcker och bokstäver sedan han var lite under året, och det har han antagligen ärvt - både jag och hans far läste och läser mycket och tycker om ord. Att skriva eller räkna har han inte alls visat samma intresse för. Han har gärna suttit med mig och pysslat (som att sitta och scrapbooka och stämpla kort och annat sådant) men han tycker inte om att rita trots att både jag och hans pappa är bra på det och har försökt uppmuntra det så mycket vi kan.

    Jag har en gudson som är tämligen ointresserad av böcker trots att hans föräldrar verkligen försökt läsa för honom - men han har varit väldigt fysisk och framåt vad gäller att klättra och liknande, något som min försiktiga son tog ÅR på sig att prova.

    På vår bvc-bok som vi fick när sonen var nyfödd står ett citat av dr spock (och jag tycker det är hysteriskt roligt med en dr SPOCK eftersom jag är sci-fi-fan) som är så himla bra: "Älska och tyck om era barn som de är och gläds åt det de kan, och gräm er inte över det de inte kan"
    Det är fint.
    Inte för att det är viktigt, men man kanske ska tillägga att det inte är DEN dr. Spock, utan den riktige dr. Spock?=)
  • Glimma­76
    Visa endast
    Tis 8 nov 2011 11:05 #49

    Jag introducerar det väldigt tidigt, spel med bokstäver och siffror, och sedan har vi rena läromedel ockås och jag strävar efter att få upp deras eget intresse.

Svara i tråden
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Förälder

Andra har läst

Innehåll

Annat innehåll

Dagens fråga

Har barnkläder och skor blivit för avancerade och "vuxna"

Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.