Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Låta barnen lära sig läsa/räkna tidigt

    Ville bara kommentera det här med att lära sig att vilja som togs upp.

    Jag är själv lite språk"nördig". Är svensklärare bland annat så är lite lätt yrkesskada . Hur som helst så har jag två pojkar.....den ene är 3 år lite drygt, den andre fyller snart 2 år.....och de har personligheter som är som natt och dag .

    Min äldsta har sedan han var runt året varit helt (bokstavligen) insnöad på färger, former, siffror och bokstäver. Han har sedan han var 2½ haft full koll på alfabetet (både stora och små), både vad bokstäverna heter och hur de låter....alltså ljuden. Han har inte knäckt avkodningen riktigt ännu, men det är på G. Nu "läser" han genom att huvudsakligen känna igen ordbilder. Kan skriva en hel del ord på datorn (har inte motroiken med penna). Han räknar även till lite över hundra och kan koppla till mängd så ramsar inte bara. Han är inte alls den motoriska typen utan går runt och räknar pinnar och funderar på om såpbubblorna flyger ända till saturnus eller bara till mars eller kanske månen, medan alla andra flänger runt i klätterställningar.

    Min yngsta älskar att sjunga och bli läst för så gillar språk på det viset men han har inget intresse alls för "formalia". Han kan ramsa siffror, men har ingen aning om innebörden (härmar brorsan som är idolen ), kan känna igen ett par bokstäver.....skulle tippa på tre, men har som sagt inget som helst intresse. Samma sak gäller former, färger etc. Visst älskar han att måla men det är ju inte samma sak . Han går helt enkelt sin väg om man börjar prata om sådant . Han är tvärtemot sin äldre bror den klättrande, springande och "görande" typen .

    Jag är rätt övertygad om att den som kommer att få det lättast i skolan, utan tvekan är min yngsta . Jag upplever att språket kommer mycket mer naturligt för honom. Vi uppmuntrar språk och inlärning på det sätt de visar intresse. Äldsta älskar att hålla på med bokstäver, ord, siffror etc. och då gör vi det.......lillebor vill inte göra sådant men gärna krypa upp i famnen och bli läst för......och då gör vi självklart det .

    Barn är olika

  • Flickan och kråkan
    Mickan skrev 2011-03-28 07:27:01 följande:
    Jag skulle gärna se att det barn började ett år tidigare som i USA med "riktig skola". Och att det ska vara möjligt att jobba före så att man kan hoppa över en klass om man är ambitiös under grundskolan.

    Jag tycker det är bra att uppmuntra barnen att läsa och skriva. Lite dumt att inte låta dom få chansen så länge det sker under positiva förhållanden!

    Jag började dock inte och prata förrän jag var 3,5 på grund av ett tungband (som man inte klippte förrän den åldern då jag växte upp) som inte togs förrän då. Så kom efter i början av min levnadstid men jag är ändå den som presterad bäst under alla skolåren både på högstadiet och gymnasiet. Har fortfarande talsvårigheter med att jag läspar lite och kan inte säga R i alla ord. Men mina barn kommer jag börja i tid med!
    Fast det är ju inte alltid riktigt så enkelt.....i alla fall inte i tidig ålder. Det är inte enbart rena "ämneskunskaper" som har betydelse, även social mognad. Om något av mina barn skulle visa sig tidig i skolämnesbiten så skulle jag inte vilja att de började tidigare i skolan. Skulle snarare hellre se att skolan fungerar som den ska göra = att alla barn möts på den nivå de befinner sig på. Jag jobbar på högstadiet och tar emot elever där några redan läst Mobergs utvandrarserie med behållning, andra inte kan ta sig igenom en Sune-bok......självklart arbetar jag på olika sätt med dessa elever.
  • Flickan och kråkan
    Laura03 skrev 2011-03-29 23:46:26 följande:
    Hos mig har ettan och trean haft svårt med läsningen medan tvåan och fyran är ena riktiga läshuvuden. De har samma gener och samma förutsättningar. Det enda jag kan se skillnad på var att tvåan och fyran började pratade sent 2 1/2 år men då hade de tre-fyra ords meningar på direkten. De är som svampar som suger in kunskap och gömmer dem i sina små hjärnor. Båda två fattar vuxen humor. De är 14 och 8 år. Medan 16 och 10 åringen är mer trögtänkta.
    Det lät lite spännande. Min äldsta är också sen med talet. Känns som om han alltid tänkt väldigt mycket över saker och ting, studerat och lyssnat.....och som du säger suger upp saker som en svamp. Min yngsta liksom bara är här och nu...hej och hopp....har varit tidig med just själva talbiten  .
  • Flickan och kråkan

    Här hände något kul i helgen.......han har plötsligt börjat förstå hur man ljudar tror jag. Innan har jag upplevt att han enbart känt igen ord, men i söndags tog han sig an ord på det här viset:

    "MMMmmmiiiiiiiiinnn" (min) och "fffaaaaarrrrmmooooorr" (farmor) .

    När jag lämnade på föskolan idag så tittade han på en namnskylt: "LLLLiiiiiiinnnnna.....Lina!"

  • Flickan och kråkan
    heliora skrev 2011-04-05 16:33:31 följande:
    Så kan min systerdotter också göra, men hon kan inte göra detsamma med bokstäver på papper ÄVEN om hon känner igen bokstäverna och vet hur de låter. Konstigt.
    Så var det här med tills nu i helgen. Han har kunnat ljuda bokstäver och ord tidigare sedan rätt länge, men det var först nu i helgen som han kunde ljuda ihop ord som var skrivna på papper. Vi satt en liten stund nyss med en första nybörjar-läsar-bok och han läste (klarade/orkade inte långa ord och inte heller ord med exempelvis ng-ljud och liknande om han inte kände igen orden).....känner mig rätt häpen. Han fyllde som sagt 3 år i julas. Sen med det mesta annat .
Svar på tråden Låta barnen lära sig läsa/räkna tidigt