• heliora

    Låta barnen lära sig läsa/räkna tidigt

    Har ni/skulle ni kunna tänka er att låta era barn lära sig läsa/skriva och räkna innan de börjar skolan?


    Jag skriver "låta dem lära sig" eftersom många (sjukt nog) tycker det låter som ett straff, som att man lär barnet mot dens vilja annars.


    Men barn är ju mer vetgiriga och smartare än vad man ger dem cred för oftast.


     


    Själv lärde jag mig läsa/skriva och räkna när jag var 4 respektive 5. Jag VILLE lära mig själv och tvingade nästan pappa att lära mig, eftersom han och mamma ofta uppmuntrade mig att bokstavera ord och räkna små tal.


    Tack vare detta fick jag många fördelar i skolan och var ofta klar med skolböcker tidigare än de andra (att lärarna inte lät mig utvecklas snabbt är en annan historia...) Jag har också blivit bättre på att skriva och på grammatik, samt på matematik, än de flesta andra som började senare.


     


    Jag tror inte det går att lära alla barn läsa och räkna så tidigt, däremot så tror jag att barnets vilja att lära sig kommer från föräldrarna. Dvs, pratar man om hur kul och intressant det är att kunna läsa böcker och räkna ut veckopengen så kommer barnet vilja lära sig. Om man uppmuntrar dem och säger att det är duktigt så ökar bara deras glädje när de lär sig något nytt :)


     


    Studier har visat att ju tidigare ett barn lär sig läsa, desto mer böcker läser de som vuxna. Värdet av böcker ökar. Sen har ju andra studier visat att ett barns betyg i skolan hänger ihop med hur många böcker barnet läser på fritiden.


    Så det finns alltså bara fördelar! Inga nackdelar, förutom kanske lata/ointresserade föräldrar. Och man KAN vara barn samtidigt som man kan saker :)


     


    Om föräldern har inställningen "att läsa/räkna är tråkigt, och inget för barn" så kommer ju den negativa inställningen smitta av sig och i skolålder kanske leda till att barnen inte ser värdet i att göra läxor och lära sig saker i skolan, eftersom mamma & pappa ändå inte tycker det är viktigt.


    Vad tror ni?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-26 17:08
    Tror ni detta kan hänga ihop med att högutbildade i högre grad får barn som är högutbildade, och att lågutbildade oftare får lågutbildade barn? Det tror jag.
  • Svar på tråden Låta barnen lära sig läsa/räkna tidigt
  • cruz

    Min fyra-åring med autism kan läsa tre-fyraordsmeningar. Idag skickade han ett mail till sin resurs på dagis: "hej elin jager sjuk.max ." Tycker det var lite sött . Vi har uppmuntrat läsning eftersom det är ytterligare ett till sätt att kommunicera på.

  • Flickan och kråkan
    Laura03 skrev 2011-03-29 23:46:26 följande:
    Hos mig har ettan och trean haft svårt med läsningen medan tvåan och fyran är ena riktiga läshuvuden. De har samma gener och samma förutsättningar. Det enda jag kan se skillnad på var att tvåan och fyran började pratade sent 2 1/2 år men då hade de tre-fyra ords meningar på direkten. De är som svampar som suger in kunskap och gömmer dem i sina små hjärnor. Båda två fattar vuxen humor. De är 14 och 8 år. Medan 16 och 10 åringen är mer trögtänkta.
    Det lät lite spännande. Min äldsta är också sen med talet. Känns som om han alltid tänkt väldigt mycket över saker och ting, studerat och lyssnat.....och som du säger suger upp saker som en svamp. Min yngsta liksom bara är här och nu...hej och hopp....har varit tidig med just själva talbiten  .
  • Litet My

    Ja, min son har Autsimliknande tillstånd så dels gör vi det för att det är ett av hand absolut största intressen (siffror och bokstäver) och dels för att det kan bli kämpigt nog med det sociala samspelet, då tror jag det kan vara en fördel både för hans självkänsla och i övrigt att "få vara bra på något" och kanske inte att ALLT ska vara så svårt.

  • Litet My
    Lilla My21 skrev 2011-04-03 15:50:38 följande:
    Ja, min son har Autsimliknande tillstånd så dels gör vi det för att det är ett av hand absolut största intressen (siffror och bokstäver) och dels för att det kan bli kämpigt nog med det sociala samspelet, då tror jag det kan vara en fördel både för hans självkänsla och i övrigt att "få vara bra på något" och kanske inte att ALLT ska vara så svårt.
    Tillägger, hade sonen nte tyckt att det varit roligt hade jag inte tvingat honom.
  • Labolina3

    sonen är snart 4 och han kan läsa trestaviga ord och skriva för honom vardagliga ord som sitt namn, mamma, pappa, bil osv. Han har haft ett stort iontresse för siffror och bokstäver länge och har absolut inte blivit tvingad på något sätt. Han kan "räkna" enkla tal som 3+3, 5+2 osv. Han ÄLSKAR att läsa (lyssna på när vi läser>) böcker och har alltid gjort. Klart man ska ta tillvara på barnens intressen vad det nu än är!

  • Flickan och kråkan

    Här hände något kul i helgen.......han har plötsligt börjat förstå hur man ljudar tror jag. Innan har jag upplevt att han enbart känt igen ord, men i söndags tog han sig an ord på det här viset:

    "MMMmmmiiiiiiiiinnn" (min) och "fffaaaaarrrrmmooooorr" (farmor) .

    När jag lämnade på föskolan idag så tittade han på en namnskylt: "LLLLiiiiiiinnnnna.....Lina!"

  • Stårscha

    Jag ser enbart fördelar med att lära sig läsa tidigt. Min äldsta var helt flytande när hon var fem, och det innebär ju att hon sedan dess har läst på TV, i böcker, på mjölkförpackningar, spelregler,  varningsskyltar, i dataspel mm och fått en helt annan sekundärt inskaffad kunskapsbank än vår yngsta, som vid sju och ett halvt års ålder fortfarande inte kan läsa helt flytande. Med läsningen kommer ju så himla mycket annat än bara den rent tekniska färdigheten att sätta ihop bokstäver till ord.


    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • morochmer

    Våra barn har intreserat sig för räkning och läsa/skriva inna de börjat i förskoleklass. I fyraårsåldern ca.

  • morochmer
    Trisse78 skrev 2011-03-26 17:05:03 följande:
    Om barnet har ett eget intresse av att lära sig läsa eller räkna tidgt, så varför inte. Men om barnet inte vill, inte är intresserad av det än så ska man låta bli, annars kan man ge barnen en negativ bild av det och då blir effekten den motsatta istället.
    Hur ska man lösa det i skolan om intresset saknas, tycker du? Ska man skita i det då?
  • heliora
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-05 12:45:59 följande:
    Här hände något kul i helgen.......han har plötsligt börjat förstå hur man ljudar tror jag. Innan har jag upplevt att han enbart känt igen ord, men i söndags tog han sig an ord på det här viset:

    "MMMmmmiiiiiiiiinnn" (min) och "fffaaaaarrrrmmooooorr" (farmor) .

    När jag lämnade på föskolan idag så tittade han på en namnskylt: "LLLLiiiiiiinnnnna.....Lina!"
    Så kan min systerdotter också göra, men hon kan inte göra detsamma med bokstäver på papper ÄVEN om hon känner igen bokstäverna och vet hur de låter. Konstigt.
Svar på tråden Låta barnen lära sig läsa/räkna tidigt