• Zeitgeist

    Vanliga SN hos adoptivbarn från Indien?

    Är det någon som vet vilka SN som är vanliga i Indien? Jag har försökt hitta information om det, men utan framgång.

  • Svar på tråden Vanliga SN hos adoptivbarn från Indien?
  • MamaLily

    Jag har har ingen känsla för att det finns vissa SN som är vanliga/vanligare just hos barn från Indien, utan det kan vara allt. Så det bästa är ju om man kan vara öppen för "allt" , kanske vissa begränsningar, och så får man se vilket barn som behöver nya föräldrar och då ta ställning till om man tycker att man kan tacka ja. Förresten ett SN som är vanligt är ålder, det finns många större barn som behöver föräldrar i Indien, är i alla fall mitt intryck. (Däremot kan nog ganska många vara undern/eller för tidigt födda men det är inte SN).

  • Namaste72

    Mamalily - Prematur räknas också som sn.

    TS: Barnen från Indien har ungefär samma SN som barnen från Kina. Dvs allt från LKG, prematura, thalassemia till blinda, cerebral pares och svåra ryggmärgsbråck.


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 8 av 52-78}
  • Lovely India

    Det är vanligt att de indiska barnen är prematura och undernärda (föds ofta för tidigt pga moderns undernäring). Dessa barn kommer i den "vanliga" kön och räknas ej som sn. Men när man adopterar från Indien får man räkna med att de barn som adopteras internationellt är de som ej har varit/är helt friska, (om det rör sig om små barn).

  • Namaste72

    Så här står det hos FFIA:
    Familjer som väljer att adoptera från Matri Snea bör ha en öppenhet för något av följande hos de barn som kan komma i fråga för internationell adoption: För tidig födsel, låg födelsevikt, måttlig till svår undernäring, mild utvecklingsförsening (som brukar tas igen när barnet får en familj), förlossningsasfyxi, gulsot, hypertoni (ökad muskelspändhet i armar och ben som beror på för tidig födsel), blodförgiftning, lunginflammation, barnet kan ha fått blodtransfusioner. Det förekommer också barn med mikrocefali, hydrocefalus och mild celebral pares.


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 8 av 52-78}
Svar på tråden Vanliga SN hos adoptivbarn från Indien?