Forum Ekonomi - Ekonomi & juridik
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Överföring från Swedbank till nordea personkonto?

    Tor 31 mar 2011 11:59 Läst 41766 gånger Totalt 36 svar
    Tor 31 mar 2011 11:59

    Jag försöker göra en överföring från mitt Swedbankkonto till ett vanligt Nordea personkonto men min internetbank hävdar att kontonumret är ogiltigt. Kontonumret är tiosiffrigt. Jag har mailat Swedbank och frågat vad jag skall ta mig till men det kan ta upp till 24 timmar innan svar och det är brådskande och jag vågar inte ringa för jag har telefonskräck.

    Jag har testat att kryssa i "personkonto" så man inte kan fylla i något clearing alls och att fylla i det tiosiffriga kontonumret. Jag har testat att lägga ett bindestreck eller mellanslag eller punkt eller komma mellan sex första och fyra sista siffrorna. Det fungerar inte heller.

    Jag har även testat att kryssa i "bankkonto" och lägga de fyra första siffrorna som clearing. Jag har även testat att lägga de fem första som clearing. Ingetdera fungerar.

    Jag har även testat att fylla i det tiosiffriga kontonumret som kontonummer och fylla i clearing 3300 som skall fungera som clearing för personkonton. Inte heller detta fungerar.

    Jag har dessutom testat att lägga till "19" före kontonummer eftersom kontonummer är ett personnummer. Inte heller detta fungerar.

    Jag vet absolut inte vad jag skall ta mig till. Är det någon som har erfarenhet av denna typ av överföringar och kan ge någon form av tips? Jag känner mig helt lost och överföringen behöver göras IDAG. Jag förstår inte varför Swedbank anser att kontonumret är ogiltigt för ett personkonto för det är ju ett personnummer! Finns det någon här som kan hjälpa?

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Tor 31 mar 2011 12:48 #21

    tiosiffrigt menade jag... haha...

  • Tor 31 mar 2011 12:51 #22

    men ring swedbank suport och fråga...

Annat innehåll

  • Tor 31 mar 2011 12:52 #23

    Jag antar att jag fått rätt nummer skickat till mig. Jag kan ju inte tvinga folk att dubbelkolla och trippelkolla att deras kontonummer stämmer varje gång jag skall göra en överföring. Jag vill faktiskt utgå från att folk har lite koll.

  • Tor 31 mar 2011 12:52 #24

    Jag KAN inte. Då hade jag redan gjort det för länge sedan.

  • Tor 31 mar 2011 13:03 #25

    Jag har tidigare ringt kundtjänsten när det varit otydligt om hur man skall tolka saker, varför skulle inte det funka? 

    "Internetbankens kundtjänst


    Har du frågor om internetbanken eller behöver du teknisk hjälp?

    Internetbankens kundtjänst hjälper dig om du har tekniska frågor kring internetbanken, alla dagar 07.00-23.00*. Du kan också skicka en fråga till kundtjänst under "Startsida" > "Kontakta oss", när du är inloggad med säkerhetsdosan i internetbanken. 

    Internetbankens kundtjänst: +46 (0)771-97 75 12."

  • Tor 31 mar 2011 13:07 #26

    Som jag skrev i mitt första inlägg kan jag inte göra detta.

  • Tor 31 mar 2011 13:09 #27

    har du internetbank på båda kontona?
    jag försökte föra över till min pappas en gång då han hade swedbank men anväde inte internetbank och det gick inte då.

  • jeeri7­4
    Visa endast
    Tor 31 mar 2011 13:11 #28
    Stars skrev 2011-03-31 12:52:36 följande:
    Jag antar att jag fått rätt nummer skickat till mig. Jag kan ju inte tvinga folk att dubbelkolla och trippelkolla att deras kontonummer stämmer varje gång jag skall göra en överföring. Jag vill faktiskt utgå från att folk har lite koll.
    Visserligen, men det funkar ju inte så det kanske är värt att kolla så att du fått rätt kontonummer? Har du fått numret i t ex ett mail är det lätt hänt att slinta på tangenterna.
  • Petra1­23
    Visa endast
    Tor 31 mar 2011 13:12 #29

    När jag hade nordea, så var kontonumret 11 siffror...

  • Tor 31 mar 2011 13:34 #30
    Stars skrev 2011-03-31 13:07:00 följande:
    Som jag skrev i mitt första inlägg kan jag inte göra detta.
    Sorry - slarvläste...

    (det går att göra något åt det.... med KB-terapi)
  • Tor 31 mar 2011 13:35 #31
    Stars skrev 2011-03-31 12:52:36 följande:
    Jag antar att jag fått rätt nummer skickat till mig. Jag kan ju inte tvinga folk att dubbelkolla och trippelkolla att deras kontonummer stämmer varje gång jag skall göra en överföring. Jag vill faktiskt utgå från att folk har lite koll.
    Men du kanske kan kontakta den du ska sätta in pengarna till och fråga?

    Det är inte så enkelt att få tillbaka pengarna om du sätter in dem på fel konto........
  • Tor 31 mar 2011 13:35 #32
    SVejsan skrev 2011-03-31 13:34:49 följande:
    Sorry - slarvläste...

    (det går att göra något åt det.... med KB-terapi)
    Ja förmodligen, men jag tror inte jag hinner med detta tills i eftermiddag. :(
  • Tor 31 mar 2011 13:37 #33
    Pappa G skrev 2011-03-31 13:35:37 följande:
    Men du kanske kan kontakta den du ska sätta in pengarna till och fråga?

    Det är inte så enkelt att få tillbaka pengarna om du sätter in dem på fel konto........
    Jag har gjort detta. Har skickat ett mail och väntar på svar. :)
  • Tor 31 mar 2011 22:58 #34

    Kanske är för sent med tips och förslag nu. Jag har oxå kämpat med sådana överföringar. Jag har för mig att det fungerat att ta de 4 första siffrorna som clearing.

  • Mån 16 apr 2012 19:01 #35

    Om Nordeas kontonummer har 11 siffror så är det alltid de 4 första som är clearingnummret.

  • Tis 17 apr 2012 12:53 #36

    hoppas du har löst et annats här är lösningen: 


    Jag försöker göra en överföring till Föreningssparbanken men får meddelande om att det är fel kontonummer. Jag vet att kontonumret stämmer så vad gör jag för fel?


    Svar:


    Om mottagarens konto börjar på siffran 8 måste formatet på kontonumret vara 15 siffror inklusive clearingnummer för att du ska kunna registrera överföringen.


    Har kontonumret färre än 15 siffror ska du fylla ut kontonumret med nollor mellan den 5:e siffran i clearingnumret och kontonumret.


    Exempel: 888880012345678. Om kontonumret börjar på 7 anger du totalt 11 siffror. Du får inte skriva bindestreck, mellanslag eller punkter i kontonumret.