• Anonym (Undra­r)
    Äldre 2 Apr 14:27
    59214 visningar
    73 svar
    73
    59214

    Tjänar du eller din partner mycket pengar? Titta hit!

    Läste i en tråd om en tjej vars kille som var 26 år gammal fick ut 32000 efter skatt, detta innebär ju en lön på en bra bit över 40000 innan skatt. Och enligt vissa svar i den tråden så finns det tydligen sociala grupperingar där "alla" har såna löner... Så nu undrar jag om det finns några här på FL som tjänar minst 40000 per månad och isåfall vad ni jobbar med, ålder och eventuell utbildning.

    Tack på förhand.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 09:55
    Hmm då de flesta högavlönade som svarat antingen är ekonomer eller civilingenjörer så sänker jag gränsen för att få med lite fler yrkesgrupper. Så alla som tjänar över 30000 före skatt, svara ni också! =)

  • Svar på tråden Tjänar du eller din partner mycket pengar? Titta hit!
  • Anonym (Lyxhu­stru)
    Äldre 2 Apr 14:30
    #1

    Min man tjänar ungefär 45 000 efter skatt. Han jobbar som sjöman i Norge och har en kandidatexamen från Sjöbefälshögsskolan. Han är 31 år.

  • Anonym
    Äldre 2 Apr 14:32
    #2

    Jag är 32 och tjänar 40000 (är iofs f-ledig just nu), är utbildad personalvetare och arbetar som det på ett stort internationellt företag.
    Min sambo arbetar som systemingenjör och ligger där runt i lön också, är utbildad systemtekniker, 37 år.
    Bor i en "småstad"

    Tror inte ca 40000 är en ovanlig lön i vår ålder om man har utbildning.

  • Katten­Korven
    Äldre 2 Apr 14:36
    #3
    Anonym skrev 2011-04-02 14:32:04 följande:
    Tror inte ca 40000 är en ovanlig lön i vår ålder om man har utbildning.
    Lol! Det finns många jobb som kräver akademisk utbildning men som verkligen inte ger några 40 papp i månaden. Lärare, sjuksköterska, biblotekarie, journalist etc. 
  • Anonym
    Äldre 2 Apr 14:38
    #4

    Jag har strax under 40.000 innan skatt och jag skulle säga att jag ligger lågt i min "gruppering". Jag har jobbat i fem år, inom finansbranschen.

    Min arbetsuppgifter finns inom ett smalt område, så det finns bara en handfull personer i Sverige med samma erfarenhet. Det handlar inte om några jättespeciella kunskaper egentligen, men min tjänst finns endast på något enstaka bolag vilket gör det svårt att hitta människor med just min erfarenhet. Skulle jag flytta till England så dubblar jag förmodligen lönen direkt. 

    Även generellt på mitt företag, oavsett arbetsuppgifter, ligger jag lågt i lön. 

  • Anonym
    Äldre 2 Apr 14:39
    #5
    Anonym skrev 2011-04-02 14:38:41 följande:
    Jag har strax under 40.000 innan skatt och jag skulle säga att jag ligger lågt i min "gruppering". Jag har jobbat i fem år, inom finansbranschen.

    Min arbetsuppgifter finns inom ett smalt område, så det finns bara en handfull personer i Sverige med samma erfarenhet. Det handlar inte om några jättespeciella kunskaper egentligen, men min tjänst finns endast på något enstaka bolag vilket gör det svårt att hitta människor med just min erfarenhet. Skulle jag flytta till England så dubblar jag förmodligen lönen direkt. 

    Även generellt på mitt företag, oavsett arbetsuppgifter, ligger jag lågt i lön. 
    Glömde tillägga att jag är drygt 30 och är utbildad civilekonom.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 2 Apr 14:40
    #6

    Tack för era svar! Att man tjänar bra i Norge visste jag, att systemvetare är eftertraktade och därmed antagligen har bra lön vet jag också. Personalvetare däremot är nytt för mig. Glad

    Hoppas på fler svar!

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 2 Apr 14:43
    #7
    Anonym skrev 2011-04-02 14:39:29 följande:
    Glömde tillägga att jag är drygt 30 och är utbildad civilekonom.
    Tack för ditt svar!
  • Anonym (civ.i­ng)
    Äldre 2 Apr 14:44
    #8

    Min sambo har några vänner på 30-32 år som tjänar runt 40 000, dom är civ.ing inom elektro/maskin och liknande och ett par av dom har även läst på handels så dom har dubbel examen. Tyvärr ligger sambon några tusen under det men han har bara civ.ing, ingen civ.ek som extraexamen.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 2 Apr 14:47
    #9
    Anonym (civ.ing) skrev 2011-04-02 14:44:32 följande:
    Min sambo har några vänner på 30-32 år som tjänar runt 40 000, dom är civ.ing inom elektro/maskin och liknande och ett par av dom har även läst på handels så dom har dubbel examen. Tyvärr ligger sambon några tusen under det men han har bara civ.ing, ingen civ.ek som extraexamen.
    Oj dubbla examer är ju 10 år i skolan då! Förvånad Om man inte läser paralellt förstås.
  • Anonym (ssk)
    Äldre 2 Apr 14:47
    #10

    Min man tjänar 42.000 kr i månaden...

    har "titeln" Solution arcitect på ett stort teknik företag...
    Är 32 år gammal...
    Gick civilingenörprogrammet

    Många av mina tjejkompisars killar/män har en lön runt 40-45.000 även min mans kompisar har den lönen...
    Dock så har mina tjejkompisar inklusive mig själv löner på ca 17-23.000 kr i månaden, vi har dock valt en annan yrkesinriktning, alltså innom skola, sjukvård mm och vi har lika lång utbildningstid som min man och mina kompisars män!

    Om man bara vore mer teknikintresserad, eller ville sitta framför en dator eller sitta i möten hela dagarna, så hade jag lätt läst till något som mer liknar min mans jobb, men nej jag ville bli ssk, då få man bita i det sura äpplet! :)

Svar på tråden Tjänar du eller din partner mycket pengar? Titta hit!