• Äldre 3 Apr 14:28
    18595 visningar
    18 svar
    18
    18595

    Beställningar av tårta...Pris?

    Jag gjorde nu 2 st stora tårtor till min dotters kalas.Med Ariel på.Jätte fina o dekorerade o målade o så.
    NU vill flera beställa tårta av mej. Men jag vet inte ritkigt vad jag ska ta för priser. storleken kommer vara dom råtbottnarna man köper i affären.Men sen alla ingedienser o själva jobbet.
    Nån som oxå gör massa tårtor o säljer,vad tar ni för priser?

  • Svar på tråden Beställningar av tårta...Pris?
  • Äldre 3 Apr 14:43
    #1

    puffar

  • Morsni­ngKors­ning
    Äldre 3 Apr 14:45
    #2

    Nu vet jag inte vad du har för fyllningar etc. som påverkar priset men mina tårtor brukar kosta minst en hundring i materialkostnad (två fyllningar, sugarpaste, bottnar, färger osv). Utöver det brukar jag lägga på lika mycket till i arbetskostnad.

  • Äldre 3 Apr 14:50
    #3

    De kostar runt 500 kr om man köper i affär så jag skulle ta 300-350 kr...

  • Äldre 3 Apr 14:51
    #4

    2 Fyllningar,täckt med marsipan.
    Sen är de väl alltid nått nytt verktyg som man kanske måste handla för att få de motivet som dom vill ha på tårtan.
    Vad kan jag ta för pris ungefär?

  • Morsni­ngKors­ning
    Äldre 3 Apr 14:53
    #5

    Fast fyllning säger inte mycket, det är lite skillnad på marsansås och mousse på valrohnachoklad...

  • Morsni­ngKors­ning
    Äldre 3 Apr 14:53
    #6

    Verktygen tar jag inte mer än några kronor för, slitaget alltså. De har man ju kvar

  • Cherry­D
    Äldre 3 Apr 14:57
    #7

    En tårta brukar ungefär kosta mellan 25-35 kr/bit beroende på fyllning etc. så det beror ju helt på hur stor tårtan är. Att ta ca 20 kr/bit bör vara lagom för en "hemma"bakerska!

  • Morsni­ngKors­ning
    Äldre 3 Apr 15:09
    #8

    Fast en hembakt avancerad tårta kan vara mycket dyrare än 20:-/biten!

  • Cherry­D
    Äldre 3 Apr 15:15
    #9
    MorsningKorsning skrev 2011-04-03 15:09:28 följande:
    Fast en hembakt avancerad tårta kan vara mycket dyrare än 20:-/biten!
    Som jag skrev så beror det helt på med vilken fyllning. Jag personligen tycker knappast att man ta lika mycket som ett konditori då hon inte betalar moms och andra omkostnader som de gör.
    Sen om det är ett dyrt motiv som ska ligga uppepå så får man givetvis ta mer eller göra upp med beställaren att de betalar alla omkostnader runt själva motivet.
  • Äldre 3 Apr 15:25
    #10

    Vad är strl på tårtbottnarna som man köper i affären?

  • Cherry­D
    Äldre 3 Apr 15:28
    #11
    Latifah skrev 2011-04-03 15:25:36 följande:
    Vad är strl på tårtbottnarna som man köper i affären?
    Tror att de är 24 cm och det räcker till ca 15 peroner beroende på hur stora bitar såklart.
  • Äldre 3 Apr 15:34
    #12

    Tack fö alla svar=)

  • Morsni­ngKors­ning
    Äldre 3 Apr 15:41
    #13

    Eftersom man kan göra en tårta mer avancerad än konditorier så kan man visst ta mer betalt. Jag betalade 24/bit för sylt och vaniljkräm på ett billigt konditori, en tårta med fin chokladmousse, limefromage eller dylikt kostar mer.

    För att inte tala om att man som privatperson betalar mer för mjöl etc. än konditorier...

  • Cherry­D
    Äldre 3 Apr 16:28
    #14
    MorsningKorsning skrev 2011-04-03 15:41:22 följande:
    Eftersom man kan göra en tårta mer avancerad än konditorier så kan man visst ta mer betalt. Jag betalade 24/bit för sylt och vaniljkräm på ett billigt konditori, en tårta med fin chokladmousse, limefromage eller dylikt kostar mer.

    För att inte tala om att man som privatperson betalar mer för mjöl etc. än konditorier...
    Som sagt beror självklart priset på fyllningen men det verkar inte vara tal om en moussetårta utan en med vanliga bottnar och två lager fyllning.

    Lite OT men om man ska ta lika mycket för en tårta på ett konditori kan ju "kunden" lika väl gå och köpa en där som är gjorda av proffs i en ren och kontrollerad miljö?
    Nu påstår jag inte att TS inte skulle ha det rent hemma hos sig utan att du inte verkar veta att det kostar betydligt mer att driva ett konditori med hyror, personal plus allt annat som tillkommer som el, moms, skatter, sociala avgifter etc. än för TS att baka den hemma oavsett om hon betalar mer för ingredienserna. Dessutom handlar det ju inte bara om att baka på ett konditori/bageri utan tiden att städa, diska och administrativt arbete är nog precis lika stor som själva bakningen.
  • Zelmil­ainen
    Äldre 3 Apr 16:29
    #15

    de flesta jag sett tar 25:-/bit, men en del upp till 35:-/bit. tycker 25:-/bit är helt ok, men skulle aldrig ge 35:-/bit.


    nehepp...
  • bullin­gen
    Äldre 3 Apr 16:33
    #16

    För att komma fram till rätt pris,tar du alla ingrediensers pris,typ räknar ut vad 6dl mjöl kostar osv.
    Sedan tar du den summan gånger 3.Det brukar bli 35kronor per bit av en fin tårta.

  • bullin­gen
    Äldre 3 Apr 16:36
    #17

    Latifah,glömde säga att,du skall ta samma betalt nu som sen,jag menar när du blir riktigt känd...

  • FruFox­y
    Äldre 4 Apr 18:25
    #18

    Jag brukar ta ingredienskostaden + tårtkartong m.m. och sen multiplicerar det med 1,5. Brukar hamna på en sisodär 350 kr. 

Svar på tråden Beställningar av tårta...Pris?