• danishdynamite

    Nån som kan hjälpa mig att bokföra dessa affärshändelser?

    Då jag ska göra det för hand måste det vara på T-konton.

    1. Företaget fördubblar sitt aktieinnehav i andra företag i början av året. Köpeskillingen är 380. Senare under året säljs en fjärdedel av det totala innehavet för 188. Vi bokslutstillfället värderas kvarvarande aktier enligt genomsnittsmetoden (genomsnittligt anskaffningsvärde) till 585.

    2. Slututdelningen på en kundfordran på 50 inkl moms, som i flol beräknades bli 25%, fastställs under sommaren till 40%. I år tas en annan kundfordran på 25 inkl moms, som hänförs till december månads fakturering, till 100% upp som en befarad förlust.

    3. I samband med bolagsstämman beslutas om en frivillig avsättning till reservfonden på 4. Av samtliga därefter utdelningsbara medel beslutas att 30% ska delas ut, vilket också görs under året.

    4. Som tidigare år betalas sista juni amortering (100) plus ränta (i år 60) på banklånet. Eftersom ingen ränta betalas för det andra halvåret förrän i juni år 10 bokförs en interimsskuld avseende uppluppna räntor även detta år. Ränteintäkterna uppgår totalt till 26.7.

    5. Någon gång under sommaren köps inventarier via bank för 120+moms. Samtidigt säljs inventarier via bank (20+moms). De sålda inventarierna köptes år 8 för 30+moms. Inventarierna skrivs av enligt plan med 20%. Dessutom görs maximal räkenskapsenlig avskrivning.

    6. I slutet av året avslutas kontona ingående moms och utgående moms mot momsredovisningskontot. Det är endast december månads "momssaldo" som inte hinner betalas till staten.

    7. Den preliminära bolagsskatten uppgår även detta år till 180. Skattemyndigheternas besked om debiterad kvarskatt visar 4, vilket är 4 mer än vad företaget räknat med. Bolagsskatten är 26.3%.

    Vet att det är en del punkter, men har suttit med dem en vecka och får det inte att gå upp. Jag är tacksam för al hjälp jag kan få.

  • Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig att bokföra dessa affärshändelser?
  • danishdynamite

    Ja det är det. Jag har lånat en kompis studiematerial (bokföringsekonom) och detta är en av övningarna.... Finns 17 punkter och dessa jag har skrivit, är de jag inte kan lösa. Inget jag ska lämna in, men jag vill ju ändå försöka förstå det...

  • Bolaget
    danishdynamite skrev 2011-04-06 09:49:16 följande:

    Då jag ska göra det för hand måste det vara på T-konton.

    1. Företaget fördubblar sitt aktieinnehav i andra företag i början av året. Köpeskillingen är 380. Senare under året säljs en fjärdedel av det totala innehavet för 188. Vi bokslutstillfället värderas kvarvarande aktier enligt genomsnittsmetoden (genomsnittligt anskaffningsvärde) till 585.


    Detta rör ju ett bokslut och jag har aldrig varit med om att man bokat detta med T-konton inte ens när man lärde sig det i skolan, men men,,,,

    Hur som du vill förstå så börja då med punkt 1, vilka kontotn tror du själv att du ska använda och vad är det mer specifikt du inte förstår?
  • danishdynamite

    Jag måste redovisa bokföringen på bifogade T-konton.

    Okej Uppgift 1:

    Såhär har jag gjort:

    Aktier: kredit 380
    Bank: debet 380

    Vinst avyttring aktier: debet 188
    Bank: kredit 188

    Sen de kvarvarande aktierna till 585 har jag bokfört såhär:

    Aktier: kredit 643,5 (585 + 10% af 585)

    Men det känns inte helt rätt......

  • Bolaget

    Nej, inte mycket rätt faktiskt..

    Till att börja med måste du undera över vilka olika T-konton du behöver.
    Att du ska ha ett till aktier är väl rätt självklart., ett till banken likaså. Sedan behöver du bokföra vinst/förlust vid försäljningen också så ett T-konto till. Slutligen så innebär värderingen vid årets slut att aktierna kanske inte har det värdet de är bokförda till, alltså behöver du ytterligare ett konto för värderegelringen av aktierna.  Totalt 4 konton alltså.

    Vad vet du nu då om hur det ser ut i början på året? Eftersom ett inköp på 380 ger en fördubbling av värdet så finns aktier i IB på samma summa 380.

    Kontot för aktier har alltså 380 i debet från början, din första bokning blir ytterligare 380 i debet och 380 i kredit på banken. Man tar ju ut pengar (minskar tillgången) och köper fler aktier (ökar den tillgången). På T-kontot för aktier finns nu 380 + 380 = 760 och banken 380 i kredit. Hur banken ser ut i helhet vet man ju inte av dessa uppgifter så det kan vi borts från här.

    Nästa sak som händer är att man säljer en fjärdedel av innehavet för 188. Alltså Debet bank 188 (banktillgången ökar) och kredit akter med 760*0,25 = 190 (en fjärdedel av totala innehavet försvinner från tillgången). Som du ser balanserar inte detta, man har fått 188 för något som var värt 190, alltså har man gjort 2 i förslut som bokförs i debet (kostnad) på kontot för vinst/förlust vid avyttring. Nu har du bokat 190 både i debet och i kredit.

    På konto för aktier finns nu ett värde på 760-190=570. Genomsnittligt anskaffningsvärde enligt värdering på bokslutdagen var 585 vilket är högre än det faktiska värdet. Eftersom en tillgång ska tas upp till det lägsta värdet av anskaffningvärdet eller återanskaffningsvärdet så ska det inte göras någon bokning av detta. De 570 som är anskaffnignsvärdet är ju lägre än det verkliga värdet om 585.

  • danishdynamite

    Åh herregud det hade jag ju aldrig kommit fram till själv........ tack så hemsk mycket. Jag ska läsa genom det några gånger och se om jag verkligen fattar det.

  • danishdynamite

    Nu förstår jag det faktisk. Jag hade som uppgift att IB på aktier var 400 och då kommer det i slutändan bli en förlust på 7 och då är det faktiska värdet 585 och = anskaffningsvärdet.

  • danishdynamite

    2. Slututdelningen på en kundfordran på 50 inkl moms, som i flol beräknades bli 25%, fastställs under sommaren till 40%. I år tas en annan kundfordran på 25 inkl moms, som hänförs till december månads fakturering, till 100% upp som en befarad förlust.

    vad betyder egentligen slututdelningen på en kundfordran? Denna har jag tyvärr inte alls nåt förslag till hur jag ska bokföra...

  • Stormorsan
    danishdynamite skrev 2011-04-06 21:17:43 följande:
    2. Slututdelningen på en kundfordran på 50 inkl moms, som i flol beräknades bli 25%, fastställs under sommaren till 40%. I år tas en annan kundfordran på 25 inkl moms, som hänförs till december månads fakturering, till 100% upp som en befarad förlust.

    vad betyder egentligen slututdelningen på en kundfordran? Denna har jag tyvärr inte alls nåt förslag till hur jag ska bokföra...
    Slututdelning innebär att en konkursförvaltare har utrett konkursboet och kommit fram till hur mycket som kan betalas.

    Förslag på bokföring här. http://www.nyttforetag.com/Content.aspx?ContentID=220
Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig att bokföra dessa affärshändelser?