• ramsylina

    ta med hunden till dagis

    Alltså, jag blir lite irriterad på en del föräldrar som tar med sig hunden när de lämnar på dagis. Jag förstår ju att det är jättesmidigt att rasta den just då, men måste man binda hunden precis utanför dagisdörren?


    Flera dagar i rad när jag kommer kl 9 och lämnar storebror på dagis (är hemma med lillebror som är 2 månader) så har det suttit en stor rottweiler typ 5 meter från dagisdörren. Kopplet är satt runt en staketpinne. Men grejen är, inte lämnar jag min 2-månaders kvar i vagnen utanför om hunden är där, dels vet man aldrig med andras hundar, men även om hunden inte är aggressiv utan världens snällaste så är den ändå så pass stor att den når att stoppa ner nosen i vagnen... Varför kan man inte binda fast en sån hund utanför dagisgården??? Som det är nu måste jag då böka upp en bebis som sover fint i vagnen och sedan försöka balansera denna inne på dagis, se till att skydda honom från alla andra barn som skriker och stojar, och samtidigt klä av min 2-åring. Inte helt enkelt....


    (För tydlighetens skull: vårt dagis ligger i ett skogsbryn med en innergård med staket runt om, man kunde alltså lämna hunden på utsidan av staketet och den har då skog omkring sig och ingen bilväg. )


    Det är just de stora hundarna jag har dessa synpunkter om, en annan på dagis har en liten minihund med sig när hon lämnar men den är ju så liten att den ändå inte kommer upp i barnvagnen och inte heller lika stark så risken att den tar sig lös är ju mkt mindre.


    Hur tänker ni andra kring detta? Är det jag som överreagerar?

  • Svar på tråden ta med hunden till dagis
  • 071001

    De som har haft hunden med sig har lämnat den utanför grinden.

  • Hallonmumsan

    när vi hade valp fick jag skit för att jag kopplat den så ingen kunde ta honom. han hade kort koppel och kunde inte ens nå någon. Även förskolelärarna sa att det var okej men tydligen så störde nån sig på min 9 veckors valp. men en stor hund eller vuxen hund kopplar man så ingen behöver gå nära ens. är man rädd för hundar så är man.

  • josu

    Kan du inte tala med den som äger hunden? Jag har själv hund och vill aldrig att någon ska blir störd på henne. Sedan tycker jag överhuvudtaget illa om när människor binder upp sina hundar just utanför dörrar. Utanför affärer kan det ibland sitta hundar uppbundna, dessa är säkert jätte snälla eftersom de går att lämmna så lätt. Men för de som är hundrädda så spelar snällheten ingen roll.

  • Hallonmumsan
    josu skrev 2011-04-07 10:46:17 följande:

    Kan du inte tala med den som äger hunden? Jag har själv hund och vill aldrig att någon ska blir störd på henne. Sedan tycker jag överhuvudtaget illa om när människor binder upp sina hundar just utanför dörrar. Utanför affärer kan det ibland sitta hundar uppbundna, dessa är säkert jätte snälla eftersom de går att lämmna så lätt. Men för de som är hundrädda så spelar snällheten ingen roll.


    Det kan störa mig med även om jag inte är hundrädd. min minsting älskar hundar och vet jag inte att en hund är bunden när vi går utanför så hinner han snabbt fram och vem vet vad hunden gör då?. har även varit påväg att hamna mellan två hundar när en aggresiv hund satt bunden och en annan gick förbi. Där stod jag med två barn mitt emellan.

    Jag tycker också man kan säga till ägaren till hunden. När jag fick en tillsägelse för min valp så hade denna person tagit upp det med hela förskolan så alla avdelningar visste att dom störde sig på min valp. Tillochmed sonens fröknar tyckte hela grejen blev förstorad och märkte att det sårat mig att ingen sagt nått när jag ändå hade frågat innan om allt var okej med min valp för jag inte kunde lämna han ensam.
  • vi och pyret

    Tycker det är självklart att hunden lämnas utanför förskolans område. Inte bara hundar är oberäkneliga, det är barn också och då kan de reta upp  hunden som i sin tur hittar på något.

  • Hallonmumsan
    vi och pyret skrev 2011-04-07 11:10:13 följande:

    Tycker det är självklart att hunden lämnas utanför förskolans område. Inte bara hundar är oberäkneliga, det är barn också och då kan de reta upp  hunden som i sin tur hittar på något.


    Visst kan barn vara oberäkneliga också. Jag vågade knappt lämna min bebis utanför i vagnen om det var barn utanför. Jag har stoppat barn tre gånger när dom varit på andras bebisar i vagnar utanför, det kunde gått väldigt illa ett par av dessa gånger.
  • Mamma och Fru

    Bra frågeställning, har aldrig reflekterat över det!!

    Har själv hund (berner sennen) en stor hane på drygt 50kg, ibland följer han med på lämning till dagis, dock så binder jag fast honom utanför dagisgården, och försöker ha kopplet så pass kort att han inte han nå fram till andra som är på väg till eller från dagis!!

  • Melizza01
    lilljohansson skrev 2011-04-07 16:46:49 följande:
    du får ju inte ens lov att ta med hunden (eller andra djur) innanför grindarna
    Instämmer. Det är strängt förbjudet. 
    Prata med rektor, pedagogerna etc.

    Tänk om någon är allergisk. Om hunden råkar kissa & sedan barnen är där å leker eller om den skiter, hur frächt e de på en lekgård... 
  • Flygfotogen

    Jag tillåter det inte där jag jobbar. Ingen av de kollegor jag arbetat med heller. Hunden skall bindas utanför förskolans mark såvida det inte är en ledarhund då. Jag tycker att du ska prata med ägaren till hunden i första hand och även med personalen på förskolan.

Svar på tråden ta med hunden till dagis