• SilverEmma

    Lägga upp låt på facebook?

    Man kan ju dela med sig av det mesta på FB, men en vanlig låt jag har på datorn?? Går det inte alls eller? Jag testade att välja att dela filmklipp och valde sen en låt istället, men det gick givetvis inte.

    Någon som vet hur man ska göra? Vill helst inte lägga upp det på youtube.


    Då var man fru då!
  • Svar på tråden Lägga upp låt på facebook?
  • Sven Erik Johansson
    SilverEmma skrev 2011-04-08 17:11:35 följande:

    Man kan ju dela med sig av det mesta på FB, men en vanlig låt jag har på datorn?? Går det inte alls eller? Jag testade att välja att dela filmklipp och valde sen en låt istället, men det gick givetvis inte.

    Någon som vet hur man ska göra? Vill helst inte lägga upp det på youtube.


    Det kan  tänkas det finns upphovsrättsliga problem. Jag gör i o för sig ofta låt-länkar
    på facebook, men det är ju en annan sak. Då använder jag ofta youtube, men det du ville göra var ju
    inte att länka utan att mer dirrekt lägga upp från din dator.
  • SilverEmma
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-08 17:14:33 följande:
    Det kan  tänkas det finns upphovsrättsliga problem. Jag gör i o för sig ofta låt-länkar
    på facebook, men det är ju en annan sak. Då använder jag ofta youtube, men det du ville göra var ju
    inte att länka utan att mer dirrekt lägga upp från din dator.
    Ja precis...har ganska många egna låtar och tycker det kunde vara kul att lägga upp där. Man måste kanske skaffa en "artist-sida" där då...och det är jag inte intresserad av.
    Då var man fru då!
  • Anova

    Då kanske egen myspacesida inte är rätt grej.. Men det går ju att skaffa.
    Går ju att lägga upp egna låtar via youtube själv.. Det kanske inte heller är rätt grej?
    Funderar på om någon slags delningssida kan fungera? Rapidshare.com är nog den som jag sett användas mest. men då får den som vill lyssna på låten ladda ner den först.


    Annars tror jag att det blir svårt att sprida musiken direkt via Facebook. Dumt egentligen, men förstår att det är pga upphovsrättsskäl man valt att inte ha någon sådan funktion.

  • pluvdo

    Jag googlade och fick bland annat upp följande tips: att lägga upp klipp på www.soundcloud.com och så säger den hur man gör för att lägga upp det på facebook (eller något) eller så kan man ändra formatet på ljudfilen till wmv så att facebook identifierar filen som en videofil och så kan man ladda upp den som video. Läste tipsen här: www.facebook.com/topic.php&topic=5892

  • SilverEmma

    Hej! Tack för tips, men jag har löst det! Genom Windows video maker gjorde jag en "video" till låten som helt enkelt bara var en bakgrund och titeln på låten. Sen la jag upp den som en video! Tog ett par minuter.

  • Jensfors

    Det går att använda ett redigeringsprogram och bara lägga till en bild i ett bildspel och sedan lägga på musik/ljud till det, jättelätt att och snabbt göra! Jag använde appen Androvid.

Svar på tråden Lägga upp låt på facebook?