• Äldre 8 Apr 23:06
    3194 visningar
    16 svar
    16
    3194

    Sydafrika eller Taiwan CSS

    Hej!
    Jag och min man står i valet och kvalet om vilket land vi ska adoptera ifrån. Och vi behöver väl inte bestämma oss förrän till efter sommaren vilket land vi vill satsa på, när hemutredningen kör igång på riktigt.
    Jag tycker vi har två väldigt bra länder att välja på och som jag tror att vi kommer passa in på.
    Det är alltså Sydafrika genom AC. Vi har varit medlemmar i AC feb 2010.
    Och Taiwan CSS genom BV. Vi blev medlemmar i BV denna veckan!
    (Vi är även medlemmar i BFA sedan april 2010)
    Preliminärplanen är att vårt ärende går upp i nämnden i dec och förhoppningsvis får vi medgivande då!

    Jag skulle vara jättetacksam om ni (som har adopterat från SA eller Taiwan) vill ge mig lite tips!
    För och nackdelar...

  • Svar på tråden Sydafrika eller Taiwan CSS
  • Äldre 9 Apr 08:00
    #1

    Taiwan CSS har mkt höga krav på en religiösa övertygelse. Den kontakten skulle jag vänta med att drömma om tills BV läst och gk er hemutredning, men inte ens då är det helt säker tatt CSS gk familjen.


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • Äldre 9 Apr 09:06
    #2

    Tack för svar, men jag tror faktiskt att vi uppfyller kraven, så jag tycker det vore konstigt om inte CSS godkände oss. Men man ska ju inte vara helt säker förstås.

  • Äldre 9 Apr 11:07
    #3

    Nej, det kan man inte har kompisar som uppfyllde kraven men trots detta fick påbackning och då  fic kveta att en del par fick lov at tskriva extra förklaringar till saker som CSS fann frågetecken runt. CSS har högre krav på religiös övertygelse än SA, vad jag har förstått det som då par som blivit fk för SA sen inte blivit det för CSS. Men ni passar säkert om du tror det! men jag skulle inte vågau tgå ifrån det innan hemutredningen var klar och BV sett den.


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • Äldre 9 Apr 12:20
    #4

    Utan att vara särskilt insatt i hur det går till i någon av länderna så ser jag en klar fördel med css - att man kan skicka direkt men också en stor nackdel - väntan på resebesked.
    I Sydafrika åker man väl ganska så snart efter bb medan jag tror att det är många månaders väntetid i Taiwan.

    Det är verkligen både ock - skönt att få skicka iväg sina handlingar och vara på gång - det känns ju säkrare - men om jag skulle kunna välja mellan länder så skulle väntetid mellan bb och rb vara ett viktigt kriterium att ta hänsyn till.

  • Äldre 9 Apr 22:28
    #5

    Jag vet inget speciellt om landen adoptionsmässigt , men de jag vet är,
    att inte ställa in sig på ett land 100%
    och att verkligen inte skriva in något land i hemutredningen, är väldigt omständigt att få bort sen om man byter land under resan.

    I våran hemutredning står/stod det om de landet vi först tänkte adoptera från, för oss fanns bara de landet,
    tills vi fick erbjudande om att starta upp till Lesotho.
    Då var vi tvungna att få hemutredaren att ta bort landet ur utredningen, 
    man kan inte bara ta bort saker ur en utredning, så de blev lite ändring på ord för att få till det, tog tid och var ju igentligen helt onödigt att det stod med från början, men då reagerade vi inte för de landet var ju vårat land.

    Så ett tips, se till att landet inte nämns i utredningen om de inte är så att landet kräver det.

  • Äldre 10 Apr 07:57
    #6
    Hej och Hopp skrev 2011-04-09 12:20:48 följande:
    Utan att vara särskilt insatt i hur det går till i någon av länderna så ser jag en klar fördel med css - att man kan skicka direkt men också en stor nackdel - väntan på resebesked.
    I Sydafrika åker man väl ganska så snart efter bb medan jag tror att det är många månaders väntetid i Taiwan.

    Det är verkligen både ock - skönt att få skicka iväg sina handlingar och vara på gång - det känns ju säkrare - men om jag skulle kunna välja mellan länder så skulle väntetid mellan bb och rb vara ett viktigt kriterium att ta hänsyn till.
    Ja det är ju just det, för och nackdelar med båda! Innan har jag ju tänkt att vi skulle få skicka till SA i febr nästa år när vi har köat hos AC i två år. Mu nu undrar jag om vi verkligen kommer få det. När det inte kommit så många BB därifrån på sista tiden. Men skulle vi få det och ex. få BB efter ett år i feb 2013.

    Skulle vi få skicka direkt till CSS skulle allt kanske inte komma iväg förrän i feb 2012. Sen kanske vi skulle få BB efter exempelvis 6 månader och sen få vänta 6 månader på att få hämta barnet. Då landar vi på feb 2013 även där.

    Låter mitt resonemnag rimligt? Isf är det jättesvårt att avgöra vilket land det kommer gå fortast ifrån.

    Anledningen till att vi inte har tänkt så mycket på Taiwan CSS är just den långa väntetiden mellan BB och RB.
    Men även SA:s korta väntetid (2 veckor) mellan BB och RB. Kan ju också göra det svårt med jobb och allt som behövs fixas inför resan. Shopping till barnet osv.
  • Äldre 10 Apr 08:00
    #7
    lesoth skrev 2011-04-09 22:28:43 följande:
    Jag vet inget speciellt om landen adoptionsmässigt , men de jag vet är,
    att inte ställa in sig på ett land 100%
    och att verkligen inte skriva in något land i hemutredningen, är väldigt omständigt att få bort sen om man byter land under resan.

    I våran hemutredning står/stod det om de landet vi först tänkte adoptera från, för oss fanns bara de landet,
    tills vi fick erbjudande om att starta upp till Lesotho.
    Då var vi tvungna att få hemutredaren att ta bort landet ur utredningen, 
    man kan inte bara ta bort saker ur en utredning, så de blev lite ändring på ord för att få till det, tog tid och var ju igentligen helt onödigt att det stod med från början, men då reagerade vi inte för de landet var ju vårat land.

    Så ett tips, se till att landet inte nämns i utredningen om de inte är så att landet kräver det.
    Tack för tipset, det ska jag komma ihåg!
    Jag har hört många gånger att man inte ska låsa sig vid något land men likväl gjort det iaf.
    Taiwan har vissa krav på vad hemutredningen ska innehålla, och då är det smidigare att få med det från början så slipper man komplettera hemutredningen sen. Men det är ju saker som jag tror inte gör nåt att det står med även om det skulle bli ett annat land.
  • Äldre 11 Apr 08:37
    #8

    Sverige "Konkurerar" med Holland och Australien vad gäller Taiwan CSS.

    Är det nån som vet hur många länder ABBA - Sydafrika, adopterar bort sina barn till??

  • Äldre 11 Apr 09:15
    #9

    Hej GreenGal

    Abba genomför också adoptioner till Norge, Finland, Danmark och Holland förutom Sverige.
    Förresten, det har kommit ytterliggare 5 barnbesked sedan jag skrev i SA tråden och det innebär att det har kommit ungefär lika många barn vid den här tiden i år som andra år:) Så som jag förstår det har det kommit 12 BB i år än så länge.

    Att det är kort mellan BB och RB tycker vi bara är positivt, när väl BB har kommit vill man ju inte hellre än att åka på stört och hämta den efterlängtade:)

  • Äldre 11 Apr 09:21
    #10
    Hjärtat längtar skrev 2011-04-11 08:37:01 följande:
    Sverige "Konkurerar" med Holland och Australien vad gäller Taiwan CSS.

    Är det nån som vet hur många länder ABBA - Sydafrika, adopterar bort sina barn till??

    Wereldkinderen (Nederländerna, som jag tror är väldigt stora i just Sydafrikasammanhang)
    FIAC (Belgien)
    DanAdopt (Danmark)
    Evangelischer Verein (Tyskland)
    Interpedia (Finland)
    Children of the World (Norge)

  • Äldre 11 Apr 18:21
    #11
    gracel79 skrev 2011-04-11 09:15:09 följande:
    Hej GreenGal

    Abba genomför också adoptioner till Norge, Finland, Danmark och Holland förutom Sverige.
    Förresten, det har kommit ytterliggare 5 barnbesked sedan jag skrev i SA tråden och det innebär att det har kommit ungefär lika många barn vid den här tiden i år som andra år:) Så som jag förstår det har det kommit 12 BB i år än så länge.

    Att det är kort mellan BB och RB tycker vi bara är positivt, när väl BB har kommit vill man ju inte hellre än att åka på stört och hämta den efterlängtade:)
    Vad roligt att det kommit 12 BB i år! Det verkar rulla på! Då kanske kön för att skicka till SA blir kortare snart!
    Självklart är det en fördel att få hämta så snabbt efter BB, förstår att man inte vill nåt annat!
    Zabka skrev 2011-04-11 09:21:50 följande:

    Wereldkinderen (Nederländerna, som jag tror är väldigt stora i just Sydafrikasammanhang)
    FIAC (Belgien)
    DanAdopt (Danmark)
    Evangelischer Verein (Tyskland)
    Interpedia (Finland)
    Children of the World (Norge)


    OJ vad många länder! 7 st då alltså!
  • Nystar­t
    Äldre 11 Apr 22:34
    #12

    Många länder, men som vi fick det förklarat för oss när vi var i SA nu i februari försöker Abba vara "rättvisa"Glad, så länge det finns passande ansökningar.

  • Pixxie
    Äldre 12 Apr 08:19
    #13

    Med CSS är det så att de biologiska mammorna ofta är med o väljer föräldrar. Det innebär att det är ännu svårare att veta väntetider. De har något slags kösystem men man kan alltså bli vald snabbt men man kan också få vänta länge innan man blir vald.

  • Äldre 12 Apr 09:42
    #14
    Pixxie skrev 2011-04-12 08:19:49 följande:

    Med CSS är det så att de biologiska mammorna ofta är med o väljer föräldrar. Det innebär att det är ännu svårare att veta väntetider. De har något slags kösystem men man kan alltså bli vald snabbt men man kan också få vänta länge innan man blir vald.


    Ja, det är klart, det är ju svårt att veta generell väntetid då, det har du rätt i.
    Har du adopterat genom Taiwan CSS?

    I sydafrika är det ju inte heller efter kö, utan de försöker matcha barnen med föräldrarna. Hur nu det går till?
  • Nimbus
    Äldre 12 Apr 10:14
    #15

    Ni behöver ju inte välja land än på länge, det är ju först när vi fått ert medgivande, skickat det till organisationerna och de har kontaktat er som ni ska välja land/länder. Om ert medgivande beräknas vara klart i december så kommer ni få göra ert landval kanske först i januari.
    Men sen är det ju alltid gott att ta reda på lite hur det funkar i de olika länderna.
    Jag har adopterat en pojke från Taiwan, men det var genom Bfa.

  • Äldre 12 Apr 10:42
    #16
    Nimbus skrev 2011-04-12 10:14:54 följande:
    Ni behöver ju inte välja land än på länge, det är ju först när vi fått ert medgivande, skickat det till organisationerna och de har kontaktat er som ni ska välja land/länder. Om ert medgivande beräknas vara klart i december så kommer ni få göra ert landval kanske först i januari.
    Men sen är det ju alltid gott att ta reda på lite hur det funkar i de olika länderna.
    Jag har adopterat en pojke från Taiwan, men det var genom Bfa.
    Nä, egentligen inte. Men om man ska adoptera från Taiwan CSS så är det vissa punkter som ska finnas med i hemutredningen och då är det ju bra att få med det från början så man slipper komplettera det sen, för då tar det ju extra onödig tid. Fast egentligen kanske det inte gör nåt att de punkterna finns med oavsett vilket land vi väljer.
Svar på tråden Sydafrika eller Taiwan CSS