• Anonym
    Äldre 10 Apr 22:54
    18883 visningar
    33 svar
    33
    18883

    Ni som bott i familjehem!!!!

    hur upplevde ni detta?
    hade ni helldre velat bo i ett släktinghem?
    hur fungerade kontakt med bio familjen?

  • Svar på tråden Ni som bott i familjehem!!!!
  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 16 Apr 02:55
    #1

    Hej jag har bott i familjehem 1993-2007,
    Tyvärr har jag haft en fruktansvärd uppväxt i det familjehem jag bodde i,
    så df hade jag hellre villjat bo hos mina släktingar... men det vart inte så...
    Hade kontakt med min bio mamma, men inte pappan,

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 20:47
    #2

    vad var jobbigt för dig? hur gammal var du?

  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 17 Apr 00:52
    #3

    Allt var jobbigt, dom var elaka emot mej, skadade mej både fysiskt och psykiskt,
    Jag var 5 år när jag flyttade till dom, idag e jag 23...

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 21:19
    #4

    hur ska man som anhörig veta om det är ett bra hem? socialen vägrar diskutera säger att det är bra bara...och vill inte placera hos släkten...

  • Anonym
    Äldre 17 Apr 23:50
    #5
    Anonym (Familjehem) skrev 2011-04-16 02:55:59 följande:
    Hej jag har bott i familjehem 1993-2007,
    Tyvärr har jag haft en fruktansvärd uppväxt i det familjehem jag bodde i,
    så df hade jag hellre villjat bo hos mina släktingar... men det vart inte så...
    Hade kontakt med min bio mamma, men inte pappan,
    Bodde du i ett och samma familjehem 1993-2007, i 14 år?
    Va det aldrig snack om en vårdnasöverflytt?
  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 21 Apr 01:42
    #6
    Anonym skrev 2011-04-17 23:50:14 följande:
    Bodde du i ett och samma familjehem 1993-2007, i 14 år?
    Va det aldrig snack om en vårdnasöverflytt?
    Ja det gjorde jag, det vart snack om att dom skulle ta över vårdnaden när jag var 17 år, år 2005,
    men jag gick inte med på det,eftersom det var bara ett år kvar till jag fyllde 18 år.
  • Anonym (just nu)
    Äldre 23 Apr 14:50
    #7

    Jag har varit placerad både hos släktingar (via socialtjänsten) och bor nu i ett familjehem. Båda har fungerat bra, men bor man hos släkt kan det lätt bli att man får en helt annan relation än att man är släkt. 
     
    Det går ju alltid att testa ett familjehem. Fungerar det inte kan man ju alltid flytta till något annat, eller då till en släkting.

    Antar att det är en minderåring du talar om?  

  • Anette­91
    Äldre 23 Apr 14:55
    #8

    Har bott i 2 olika familjehem, det första funkade inte .. kvinnan misshandlade mig väldigt psykiskt (gick redan på anti-depp) slutade med psykbesök och flytt efter 8 låååånga månader, sedan blev det ett jourhem över sommaren och sen ett annat familjehem, min gudmor tog då mig (ej släkt men ändå f.d. nära vän till familjen) det var väldigt jobbigt då familjehemmet beslutade att de ej längre ville ha kontakt med resten av min familj då dem tog hand om mig så blev flytt därifrån efter 3 mån sedan dess har jag bott av andra omständigheter inom handikappsomsorgen .. detta höll på i 3 år dock först 6mån på behandlingshem.. :P :/

  • Michis­en
    Äldre 23 Apr 15:04
    #9

    Jag växte upp i familjehem, omhändertogs som fyra månader gammal bebis.
    Fungerade utmärkt, jag skulle INTE velat bo hos bio-släkten.
    Träffade min biologiske far två gånger under uppväxten, min biologiska mor något mer, men saknas intresse från bioföräldrarna att ha kontakt så är det som det är. Träffar dem inte direkt oftare idag, men har kontakt med bio-familjen via fejjan.


  • Äldre 23 Apr 15:07
    #10

    Bodde i familjehem i 9 år hos en underbar ensamstående kvinna med 4 egna barn. Skulle inte velat bo i släkthem.

Svar på tråden Ni som bott i familjehem!!!!