• Äldre 14 Apr 19:02
    34921 visningar
    90 svar
    90
    34921

    mådde du dåligt/blev sjuk av lchf dieten??

    Anonym skrev 2011-04-14 18:35:06 följande:
    LCHF är enligt mig en helt idiotisk diet. Vilken vettig människa som helst borde förstå att kroppen behöver kolhydrater för att fungera normalt, och med den dieten utesluter man t.o.m frukter. 

    Det är naturligt att du mår dåligt, om du vill veta varför så kan du läsa dessa länkar för att förstå varför kroppen behöver kolhydrater.

    www.halso.info/71.html
    www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20081215&art=...
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-inneh.../

    Det är en vetenskap att hjärnan behöver kolhydrater då den använder glukos som bränsle. LCHF utesluter nästan helt kolhydrater, vilket är väl därför du mår som du gör. 
    Alltid kul med folk som inte har en aning om vad de snackar om :) Läs på lite om dieten innan du idiotförklarar den.
  • Äldre 14 Apr 19:17
    #23
    Anonym skrev 2011-04-14 19:09:54 följande:
    Du beskrev det precis som för vad det är, en diet. Diet är inte lämpligt att leva på en längre tid, tyvärr får jag säga att det var tråkigt att länkarna som delades ut av anonym här ovanför inte var vidare tillförlitliga. Det finns väldigt få långsiktiga och vettiga studier på vad som händer med kroppen efter en lång tid med denna dieten, vilket tyder på att det antagligen inte är en så säker och bra diet.

    Det skonsammaste sättet att förlora vikt på och behålla den nya vikten är genom att tillföra kroppen det kroppen behöver och i den mängden som krävs för att man ska ha färre kalorier in än ut.
    Diet = kosthållning :)

    Sen tror jag inte det är bra att leva på jätte strikt LCHF i längden heller. Men många ökar sitt intag till upp till 10g om dagen och det tror jag är mer än tillräckligt.

    Problemet är att kcal in kcal ut inte är så enkelt. en kalori är inte en kalori. en fettkalori behandlas annorlunda av kroppen än en kalori från kolhydrater eller protein.

    Sen är det så att många som går över till LCHF har mått dåliga av sin tidigare kolhydratsrika kost. Ska dom fortsätta äta som ANDRA anser dom ska äta, eller ska dom äta så dom mår bra?

    Ne det är inte svart och vitt, alla mår bra av olika saker.

    Personligen tror jag på att äta naturligt, sen om man väljer mer kolhydrater eller fett är upp till var och en och individuellt hur kroppen reagerar på det.

    Sen nje, det finns faktiskt inga bra studier, varken på dagens kostråd eller LCHF. Däremot lågkolhydratskost och den har visat sig vara överlägsen lågfettskosten. Men då snackar vi om 20-30E% kolhydrater och inte 5-10E% som man äter vid LCHF.

    Det finns heller inte en enda studie som visar att mättad fett är dåligt.

    SBU utreder dagens kostråd just nu.
  • Äldre 14 Apr 19:19
    #24
    yena89 skrev 2011-04-14 19:17:53 följande:
    Diet = kosthållning :)

    Sen tror jag inte det är bra att leva på jätte strikt LCHF i längden heller. Men många ökar sitt intag till upp till 10g om dagen och det tror jag är mer än tillräckligt.
    upp till 100g ska det stå såklart.
  • Äldre 14 Apr 19:40
    #27
    Anonym skrev 2011-04-14 19:35:21 följande:
    Problemet med denna diet är att många människor går till överdrift, alla kolhydrater förutom grönsaker utesluts, framför allt de första månaderna av dieten. Det är väl därför många får "övergångsbesvär", för efter ett tag börjar människor tröttna på att helt utesluta kolhydrater mår därför bättre. Men dom kallar det för övergångsfas, men egentligen har man bara blivit mindre strikt med att utesluta kolhydrater och mår därför bättre. 

    Kroppen behöver få i sig alla näringsämnen för att fungera, och ingen diet som försöker utesluta någon ämnesgrupp fungerar i längden. Förr var alla helt emot fett, nu är man emot kolhydrater. När är det dags för människor att inse att enda som fungerar är en varierande kost i vettiga portioner samt vardagsmortion. 

    Lagom är bäst :) 
    Känner du och har pratat med några som äter LCHF? Tydligen inte.
    För för det mesta håller man sig till 20g genom hela dieten. det är först när man gått ner i vikt som man ökar kolhydraterna.
    Jag är lika strikt nu som när jag började och mår underbart.
    Att jag får övergångsbesvär visar ju för mig bara hur dålia kolhydrater var för mig. Att jag dessutom gick runt med uppsvullen mage och andra besvär som jag nu är av med tyder också på att jag inte "tål" kolhydrater.

    Visst är lagom bra, men det är inte universalmetoden. Det finns ingen universalmetod.
    Många har hormonella rubbningar som gör att insulinet skjuter i höjden även om man äter GI tex. Eller som får extremt sötsug av kolhydraterna.

    Så ja, lagom är bra, och jag är inte emot kolhydrater, men inse att alla inte kan äta lagom.
    Som jag sa innan, ska man äta som ANDRA anser man ska äta och må dålig? Eller ska man äta så att man själv mår bra trots att det går emot det en ANNAN säger?
  • Äldre 14 Apr 19:45
    #29
    carnitas01 skrev 2011-04-14 19:43:44 följande:
    Är du säker på att du fått bort kolhydraterna till max?
    För när jag kör LCHF, så kissar jag i 2-5 dagar massor.
    Sen när man kommit in i det så kissar jga normalt igen.
    Svaret till det är ju att kolhydrater binder vatten så när man slutar äta kolhydrater kissar man ut vattnet. Det är därför många kan tappa 5-6kg första veckan redan.
  • Äldre 14 Apr 20:02
    #31
    FlamingRed skrev 2011-04-14 19:49:43 följande:
    Förklara gärna närmare vad du menar, för detta uttryck brukar användas felaktigt av LCHF-folk.

    Vad menar du? 
    Jag tror du menar att LCHF-are gärna säger att kalorier kvittar? eller?
  • Äldre 14 Apr 20:12
    #33

    Nej man måste ju ligga på ett underskott för att kunna gå ner.
    Det jag menar är att kroppern reagerar olika på olika kalorier, med hormonerna alltså.

    Jag kunde tex innan bara äta 1200 kcal ca för att kunna gå ner sakta /hålla vikten men nu kan jag äta runt 2000 kcal.
    Tror det handlar mindre om mängden kalorier utan VILKEN kalori man stoppar i sig.

    Inte som viktväktarna säger att man kan äta allt.
    Eller visst kan man äta allt, jag kan ju gå ner av att äta hallonbåtar sålänge jag ligger på ett underskott.

    Vet inte, det kändes ganska krångligt det med, tror inte du förstår hur jag menar nu.,


  • Äldre 14 Apr 20:32
    #35
    FlamingRed skrev 2011-04-14 20:19:38 följande:
    Ja, många lchf-upplever detta.

    Men, alla undersökningar/tester visar på att det inte stämmer, att viktnedgång mycket nära knuten till antal kalorier, oavsett om dom kommer från kolhydrater eller fett.

    Att du och många andra upplever detta beror antagligen på ngt annat, antagligen missbedömning i kaloriintag. Tex så räcker det inte med att ha koll på några enskilda dagar, om man på "vanlig" diet överäter kolhydrater på söndagen, eller på lchf faktiskt är mätt av allt fett på måndagen och knappast kommer upp i 2000.
    Asså ja det beror på kalorier. Jag sa ju man går ner om man ligger på ett underskott. Grejen är att det fär mig nu är mycket enklare att ligga på ett underskott än innna och att jag har ett högre underskott.

    Och nej, jag missbedömer inte eftersom jag räknar ut allting. intaget av fett, kcal och kolhydrater och kalorier

    Just nu när jag kör lite striktare och jag kommer oftast upp i 2400kcal ca.
  • Äldre 15 Apr 10:29
    #46

    Nu vet jag inte om jag citerade men ahja, vad jag åt igår och föregår nör du frågade bar fusk. Jag hjälpte en kompis storstäda och vi skulle unna oss lite tacos med bröd och nachos. Men jag kan svara på vad jag åt de senaste tre veckorna. Just nu äter jag strikt för jag har nått en platå. Så jag vet att jag får i mig under 5g kolhydrater om dagen. vet inte riltigt vad du ville få ut av svaret men men..


  • Äldre 15 Apr 10:34
    #48

    FlamingRed, visst om man är en frisk människa spelar det ingen roll. Men vi som har pcos, metabolt syndrom, hormonella stöörningar, sköldkörtel problem, vi KAN INTE äta kolhyddrater som en frisk människa. Det är DÄRFÖR vi fåren sån skillnad i förbränningen.


  • Äldre 15 Apr 11:51
    #57
    FlamingRed skrev 2011-04-15 10:40:12 följande:
    Jag har dock aldrig hört talas om en LCHF:are som faktiskt väger sin mat och kan föra dagbok över hur många kalorier dom får i sig.

    Gör du det?
    Det många LCHFare gör i början eller när dom står stilla är att väga allt dom äter och skriva in det i tex matdagboken.se
    Då får dom fram diagramm med ALLT, hur mycket dom fick i sig av kolhydrater, fett, proteiner och vitaminer och även kalorier. Det gör man oftast för att det i början är lätt att täkna fel ocvh få i sig för många kolhydrater. Så då räknar dom några veckor så dom får känn för mängderna.

    Jag räknar nu när jag nått en platå, alltså jag står still så jag äter i princip samma mat varje dag men det är inte länge jag ska hålla på så, bara tills det släpper.

    Så jo, många LCHFare räknar vad dom får i sig och endel behöver även ha kolla på kalorierna :)
    FlamingRed skrev 2011-04-15 10:41:11 följande:
    Ah, jo, när det gäller olika sjukdomsbilder så gäller givetvis andra förutsättningar. Ledsen, har hela tiden utgått från friska människor.

    Jag kan ingenting om dessa sjukdomar.
    Nej, när vi pratar om friska människor tänker vi likadant. Varierat av allt, bra kolhydrater, bra fetter, inget skräp.

    Men många som väljer LCHF är just såna som har dessa problem. För hade jag kunnat gå ner med en vanlig GI-diet så hade jag inte stått här med 25kg övervikt.
    Har man dessa problem då reagerar kroppen väldigt starkt påjust kolhydrater så man får ett extremt sötsug och insulinet skjuter i höjden öven fast man äter bra GI mat.
    hervor skrev 2011-04-15 11:10:58 följande:
    Om man pga av sjukdom eller allergi, måste hålla en viss diet och undvika vissa livsmedel, är det ju en annan sak. Då har man ju inte så mycket att välja på och då är det ju jättebra om det finns något som funkar. Gäller oavsett om man är kolhydratskänslig, laktosintolerant, glutenintolerant eller vad som helst.

    Sen är det tyvärr så, att även många friska, äter alldeles för mycket kolhydrater. En _balanserad_ kost är det bästa, men många äter inte balanserat. Då blir det fel. Men det är inte kolhydraterna i sig som är problemet (om man inte har medicinska skäl till att minimera intaget av just detta.)
    Ja men vilka tror du det är som äter LCHF? Jo, dom som har sjukdomar och olika besvär.
    Och ja, friska människor äter alldeles för mycket, alltså jag menar att dom är övervitkiga för dom äter på donken 5 gånger i veckan och dom skulle utan problem kunna gå ner av en balanserad GI diet.
    Vi äter för mycket socker och för mycket raffinerat, det är det som är problemet för många överviktiga.

    Vi som äter LCHF har ätit balanserat men inte klarat av det just pga sötsug och annat. Men då får man höra att man bara är lat och inte har nån självdisciplin, då blir man ju ledsen och äter ännu mer skit istället.

    Så friska männskor mår bra av en varierad kost.
    Men jag blir så fruktansvärt förbannad när jag hela tiden får höra att jag är lat och att "den personen kan äta kolhydrater och är smal då kan alla det".
    Visst jag är tjock för jag ätit pizza, frågan är VARFÖR jag ätit pizza, jo för jag har helt enkelt inte klarat av att hålla mig till 1200 kcal och träning 5-6 gånger i veckan. Så till sist sket jag i det och åt pizza istället.
    Och det är det många LCHFare vart med om. Dom har matats med kostråd som gjort dom sjuka.

    Man kan inte ha ett kostråd till alla. SLV kostråd gäller friska människor men även där tycker jag att 60E% kolhydrater är för mycket och det räcker med 40-50E%.
  • Äldre 16 Apr 00:41
    #67
    Anonym skrev 2011-04-15 15:35:05 följande:
    Anledningen till att jag frågade var att du skrev att du äter 2400 kalorier per dag, så därför undrar jag vad du äter en vanlig dag, vad allt väger. 

    Vad äter du tex till frukost, lunch, middag, mellanmål?
    Frukost: 2 köttbitar med 2-3 stekta ägg och 100g beasås, samma till lunch. på kvällen äter jag bara 2 stekta ägg med majonäs. det blir minst 2000 kcal om dagen alltså.

    Men nu äter jag strikt och inga grönsaker, annars brukar jag äta grönsaker och mejeriprodukter också.

    Jag gissar inte vad jag äter, jag skriver in det mesta på minmat.net

    Men jag behöver bara räkna ut det en gång eftersom jag äter samma sak hela tiden så jag vet att jag får i mig samma mängd varje dag.
  • Äldre 16 Apr 00:42
    #68

    oftast äter jag bara 2 gånger om dagen endå kan jag ju tillägga


  • Äldre 16 Apr 12:32
    #74
    sötäpplet skrev 2011-04-15 22:10:21 följande:
    Det jag hittills gillar mest med LCHF är att alla halvfabrikat och allt ONÖDIGT socker försvinner!

    Vet ni egentligen hur mycket socker det är i allt möjligt skit vi stoppar i oss ( eller i mitt fall, som jag tidigare stoppade i mig)?

    Om alla som inte vill äta LCHF istället slutade helt med halvfabrikat, snabbmat, färdigmat och alla former av godis, kakor, glass, chips, läsk, saft, sylt etc tror jag att de skulle uppleva ungefär samma hälsoeffekter som de som äter LCHF. De skulle också gå ner i vikt, känna sig piggare, få bättre hud, bättre smakupplevelser och bättre matsmältning. Trots att de fortfarande åt potatis, rotsaker och bröd.
    Precis, för många räcker det att bara ta bort allt skit.
    Men en del som jag måste ta bort all annan stäkelse också, men det vägrar folk fatta.
    Dom tror att "jag kan äta kolhydrater då kan alla äta det".
  • Äldre 16 Apr 14:11
    #76
    Anonym (gi samma sak?) skrev 2011-04-13 08:06:16 följande:
    Jag äter inte lchf utan gi, men det är väl ungefär samma sak?

    Jag mår hur bra som helst och har väl gått ner 3,5 kg sen jag startade. Min mage brukar krångla i vanliga fall men nu mår den kanonbra!
    Sen nej, LCHF och GI är INTE samma sak. Dom är som natt och dag. Förutom kanske GI fas 1 som Ola L. kommit med nu men annars är dom två skilda världar.
  • Äldre 16 Apr 14:13
    #78
    hervor skrev 2011-04-16 14:09:36 följande:
    Du upprepar i princip det som de flesta dietister säger. För friska människor (som inte har särskilda skäl till att undvika just kolhydrater), är det inte kolhydrater i sig som är problemet, utan _för mycket_ kolhydrater och framför allt raffinerat socker!

    Att äta mycket av det du räknar upp att man ska undvika, ger även enorma kaloripåslag, så det hänger ihop.

    Min poäng är att LCHF och Kostcirkeln, inte behöver vara en motsättning. Alla behöver en så varierad kost som möjligt. Vissa måste dock utesluta vissa livsmedel, för annars blir de sjuka, eller klarar inte av att äta normalt.
    Problemet är bara att dietister säger man ska äta tallriksmodellen även om man är sjuk. Diabetiker ska äta så. Överviktiga ska äta så. Friska ska äta så. Problemet är att bara friska KAN äta tallriksmodellen. Men dietister tar inte ens reda på min kropp utan bara säger "TALLRIKSMODELLEN OCH MOTION" till alla dom möter.
  • Äldre 16 Apr 14:16
    #79
    hervor skrev 2011-04-16 14:12:57 följande:
    Jag förstår att det gör dig irriterad. Nästa gång kanske du kan svara:

    "Så för att jag dricker mjölk så kan alla göra det? För att jag tål gluten så gör alla det?"

    Det kan nämligen handla om okunnighet. De fattar inte att det i ditt fall handlar om en slags sockerkänslighet, eller att din mage inte klarar stärkelse bra (eller vad som nu sker), de tror att du bara är "lat"? Du kanske får förklara för dem från en annan vinkel. Eller bara skita i dem
    Precis haha. Det är lite som att säga till en alkoholist "ja men jag kan ju dricka ett glas vin om dagen inte dricker jag en hel flaska för det", samma korkade logik :P
    Ett anant problem är också att många bara ser bröd, pasta, ris mm som kolhydrater när det egentligen finns i frukt, mejerier och grönsaker också.

    Jag vet itne varför min kropp reagerar som den gör på kolhydrater, den bara gör det. Jag vet inte varför jag inte ens kan äta ett äpple utan att bli sötsugen. Visst äpple är nyttigt, men du kan inte ge en sockerberoende ett äpple, det går bara itne.

    Som du säger, mycket handlar om okunskap från den andra sidan :P
  • Äldre 16 Apr 14:36
    #81
    hervor skrev 2011-04-16 14:28:53 följande:
    Ja, alltså, det är säkert så att många dietister är för enkelspåriga. Tyvärr. Jag menade mer att det Sötäpplet skrev, inte är något kontroversiellt - tvärtom. Socker och snabbmat är NO NO oavsett vilken övrig metod man använder. T om om man får äta "allt". För äter du för mycket skit, kommer du snabbt upp i för högt energi-intag men för lite näring!

    Trots detta, behöver kroppen socker. Och fett. Och kolhydrater. Osv. Men allt detta, får vi i oss i tillräckligt mängd av att äta de flesta naturliga råvaror som finns - vi behöver inte en massa tillsatser. Du skriver att vissa bör undvika kolhydrater så mycket det går och det stämmer säkert. Det gäller dock inte friska människor, men många äter fortfarande _för mycket_ socker och kolhydrater, så de bör dra ner! Och äta mer t ex protein och grönsaker (vilket många äter alldeles för lite av).
    Ne tro mig, hade jag inte regaerat på kolhydrater som jag gör hade jag nog ätit väldigt naturligt. Bra kolhydrater som råris, bulgur, quinoa och grönsaker och bra fetter, inga lightprodukter utan smör, oljor, avocado mm.
    Inte vara rädd för kött och helst från gräsbetande djur. Socker bara en gång i vekcan, lördagsmys liksom.

    Pasta tycker jag personligen man ska skippa för det är bara mjöl och vatten och ägg, inget vi ätit under en längre tid.
Svar på tråden mådde du dåligt/blev sjuk av lchf dieten??