• Julita

    Ni med dreads!

    Hej hallå!

    Jag är supersugen på att skaffa dreads men är lite orolig..

    Att de inte behöver vara äckliga vet jag, man tvättar med speciellt schampo osv. Men hur funkar det att ha dreads på t.ex. stranden? Går det att doppa huvudet varje gång man badar eller ska man låte bli det? Sanden, hamnar den i dreadsen eller stannar den liksom utanför?

    Och så undrar jag, hur ofta måste man underhålla dreades, alltså gå till frisören (eller göra själv om man kan) och virka in det som växer ut?

    Samt, hur mycket kortare blev håret på längden efter att ni gjorde dreadsen?

    Vore tacksam för svar och lite andra allmänna råd om dreads =)

  • Svar på tråden Ni med dreads!
  • rockdoll

    Blöta dreads är TUNGT och det tar forever innan det torkar, så nej, rekommenderar inte att blöta håret när du badar. 
    Likadant när du duschar, du behöver inte tvätta håret varje gång, en gång i veckan räcker om du inte fått nån lukt eller nåt gegg i håret som måste tvättas bort såklart.

    Ang. Sand så... Sand letar sig in överallt och ja, det kan nog leta sig in i håret också.

    I övrigt rekommenderar jag att du besöker http://www.hairdrobe.se och kikar runt och läser trådar. Tjejerna där inne kan hår och ffa dreads i olika former och färger. 

    Lycka till! 

  • Julita

    Tack för svar!

    Har du dreads själv?

    Var inne på sidan, men det verkar mest vara syntetiska dreads? Jag vill ha riktiga :)

  • rockdoll

    Nej, inte för tillfället :)

    Ja, fast det finns flera st som gör riktiga dreads på folk. PM:a Vasily t. ex på Hairdrobe och ställ frågor, hon vet jag gör riktiga dreads.  

  • valkyria1

    Det beror på hur tjocka du gör dina dreads också! nu har inte jag i hela håret men jag virkar i dom lite då och då när jag känner/ser att formen har blivit lite galen, tog ungefär 4-5mån innan den första hade "låst" sig så nu behöver jag inte virka den mer än lite i botten för att det ska tighta till sig där, tills de har låsts sig så är det bara att virka efter behov =), men låt de vara också, så går det fortare för de att låsa sig, få var det för mig iallafall. Det är otroligt lätt att virka själv, mest bara att det tar tid om man har hela håret. men ta det lite pö om pö, alla behöver inte virkas samtidigt, så slipper du gå till frisören, om inte frisören gör det gratis såklart ;)

    och btw, du behöver inte något "speciellt" schampoo, gå inte på den reklamgrejen att du måste ha knottyboy eller dreadhead, bara du har schampo utan mjukgörande medel eller sånt som lämnar rester i håret, gärna naturliga grejjer alltså

    www.lush.se/
    har jättebra schampokakor för 89:- styck som är perfekt när man har dreads för dom räcker länge och är mer lätthanterliga att gnugga mot hårbotten osv. jag använder seanic, som inte är så mjukgörande .. tror det är ett par som är mjukgörande dock så du får kolla upp det! Är det budget budget som gäller så funkar grumme grönsåpa alldeles fantastiskt bra, som sagt, så långe de inte innehåller massvis med syntetiska restämnen eller mjukgörande medel så är du good to go =)

    klart du kan bada med dreadsen, men de kan ta tid på sig att torka och de kan bli ganska tungt, men har du inte för tjocka dreads så är det bara att ha ett tyg som andas att dra upp dreadsen i en "turban" i så luftas dom och du slipper tunga dreads som hänger och blöter ner allt^^

    hoppas det var ett tillräckligt svar :)

  • valkyria1

    oh och! vad du än gör ha INTE vax i dreadsen, då låser de sig inte och blir fina, utan då hålls de ihop av vaxet, drar till sig damm, sand, ja allt skit du kan tänka dig, och de kan bli jävligt sketna, tupera och virka bara, funkar skitbra, de känns lösa de första månaderna men sen blir de jättefina :)

  • Julita

    Vad roligt med ett till svar!! Tack så mycket! =)

    Jag hade helt gått på reklamgrejen att man behöver speciellt schampo, haha, hade inte en tanke på att man kunde använda annat! Verkar jobbigt att hålla koll på vad som innehåller mjukgörande och inte, men det kanske är mer prisvärt :P

    Skönt att man kan virka själv! Är egentligen inte pengarna det handlar om att gå till frissan och göra det, utan snarare att jag är helt värdelös på att ta tummen ur röven och boka tider till saker och ting. Känns aldrig som att jag har tid med sånt! Då ska jag lära mig att virka själv =)

    Efter sommaren blir det allt dreads i mitt hår!

  • jojo22

    Såg denna tråden nuTungan ute
    Har du gjort dreads ännu?Dreads är nog det bästa jag gjort i hårväg kan jag säga!
    Jag gjorde mina på salong,men sköter om dem själv.Har vart tillbaka en gång till salongen för att fixa till dom,men vart sjuukt missnöjd med tillfixet plus att det kostade 2500 spänn å dona till dom.
    Så det jag gör med den älskade virknålen är att fixa utväxten och jämna till nån dread som blivit lite ful...Att bada med dom är kanske inte att rekomendera.
    Och ja kan ju säga att det är varmt nu på sommaren att ha dem...men det är det värtGlad
    Jag tvättar mitt hår med ett parfymfritt mjällschampo från apotket...

  • Julita

    Ett till svar! Jiho! Verkar inte som att dreads är det mest populära forumämnet här på familjeliv haha..

    Nej jag har inte gjort mina dreads ännu. Tänkte göra efter sommaren. Jag vill gärna ha så långa dreads som möjligt så låter håret växa lite till. Har även tänkt att klippa av det värsta slitna (kluvna hårtoppar delux) och får det någorlunda jämnlångt, det är ganska uppklippt nu.

    Jag får testa sen med virknålen, vore ju himla skönt att sköta om dom själv! Jag är värdelös på att gå till frisören som det är, därav kluvna hårtoppar. Har inte varit till frissan på över ett år.

    Hur gjorde du dina dreads? Bara virkade/tupperade? För jag har hittat ett ställe som gör det, och sen häller på permanentvätska så dreadsen snabbare ska låsa sig i sitt nya läge så att säga. Självklart tvättas permanentvätskan ur också hehe.. Men tror du att det kan vara något? Vax vill jag inte ha i, har bara hört dåligt om det.

    Det där med bada.. Jag kommer nog vilja doppa huvudet någon gång när man badar på sommaren, eller är utomlands eller liknande. Kanske kan ha badmössa.. Om dom får plats! Men funderade på att införskaffa en speciell hundfön som blåser håret torrt mycket snabbare än en vanlig fön. Denna fön ska tydligen inte ha lika varm luft men blåsa desto starkare så vattnet liksom slungas ut ur håret. Har jag hört. Ska tydligen vara bra på dreadshundar (t.ex. puli). Och en sån måste man ju skaffa sen också för att matcha Skrattande

  • jojo22

    Nej jusst dreads är väl kanske inte så poppisTungan ute
    Jag gjorde mina på african magic salong i sthlm.mina är bara virkade å tupperade och inget annat i.
    Jag har långa dreads,dom virkar ju i förlängning om man vill ha!så inte behöver du spara ut så långt.och kluvna hårtoppar är nog inte hela världen heller...håret blir ju som sagt tupperat å så Skrattande
    Jag blåser håret torrt med min vanliga hårtork...och under sommaren är man ju mkt ute så det torkar ju fort i solen.

  • Julita

    Hmm jo jag har funderat på förlängning.. Men skulle vara skönt att bara ha sitt eget hår. Dessutom är det en ekonomisk fråga, jag vet vad vanliga hårförlängningar kostar Förvånad

    Har du förlängningar i dina dreads?

    Hehe håret kanske till och med tuperar sig bättre med kluvna hårtoppar, det trasslar ju som satan bara man drar fingrarna genom håret Tungan ute

    Hur ofta tvättar du ditt hår?

Svar på tråden Ni med dreads!