• New mum

    Sjuksköterskor: Hur mycket får ni i lön??

    Hade varit intressant att se hur mycket det skiljer sig i lönen för sjuksköterskor.

    skriv:

    -Var ni bor
    -hur många år ni har varit färdig utbildade
    -jobbar ni komunalt, landsting eller privat
    -lönen
    -heltid/deltid

    Jag börjar

    Bor Halmstad
    4år
    landsting
    22700kr
    heltid

    Vad har ni??

  • Svar på tråden Sjuksköterskor: Hur mycket får ni i lön??
  • Kathis
    Anonym (SSK) skrev 2011-04-14 15:30:51 följande:
    Göteborg
    Färdig 4,5 år
    Allmänsjuksköterska
    Landsting 
    24.300:-/mån exkl. OB 
    Hletid 100% 

    Håller för övrigt med om att brist på sjuksköterskor är önskvärt!

    Varför reagerar ni på "läkarens" kommentarer - läkare kan arbeta utan sjuksköterskor och sjuksköterskor kan arbeta utan läkare. Det är två helt olika fokus, däremot är läkare bättre på att "stå på sig" än vad sjuksköterskor är. Sjuksköterskor ser sig ofta som assistenter till läkare trots att så inte alls är fallet. Sjuksköterskans fokus är omvårdnad inte medicin. Omvårdnad är ett jättestort område som blir lidande för att många sjuksköterskor istället utför saker åt läkaren som de egentligen inte ska/behöver utföra. 

    Läkaren har medicinskt fokus och sjuksköterskan omvårdnadsfokus, dessa två komopletterar varandra jättebra, men det kräver att t.ex. sjuksköterskor står på sig och visar vad de är duktiga på och vad de kan göra för patienten. Att assistera läkaren vinner bara läkaren på... 
    En sjuksköterska på en avdelning är medicinskt ansvarig över patienterna.
  • Anonym (SSK)
    Kathis skrev 2011-04-14 15:38:28 följande:
    En sjuksköterska på en avdelning är medicinskt ansvarig över patienterna.
    Nej, det är läkaren som har det medicinska ansvaret. Dock har sjuksköterskan omvårdnadsansvaret. Problemet är att många sjuksköterskor springer och "leker läkare" och arbetar med medicinska perspektiv istället för med omvårdnadsperspektiv. När det kommer till medicin är det läkaren som är chef, när det gäller omvårdnad är det sjuksköterskan som är chef. 

    Omvårdnad är ett stort område som rä lika viktigt som det medicinska området, men eftersom många istället "hoppar över" till det medicinska området och utför läkarens arbete blir omvårdnaden lidande. Observera nu att omvårdnad handlar om mycket mer än en vad vi brukar kalla "basal omvårdnad". 

    Omvårdnad är ett stort område som förtjänar att man fokuserar på det. Jag säger det, låt läkaren göra det han eller hon är bra på, så gör jag det jag är bra på. Ibland blir det en konflikt mellan det medicinska och omvårdnaden och då tar jag den konflikten med läkaren. Många släpper det bara och låter läkaren härja fritt.  
  • Probably the best    in the
    Kathis skrev 2011-04-14 15:37:52 följande:
    En läkare kan inte arbeta utan sjuksköterskor och vi kan inte heller arbeta untan läkarna.
    Jag ser mkt mkt sällan till en doktor när jag jobbar, så det går utmärkt
    Och varför skulle inte en dr kunna jobba utan ssk, vet flera privatpraktiserande läkare som inte har nån ssk el usk på sin mottagning. Han gör rubbet själv!
  • Anonym (SSK)

    I mina ögon degraderar sig sjuksköterskor i samma ögonblick som de blir "medicinska sjuksköterskor" eftersom det innebär att de blir läkarens assistenter. 

    Det är bättre att de låter läkaren sköta sitt själv och istället engagerar sig i sitt egent ansvarsområde, omvårdnaden.  

  • Probably the best    in the
    Anonym (SSK) skrev 2011-04-14 15:47:34 följande:
    I mina ögon degraderar sig sjuksköterskor i samma ögonblick som de blir "medicinska sjuksköterskor" eftersom det innebär att de blir läkarens assistenter. 

    Det är bättre att de låter läkaren sköta sitt själv och istället engagerar sig i sitt egent ansvarsområde, omvårdnaden.  
    Tack för degraderingen... jag jobbar helt på egen hand och har ingen doktor som talar om för mig vad jag gör. Dock glömmer jag inte omvårdnaden men är väldigt mkt medicinsk ssk, då mitt jobb går ut på det, att lindra och åtgärda medicinska problem. Jag sätter inga diagnoser men måste ju ha dom i bakhuvudet för att ge korrekt behandling.
  • Anonym (SSK)

    Sjuksköterskor arbetar med fokus på att förbättra hälsa, förebygga sjukdom/skada och mycket annat. Detta gör de utifrån patientens behov. Sjuksköterskan ser patienten som en helhet.

    Läkare arbetar med fokus på att bota sjukdom eller skada och ser mer människan som en  biologisk produkt som ska fixas. 

    Ett exempel:

    Patienten äter inte. Läkaren ordinerar därför TPN (total parenteral nutrition) utifrån sitt medicinska perspektiv, besluet tas utifrån de blodprov som tagits på patieneten.
    Sjuksköterskan säger att det inte är en bra idé och vill istället undersöka varför patienten inte äter. Hon samtar med patienten som säger att han inte har matlust, och att det är svårt att äta då. Sjuksköterskan fortsätter att utreda varför patienten inte har matlust  och planerar åtgärden utifrån omvårdnadsansvaret. Lösningen blir till slut att patienten rullas ut från rummet till dagrummet där man dukat upp en aptitligare måltid. Man har vädrat ut lokalen så det är frisk luft och ser till att ha lite avkopplande musik i bakgrunden. Patienten äter en del och känner att matlusten kommer tillbaka.

    Hade sjuksköterskan haft samma medicinska perspektiv som läkaren hade patienten iställer legat kvar i sängen med TPN... Därför ska sjuksköterskor inte "leka läkare".  

  • Anonym (SSK)
    Probably the best in the skrev 2011-04-14 15:51:29 följande:
    Tack för degraderingen... jag jobbar helt på egen hand och har ingen doktor som talar om för mig vad jag gör. Dock glömmer jag inte omvårdnaden men är väldigt mkt medicinsk ssk, då mitt jobb går ut på det, att lindra och åtgärda medicinska problem. Jag sätter inga diagnoser men måste ju ha dom i bakhuvudet för att ge korrekt behandling.
    Som sjuksköterska ska man ju arbeta utifrån patientens diagnos såväl som patientens upplevelse av situationen. Att ha kunskap om, och förståelse för diagnoser är viktigt för att kunna göra rätt omvårdnadsdiagnos. Dock är det ju inte brukligt att sjuksköterskor gör medicinska diagnoser.  Men för att se vilka behov patieneten kan tänkas ha måste man ju givetvis ha kunskap om fysiologi, anatomi och medicin m.m. Men det är inte vårt primära arbetsområde. 

    Menade inte att degradera dig där, men du förstod säkert vad jag menade :) 
  • Probably the best    in the
    Anonym (SSK) skrev 2011-04-14 15:57:04 följande:
    Sjuksköterskor arbetar med fokus på att förbättra hälsa, förebygga sjukdom/skada och mycket annat. Detta gör de utifrån patientens behov. Sjuksköterskan ser patienten som en helhet.

    Läkare arbetar med fokus på att bota sjukdom eller skada och ser mer människan som en  biologisk produkt som ska fixas. 

    Ett exempel:

    Patienten äter inte. Läkaren ordinerar därför TPN (total parenteral nutrition) utifrån sitt medicinska perspektiv, besluet tas utifrån de blodprov som tagits på patieneten.
    Sjuksköterskan säger att det inte är en bra idé och vill istället undersöka varför patienten inte äter. Hon samtar med patienten som säger att han inte har matlust, och att det är svårt att äta då. Sjuksköterskan fortsätter att utreda varför patienten inte har matlust  och planerar åtgärden utifrån omvårdnadsansvaret. Lösningen blir till slut att patienten rullas ut från rummet till dagrummet där man dukat upp en aptitligare måltid. Man har vädrat ut lokalen så det är frisk luft och ser till att ha lite avkopplande musik i bakgrunden. Patienten äter en del och känner att matlusten kommer tillbaka.

    Hade sjuksköterskan haft samma medicinska perspektiv som läkaren hade patienten iställer legat kvar i sängen med TPN... Därför ska sjuksköterskor inte "leka läkare".  
    Och jag tror du får vidga dina vyer ut från vårdavdelingen och se att syrror jobbar med andra saker, också!!!!
    Jag förstår ditt resonemang, jag är ju syrra för 17 och allt dravel har inte undgått mig. Och visst har jag nytta av en del av det....men fortfarande jobbar med med skador och sjukdomar och de akuta medicinska insatser som kan lindra lidande, se till att skadorna inte förvärras pga felaktig hantering och även förhoppningsvis rädda liv (omvårdnad är EN del, den medicinska ibland betydligt större...)
    Men jag puffar kuddar och för samtal för att fösöka reda ut situationer även ur omvårdnadsperspektiv, men att vara så omvårdnadsinriktad så man inte ser resten av världen...nä, då är du väldigt inlindad i nån mossig teoretikers linda...
  • Probably the best    in the
    Anonym (SSK) skrev 2011-04-14 16:00:51 följande:
    Som sjuksköterska ska man ju arbeta utifrån patientens diagnos såväl som patientens upplevelse av situationen. Att ha kunskap om, och förståelse för diagnoser är viktigt för att kunna göra rätt omvårdnadsdiagnos. Dock är det ju inte brukligt att sjuksköterskor gör medicinska diagnoser.  Men för att se vilka behov patieneten kan tänkas ha måste man ju givetvis ha kunskap om fysiologi, anatomi och medicin m.m. Men det är inte vårt primära arbetsområde. 

    Menade inte att degradera dig där, men du förstod säkert vad jag menade :) 
    Nej, jag förstod faktiskt inte vad du menade. Jag ställer inga omvårdnadsdiagnoser och inte heller några medicinska. Jag jobbar med det medicinska i fokus och så kommer omvårdnaden med som en naturlig del. MItt primära arbetsområde är att rädda liv och lindra lidande och förhinda mer skada, med det medicinska i fokus! Så vart jag vill komma är att du måste se att det finns syrror som jobbar helt annorlunda än alla de som finns på en vårdavdelning. Du verkar generalisera väldigt!
  • Anonym (SSK)

    Problemet blir att det medicinska perspektivet har tagit överhanden i vården. Detta leder till mer lidande, längre vårdtider och högre kostnader. Genom att sätta omvårdnaden i fokus sparar man såväl lidande som pengar. 

    Det är tråkigt att höra att den personalgrupp som har ansvar för omvårdnaden istället vill arbeta som läkarassistenter i det mediciska området.

    Det medicinska området ska INTE vara större, men har tyvärr blivit det ändå, eftersom många ser mer status i detta. Tyvärr drabbar det patienten. Vi har alldeles för stora tankar om medicinen och många gånger ger man en tablett istället för att åtgärda det egentliga felet. (vilket kan undvikas med rätt omvårdnad).

    Jag kan tänka mig att med rätt omvårdnad skulle man kunna halvera medicinförbrukningen i Sverige.

    Omvårdnad handlar inte om att "puffa kuddar". Omvårdnad handlar om att stödja, motivera, undervisa, behandla, utreda patienter. Det är en mycket komplex uppgift och jag skulle inte vilja säga att det är dravel. Det finns flera studier som visar på att patienter mår bättre, tillfrisknar snabbare och når bättre resultat om man fokuserar på omvårdnaden iställer för medicinen - det kallar jag inte dravel.  

Svar på tråden Sjuksköterskor: Hur mycket får ni i lön??