• Äldre 14 Apr 10:30
    22762 visningar
    15 svar
    15
    22762

    Biltema babyskydd

    Någon som har testat Biltemas babyskydd?
    Vad tycker ni om det?

    Det står ju att det ska vara godkänt med ECE R44/04...
    Vill bara ha så många åsikter om det jag kan få, tycker nämligen att priset är väldigt överkomligt.


    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Svar på tråden Biltema babyskydd
  • Äldre 14 Apr 10:30
    #1

    har dom det nu??

  • Äldre 14 Apr 10:32
    #2

    Det är nytt för i år tror jag.


    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Saaara­a
    Äldre 14 Apr 10:32
    #3

    Vi kikade på det(har ett men för att se vad det var för något) förut och det kändes som vilket babyskydd som helst tycker jag.

    jag föredrar att skyddet har basenhet dock så jag skulle inte välja detta pga det.


    M 071208. H 100227. Lillebror BF 110910<3
  • cicci8­5
    Äldre 14 Apr 10:33
    #4

    Med tanke på kvalitén på övriga Biltemagrejer så skulle jag inte använda det... Skulle hellre köpa ett begagnat AktaGraco skydd med bas.

    Att det är ECE-godkänt är det lägsta godkännandet för att få säljas, de ska klara en krock i 50 km/h, de ledande bilbarnstolstillverkarna testar bilbarnstolar i hårdare tester.

  • Rungus­ka
    Äldre 14 Apr 10:36
    #5

    Jag tittade på det men beställde en Akta Graco Autobaby istället då den har bas. leksaker.toyland.se/sv/product/24993/Akta-Graco-Autobaby-med-bas Med första sonen hade vi stol utan bas och det var så omständligt att dra med bältet varje gång stolen skulle i och ur. Basen spänner man ju fast och sedan bara kontrollerar så den sitter som den ska och bara klickar i och ur stolen. (Sedan kan Autobaby användas utan bas också, i alla fall den som jag länkade, så ska man åka i en tillfällig bil behöver inte basen flyttas.)

  • Äldre 14 Apr 10:36
    #6
    cicci85 skrev 2011-04-14 10:33:41 följande:
    Med tanke på kvalitén på övriga Biltemagrejer så skulle jag inte använda det... Skulle hellre köpa ett begagnat AktaGraco skydd med bas.

    Att det är ECE-godkänt är det lägsta godkännandet för att få säljas, de ska klara en krock i 50 km/h, de ledande bilbarnstolstillverkarna testar bilbarnstolar i hårdare tester.
    Men det är ju det här med begagnat, man vet ju inte hur dom är omhändertagna, kan ju även varit med i en krock utan att det syns på dom.

    Dessutom så vill jag inte ha bas då jag vill att stolen ska vara lätt att flytta från bil till bil eller byta plats i bilen beroende på hur många vi är som åker.
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • cicci8­5
    Äldre 14 Apr 10:43
    #7
    mia1980 skrev 2011-04-14 10:36:50 följande:
    Men det är ju det här med begagnat, man vet ju inte hur dom är omhändertagna, kan ju även varit med i en krock utan att det syns på dom.

    Dessutom så vill jag inte ha bas då jag vill att stolen ska vara lätt att flytta från bil till bil eller byta plats i bilen beroende på hur många vi är som åker.
    Du kanske känner någon som ska sälja sitt babyskydd, hör på facebook Man vet ju inte hur babyskydden på Biltema är omhändertagna heller, när jag va där låg de huller om buller i en stor låda...

    Jag köpte mitt på kampanjpris, med bas för 1200 kr.

    Ett babyskydd med bas kan såklart användas även med bara bälte så det är inget problem. Basen tar typ 2 sekunder att spänna fast så vi flyttade alltid även basen när vi åkte andra bilar.
  • Äldre 14 Apr 10:52
    #8
    cicci85 skrev 2011-04-14 10:43:13 följande:
    Du kanske känner någon som ska sälja sitt babyskydd, hör på facebook Man vet ju inte hur babyskydden på Biltema är omhändertagna heller, när jag va där låg de huller om buller i en stor låda...

    Jag köpte mitt på kampanjpris, med bas för 1200 kr.

    Ett babyskydd med bas kan såklart användas även med bara bälte så det är inget problem. Basen tar typ 2 sekunder att spänna fast så vi flyttade alltid även basen när vi åkte andra bilar.

    Jag vet var jag kan leta efter begagnade och att vissa andra märken går att använda utan bas, men jag vill veta vad folk tycker om Biltemas babyskydd OM någon testat det.

    Att deras skydd låg i stor låda såg jag med, men ändå så får dom inte sälja om stolen inte uppfyller alla krav, men som jag vet så är inte alla transprotbolag så försiktiga med sakerna som ligger i lådor heller så det kan vara skadat även om jag köper en ny ActaGraco också...
    Men den bör inte ha varit med om en krock eller legat i ett kallt förråd en hel vinter eller liknande så plasten är försvagad om man köper den ny, som den kan vara om man köper begagnat.
    Jag gillar inte det här med bas då det tar mer plats i bilen, hade av praktiska skäl inte bas till sonen när han var liten och nu är det ännu viktigare att vi har en smidig stol som är lätt att placera på var som i bilen utan att flytta runt på basenheten.


    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Äldre 5 Jul 12:50
    #9
    -1

    Skakar liv i en gammal tråd.
    Personligen skulle jag ALDRIG sätta mitt barn i en stol som bara är ECE godkänd.
    Tycker att det finns många skräckexempel när man ser föräldrar som kommer med nyfödda i stolar som är från 90-början av 2000 talet, lyssnar man till rekommendationerna är livslängden 5 år för ett babyskydd. Plast är färskvara.
    Kollade på biltemas av ren nyfikenhet och tyckte att kändes o liknade mkt av deras andra saker, billig skit.
    Nä, när det gäller mitt barns säkerhet betalar jag gärna för den!

  • Äldre 5 Jul 18:04
    #10

    För er som ECE-märkningen inte räcker för... Vilken märkning ska dom ha då?
    Det finns ju vad jag kan hitta bara ECE och/eller T.
    Naturligtvis så är det bäst med stolar som har båda, men enligt NTF så är det många stolar som bara har den ena som hade varit godkända i båda, men tillverkaren har valt att bara göra det ena testet.


    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • cicci8­5
    Äldre 5 Jul 18:14
    #11
    mia1980 skrev 2011-07-05 18:04:54 följande:
    För er som ECE-märkningen inte räcker för... Vilken märkning ska dom ha då?
    Det finns ju vad jag kan hitta bara ECE och/eller T.
    Naturligtvis så är det bäst med stolar som har båda, men enligt NTF så är det många stolar som bara har den ena som hade varit godkända i båda, men tillverkaren har valt att bara göra det ena testet.
    T-godkännandet upphörde att gälla för flera år sen. Nu finns plustestet. Men de ledande bilbarnstolstillverkarna brukar, enligt deras egen info iaf, testa sina stolar i hårdare tester än vad som behövs för att bli godkända.
  • Äldre 5 Jul 18:54
    #12
    cicci85 skrev 2011-07-05 18:14:45 följande:
    T-godkännandet upphörde att gälla för flera år sen. Nu finns plustestet. Men de ledande bilbarnstolstillverkarna brukar, enligt deras egen info iaf, testa sina stolar i hårdare tester än vad som behövs för att bli godkända.
    Den information jag hittar om plustestet så gäller det stolar som är tillverkade för att klara de lite större barnen, hittar inget om att babyskydden är testade enligt detta...
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Äldre 25 May 17:21
    #13

    Hej. Är inte medlem ännu och första kommer snart. Men vi har köpt biltema babyskydd (det är testat av tredje part) för det kändes nästan exakt samma som brio primo som räknas som bäst i test. Åk dit känn på den och jämför de två. Känns det bra med biltema är det värt att komma lite billigare undan och lägga resterande tusen på blöjor.

  • Äldre 17 Jul 14:02
    #14

    Hej!
    Vi var på Biltema igår och såg babyskyddet och blev genast glatt överraskad över det bra priset mot ja, flera tusen men samtidigt misstänksam pga av det trots att det står att det är testat.

    Så min man googlade en massa och det hade diskuterats om de skulle höja priset eftersom människor tror att det är av sämre kvalitet om priset är lågt men så är det inte. Så vi köpte och tror att det kommer att funka alldeles utmärkt =)

  • Äldre 17 Jul 14:02
    #15

    Hej!
    Vi var på Biltema igår och såg babyskyddet och blev genast glatt överraskad över det bra priset mot ja, flera tusen men samtidigt misstänksam pga av det trots att det står att det är testat.

    Så min man googlade en massa och det hade diskuterats om de skulle höja priset eftersom människor tror att det är av sämre kvalitet om priset är lågt men så är det inte. Så vi köpte och tror att det kommer att funka alldeles utmärkt =)

Svar på tråden Biltema babyskydd