• Hjärtat längtar

    kenya genom ac/bv eller bfa?

    Vill gärna höra för- och nackdelar med att adoptera från Kenya genom AC, BV eller BFA.
    Är det någon skillnad vilken organisation man adopterar igenom?

  • Svar på tråden kenya genom ac/bv eller bfa?
  • Jezziie

    Funderar ni på Kenya? Hihi. Hade varit mysigt, men för våran del är det tyvärr för lång vistelsetid då vi har hus o hundar o katt...! Annars är det bra tid o hinna knyta an till barnet o så.

  • chatnoir

    Kanske ringa och prata med dem och se vad du får för känsla utifrån det? Gäller det för alla att man inte behöver kötid? Som du vet är jag ett stort fan av BV, men jag vet inte alls vad som gäller just för Kenya. Verkar i alla fall vara ett väldigt spännande land att resa till och adoptera ifrån. BV hade ett långt reportage i senaste numret av medlemstidningen. Kanske kan du ringa dem och fråga om du kan få ett nummer skickat till dig. Kan ju vara intressant oavsett vilken organisation ni väljer.

  • Hjärtat längtar
    Jezziie skrev 2011-04-14 19:54:18 följande:
    Funderar ni på Kenya? Hihi. Hade varit mysigt, men för våran del är det tyvärr för lång vistelsetid då vi har hus o hundar o katt...! Annars är det bra tid o hinna knyta an till barnet o så.
    haha det är nog bara jag som drömmer mig bort lite. Kenya är helt otänkbart för maken. Men jag undersöker just nu alla alternativ som inte är för långt borta i tiden. LÄNGTAR SÅÅ efter ett litet barn att få älska!
  • chatnoir
    Hjärtat längtar skrev 2011-04-14 20:23:03 följande:
    haha det är nog bara jag som drömmer mig bort lite. Kenya är helt otänkbart för maken. Men jag undersöker just nu alla alternativ som inte är för långt borta i tiden. LÄNGTAR SÅÅ efter ett litet barn att få älska!
    Jag förstår dig!!
  • Hjärtat längtar
    chatnoir skrev 2011-04-14 20:04:09 följande:
    Kanske ringa och prata med dem och se vad du får för känsla utifrån det? Gäller det för alla att man inte behöver kötid? Som du vet är jag ett stort fan av BV, men jag vet inte alls vad som gäller just för Kenya. Verkar i alla fall vara ett väldigt spännande land att resa till och adoptera ifrån. BV hade ett långt reportage i senaste numret av medlemstidningen. Kanske kan du ringa dem och fråga om du kan få ett nummer skickat till dig. Kan ju vara intressant oavsett vilken organisation ni väljer.
    Tack för tipset om tidningen! Jag har också fått ett väldigt bra intryck ifrån BV!
    Det gäller alla org. att det inte är nån väntetid att skicka. Sedan är det 3-5 mån väntetid på BB.
  • Jezziie

    Vi längtar också ihjäl oss efter ett barn. Men nu när vi ska adoptera så känns de ju iaf att man kommer få ett barn, o de gjorde de inte innan vi kom fram till att vi ska adoptera..

  • fabbemam

    Hej alla ni som väntar!
    JAg kommer exakt ihåg hur det var vi ville också ha barn FORT. Om ni passar in på Kinas krav kan jag verkligenrekomendera deras "snabbkö" där barnen har i förväg kända särskilda behov. För oss gick det superfort vi var hemma med vår son 5½ månad efter det att vi fick medgivande! JAg tror att det var ovanligt snabbt men runt 7-8 månader har jag en känsla av är ganska vanligt.
    Lycka till! Ni har en spännande tid framför er!
    Fabbemam

  • badanka00

    FFIA har också adoption från Kenya!

    En skillnad är att AC, BV och  FFIA alla samarbetar med Little Angels Network, en adoptionsorganisation i Kenya som har barnhem i hela landet. Man kan alltså få åka ifrån Nairobi för att hämta sitt barn (det tar ungefär en vecka). Många har uppskattat att se en annan del av Kenya på detta sätt. Dock varierar standarden på barnhemmen en del och en del äldre barn har blivit flyttade mellan olika barnhem. Sen ställer LAN upp med en del service (hjälper till med bostad, transport, visumförlängning osv) men man betalar också en klumpsumma för detta. Många tycker det är dyrt för den hjälp man får.

    BFA samarbetar med ett barnhem i Nairobi vilket gör det hela lite intimare och alla BFA-familjer har ju detta gemensamt. Barnen verkar dessutom vara generellt yngre, om det är viktigt. Här får man ordna allt praktiskt själv, med viss hjälp av en socialsekreterare från barnhemmet, men det verkar fungera bra för de flesta. Man har ju kontakt med andra familjer som är nere samtidigt och kan få tips och råd.
     
    Att tämka på om man ska adoptera från Kenya är inte bara den långa vistelsen utan också att processen är rätt oförutsägbar. Det rullar på utan problem och så plötsligt tar det stopp (Vi fick vänta i nästan två månader på en rapport som andra fick på ett par veckor). Det går inte att jämföra med andra familjer, alla verkar råka ut för sina egna oförutsedda händelser.  Dessutom har reglerna för visumförlägning ändrats ett antal gånger vilket gjort att en del familjer varit utan visum under perioder... Men kan man leva med den osäkerheten är det ett underbart sätt att adoptera på.

  • Hjärtat längtar

    Tack Badanka! För svar!
    Då verkar väl BFA bäst! På bfa:s hemsida är aldrig resa och vistelsetid inräknad i priset, så därför vet man ju inte riktigt vad det kommer kosta därigenom, men det är väl för att man fixar mer själv då. Det borde bli billgare genom BFA. Vilken org adopterade ni igenom?

Svar på tråden kenya genom ac/bv eller bfa?